تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۹

محسن احمدی: با مجتبی جمالی، معاون اداری مالی شهردار گرگان درباره اوضاع شهر و ارزیابی عملکرد شهرداری در سال جاری و برنامه‌های آن در سال آینده صحبت کردیم.

او به‌رغم تکرار اینکه شهرداری نیازمند همکاری و هماهنگی بیشتر نهادهای دیگر با این سازمان در پیشبرد توسعه شهری است از این امید سخن گفت که شهر گرگان روزبه‌روز به سوی بهتر شدن پیش می‌رود.

شاهد این ادعا را نیز انتخاب گرگان به‌عنوان شهر برتر در حوزه مدیریت شهری در کنار 3 شهر دیگر اصفهان، دزفول و چابهار می‌داند.

  • با پرسش درباره مدیریت واحد شهری شروع کنیم. نظرتان درباره این موضوع چیست؟

مدیریت واحد شهری شامل بخش‌های مختلف و متنوع بسیاری در شهر است. به عبارتی این نوع مدیریت به معنای قرار گرفتن شهرداری در راس همه امور اجرایی شهر از خدمات‌رسانی تا توسعه و عمران نیست بلکه نوعی از مدیریت یکپارچه و توانمند در همه نهادها و ارگان‌هایی است که در بهبود مسائل و رفع مشکلات شهری به‌صورت موضوعی و موضعی می‌تواند نقشی مستقل یا مکمل داشته باشد.

به‌عنوان مثال وقتی از ترافیک صحبت می‌شود این تصور وجود دارد که قرار است شهرداری حلال مشکل ترافیک شهر باشد در صورتی که برای رسیدن به شهری بدون ترافیک نهادهای بسیاری باید در قالب مدیریت واحد ترافیک نقش ایفا کنند.

  • شهرداری گرگان چقدر با این تعریفی که شما از مدیریت شهری دارید نزدیک است. هرچند به تازگی شنیدیم که گرگان شهر برتر در حوزه مدیریت شهری شده است.

شهرداری گرگان از این جهت به‌عنوان شهر برتر در این حوزه انتخاب شد که تمام تلاش خود را معطوف به موضوعات اساسی شهر کرده است. یکی از آن موضوعات در حوزه پژوهش و مطالعه بود.مطالعات موردی مختلفی مثلا درباره دفع آب‌های سطحی و ارائه طرح انتقال منطقه کوی محتشم به حاشیه‌ای امن.

چون خانه‌های این مناطق به لحاظ ایمنی نه‌تنها از روی اصول شهرسازی ساخته نشده که حتی زمین آن نیز مسطح نیست. به این دلیل شهرداری تصمیم گرفت این منطقه را به جایی دیگر منتقل کند و... اما دلیل اصلی این انتخاب، می‌توان گفت طرح 15 ساله شهرداری گرگان و اجرای آن در سال 1404 است. البته این موضوع هنوز در دست مطالعه است.

در این طرح چشم‌انداز شهر گرگان در سال 1404 در قالب 3 برنامه 5 ساله ترسیم شده است. براساس قانون نوسازی شهرداری‌ها، همه شهرداری‌ها مکلف شده‌اند که برنامه‌های میان‌مدت برای توسعه شهری داشته باشند که بدون اغراق باید بگویم در بسیاری از شهرها به دلایل مختلفی همچون مشکل اعتبارات و... این برنامه‌ها اجرا نمی‌شود.

 اما در شهرداری گرگان در دور اول شوراها، می‌توانستیم این برنامه‌ها را به اجرا برسانیم و الان هم همانطور که گفتم در حال نوشتن یک برنامه 15 ساله برای توسعه شهر هستیم. به عبارتی در حوزه پژوهش ما پیشتاز شدیم. شاید دلیل این انتخاب همین‌هایی باشد که گفتم.

  • در این پژوهش آیا از صاحبنظران و کارشناسان امور شهری هم استفاده شده است؟

صددرصد؛ برای نوشتن این طرح‌ها یک شورای راهبردی متشکل از معاونان شهردار، شهرداران مناطق، چند نفر از نمایندگان شورای شهر و از همه مهمتر نخبگان و کارشناسان شهری که بسیاری از آنها تجربه‌های گرانبهایی هم در این امور دارند، به‌وجود آمد.

این شورا نیز غیر از آنکه مرجعی برای تصویب طرح‌ها و پیشنهادها است نقش زیادی هم در راه‌اندازی کمیته‌های تخصصی دارد. هر یک از این کمیته‌ها نیز از 7 یا 8 نفر کارشناس و مدیران شهرداری تشکیل شده که بررسی نقاط قوت و ضعف طرح‌های مربوط به حوزه‌شان از وظایف آنها است.

 اجازه دهید از بحث تئوریک خارج شویم و کمی به کارهای انجام شده در شهرداری گرگان بپردازیم. در سفری که تابستان به شهر شما داشتیم به نظر می‌رسید با توجه به ظرفیت‌های طبیعی شهر که امکان ارائه خدمات بهتری را به شهروندان می‌دهد، اقدامات خیلی موثری انجام نشده است. به‌عنوان مثال شهر از زیبایی خاصی برخوردار نبود، از ایجاد فضای سبز گرفته تا جمع‌آوری زباله که هنوز به‌صورت سنتی انجام می‌شد و خیلی چیزهای دیگر مانند نماها و المان‌های شهری و...

‌ پیش از پاسخ به این پرسش، ترجیح می‌دهم حرف خودم را درباره سؤال قبلی‌تان کامل کنم. «توجه بیشتر به حوزه اجتماعی» موضوعی است که می‌خواهم کمی بیشتر در مورد  آن صحبت کنم.

ما سعی کردیم در برنامه چشم‌انداز گرگان در 15 سال آینده نگاه خود را از وظایف سنتی شهری به‌سوی توجه و دقت بیشتری روی سرمایه‌های اجتماعی تغییر دهیم. چرا که شهرداری، شهروند‌مداری و نظرسنجی از عامه مردم در اجرای مسائل شهری را در اولویت خود قرار داده است.

 برهمین اساس نیز ارائه طرح‌های متنوع درخصوص اوقات فراغت شهروندان و اجرا و  راه‌اندازی خانه‌های فرهنگ و سالن‌های ورزشی در ارتباط با همین تفکر است. اما درباره پرسش اخیرتان باید بگویم تا اندازه‌ای حق با شماست.

ما نسبت به استان‌های دیگر به‌خاطر بافت و موقعیت جغرافیایی منطقه می‌توانستیم درخصوص ایجاد فضاهای شهری بهتر عمل کنیم، اما از سوی دیگر معتقدیم که کارهای بسیاری هم در این‌باره انجام شده است، امسال تا حد زیادی توانستیم بحث جمع‌آوری مکانیزه زباله را به سر و سامان برسانیم.

به‌طوری‌که در سال آینده، در هیچ نقطه‌ای از شهر گرگان جمع‌آوری زباله به‌صورت سنتی انجام نمی‌گیرد. اقدام دیگر، آسفالت خیابان‌های شهر است، که تولید آسفالت ما نسبت به سال‌های گذشته از افزایش چشمگیری برخوردار است، طرحی را امسال اجرا کردیم که در آن مرمت تمامی خیابان‌های شهر در اولویت قرار گرفت

 یا بحث لوله‌گذاری در انتهای شهر برای جلوگیری از سیلاب و هدایت این آب‌ها به سمت رودخانه توشن و.... اما این موضوع را هم در نظر داشته باشید که شهرداری بدون هماهنگی و همکاری دیگر سازمان‌ها و ارگان‌ها نمی‌تواند همه کارها را پیش ببرد....

همشهری استانها