رئیس قوه قضاییه ضمن موافقت با درخواست اعضای کانون وکلای مرکز برای تمدید تعلیق آیین‌نامه استقلال کانون وکلا اظهار داشت: باید تلاش شود قانون جامعی برای تحول و توسعه نظام وکالت در کشور تصویب شود.

آیت‌الله آملی لاریجانی در دیدار با اعضای کانون وکلای مرکز، حرفه وکالت را امری خطیر و ارزشمند دانست و بر لزوم حفظ حرمت این شغل در جهت دفاع از حق تأکید کرد.

رئیس قوه قضاییه با بیان برخی مصادیق موجود درخصوص کانون‌های وکلا اظهار داشت: مفهوم استقلال کانون‌های وکلای دادگستری هیچ‌گاه به معنای عدم‌نظارت قوه قضاییه نبوده و با بررسی نظام‌های حقوقی سایر کشورها نیز بعضاً ملاحظه می‌شود در بسیاری از کشورها پروانه وکالت توسط بخش‌های قضایی یا دولتی صادر می‌شود و این امر هیچ منافاتی با استقلال وکلا ندارد.

وی افزود: کانون وکلا در ایران نیز همانگونه که اعضای کانون نیز بر آن تأکید داشتند هیچگاه با قوه قضاییه بیگانه نبوده و مفهوم استقلال کانون‌های وکلا این نیست که از قوه قضاییه جدا باشند.

آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به جلساتی که در مدت کوتاه تصدی خود در دستگاه قضایی با اعضای کانون وکلای دادگستری مرکز داشته اظهار داشت: همانگونه که قبلاً هم تأکید کردم ملاک عمل در قوه‌قضاییه قانونمداری است و قانونمداری سرلوحه امور قضایی است و در اصل استقلال کانون وکلای دادگستری نیز قانون باید رعایت شود و احدی حق تخلف از قانون را ندارد ولو اینکه با آن قانون مخالف باشد.

رئیس قوه قضاییه با استناد به اصول قانون اساسی به‌خصوص اصول 157 و 158 آن افزود: این اصول حقوقی را برای رئیس قوه‌قضاییه احصا کرده است و اینکه رئیس قوه قضاییه می‌تواند آیین‌نامه‌ها و تشکیلات دستگاه قضایی را پیشنهاد کند و بنابراین به‌نظر می‌رسد رئیس قوه قضاییه می‌تواند پیشنهاد اصلاح یا تغییر آیین‌نامه کانون وکلا را هم بدهد.

وی با اشاره به نقص قوانین مربوط به امور وکالت، تغییرات انجام شده در سال‌های اخیر را ناقص دانسته و اظهار داشت: هرچند نواقص فراوانی در شرایط احراز و کیفیت اخذ پروانه وکالت وجود داشته لیکن آیین‌نامه استقلال وکلا نیز نتوانست رفع مشکل کند که مدت 6 ماه اجرای آن متوقف شد.

رئیس قوه قضاییه لزوم رعایت شرایط احراز تصدی و نظارت بر ارائه پروانه وکالت و تمدید آن را بسیار ضروری دانسته و افزود: احراز اخذ پروانه وکالت در قانون، شرایط خاصی دارد که از جمله مهم‌ترین این شرایط التزام عملی به اسلام و قانون اساسی است که متأسفانه در برخی موارد مشاهده می‌شود این ملاک‌ها مورد خدشه قرار می‌گیرد و اقدامی نیز از سوی کانون وکلا صورت نمی‌گیرد.

وی ضمن موافقت با درخواست اعضای کانون وکلای مرکز برای تمدید تعلیق آیین‌نامه استقلال کانون وکلا اظهار داشتند: باید تلاش شود قانون جامعی برای تحول و توسعه نظام وکالت در کشور تصویب شود.