گروه اقتصادی: دولت روز یکشنبه لایحه برنامه پنجم توسعه را با تاخیری چندماهه به مجلس ارائه داد.

از سوی دیگر، مجلس همچنان در انتظار دریافت لایحه بودجه سال آینده است. با توجه به محدودیت زمانی تا پایان سال، بررسی و تصویب این دو لایحه مهم در سال‌جاری با مشکل مواجه شده است. در این‌باره با محمدمهدی مفتح، مخبر کمیسیون تلفیق بودجه طی سال‌های اخیر گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • با توجه به عدم‌ارائه لایحه بودجه و تاخیر در ارائه لایحه برنامه، مجلس نهایتا بررسی کدام لایحه را در اولویت قرار خواهد داد؟

در این زمینه هیأت رئیسه مجلس تصمیم‌گیری خواهد کرد و ما در کمیسیون برنامه و بودجه منتظر تصمیم هیأت رئیسه هستیم. طبق تصمیمی که هیأت رئیسه درباره نحوه بررسی این دو لایحه بگیرد، وضعیت بررسی آنها مشخص می‌شود.

  • با توجه به سابقه شما در مجلس، آیا امکان بررسی هر دو لایحه تا پایان سال مثلا با 3شیفت کاری وجود دارد؟

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، فرصت زمانی بررسی لایحه بودجه و برنامه مشخص است. مثلا در آیین‌نامه ذکر شده که لایحه بودجه حداکثر 15روز در کمیسیون تلفیق بررسی شود. بنابراین درباره زمان بررسی این دو لایحه مهم برنامه پنجم توسعه و بودجه سال 1389 نمی‌توان تقریبی سخن گفت که مثلا لایحه را چندروزه بررسی می‌کنیم بلکه طبق همان قاعده زمانی مصوب آیین‌نامه داخلی مجلس عمل خواهد شد. در هر صورت در انتظار تصمیم ‌هیأت رئیسه خواهیم ماند.

  • دیدگاه خود شما درباره اولویت دادن به بررسی یکی از 2 لایحه بودجه و برنامه چیست؟

من نمی‌توانم در این باره اظهارنظر کنم. در این زمینه پیشنهادهایی از سوی نمایندگان مطرح شده اما همان‌طور که گفتم تصمیم هیأت رئیسه تعیین‌کننده است. یک عده از نمایندگان پیشنهاد دادند که برنامه چهارم یکسال تمدید شود و طی 2 ماه آینده تا پایان سال، مجلس به بررسی و تصویب بودجه 89 بپردازد.

به اعتقاد این نمایندگان، اگر بخواهیم لایحه برنامه را ابتدا بررسی و تصویب کنیم و سپس بودجه 89 را براساس برنامه پنجم بررسی کنیم، با محدودیت زمانی در سال‌جاری مواجه خواهیم شد. عده‌ای از نمایندگان هم معتقدند که در فرصت باقیمانده باید لایحه برنامه به تصویب برسد و سپس بودجه را تصویب کنیم. در هر صورت تصمیم نهایی با هیأت رئیسه است.