گروه سیاسی- مجید مهرابی: سفر رئیس مجلس به مصر قبل از آنکه از زاویه بهانه ظاهری‌اش- حضور در نشست کمیته اصلاح اساسنامه اتحادیه بین‌المجالس- مورد توجه قرار گیرد

بیشتر گمانه ترمیم روابطی را بین 2کشور تقویت کرد که به‌طور سنتی هر از گاهی دچار افت و خیز شده و همیشه در برزخ قهر و آشتی مانده است. به‌دلیل همین افت وخیز دیرینه که در روابط 2کشور حاکم بوده و هم از آنجا که پای 2 کشور تاثیر‌گذار در منطقه و دنیای اسلام در میان بوده است؛

همیشه سفر یکی از مقامات ایران به مصر و بالعکس، با شایعاتی درباره بهبود روابط همراه می‌شده است؛ اتفاقی که این بار نیز با سفر رئیس مجلس شورای اسلامی نه از دید رسانه‌های ایران و نه از نگاه رسانه‌های مصر و کشورهای عربی پنهان نماند.

گیریم در این میان مطبوعات رژیم صهیونیستی نیز که به گفته علی لاریجانی « هرگز علاقه ندارند ایران و مصر به هم نزیک باشند» از این آب، ماهی خود را خواستند بگیرند.

لاریجانی که در بدو ورودش به قاهره این سفر را فرصتی برای پیگیری روابط ایران و مصر توصیف کرده بود، در جریان دومین نشست خبری‌اش استراتژی برخی کشورها را به «در چرخان» تعبیر کرد که هر روز به سمتی می‌چرخد اما در مقابل «با فرض اینکه کشورها می‌توانند در بعضی امور اختلاف نظر هم داشته باشند»، استراتژی ایران را نزدیکی کشورهای اسلامی دانست.

این اختلاف نظرها را البته عمرسلیمان رئیس‌کل اطلاعات کشور اهرام ثلاثه- که نفوذی تاثیر‌گذار نیز در دستگاه دیپلماسی این کشور دارد- در دیدار با لاریجانی تعبیر به جزئی می‌کند و معتقد است این اختلافات،‌ بزرگ نیست.

شاید این نوع تعبیرها در کنار نشست 2 ساعته رئیس مجلس با حسنی مبارک رئیس‌جمهوری مصر بود که شائبه اینکه لاریجانی ماموریتی مهم‌تر از حضورش در نشست کمیته اصلاح اساسنامه اتحادیه بین المجالس را در سفرش به قاهره دارد،   تقویت کرد؛ به‌طوری که روزنامه «المصری الیوم» او را حامل نامه‌ای از سوی محمود احمدی‌نژاد دانست برای مبارک.

این نامه خود البته حاشیه‌هایی را در فضای داخلی کشور دراول دی برانگیخت. ابتدا محل سؤال خبرنگاران از سخنگوی وزارت خارجه قرار گرفت که رامین مهمان پرست آن را تکذیب کرد و سپس 3تشکل دانشجویی در نامه‌ای سرگشاده و انتقادی به رئیس مجلس مواضع مبارک را در جریان جنگ 22 روزه غزه برایش یادآور شدند و آوردند: «به راستی آیا جنایت‌های همین حسنی نامبارک در محاصره‌ مردم غزه و خوش‌خدمتی‌های او به جلادان صهیونیست در به خاک و خون کشیدن فرزندان معنوی رسول‌الله (ص) در طول جنگ ‌٢٢ روزه‌ غزه را فراموش کرده‌اید؟ یا خودتان را به فراموشی زده‌اید؟»

رئیس مجلس البته از همان تریبون نشست خبری‌اش در مجلس به بیانیه انتقادی این سه‌تشکل دانشجویی پاسخ داد و وقتی که خبرنگاری از او درباره اختلاف نظر ایران و مصر در مورد اسرائیل پرسید، خاطرنشان کرد: قطعا تاکتیکی را که ما انتخاب کرده‌ایم مقاومت است، ما شک نداریم که در جنگ 33 روزه و 22‌روزه که رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین ایجاد کرد ما وظیفه داشتیم که از آنها حمایت کنیم و دفاع از مردم فلسطین یا لبنان به معنای دخالت نیست بلکه یک نوع وظیفه شناسی است.

