همشهری آنلاین: "کمیته بازخواست و عدالت" تاکنون بر اساس بند هفتم قانون انتخابات عراق از حضور 600 کاندیدا و 16 تشکل در انتخابات آتی پارلمانی این کشور ممانعت به عمل آورده است.

به گزارش مهر به نقل از روزنامه الصباح، بند هفتم قانون انتخابات عراق بر جلوگیری از حضور شخصیت‌ها، نیروهای بعثی و وابستگان آنها در انتخابات تاکید دارد.

بر این اساس، روز جمعه 18 دی، کمیته بازخواست و عدالت (کمیته ریشه کنی بعثی‌ها)  "صالح المطلک" و جنبش وی را (جنبش ملی عراق) به علت ترویج عقاید حزب منحله بعث از حضور در انتخابات پارلمانی عراق منع کرد.

صالح المطلک پس از اعلام این تصمیم از شکایت خود علیه کمیته بازخواست در دستگاه قضایی عراق خبر داد.

صالح المطلک که ریاست جبهه گفتگوی ملی را بر عهده داشت، در 26 اکتبر 2009 با تشکیل ائتلاف با جنبش وفاق ملی به ریاست "ایاد علاوی"، جنبش ملی عراق را تشکیل داد. بعدها جنبش تجدید به ریاست "طارق الهاشمی" (معاون رئیس جمهور) نیز جنبش ملی پیوست.

تاکید مراجع بر عدم دخالت خارجی در مسئله انتخابات

"عادل عبدالمهدی" معاون رئیس جمهور عراق روز گذشته در کنفرانس خبری در شهر نجف، با اشاره به دیدار خود با مراجع دینی اظهار داشت: آیت‌الله سیستانی بر لزوم مشارکت گسترده در انتخابات عراق در فضای شفاف و سالم تاکید دارد.

وی همچنین از تاکید مراجع دینی عراق بر عدم دخالت خارجی در موضوع انتخابات پارلمانی عراق خبر داد.

از سوی دیگر روز گذشته، "جلال طالبانی" رئیس جمهور عراق و معاون وی طارق الهاشمی در دیدار با یکدیگر در بغداد، بر ضرورت تلاش در جهت آماده کردن شرایط برای برگزاری انتخابات پارلمانی در فضایی دموکراتیک تاکید ورزیدند.

انتخابات پارلمانی عراق هفتم مارس (16 اسفند) برگزار خواهد شد.