صفحه اول روزنامه هاي جهان
لوموند شيعيان عراق آمريكا را به مبارزه مي طلبند. نيويورك تايمز سازمان هاي جهاني بايد نقش بيشتري در عراق ايفا كنند.
brown.gif
HAMSHAHRI
No 3026, April.18, 2003
جمعه ۲۹ فروردين ۱۳۸۲
سال يازدهم - شماره ۳۰۲۶
صفحه اول روزنامه هاي جهان
مسكو تايمز آمريكا در عراق عمل گرايانه عمل مي كند. واشنگتن پست اسناد محرمانه حزب بعث جزئيات اداره عراق را فاش مي كند.
تامي فرانكس در كاخ صدام
افسران ارتش آمريكا در كاخ ابوغريب تشكيل جلسه دادند
شيعيان عراق به درخواست آيت الله حكيم روز اربعين در كربلا تجمع مي كنند
نظاميان آمريكا اسناد محرمانه اي در بصره به دست آوردند
ژنرال تامي فرانكس فرمانده عمليات ارتش آمريكا در عراق براي اولين بار پس از آغاز مخاصمه نظامي در اين كشور از بغداد ديدار به عمل آورد. روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز روز گذشته با انتشاراين خبر از برگزاري نشست افسران ارشد ارتش ايالات متحده در جايي خبر داد كه روزگاري يكي از باشكوه ترين و زيباترين كاخ هاي صدام حسين بود.
003015.jpg
آينده عراق در ابهام: يك هفته پس از تصرف بغداد هنوز هيچ دولتي در آن وجود ندارد

اين گروه كه در كاخ ابوغريب تشكيل جلسه داده بودند در مورد چگونگي اعاده نظم و ثبات به شهرهاي آشوب زده عراق بحث و گفت وگو كردند و قرار شد اين نشست ها ادامه يابد كه دور بعدي در مقر مركزي فرماندهي منطقه اي ارتش آمريكا در دوحه قطربرگزار شود. در اين نشست توافق شد نيروي زميني ارتش آمريكا كنترل بغداد و بخش هاي شمال اين شهر را برعهده گيرد و تفنگداران دريايي ارتش ايالات متحده حفظ نظم و ثبات در نواحي جنوبي عراق را متقبل شوند. در حالي كه آشوب تقريباً همه شهرهاي عراق را فرا گرفته روزنامه لس آنجلس تايمز برگزاري اين نشست و حضور تامي فرانكس در آن را نشاني ازبرقراري امنيت در پايتخت عراق دانست. فرانكس كه شامگاه چهارشنبه سفر خود به بغداد را آغاز كرده بود از نيروهاي آمريكايي مستقر در بغداد ديدار به عمل آورد.
درست مقارن با ورود فرانكس به عراق مقامات ارشد نظاميان آمريكايي مستقر در عراق با انتشار گزارشي از كشف مقادير قابل توجهي اسناد محرمانه در بصره خبر دادند. روزنامه واشنگتن پست با درج اين خبر نوشت: اين اسناد گزارشات محرمانه مربوط به رشوه هاي پرداخت شده به روساي قبايل، امكاناتي كه براي گردآوري گروه هاي گسترده استقبال كننده از صدام در سفرهايش تدارك ديده مي شد و هدايا و پاداش هايي كه به مناسبت هاي ويژه به حكام محلي پرداخت مي شد را هم شامل مي شود. علاوه بر اين گزارش ها، اسناد مذكور متضمن اخبار محرمانه و اصلي در مورد افراد مشكوك و خانواده هاي شيعه طرفدار ايران هم هست كه شاخه اي از حزب بعث تحت عنوان ام المعارك وظيفه جمع آوري اين اسناد را برعهده داشته است. به ادعاي واشنگتن پست اسناد كشف شده نشان مي دهد حاكميت عراق تقريباً همه زواياي مردم اين كشور را زير نظر داشته است. آنها سربازان فراري را تحت تعقيبي خشونت آميز قرار داده و در همه جا افرادي كه سربازاني بالقوه بودند را تحت نظر داشتند. تقريباً هر گزارشي كه به ام المعارك واصل مي شد تحت نظارت دقيق قرار مي گرفت. گفته مي شود اسناد موجود در ام المعارك از نظمي خاص برخوردار است تا آن جا كه روزنامه آسياتايمز بعثي ها را در زمينه نگاهداري و بايگاني اسناد پرو خاورميانه لقب داده است. اين اسناد علاوه بر آنكه نشان دهنده عمق خفقان حاكم بر عراق دوران حاكميت صدام بوده اكنون از جنبه ديگري نيز اهميت يافته است. مقامات آمريكايي اعتقاد دارند از اين اسناد مي توان براي اثبات گناهكار بودن يا بي گناهي اعضاي حزب بعث استفاده كرد. آمريكايي ها در حالي از كشف اين اسناد ابراز خشنودي مي كنند كه بسياري از صاحبنظران احتمال مي دهند اسناد اصلي و حائز اهميت از بايگاني ام المعارك و ساير نهادهاي امنيتي، اطلاعاتي عراق خارج يا نابود شده باشد. در اين ميان گروه هاي تجسس آمريكايي كه قرار است اسناد كشف شده را مورد بررسي قرار دهند بيش از هر چيز بر يافتن شواهدي كه مبين نقض تحريم هاي بين المللي عراق از سوي كشورها يا شركت هاي خارجي باشد متمركز شده اند تا شايد از اين رهگذر ادله كافي براي مشروعيت بخشيدن به تهاجم خود و اقدامات آتي در خاورميانه را بيابد. به ادعاي آسياتايمز اين تنها آژانس اطلاعاتي مركزي آمريكا موسوم به سيا و واحدهاي نيروهاي ويژه آمريكايي نيستند كه در جست وجوي ديگر اماكن نگاهداري اسناد محرمانه هستند. علاوه بر آمريكايي ها عوامل اطلاعاتي ديگر كشورها نيز در جست وجوي اماكن نگاهداري اسناد محرمانه هستند. آمريكايي ها تهاجم هفته گذشته به كاروان ديپلماتيك روسيه كه در حال ترك خاك عراق بود را به همين مسئله مرتبط مي كنند. در حمله مذكور يكي از اعضاي گروه كه رانندگي خودرو حامل سفير روسيه در بغداد را برعهده داشت در مسير عزيمت به سوريه مجروح شد و شخص سفير صدمات جسماني ديد. آمريكايي ها مي گويند كاروان مذكور در حال خارج كردن برخي اسناد محرمانه مربوط به همكاري هاي نظامي روسيه و بغداد از خاك اين كشور بوده است.
002965.jpg

روزنامه روسي Neza Visimaya با انتشار گزارشي ادعا كرد رقابتي سخت بين CIA و سازمان اطلاعات مركزي روسيه موسوم به SVR بر سر يافتن اسناد محرمانه استخبارات عراق در جريان است. آنجا كه يكي از اين دو اسناد محرمانه را كشف مي كند و ديگري با توسل به زور درصدد به تملك درآوردن آنها برمي آيد. در همين حال و مقارن با زماني كه آمريكايي ها تمامي تلاش خود را بر يافتن دستاويزي براي خودداري از دادن نقشي فعال به سازمان ملل متمركز كرده اند و براي تحقق اين هدف با جديت در حال زير و رو كردن اسناد محرمانه كشف شده هستند، خبرگزاري آسوشيتدپرس از صدور بيانيه اتحاديه اروپايي خبر داد كه در آن از ايالات متحده خواسته شده نقش محوري را در بازسازي عراق و شكل دهي به تركيب حاكميت آينده اين كشور به سازمان ملل متحد واگذارد. اين بيانيه كه در حاشيه نشست سران كشورهاي عضو اتحاديه اروپايي در آتن پايتخت يونان كه با حضور كوفي عنان برگزار شد صادر شده ضمن قايل بودن نقشي قابل توجه براي آمريكا در آينده عراق از ايالات متحده مي خواهد از تكروي در عراق بپرهيزد و به مشاركت سازمان ملل در مديريت عراق تن دهد.