محتوای نشست‌های لاریجانی در مصر البته محل پرسش خبرنگارانی قرار گرفت که دوشنبه شب در نشست خبری او حضور یافته بودند.  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی خانه ملت، خبرنگاری از لاریجانی پرسید آیا در ملاقات با حسنی مبارک موضوعاتی مطرح شد که در پیشبرد روابط تاثیرگذار باشد؟ و لاریجانی در پاسخ اظهار داشت: نگاه من مثبت است و در مجموع مذاکرات، دو طرف علاقه‌مندی زیادی به توسعه روابط و همکاری‌های مشترک دارند.

رئیس قوه مقننه اتحاد کشورهای اسلامی را با هدف همکاری برای مقابله با چالش‌های بزرگ دول اسلامی توصیف کرد و خطاب به خبرنگاری که از او پرسیده بود، گفت: آیا شما شک دارید که در شرایط فعلی مهم‌ترین چالش مقابل کشورهای اسلامی، رژیم صهیونیستی است؟ بنابراین با این استراتژی باید رفتارهای ما را بسنجید.

جیغ  از روی ترس

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست خبری‌اش در مصر با بیان اینکه رژیم صهیونیستی ظرفیت حمله به ایران را ندارد، خاطرنشان ساخت: جیغ‌هایی که این رژیم می‌کشد از روی ترس است.

لاریجانی این پاسخ را به پرسش خبرنگاری داد که از او درباره احتمال حمله رژیم صهیونیستی به ایران پرسیده بود.  رئیس قوه مقننه افزود: بعید می‌دانیم که رژیم صهیونیستی چنین ظرفیتی داشته باشد که به یک اقدام احمقانه دست بزند. آنها خودشان را در مقابل حزب‌الله و حماس آزموده‌اند.

ایران، امیرنشین نیست

طبیعی بود که حواشی انتخابات ریاست‌جمهوری دهم نیز محل پرسش خبرنگاران خارجی حاضر در نشست خبری لاریجانی در مصر قرار گیرد؛ همچنان‌که آنها تمایل‌شان را به پرسیدن این پرسش در نشست‌های خبری داخل ایران نیز نشان داده‌اند.

لاریجانی در پاسخ به این پرسش که آیا مخالفت‌های پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به این معنی است که مردم تمایل دارند در نظام تغییری صورت یابد، اظهار داشت: ما مثل بعضی کشورها که مجالس دستوری برای خود می‌سازند نیستیم، در ایران رئیس‌جمهور و رئیس مجلس ماندگار نیستند و چرخش نیرو در ایران مرتب رخ می‌دهد.

وی افزود: آنچه من در ایران می‌بینم از نوع گفت‌وگوهای سیاسی با آنچه برخی رسانه‌ها منتشر می‌کنند خیلی متفاوت است، برخی مجادلات سیاسی را 10برابر می‌کنند درحالی‌که این گفت‌وگوها داخلی است و حل خواهد شد، این نکته را مجددا تاکید می‌کنم که ایران امیرنشین نیست بلکه یک کشور دمکراتیک است.

دیدار با اندیشمندان مصری

همچنان‌که 2 سال پیش وقتی غلامعلی حداد عادل، رئیس وقت مجلس شورای اسلامی به مصر سفر کرده بود بخشی از برنامه سفرش در این کشور را به دیدار از دانشگاه الازهر، مسئولان این دانشگاه و برخی دانشمندان مصری اختصاص داده بود، علی لاریجانی نیز خالی از لطف ندید که گفت‌وگویی با حسنین هیکل نویسنده و مورخ مصری و فهمی هویدی اندیشمند مشهور مصری داشته باشد. 

حسنین هیکل در این دیدار ضمن تبیین نظرات خود در زمینه مسائل منطقه و بحران اقتصاد جهانی و وضعیت ایالات متحده آمریکا و مسائل مربوط به فلسطین، خواستار ایفای نقش مؤثر‌تر از سوی ایران در ایجاد وحدت در بین کشورهای اسلامی شد.

وی حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در کشور مصر را یک اقدام مثبت و مهم در این راستا ارزیابی کرد. لاریجانی در مراسم ضیافت شام فتحی سرور همتای مصری خود نیز  شرکت کرد و با او  به گفت‌وگو پرداخت.