گروه اجتماعی: وزیر رفاه و مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی به جلسه مجلس نرفتند.

در حالی که هادی مقدسی، نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی در مورد برگزاری جلسه این کمیسیون برای بررسی وضعیت سازمان تأمین اجتماعی به فارس گفت: «جای وزیر رفاه خالی بود»، سید جواد زمانی، مخبر کمیسیون اجتماعی مجلس گفته است که علی ذبیحی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، به‌رغم دعوت کمیسیون برای پاسخگویی به پرسش‌ها و  ابهامات، در جلسه16 دی حضور نیافت.

او گفت: ذبیحی با مجلس و کمیسیون اجتماعی تعامل ندارد و نخستین مدیرعاملی از سازمان تأمین اجتماعی است که به این صورت عمل می‌کند.به‌دلیل برخی ابهامات، کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفت که نشستی با دیوان محاسبات، وزارت رفاه و سازمان تأمین اجتماعی برگزار کند.

این جلسه با دعوت از وزیر رفاه و مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی و با حضور اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس، با هدف بررسی تخلف‌های مطرح‌شده از سوی دیوان محاسبات تشکیل شده‌بود که فقط رئیس هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی در آن شرکت کرد.

وزیر سرکار نمی‌رود

از سوی دیگر سلیمان جعفرزاده، رئیس کمیسیون اجتماعی به خبرگزاری ایلنا گفته که خبرها حاکی از این است که صادق محصولی، وزیر رفاه و تأمین اجتماعی در اعتراض به مسائل مربوط به سازمان تأمین اجتماعی 5روز است که سرکار حاضر نمی‌شود و قهر کرده که این موضوع شاید منجر به استعفای وی شود.

سیدجواد زمانی، مخبر کمیسیون اجتماعی مجلس نیز به فارس گفت: قهر کردن محصولی را شنیده‌ایم و کاملاً نیز بجاست؛ وزیر رفاه هنگام رأی آوردن وعده داد که سازمان تأمین اجتماعی را به وزارت رفاه برمی‌گرداند. وقتی که سازمان تأمین اجتماعی را از وزارت رفاه بگیرند، دیگر وزارت رفاه مفهومی نخواهد داشت.

مدیرعامل به دادگاه معرفی می‌شود

با اینکه وزیر رفاه و مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی هیچ‌یک در جلسه کمیسیون اجتماعی شرکت نکردند اما نتیجه این جلسه ارائه پرونده مدیرعامل تأمین اجتماعی به دادگاه بود.
به گفته یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی، پرونده مدیرعامل به‌دلیل عدم‌اجرای مصوبات به دادگاه خواهد رفت.

سیدجواد زمانی به مهر گفته تخطی‌های سازمان تأمین اجتماعی مدتی قبل به دیوان محاسبات کشور اعلام شده بود و در جلسه کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد سازمان تأمین اجتماعی و مشکلات و تخلفات این سازمان صحبت و بررسی شد و در نهایت تصمیم بر این شد که علی ذبیحی، مدیرعامل این سازمان را به دادگاه معرفی کنیم.

کسی از مدیرعامل حمایت می‌کند؟

سلیمان جعفرزاده، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در پاسخ به این پرسش که «گفته می‌شود مشایی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری و رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهوری از ذبیحی حمایت می‌کنند؛ صحت دارد؟» به خبرگزاری ایلنا گفته: از این مسئله اطلاعی ندارم.

سرانجام بیمه‌شدگان

وزیر رفاه جزو آخرین وزیرانی بود که بالاخره رأی اعتماد گرفت. پیش از آنکه صادق محصولی نظر نمایندگان را برای تصدی پست وزارت جلب کند حدود 4 ماه وزارتخانه بدون وزیر و با حضور سرپرست، اداره می‌شد.

وقتی محصولی وزیر شد انتظار می‌رفت که با توجه به تاخیری که در اداره این وزارتخانه بوده به جبران تاخیر و بازگرداندن فعالیت وزارتخانه به وضع عادی، تلاش بیشتری صرف شود اما با توجه به زمان سپری‌شده می‌توان دریافت که وزارت رفاه نه‌تنها نتوانسته زمان از‌دست‌رفته را جبران کند که با درگیر شدن در چالش‌های مدیریتی،  ‌باید به حل و فصل این مشکلات بپردازد.

محصولی هنگام حضور در مجلس وعده داده بود که سازمان تأمین اجتماعی را به وزارت رفاه بازمی‌گرداند و پرویز فتاح را نیز به‌عنوان مدیرعامل این سازمان انتخاب کرده‌بود.

اما وعده‌هایش هرگز عملی نشد و اگر وضع به همین رویه ادامه پیدا کند به‌نظر می‌رسد 2راه بیشتر پیش رو ندارد که اولی استعفاست و راه دوم، سازش. باید منتظر ماند و دید که وزیر، کدام‌یک را انتخاب می‌کند.