عنان نيز در سخناني خطاب به خبرنگاران در آتن تصريح كرد از نقطه نظر او هر اقدامي از سوي دولت هاي خارجي در عراق وراي اقدامات بشردوستانه بايد با نظر شوراي امنيت سازمان ملل متحد انجام شود. آنان خواستار اهتمام نيروهاي آمريكايي و متحدان اين كشور براي اعاده صلح و ثبات به عراق براي آغاز عمليات كمك به مردم اين كشور شدند. او از قدرت هاي اشغالگر عراق خواست در اين برهه اولويت اصلي خود را تأمين امنيت در عراق قرار دهد.

يهوديان عراق دعوت شارون را رد كردند
002960.jpg
«الشرق الاوسط» اعلام كرد: يهوديان عراقي دعوت آريل شارون نخست وزير اسرائيل را براي مهاجرت به سرزمين هاي اشغالي فلسطين رد كردند.
شارون در پيام تبريك به يهوديان عراقي به مناسبت عيد پاك «پسح» از آنان خواسته بود كه به سرزمين هاي اشغالي فلسطين مهاجرت كنند. يهوديان عراقي كه تعداد آنان ۴۰ نفر است در پاسخ به شارون اعلام كرده اند كه وقت براي اينگونه دعوت دير است و آنان ترجيح مي دهند كه در عراق باقي بمانند. بنابر اين گزارش، پيام شارون كه در آن شهر قدس به عنوان پايتخت دائمي يهوديان معرفي شده توسط دو خبرنگار ايتاليايي به «توفيق صوفر» نويسنده يهودي ۹۰ ساله و «يوسف لمان» ۶۹ ساله كه در دو اتاق در داخل يك معبد يهودي در بغداد زندگي مي كنند، تسليم شد.
اين دو يهودي در پاسخ به شارون تاكيد كردند كه يهوديان عراقي از سال ها پيش تصميم گرفته اند كه در سرزمين خود بمانند و تمامي آنها سنشان ۶۵ سال به بالا است و نمي خواهند در جاي ديگري زندگي كنند. به نوشته الشرق الاوسط، در پي يكسري عمليات بمبگذاري در معابد يهوديان در عراق، حدود ۱۳۰ هزار شهروند يهودي عراقي در سال هاي ۱۹۵۱ - ۱۹۵۰ به اسرائيل مهاجرت كردند. ظاهراً «موساد» براي ترساندن يهوديان عراق و مجبور ساختن آنان به مهاجرت به فلسطين اشغالي، در بمبگذاري ها دست داشته است. يهوديان عراق از ثروت قابل توجهي برخوردارند. بنابر اين گزارش، هم اكنون در اسرائيل بيش از ۲۵۰ هزار يهودي عراقي تبار به سر مي برند كه از ثروتمندترين قشرها به شمار مي روند. تعداد يهوديان باقيمانده در عراق تا قبل از سال ۱۹۶۹ حدود ۱۰ هزار نفر بود اما اسرائيل در طول جنگ تحميلي عراق عليه ايران و حمله اين كشور به كويت و در مراحل بعدي اين تعداد را به صورت مرحله اي از طريق كردستان عراق خارج كرده است.

مشكل كره از عراق بزرگ تر است
002970.jpg
كريس پاتن كميسر امور خارجي اتحاديه اروپا اعلام كرد اگر كره شمالي موفق نشود به جامعه جهاني بازگردد مي تواند به مشكلي بزرگ تر از مشكل عراق تبديل شود. پاتن كه خطاب به باشگاه مطبوعات ملي استراليا در كانبرا سخن مي گفت اظهار داشت اگر ما خواهان بازگشت كره شمالي به جامعه جهاني هستيم بايد با انجام اقداماتي آن را به اين بازگشت تشويق كنيم. وي همچنين گفت كه معتقد است از طرف كره شمالي نيز بايد در زمينه شفافيت، بازرسي و كنترل تسليحات هسته اي اش انتظار بيشتري داشت. پاتن گفت ابراز تمايل پيونگ يانگ به حضور در مذاكرات درباره تسليحات هسته اي اش كه قرار است در چين صورت بگيرد وي را به حل بحران كره شمالي اميدوار كرده است. در عين حال، كاخ سفيد روز چهارشنبه اعلام كرد: مذاكرات هفته آينده در پكن درباره اوضاع كره شمالي مقدماتي بوده و به خاتمه سريع بحران هسته اي پيونگ يانگ نمي انجامد. «شان مك كورميك»، سخنگوي شوراي امنيت ملي كاخ سفيد، با اعلام اين مطلب افزود، ما انتظار پيشرفت در اين مذاكرات را داريم اما اين به معناي ايجاد گشايشي در بن بست كنوني نيست. مك كورميك افزود: در صورتي كه كره شمالي از تاسيسات هسته اي خود صرف نظر كند، آمريكا حاضر به بهبود سريع روابط با كره شمالي است و اين شامل برداشتن گام هاي سياسي و اقتصادي براي بهبود وضع زندگي مردم كره شمالي خواهد بود. «جيمز كلي»، دستيار وزير امور خارجه آمريكا كه رياست هيات كشورش را در اين مذاكرات بر عهده دارد، گفت: همه اين ها در صورتي خواهد بود كه كره شمالي به تقاضاي جامعه جهاني عمل كرده و از برنامه هاي هسته اي خود صرف نظر كند. در مذاكرات هفته آينده در پكن آمريكا، چين و كره شمالي شركت خواهند داشت و آمريكا اميدوار است ژاپن و كره جنوبي نيز در اين گفت و گوها حضور يابند. اكتبر سال گذشته پس از آنكه كره شمالي اعلام كرد كه به تلاش خود براي ساخت سلاح هسته اي ادامه مي دهد مذاكرات آمريكا و كره شمالي به مدت شش ماه دچار وقفه شد.

نگاه جهان
هفته نامه لس آنجلس تايمز
002975.jpg
پيروزي در عراق اقتصاد آمريكا

درخواست حكيم براي تجمع در كربلا
مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق از مردم اين كشور خواست در كربلا تجمع كنند.
مجلس اعلا از مردم عراق خواست تا روز چهارشنبه به مناسبت سالروز چهلمين روز شهادت امام حسين(ع) در شهر كربلا تجمع كنند. آيت الله «محمدباقر حكيم»، رهبر مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق، گفت كه عراقي ها بايد روز ۲۳ آوريل (سوم ارديبهشت) در شهر كربلا، محل شهادت و دفن امام حسين(ع)، تجمع كنند. مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق با صدور بيانيه اي اعلام كرد: آيت الله حكيم از مومنان سراسر عراق خواسته است تا به مناسبت سالروز چهلمين روز شهادت امام حسين به كربلا بروند. حكيم اعلام كرده است عراقي ها بايد در كربلا خواستار تاسيس دولتي شوند كه تحت يك حكومت اسلامي، براي آنان آزادي استقلال و عدالت به همراه آورد. مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق در اعتراض به شركت آمريكا در نشست مقدماتي روز سه شنبه گروه هاي معارض عراقي در شهر «اور» واقع در جنوب اين كشور، در اين نشست شركت نكرد.
بيشتر جمعيت عراق را مسلمانان تشكيل مي دهند. بر اساس آمار غيررسمي، شيعيان عراق در برگيرنده ۶۵ درصد از كل جمعيت ۲۴ ميليوني اين كشور هستند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۳۱و۰۴ـ
اذان مغرب: ساعت ۲۰
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و۵۸

اخبار كوتاه
سفر پاول به سوريه براي صلح خاورميانه است
به گفته مقامات وزارت خارجه آمريكا سفر كالين پاول وزير خارجه اين كشور به سوريه در چارچوب سفر به چند كشور خاورميانه با هدف احياي روند صلح خاورميانه خواهد بود. واشنگتن پست ديروز با درج اين مطلب نوشت تاريخ دقيق يا برنامه سفر پاول تعيين نشده است. سخنگوي وزارت خارجه سوريه در مصاحبه با واشنگتن پست گفت، در شرايطي كه دو كشور از طريق رسانه ها به تبادل اتهامات عليه يكديگر ادامه مي دهند بهتر است تماس و گفت وگوهاي دو طرف در سطح ديپلماتيك باشد. وي افزود دو كشور تاكنون از طريق تئودور كاتوف سفير آمريكا در سوريه مذاكرات زيادي به عمل آورده اند. در پي بسته شدن خط لوله نفتي عراق به سوريه اين كشور سالانه بين ۵۰۰ ميليون تا يك ميليارد دلار متحمل زيان خواهد شد.
حقوق بشر روسيه نجات يافت
قطعنامه كميسيون حقوق بشر عليه روسيه در چهل و نهمين نشست اين كميسيون در ژنو با شكست روبه رو شد. اين قطعنامه كه عليه سياست هاي روسيه در چچن تهيه شده بود، چهارشنبه شب با ۲۱ راي منفي، ۱۵ راي مثبت و ۱۶ راي ممتنع، رد شد. شماري از كشورهاي عضو اتحاديه اروپا از جمله اتريش، طرحي را مبني بر انتقاد از سياست روسيه در چچن به كميسيون حقوق بشر ارائه كرده بودند.
انتصاب فرماندار براي شهر الثوره
مردم منطقه «الثوره» يكي از شهرهاي اقماري نزديك بغداد، بدون هماهنگي با نيروهاي آمريكايي «ابونور العراقي» را به عنوان فرماندار شهر خود برگزيدند. اين اقدام مردم منطقه الثوره كه بيش از يك ميليون نفر جمعيت دارد و اغلب ساكنان آن را شيعيان تشكيل مي دهند، براي برقراري امنيت و آرامش در اين شهر صورت گرفته است. «ابونوالعراقي» پس از انتخاب توسط شهروندان الثوره كه از مناطق محروم اطراف بغداد محسوب مي شود در گفت وگو با ايرنا گفت كه نيروهاي آمريكايي فقط درصدد تامين امنيت مناطق مركزي و مرفه نشين بغداد مانند الكرخ، به ويژه مناطقي هستند كه خود در آن مستقر هستند.
عرب ها تجديدنظر مي كنند
به گفته وزيرخارجه يمن دولت هاي عرب، پيش از آغاز جنگ آمريكا با عراق و در پي دعوت امير عبدالله وليعهد عربستان براي اصلاح وضع موجود، بازنگري عملكرد خود را آغاز كرده بودند. ابوبكر القربي در گفت وگو با شماره روز پنج شنبه روزنامه لبناني «المستقبل» افزود: كشورهاي سودان، قطر و ليبي نيز پيشتر طرح هايي در زمينه بازنگري اتحاديه عرب و فعال كردن آن براي ايجاد تشكل هاي اقتصادي، سياسي و امنيتي ارائه داده بودند. وي درباره آينده خاورميانه پس از جنگ آمريكا در عراق و طرح «نقشه راه» براي حل قضيه فلسطين، اظهار داشت كه آينده خاورميانه به نتيجه اين جنگ بستگي بسياري دارد. وزير خارجه در اين گفت وگو، اين مسئله را مورد سوال قرار داد كه «آيا جنگ مي تواند دولت هاي عرب را از خطرهايي كه منطقه را احاطه كرده آگاه و آنها را به تلاش براي اصلاح اوضاع نابسامان وادار كند يا اينكه جنگ سبب مي شود دولت هاي عرب بيشتر كمر خم كنند و همچنان ديكته هاي ديگران را بپذيرند؟»
چرا سوريه و نه اسرائيل
روزنامه هاي امارات با تحليل اتهامات آمريكا عليه سوريه مبني بر داشتن سلاح كشتارجمعي، اين مطلب را جويا شدند كه چرا آمريكا در اين خصوص حرفي از اسرائيل نمي زند؟ روزنامه «الخليج» چاپ شارجه در سرمقاله خود با اشاره به اعلام وزير دفاع آمريكا در خصوص قطع نفت عراق به سوريه گفت: اين اقدام مقدمه خطرناكي براي سياست هاي آتي در عراق است. اين روزنامه نوشت: هدف آمريكا از قطع نفت عراق به سوريه در واقع اعمال اولين مجازات عليه دمشق است كه واشنگتن تهديد به اعمال آن كرده بود.

يادداشت سياسي
اجلاس زيان ديده ها در بغداد
اردشير زارعي قنواتي
جمعه يازدهم آوريل سران روسيه، فرانسه و آلمان در شهر سن پترزبورگ روسيه گرد هم آمدند تا تحولات كنوني و پيامد جنگ در عراق را مورد بررسي قرار دهند. نشست سه جانبه سن پترزبورگ بيشتر شبيه به اجلاس سنديكاهاي زيانبران در دوران يك ركود بزرگ خواهد بود. اين سه كشور كه طي ماه هاي اخير براي اجتناب از جنگ در عراق در يك همگرايي راهبردي قرار گرفته بودند در شرايط كنوني كه تحولات به زيان آنان جريان دارد سعي در مهار پيامدهاي آن دارند. در اجلاس سن پترزبورگ رهبران كشورهاي فوق بر طبق دستور كار مسائل عراق و نقش سازمان ملل در خصوص بازسازي و جايگزيني حاكميت در عراق پس از جنگ را مورد توجه قرار داده بودند. چنين اجلاسي در شرايط كنوني بسيار فراتر از بررسي موردي در خصوص عراق است.
ولاديمير پوتين در پاسخ خبرنگاران حاضر در جلسه مطبوعاتي سران اصرار كرد تا اين گمان كه اجلاس پترزبورگ عكس العمل نشست جورج بوش و توني بلر در بلفاست است را رد نمايد. اما آنچه از قبل نيز واضح بود ماهيت ائتلافي هر دو نشست است كه نشان دهنده تعميق رقابت هاي بنيادين در روابط بين المللي است. رهبران آمريكا و بريتانيا در بلفاست نقشه اي از ژئوپلتيك جهان را مد نظر قرار داده بودند كه عراق تنها نقطه كوچكي از آن محسوب مي شد. در مقابل ميهمانان سن پترزبورگ نيز همين گونه با نگراني از آنچه در عراق مي گذرد آينده موقعيت خود و تغيير در توازن بين المللي را بررسي كردند.
احساس عمومي در جامعه جهاني و كشورهايي چون روسيه، فرانسه و آلمان در ماه هاي اخير بر اين مسئله استوار بوده است كه جنگ عراق و اصرار آمريكا بر آن نشان دهنده زياده خواهي آنان براي تغييرات اساسي در روابط بين المللي است. به همين دليل ايالات متحده بعد از حوادث يازدهم سپتامبر و به خصوص ماه هاي اخير به موازات تلاش براي كاهش نقش محوري سازمان ملل سعي در اعمال هژموني يكجانبه خود بر روابط بين المللي كرده است. چنين مسئله اي اگر قبلاً يك احساس نگران كننده بود هم اكنون كه ائتلاف به رهبري آمريكا در عراق به پيروزي نظامي دست يافته، به يك وحشت ملموس تبديل شده است. پس طبيعي بود كه ديگر اضلاع قدرت بين المللي به خاطر حفظ منافع خود تلاشي در جهت بازدارندگي يا حداقل كاهش تبعات منفي شرايط كنوني را مورد توجه قرار دهند. پوتين و ميهمانانش با توجه به ديد كلي نسبت به تحولات بين المللي و بهره گيري از تجربه عيني عراق بدين نكته واقف شده اند كه عقب نشيني هاي گام به گام در شرايطي كه رقيب، اصول بازي را رعايت نمي كند مي تواند تبديل به شكست راهبردي گردد. بنابراين به عكس هميشه اين بار آنان نه تنها از واقعيت پيش آمده استقبال نكردند كه به صراحت با دست گذاشتن بر تبعات منفي جنگ عراق سعي در كمرنگ كردن اين پيروزي و تأكيد بر نقض حقوق انجام گرفته نمودند. آنان با حضور در سن پترزبورگ به نوعي خواسته اند اين پيام را به گوش مقامات آمريكايي برسانند كه نزديكي آنان موردي و تاكتيكي نبوده است و از چارچوب هاي استراتژيك پيروي مي كند. اين رهبران با تعريف خاص خود از روابط بين المللي همچنان با تأكيد بر محوريت سازمان ملل نظم مورد نظر آمريكا را به چالش كشيدند. اجلاس سن پترزبورگ تابعي است از شرايط كنوني و ارتباط غيرقابل انكاري با زنجيره تحركات ديپلماتيكي دارد كه در روزهاي گذشته در صحنه روابط بين المللي جريان داشته است. رد پيشنهاد ايالات متحده در شوراي امنيت سازمان ملل در خصوص برنامه هاي هسته اي كره شمالي و برخورد قاطعي كه نمايندگان روسيه و چين با اين درخواست كردند يكي از اين موضوعات است. همزمان با اجلاس سن پترزبورگ وزراي دارايي كشورهاي گروه هفت به همراه وزير دارايي روسيه نيز در واشنگتن گرد هم آمده بودند تا در خصوص اقتصاد بين الملل، بازسازي عراق و بخش بدهي هاي قبلي عراق تصميم بگيرند. در اين كنفرانس نمايندگان آمريكا پيشنهاد كردند كه روسيه، فرانسه و آلمان تمام يا بخشي از بدهي هاي عراق را ببخشند.
اظهارات ولاديمير پوتين، ژاك شيراك و گرهارد شرودر در پايان نشست سن پترزبورگ مؤيد آن بود كه تحولات در عراق شديداً موجبات ناخرسندي آنان را فراهم آورده است. اجلاس رهبران روسيه، فرانسه و آلمان در سن پترزبورگ را احتمالاً بايد مهم تر از نشست هاي سال هاي اخير به خصوص رايزني هايي كه قبل از شروع جنگ انجام گرفت دانست. چرا كه نشست هاي قبلي تمامي ماهيت موردي داشت و رايزني هاي پيرامون آن مصالحه براي كنترل بحران به شمار مي آمد. اما اجلاس كنوني بازنگري يا بازتعريف روابط بين الملل بوده و رايزني هاي انجام گرفته در آن تبيين گزينه و راهبرد تازه براي كنترل بحران هاي آتي بوده است. هشدار پوتين و ديگر رهبران حاضر در اجلاس در مورد تهديدات آمريكا نسبت به سوريه و ديگران در همين چارچوب قابل ارزيابي است. رئيس جمهور روسيه هشدار مي دهد كه آمريكا نبايد از پيروزي نظامي خود در عراق براي تهديد و اقدامات نظامي زنجيره اي در منطقه استفاده كند. مطمئناً مبارزه با سازمان ملل متحد و دستاوردهاي آن كه در قالب منشورهاي حقوقي موجود تبلور يافته است، به نفع هيچ كس نخواهد بود. يقيناً اين نهاد بين المللي بعد از اين شوك منفي خود را بازمي يابد چرا كه اكثريت جامعه جهاني و حتي بسياري از آنان كه در بحران عراق به زيان نقش محوري آن عمل كردند به خطرناك بودن نقض آن پي خواهند برد. اما آنچه مسلم است با توجه به نشست هاي دوگانه بلفاست و سن پترزبورگ از اين پس بايد شاهد تغييرات اساسي در مكانيزم هاي سازمان ملل بود كه صراحت در قطعنامه هاي صادره يكي از خصوصيات اصلي آن خواهد بود. نشست بلفاست و تحولات كنوني در روابط بين المللي را چنانچه به عنوان يك تز تلقي كنيم بايد اجلاس سن پترزبورگ را آنتي تز مقابل آن به حساب آورد كه نهايتاًمنجر به ايجاد يك سنتز تازه در روابط بين الملل خواهد شد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران:
اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه : ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
۲۰۵۱۴۷۵-۲۰۵۵۶۶۶
۲۰۴۹۹۳۰-۲۰۴۸۴۳۶
تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

صفحه آخر
ادبيات
اقتصاد
ايران
جامعه
زمين
شهر
عكس
علم
كتاب
ورزش
هنر
يادداشت
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  جامعه  |  زمين  |  شهر  |  عكس  |  علم  |
|  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  يادداشت  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |