علی ابراهیمی: پس از کشمکش‌های پلیس راهور ناجا و شرکت‌های خودروسازی در مورد زمان و چگونگی نصب ترمز ضد‌قفل روی برخی خودروهای داخلی و توقف شماره‌گذاری برخی تولیدات خودرو‌سازان، آخرین خبرها حکایت از حل این مشکل دارد.

در شرایطی که تلاش‌ها و چانه‌زنی شرکت‌های خودروسازی داخلی طی یک هفته گذشته برای به تأخیر‌انداختن نصب ترمز ضد‌قفل در برخی تولیدات خود نه تنها نتیجه مطلوبی را به‌دنبال نداشته بلکه مسئولان راهور ناجا بر تعیین ضرب‌الاجل و عزم جدی خود برای اجرایی شدن این موضوع تأکید کردند. 

اخیرا وزارت صنایع و معادن با ارائه جدول زمان‌بندی نصب ترمز ضد‌قفل روی برخی محصولات خودرو‌سازان به پلیس راهور ناجا، تلاش کرده است تا راهکار میانه‌ای را برای خروج از این بن‌بست ارائه کند. گرچه هنوز مسئولان ناجا واکنشی به این جدول زمانبندی نشان نداده‌اند. با این روند چندی پیش مدیرکل دفتر صنایع ماشین‌سازی‌ و نیرو محرکه وزارت صنایع و معادن از ارائه پیشنهاد و جدول زمان‌بندی نصب ترمز ضد‌قفل روی محصولات خودرو‌سازان داخلی به پلیس راهور ناجا خبر داد.

محسن صالحی نیا، با بیان اینکه توجه به توافق خودرو‌سازان و پلیس هر گونه تغییر در برنامه اجرایی زمان‌بندی نصب سیستم ای. بی. اس باید توسط وزارت صنایع و معادن اعمال و ابلاغ شود، گفت: درصورت نیاز به هرگونه تغییری در این برنامه، این کار باید با نظر وزارت صنایع و معادن انجام شود.وی افزود: نخستین مصوبه دولت در این زمینه به شهریور ماه سال 87 باز می‌گردد که نصب‌ای بی‌اس در خودروها باید از اول اردیبهشت 88، موضوع بند (ج)  اعمال شود.وی گفت: در نامه‌ای که در 16فروردین 88 به معاونت هماهنگی و توسعه حمل‌ونقل عمومی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت ارسال شد، محدودیت‌های اجرایی و زمان‌بندی برخی خودروها اعلام و برنامه پیش‌بینی نصب ‌ای‌بی‌اس روی انواع خودروها نیز ارائه شد.

صالحی‌نیا، افزود: جلسات کارشناسی این برنامه، به مصوبه دیگری در چهارم شهریور ماه 88 تحت عنوان آیین‌نامه مدیریت ایمنی حمل‌ونقل منجر شد که فصل سوم آن برای ارتقای ایمنی وسایل نقلیه، ارائه برنامه اجرایی زمان‌بندی تجهیز خودروها به سیستم
‌ای بی‌اس و کیسه هوا و سایر تجهیزات ایمنی را به‌عنوان یک وظیفه به وزارت صنایع دیکته می‌کند.وی از نامه وزارت صنایع به رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت در 30 شهریور 88 سخن گفت که در آن آمده بود، بخشی از خودروها به سامانه‌ ای‌بی‌اس مجهزند، برخی امکان فنی این امر را دارند و بخش دیگری که امکان نصب‌ ای‌بی‌اس در آنها نیست، مشمول برنامه زمانی تولید در سال‌های آتی خواهند بود. وی افزود: وزارت صنایع و معادن و ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت باید در این خصوص اظهارنظر کنند و پلیس راهور ناجا تنها مجری این مصوبات است.

مدیرکل دفتر صنایع ماشین‌سازی‌ و نیرو محرکه وزارت صنایع و معادن اظهار داشت: وزارت صنایع و معادن پیشنهاد و جدول زمان‌بندی نصب ترمز ضد‌قفل روی محصولات خودرو‌سازان داخلی را برای پلیس راهور ناجا ارسال کرد. همه موارد برنامه اجرایی زمان‌بندی نصب ترمز ضد‌قفل با پلیس در میان نهاده شد و انتظار می‌رود با همکاری پلیس بتوانیم مشکلات مردم را مرتفع کنیم تا منجر به سرگردانی مشتریان نشود.