گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از ثبت رکورد جدیدی در معاملات بورس تهران خبر داد

به گزارش همشهری، علی صالح‌آبادی در سومین همایش بین‌المللی مشاوران و مدیران مالی در باره میزان معاملات بورس تهران گفت: معاملات بورس در سال‌جاری بیش از 16 هزار و 500 میلیارد تومان بوده که در تاریخ معاملات بورس بی‌سابقه است.

وی با اشاره به اینکه ورود شرکت‌های بزرگ به بورس موجب بزرگ شدن بورس نیز شده است، گفت: به‌دنبال افزایش معاملات بورس، نقدشوندگی نیز افزایش یافته است.

وی با اشاره به نیازهای جدید در بازار سرمایه کشور گفت: لایحه‌ای ابتدای سال به‌منظور توسعه ابزارهای مالی ارسال کردیم که پس از تصویب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان برای اجرا به دولت ارسال شد و اهمیت آن از اهمیت اوراق بهادار کمتر نیست.

صالح‌آبادی به لایحه توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید اشاره و تصریح کرد: طبق این لایحه که به تایید شورای نگهبان نیز رسیده است، شرکت‌هایی که در بورس پذیرفته می‌شوند و شرکت‌هایی که سهام آزاد (شناور) داشته باشند 20 درصد از معافیت مالیات بر درآمد استفاده خواهند کرد که به نقدشوندگی بورس کمک می‌کند.  او تصریح کرد: همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در این قانون به‌عنوان شخصیت‌های سرمایه‌گذاری معرفی شده و همه آنها از مالیات معاف شده‌اند.

تشکیل جامعه‌ مدیریت مالی ایران

در همین حال حسن قالبیاف اصل مدیرعامل شرکت بورس هم گفت: مدیریت مالی باید به‌صورت تفکر در شرکت‌ها و بنگاه‌ها حاکم باشد و به شکل حرفه و دانش در یک بنگاه اقتصادی به آن نگریسته نشود.

وی با بیان اینکه افزایش سرمایه‌ شرکت‌های بورسی باید ساده‌تر از شرکت‌های غیربورسی باشد عنوان کرد: در دنیا اوراق قرضه تنها از طریق شرکت‌های سهامی عام عرضه می‌شود و در کشور ما نیز یکی از راه‌حل‌هایی که می‌تواند تامین مالی شرکت‌ها را بهتر کند این است که شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، اوراق مشارکت منتشر کنند.

وی با بیان اینکه باید در ارائه بودجه‌ها و پیش‌بینی شرکت‌ها دقت بیشتری شود ادامه داد: شرکتی که چند بار بودجه‌ خود را تعدیل می‌کند مشخص است که پیش‌بینی آن درست نبوده است بنابراین باید در پیش‌بینی‌ها دقت شود تا علامت‌های درستی به بازار سرمایه داد.

قالیباف در این کنفرانس تشکیل جامعه مدیریت مالی ایران را پیشنهاد کرد و گفت: این امر می‌تواند به توسعه و ارتقای دانش مالی در کشور کمک کرده و باعث شود دانش مالی به‌صورت حرفه‌ای دنبال شود.

ارزش مبادلات روزانه مطلوب نیست

 با وجود کسب رکورد جدیدی در مورد ارزش مبادلات در بازار سهام، هادی بیدختی کارشناس بازار سرمایه و مدیرعامل کارگزاری عمران فارس در باره معاملات کنونی و روزانه بورس به همشهری گفت: اگر معاملات عمده و معاملات شرکت‌های حقوقی را از میزان کل ارزش معاملات کم کنیم، رقم چندانی باقی نمی‌ماند و این نشان می‌دهد، سهامداران حقیقی که باعث رونق بازار سهام می‌شوند کمتر تمایل به سرمایه‌گذاری دارند.

وی در ادامه تشریح کرد: سهامداران حقیقی اندکی قبل و بعد از انتخابات وارد بازار شدند و زمینه رونق مبادلات را فراهم کردند اما بروز برخی ریسک‌های سیاسی، اقتصادی باعث شده است حضور سهامداران حقیقی در بازار کم شود.

وی با بیان اینکه اندازه‌گیری حجم مبادلات بازار سهام یکی از مولفه‌های مهم بازار تلقی می‌شود افزود: هرچند مبادلات بورس تهران امسال در زمستان هم کاهش داشته است اما به‌طور کلی ارزش مبادلات بورس تهران در زمستان امسال بهتر از سال گذشته بوده است. بیدختی تاکید کرد: ریسک‌ها و نگرانی‌هایی که در ابعاد داخلی و خارجی به لحاظ سیاسی و اقتصادی وجود دارد یکی از دلایل نزول روزانه ارزش مبادلات است.