مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۸ - ۰۹:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: تلسکوپ فضایی "کاوشگر نقشه بردار فروسرخ میدان دید باز" موسوم به "WISE" به وسیله موشک دلتای دو با موفقیت به فضا پرتاب شد تا پهنه آسمان را در طول موج فروسرخ رصد کند.

پس از دو بار تعویق پی‌درپی در پرتاب تلسکوپ فروسرخ ناسا، سرانجام بعدازظهر روز دوشنبه (23 آذر)  موشک دلتای دو از پایگاه نیروی هوایی واندنبرگ در ایالت کالیفرنیای آمریکا به فضا پرتاب شد و تلسکوپ فضایی WISE را در مدار قطبی و در ارتفاع 525 کیلومتری زمین قرار داد.

نخستین سیگنال‌ها از تلسکوپ WISE تنها 10 ثانیه پس از جدا شدن از موشک حامل، توسط "سامانه ماهواره‌ای انتقال داده و ردیابی ناسا" (TDRSS) دریافت شد. سامانه TDRSS مسئولیت انتقال داده میان پایگاه‌های زمینی و تلسکوپ فضایی هابل و همچنین ایستگاه فضایی بین‌المللی را نیز بر عهده دارد.

به گفته ویلیام آیریس، مدیر پروژه این ماموریت فضایی که توسط آزمایشگاه رانش جت ناسا (JPL) هدایت می‌شود، کلیه سیستم‌های WISE به خوبی کار می‌کنند و این تلسکوپ فروسرخ آماده دریافت اولین تصاویر خود از اجرام سماوی است. از آنجایی که این ماهواره در امواج فروسرخ فعالیت خواهد کرد، آشکارسازهای آن باید در دمای بسیار پایین (کمتر از 260- درجه سانتی‌گراد) نگه داشته شوند تا بتوانند امواج را به خوبی دریافت کنند. در واقع این ماهواره باید از اجرامی که مورد رصد قرار می‌دهد سردتر باشد تا دمای خود ماهواره در امواج دریافتی ایجاد اختلال نکند.

به گزارش سازمان فضایی ایران، تلسکوپ فضایی فروسرخ  WISEبه دنبال کشف کهکشان‌های دوردست، ستارگان و سیارک‌های کم‌فروغ و همچنین غبار اطراف ستارگان در حال تولد که محل شکل‌گیری سیارات منظومه آنهاست، به مدت 10 ماه آسمان را رصد خواهد کرد تا اطلاعات ارزشمندی را در رده طیفی فروسرخ برای ماموریت‌های فضایی آتی، از جمله تلسکوپ فضایی جیمز وب، فراهم آورد. 

کد خبر 97483

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز