گروه ورزشی: نشست فوق‎العاده اعضای هیات اجرایی فدراسیون همبستگی کشورهای اسلامی (ISSF) پیامی برخلاف منافع ملی ایران داشت.

اعضای این کمیته به درخواست غیرمنطقی خود برای عدم درج نام خلیج فارس روی مدال‌های این بازی‌ها تاکید کردند؛ موضوعی که هیات اعزامی ایران با آن به شدت مخالفت کرد و در نهایت امتیاز میزبانی دومین دوره بازی‎های اسلامی به دلیل تاکید نمایندگان اعزامی کشورمان بر درج نام خلیج فارس روی اسناد مربوط به این بازی‌ها، از کشورمان گرفته شد.

در ابتدای این نشست که با حضور محمد علی‎آبادی و بهرام افشارزاده (رئیس و دبیر کمیته ملی المپیک) و شاهرخ شهنازی (دبیر کمیته اجرایی دومین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی) برگزار شد، گزارش نمایندگان ISSF از بازدیدهای به عمل آمده از تمام زیرساخت‎ها، امکانات ورزشی و تجهیزات و نیروی انسانی اعلام و آمادگی ایران برای برگزاری این بازی‎ها به لحاظ امکانات زیرساختی و نیروی انسانی تایید شد.

محورهای مورد بحث در نشست فوق‌العاده مسئولان فدراسیون همبستگی کشورهای اسلامی با نمایندگان ایران که به منظور مشخص شدن وضعیت نهایی میزبانی دومین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی برگزار شد، دارای ابعاد حقوقی بسیاری است؛چه آنکه در گزارش هیات اجرایی فدراسیون همبستگی آمده است وضعیت ایران برای کنترل بیماری آنفلوانزای نوع A مشخص نشده و وزارت بهداشت و درمان ایران تاییدیه مکتوب و لازم جهت تضمین کنترل قطعی این بازی‎ها را ارائه نکرده است. اما شاید مهم‌ترین بحث جلسه در مورد درج نکردن نام خلیج فارس روی نشان‌ها و مدال‌ها بود که با میانداری مقامات عربستانی این مسئله شکل گرفت.

تعدادی از اعضای حاضر در نشست، مخالف درج نام خلیج فارس در مدارک و نقش مدال‎های دومین دوره بازی‎های کشورهای اسلامی بوده و خواستار حذف آن از تمامی مدارک مربوط به بازی‎ها (مدال‎ها، لوگوها و کتابچه‌های فنی و سایر اسناد بازی‎ها) بودند. دلیل آنها در این زمینه این بود که در دوره اول بازی‎های کشورهای اسلامی، عربستان در مدارک خود از عنوان مجعول «خلیج عربی» استفاده نکرده بود.در همین رابطه شاهرخ شهنازی که پس از میرزا آقابیک به سمت دبیرکل ستاد برگزاری منصوب شد در توضیحاتی می‌گوید که عربستان و برخی از کشورهای عربی در گرفتن میزبانی از ایران نقش بسیاری داشتند.

  • چه شد که میزبانی بازی‌ها از ایران گرفته شد؟

کشور‌های عربی اصرار بر حذف نام خلیج فارس داشتند و ما این موضوع را نمی‌پذیرفتیم. عمده مسئله هم همین موضوع بود. هر چند بحث کوچکی هم پیش آمد و در ارتباط با آنفلوانزای خوکی نیز سئوال شد که ما با تاکید به آنها گفتیم مشکل حل شده و می‌توانیم تاییدیه وزارت بهداشت را نیز برای شما بیاوریم.

  • ظاهرا ISSF معتقد بوده که حذف نام خلیج فارس برای تداوم وحدت در منطقه مطرح
    شده است.

این حرف غلطی است که ISSF می‌زند. خلیج فارس جزئی از نقشه ایران است، سابقه تاریخی دارد و در تمام ارگان‌ها و سازمان ملل نیز مورد قبول است. خلیج فارس مصوبه و ابلاغیه رسمی از سازمان ملل دارد و سازمان ملل مرجعی است که نام‌ها در آنجا تعریف می‌شود، ضمن اینکه خلیج فارس جزئی از خاک ایران است.

  • در دور اول این رقابت‌ها کشور‌ها با این موضوع چگونه کنار آمدند؟

خلیج عربی یک اسم مجعول و ساختگی است و وجود خارجی ندارد، در هیچ کجا ثبت نشده و در طول تاریخ نامی از آن برده نشده است. در دور اول رقابت‌ها پس از مطرح شدن این نام از سوی عربستان ما به آن اعتراض کردیم و در نهایت نیز این نام حذف شد. عربستان باید آن را حذف می‌کرد و چون ساختگی بود ناچار به حذفش شدند و گرنه آن زمان هم بحث وحدت در میان نبود. 

  • آیا بهتر نبود بدون جنجال‌سازی کار خودمان را می‌کردیم؛ هم رقابت‌ها را برگزار می‌کردیم و هم نام جاودانه خلیج فارس را در تبلیغات و مدا‌ل‌ها حفظ می‌کردیم؟

به هر حال ما نهایت سعی خود را برای برگزاری مسابقات کردیم اما آنها اصرار داشتند و می‌گفتند که باید نام خلیج فارس را حذف کنید. ما هم باید از منافع ملی دفاع می‌کردیم. نمی‌توان به خاطر یک دوره مسابقات اصول مملکت را زیر پا گذاشت. ما هم به خاطر از دست دادن امتیاز میزبانی ناراحتیم. انواع توضیحات را دادیم و تمام سعی خود را کردیم و گفتیم راه‌حل دیگری پیش پای ما بگذارید تا ما همچنان میزبان بمانیم اما آنها بدون ارائه هیچ دلیل منطقی، امتیاز میزبانی را از ما گرفتند. ما می‌گفتیم که این مسابقات دارد در محدوده کشور ایران انجام می‌شود و این حق ماست و شما باید آن را رعایت کنید اما بیشتر کشورهای حوزه خلیج فارس کارشکنی کردند. به نظر من کار سیاسی انجام شد؛به خصوص اینکه مقر ISSF در عربستان است.

  • جانشین ایران برای میزبانی مسابقات مشخص شد؟

نمی‌دانم. بعد از اینکه میزبانی را از ما گرفتند ما از جلسه بیرون آمدیم اما بعید می‌دانم میزبان مشخص شده باشد.