گروه اجتماعی: مجلس و دیوان محاسبات15 دی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی را به دادگاه معرفی می‌کنند.

سلیمان جعفرزاده، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، به خبرگزاری فارس گفته است: علی ذبیحی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، به‌دلیل انجام برخی تخلفات به دادگاه معرفی خواهد شد.

به گفته او سازمان تأمین‌اجتماعی در وضعیت بحرانی قرار دارد و دیوان محاسبات کشور تخلفات ذبیحی در سازمان تأمین اجتماعی را بررسی کرده و این تخلفات شامل عدم‌اجرای قوانین مصوب مجلس و عدم‌اجرای اساسنامه سازمان است.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس درخصوص تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی نیز گفت: در کمیسیون اجتماعی موضوع تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی به تصویب می‌رسد.

مدیرعامل را عزل کنید

در همین حال 2تن از اعضای هیأت‌مدیره سازمان تأمین‌اجتماعی خواستار عزل مدیرعامل این سازمان شدند. محمد حسن طریقت منفرد، ‌نایب رئیس هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی و حسن‌زاده عضو هیأت مدیره این سازمان در نامه‌ای به اعتماد‌زاده، رئیس هیأت مدیره این سازمان با شمردن اعمال غیرقانونی علی ذبیحی ‌مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی خواستار عزل وی از این سمت شدند.

در این نامه که آن را خبرگزاری ایلنا منتشر کرده، دلایلی برای ناکارآمدی ذبیحی عنوان شده‌است. از جمله این دلایل می‌توان به این نکات اشاره کرد: «تغییر مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره شستا، بزرگ‌ترین شرکت سرمایه‌گذاری سازمان و پس گرفتن آن به فاصله یک روز بعد از صدور ابلاغ به‌دلیل بروز تنش در کشور»، «به‌رغم وظایف اصلی که طبق اساسنامه به‌عهده هیأت مدیره سازمان بود به‌دلیل عدم‌تمیکن مدیرعامل به اجرای مصوبات هیأت مدیره خودکامگی نامبرده ادامه یافت و منجر به کاهش اقتدار سازمانی و نادیده انگاشتن اختیارات هیأت مدیره شد.»، « بدهی بی‌سابقه به مؤسسات طرف قرارداد و ناتوانی در ایفای تعهدات».

امضا‌کنندگان ذبیحی را به قانون‌گریزی متهم کرده و خواستار مطرح شدن درخواست عزل با قید فوریت در نخستین جلسه هیأت مدیره هستند.

طرح تحقیق و تفحص

نماینده مردم ایلام از تحقیق و تفحص از سازمان بازنشستگی کشوری خبر داد.
داریوش قنبری به خبرگزاری ایسنا گفت:سازمان‌های تأمین اجتماعی و بازنشستگی به جای اتکا به منابع درآمدی و مدیریت صحیح امکانات و ثروت‌هایی که در اختیار دارند، به شکلی همه‌چیز را دولتی کرده‌اند، سازمان‌هایی که اساسا غیردولتی هستند هم‌اکنون به‌عنوان سازمان‌های وابسته به دولت فعالیت می‌کنند که این واقعا یک زنگ خطر و آسیب جدی در این حوزه است.

او افزود:در حال حاضر منابع و سرمایه‌های بسیار کلان و هنگفتی در اختیار شرکت‌های تأمین اجتماعی و سازمان خدمات کشوری قرار دارد که این سؤالات را به‌وجود می‌آورد؛ «درآمدهای حاصل از این سازمان‌ها و حق بیمه‌ای که افراد از حقوق خود پرداخت می‌کنند، کجا می‌رود و در کجا هزینه می‌شود؟»

به گفته نماینده مردم ایلام در مجلس، بحث تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی در دستور کار مجلس قرار دارد و در حال حاضر هم نمایندگان در نظر دارند تحقیق و تفحص از سازمان بازنشستگی کشوری و سازمان‌های زیرمجموعه‌اش را آغاز کنند.