دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: پارلمان عراق به اتفاق آرا قانون تازه انتخابات این کشور را تصویب کرده تا راه برای رای‌گیری عمومی سال آینده هموار شود

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، اعضای پارلمان عراق در تلاش برای پایان دادن به بحران سیاسی در آخرین ساعات یکشنبه نشستی ویژه تشکیل دادند و دقایقی پیش از ضرب‌الاجل نیمه شب قانون انتخابات را تصویب کردند.

نایب رئیس پارلمان گفت که انتخابات باید روز 27 فوریه برگزار شود. گفته شده که قانون تازه با میانجی‌گری مقام‌های سازمان ملل و سفارت آمریکا در بغداد مورد توافق قرار گرفته است.
استقبلا کاخ‌سفید  از قانون تازه 

رابرت گیبس، سخنگوی کاخ‌سفید گفت: «آمریکا از قطعنامه تصویب شده ششم دسامبر توسط شورای نمایندگان عراق در مورد قانون انتخابات استقبال می‌کند. این اقدام قوه مقننه، به عراق اجازه خواهد داد انتخابات ملی را در چارچوب قانون اساسی این کشور برگزار کند.»
گیبس افزود: «این لحظه‌ای تعیین کننده برای دموکراسی عراق است و ما به مردم عراق و نمایندگان منتخب آنها تبریک می‌گوییم.»

بنا بر این گزارش، تاریخ رای‌گیری که قرار بود 16 ژانویه انجام شود به دلیل مشکلات مربوط به قانون انتخابات به تاخیر افتاد.

طارق الهاشمی، معاون رئیس‌جمهوری عراق نسخه قبلی این قانون را وتو کرده بود، زیرا معتقد بود که کرسی‌های کافی در اختیار اقلیت سنی کشور قرار نمی‌دهد. اما در پی رای پارلمان، وی به‌طور رسمی وتوی خود را پس گرفت و متمم تازه را با این گفته که حقوق اقلیت‌ها را بهتر تامین می‌کند، ستود.

در این گزارش آمده است که حدود چهار میلیون سنی از خشونت‌هایی که پس از حمله تحت رهبری آمریکا به عراق بروز کرد از کشور گریخته‌اند.

بحث قانون انتخابات همچنین بر محور شهر نفت‌خیز «کرکوک» که ساکنان عرب، کرد و ترکمن آن رقابت دارند، دور می‌زد.
خالد العطیه، نایب رئیس مجلس عراق گفت که شمار کرسی‌های پارلمان از رقم کنونی 275 به 325 افزایش خواهد یافت.

این انتخابات یکی از پیش نیازها برای تحقق هدف آمریکا دائر بر خروج نیروهای نظامی تا آگوست سال آینده و خروج کامل تا سال 2012 میلادی از عراق تلقی می‌شود.

کد خبر 96835

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز