دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۵:۱۷
۰ نفر

گروه ورزشی: هنوز دلایل این که چه اتفاقی رخ داد که میزبانی ایران لغو شد، روشن نشده است.

در حالی که بسیاری برگزاری بازی‌های کشورهای اسلامی در ایران را منتفی می‌دانند، کمیته ملی المپیک در اقدامی سمبلیک که بیشتر به نظر می‌رسد فرار به جلویی در مورد عدم اعلام دلایل اصلی برگزارنشدن بازی‌های کشورهای اسلامی است در نامه به دبیر کل فدراسیون همبستگی کشورهای اسلامی خواهان بازپس‌گرفته شدن رای هیات اجرایی این فدراسیون مبنی بر لغو میزبانی ایران شد؛ نامه‌ای که بهرام افشارزاده، دبیرکل کمیته ملی المپیک آن را امضا کرده است. از سوی دیگر، هنوز دلایل اینکه چه اتفاقی رخ داد که میزبانی ایران لغو شد، روشن نشده است.

دفاع از نام مقدس خلیج فارس توسط هیات ایرانی دربرابر استدلال غیرمنطقی عرب‌ها مبنی‌ بر حذف نام دریاها از مدال‌ها در شرایطی است که طبق اعلام مسئولان بازی‌های کشورهای اسلامی، اعضای ستاد بازی‌های کشورهای اسلامی در ایران برخی از اسناد و مدارک حذف نام خلیج‌فارس را امضا کرده‌اند. شاید به همین دلیل بود که کشورهای عربی مستندی را برای ادعای واهی خود نشان داده‌اند. از سوی دیگر، ابعاد مالی ستاد بازی‌های کشورهای اسلامی و چگونه هزینه کردن بیش از  میلیاردها تومان که بخشی از آنها هزینه ساخت‌وساز اماکن ورزشی برگزارکننده این بازی‌ها شده است، مشخص نیست. این در شرایطی است که گفته می‌شد برخی از اماکن ورزشی در سه شهر تهران، مشهد و اصفهان هنوز آماده نشده‌اند.

در نامه دبیرکل کمیته ملی المپیک آمده است که ورزش ایران خواهان بازپس‌گیری میزبانی بازی‌های کشورهای اسلامی است. در این میان، فدراسیون ورزش‌های همبستگی کشورهای اسلامی در پاسخ به درخواست ایران برای بازنگری در لغو میزبانی ایران در بازی‌های کشورهای اسلامی با تشکیل جلسه‌ فوری هیات اجرایی اظهار داشت: «در جلسه‌های آینده این هیات، در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد شد.»  پیرو نامه‌ کمیته‌ ملی المپیک ایران به فدراسیون همبستگی کشورهای اسلامی، محمد صالح غذدر، دبیرکل فدراسیون همبستگی کشورهای اسلامی طی نامه‌ای خطاب به شهنازی و افشارزاده گفت: «موضوع بازنگری در لغو میزبانی ایران در جلسه‌های آینده هیات اجرایی، مطرح خواهد شد تا تصمیم‌های لازم در این خصوص اخذ شود.»

 در نامه‌ محمد صالح غذدر، دبیرکل فدراسیون ورزشی همبستگی اسلامی (ISSF) به بهرام افشارزاده و شاهرخ شهنازی آمده است: «عطف به نامه مورخ 27 ژانویه 2010 و اعلام موارد درخواستی و سئوالات و اقداماتی که قبلا در جلسه‌های مختلف با کمیته برگزاری مطرح شده بود و از طریق مکاتباتی که بین ISSF و دبیرکل کمیته برگزاری صورت پذیرفته، پیگیری شده است و همچنین درخواست بازنگری تصمیم اتخاذ شده در جلسه فوری هیات اجرایی و حضور نمایندگان کمیته برگزاری دومین دوره بازی‌ها در جلسه آینده مجمع عمومی ISSF به منظور ارائه اسناد، مدارک و توضیحات لازم به اطلاع می‌رساند از آنجا که هیات‌اجرایی ISSF این تصمیم را در مورد دومین دوره بازی‌های همبستگی اسلامی اتخاذ کرده است بنابراین دبیرخانه ISSF این موضوع را در جلسه آینده عادی هیات اجرایی مطرح خواهد کرد تا تصمیم‌های لازم در این خصوص اتخاذ شود.»

این ماجرا در حالی است که علی سعیدلو در گفت‌وگویی با اشاره به برگزار نشدن بازی‌های کشورهای اسلامی گفت: «وقتی وارد حیطه ورزش شدم این اتفاق‌ها افتاده بود و پیگیر این بودیم و در جلسه دولت هم مطرح کردم. من امیدوارم که بتوانیم بازی‌های کشورهای اسلامی را به دلیل اینکه ما در این حوزه صاحب فکر و نظر هستیم، مخصوصا اینکه با تدبیر نظام به این نتیجه رسیدیم که این بازی‌ها می‌تواند ورزش کشور را ارتقا بخشد و باعث همبستگی کشورهای اسلامی ‌شود، برگزار کنیم.»

رئیس سازمان تربیت بدنی با اشاره به برگزاری مسابقات بین‌المللی به میزبانی ایران تاکید کرد: «این از اولویت‌های ذهنی ماست و تلاش می‌کنیم که این مسئله در والیبال و بسکتبال که در حال رخ دادن است حرکت رو به جلویی داشته باشد؛ مثلا همین قهرمانی دوومیدانی آسیا که ما میزبان بودیم و آن را برگزار کردیم . تلاش می‌کنیم که برای اولین بار جام جهانی فوتسال را هم در ایران برگزار کنیم  که من مصوبه دولت را گرفته‌ام و مصوبه آن طرف هم در دست اقدام است. چون فوتسال ما هم رشد سریع و پایداری دارد و این مسئله را دنیا می‌داند ان‌شاءالله در سال 2012 برای اولین بار، جام جهانی فوتسال را در ایران برگزار کنیم.»

با این حال به نظر نمی‌رسد که تلاش‌های کمیته ملی المپیک برای بازپس‌گیری میزبانی بازی‌های کشورهای اسلامی موفق باشد. ضرورت دیپلماسی فعال در عرصه بین‌المللی ورزش و طرد افرادی که هیچ‌گاه نمی‌توانند معادله ساده‌ای را در مجامع ورزشی جهانی حل کنند از نکات عبرت‌آموز میزبانی مسابقات کشورهای اسلامی است و از سوی دیگر حفظ منافع ملی بر هر چیزی ارجحیت دارد.

کد خبر 103470

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز