گروه بورس: عضو شورای بورس از بررسی پرونده شرکت‌های شبه دولتی که براساس اطلاعیه سازمان خصوصی‌سازی‌ مجاز به خرید سهام در بورس نیستند، خبر داد

به گزارش همشهری، هفته گذشته سازمان خصوصی‌سازی‌ اطلاعیه‌ای را صادر کرد که براساس آن تعداد 4 شرکت به‌دلیل پرداخت‌نکردن بدهی‌های خود به دولت تا اطلاع ثانوی مجاز به خرید سهام شرکت‌ها در بورس نیستند.

با این اقدام 4 مجموعه شستا و صبا تأمین، سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان، صندوق کارکنان فولاد و توسعه معادن و فلزات مجاز به شرکت در مزایده و خرید مجدد سهام عرضه شده توسط سازمان خصوصی‌سازی نیستند.

در همین رابطه محمدرضا پورابراهیمی، عضو شورای بورس به همشهری گفت: موضوع محرومیت این 4 شرکت قرار است به‌زودی در شورای بورس مورد بررسی قرار بگیرد.

وی افزود: هیأت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار نامه سازمان خصوصی‌سازی‌ را دریافت کرده است اما به‌نظر می‌رسد هیأت‌مدیره سازمان با این اقدام موافق نیست. به همین دلیل رئیس سازمان بورس که خود دبیر شورای بورس است، این نامه را برای بررسی نهایی به شورا ارسال کرده و شاید امروز در دستور کار قرار بگیرد.

وی درباره اقدام خصوصی‌سازی‌ گفت: به‌نظر می‌رسد چنین تصمیمی با قوانین و مقررات بورس همخوانی ندارد؛ چون مکانیسم بورس را بازار تعیین می‌کند و نمی‌توان کسی را از خریدو فروش سهام محروم کرد.

وی با بیان اینکه قاعده این کار منطقی نیست، افزود: چون بدهی شرکت‌های خریداری‌شده پرداخت نشده است، مسیر کار این است که از مراجع قانونی پیگیری شود و سازمان خصوصی‌سازی‌ باید پیگیری‌های لازم را در این خصوص انجام دهد ولی اینکه در مکانیسم سیستم معاملاتی بورس فروشنده بگوید که به برخی افراد سهم نمی‌فروشم، کار را با بررسی‌های خاصی مواجه می‌کند.

عضو شورای بورس ادامه داد: راهکار منطقی این است که سازمان خصوصی‌سازی در زمانی که فروش سهم شرکت‌ها را انجام می‌دهد، ضمانت‌های لازم را از خریداران اخذ کند.
وی یادآور شد: علت ‌پرداخت‌نشدن تعهدات برخی شرکت‌ها به سازمان خصوصی‌سازی این است که قیمت و سود سهام شرکت‌ها کاهش پیدا کرده، بنابراین توان پرداخت شرکت‌ها نیز کاهش یافته است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر برخی از شرکت‌های بزرگ مانند شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی مطالبات سنگینی از دولت دارند که در مکاتبات اخیر با وزیر اقتصاد پیشنهاد شده است که مبالغ بدهی تهاتر شود لذا به‌دلیل دریافت موافقت اولیه، شرکت‌ها برای پرداخت بدهی‌های خود تاخیر داشتند.

شورای بورس بررسی کند

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار گفت: موضوع منع شبه دولتی‌ها از خرید سهام، با مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح شد اما از آنجا که درخواست سازمان خصوصی‌سازی‌ در ایجاد محدودیت برای برخی نهادهای مالی سابقه نداشته و چنین مواردی در حیطه سازمان و شورای‌ بورس است، مقرر شد در نخستین جلسه شورا بررسی شود.

حسن قالیباف اصل ادامه داد: سازمان خصوصی‌سازی‌ نیز یکی از طرف‌های عرضه سهام شرکت‌ها در بورس بوده و براساس مقررات و آیین‌نامه‌های موجود، فقط سازمان بورس و اوراق بهادار و شورای بورس می‌توانند درخصوص نبود سرمایه‌گذاران متقاضی خرید سهام تصمیم‌گیری کنند.

کد خبر 99679

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز