جمعه ۲۹ فروردين ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۲۶
ارتش ايران امروز قدرت نمايي مي كند
003010.jpg
رژه نيروهاي مسلح امروز برگزار مي شود. رژه نيروهاي مسلح به مناسبت ۲۹ فروردين (روز ارتش) امروز با حضور رئيس جمهوري در حرم مطهر امام خميني(ره) برگزار مي شود. به گزارش ايرنا، امير سرتيپ جعفر تسليخ فرمانده آماد و پشتيباني نيروي زميني ارتش گفت: تانك نفربرهاي «ببر ۴۰۰»، «ام۱۱۳»، «بي تي آر ۸۲»، «كبري»، «صياد شيرازي» از جمله ادوات و تجهيزات زرهي است كه در محل رژه استقرار مي يابند. وي افزود: همچنين نمونه هايي از تانك ذوالفقار توليد و بهينه سازي شده از «خودرو فرماندهي تكاور»، «پل هاي جي اس پي»، «اورال تو پكش» و تانك هاي بهينه سازي شده «تي ۶۲»، «تي ۵۵»، «ام ۶۰» از محل فرماندهي ترابري نيروي زميني ارتش عازم محل رژه مي شوند. وي خاطرنشان كرد: در سال گذشته نيروي زميني ارتش، بازسازي و بهينه سازي تجهيزات زرهي و مخابراتي با هزينه ۵۰۰ ميليون دلار خودروها و ادوات سنگين و فوق سنگين ترابري تاكتيكي نيروي زميني را با هزينه بيش از ۳۰ ميليون دلار در بخش توليد داشته است.
آماده تر از هر زمان
فرمانده نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران روز پنج شنبه گفت: ارتش ايران، امروز در مقايسه با گذشته، مقتدرتر و آماده تر براي دفاع از ميهن ايستاده است. امير سرتيپ «ناصر محمدي فر» كه در حاشيه مراسم اداي احترام فرماندهان و نيروهاي ارتشي به بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران با خبرنگار ايرنا گفت وگو مي كرد، افزود: نيروهاي مسلح از نظر توان، تجهيزات و روحيه در حد بالايي هستند و براي رويارويي با دشمنان و متجاوزان آماده اند. فرمانده نيروي زميني با اشاره به وضعيت عراق پس از سقوط صدام، اظهار داشت: ارتش عميقاً از وضع ملت عراق متاثر و نگران مي باشد و با حفظ آمادگي كامل در تمامي مرزها، مراقب اوضاع است. وي در پايان گفت: با اينكه جنگ را عامل ويراني و كشتار ملت ها مي دانيم، اما اگر هر قدرتي به فكر جنگيدن با ملت ايران بيفتد، او را سر جايش مي نشانيم. فرماندهان و نيروهاي زبده ارتش ايران روز پنج شنبه به مناسبت «۲۹ فروردين» روز ارتش جمهوري اسلامي ايران، در حرم مطهر امام خميني(ره) حضور يافته و به مقام والاي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران اداي احترام كردند.
حضور فرماندهان ارتش در حرم
امام خميني(ره)
ده ها فرمانده ارشد ارتش، روز پنج شنبه در آستانه ۲۹ فروردين كه در ايران به «روز ارتش»، نام گذاري شده است، به حرم امام خميني(ره) رفتند و به مقام والاي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران اداي احترام كردند. در اين مراسم، فرماندهان نيروهاي سه گانه ارتش جمهوري اسلامي و يگان هاي نمونه نيروهاي مسلح، با نثار حلقه هاي گل به مرقد امام خميني و قرائت فاتحه، ياد و خاطره رهبر فقيد انقلاب اسلامي را گرامي داشتند. در اين مراسم، جانشين فرمانده كل ارتش ايران، براي حاضران سخنراني كرد. او ضمن يادآوري گوشه هايي از رشادت هاي رزمندگان ايراني از مقاومت ارتش در جنگ تحميلي هشت ساله عراق عليه ايران، ستايش كرد.

شاهرودي: استكبار جرأت تجاوز ندارد
استكبار جرات تجاوز به حريم اين ملت را ندارد
آيت الله سيد محمود هاشمي شاهرودي رئيس قوه قضاييه در پيامي خطاب به شركت كنندگان در همايش «فرهنگ ايثارگري و قوه قضاييه» با اشاره به تلاش ها و جانفشاني هاي ايثارگران گفت: استكبار جهاني جرات تجاوز به حريم اين ملت را ندارد. همايش يك روزه «فرهنگ ايثارگري و قوه قضاييه» روز پنج شنبه در محل دانشگاه اصفهان برگزار شد.
آيت الله شاهرودي گفت: در سپردن مسئوليت ها، ايثارگري و حضور در دفاع مقدس را بايد به عنوان يك امتياز ويژه مدنظر قرار داد كه اين خود باعث اصلاح ساختار مديريتي و حركتي براي نيل به يك دستگاه قضايي سالم و كارآمد محسوب مي شود. رئيس قوه قضاييه در بخش ديگري از پيام خود تاكيد كرد: در يك جامعه اسلامي نبرد حق و باطل و ظلمت و نور با پايان يافتن جنگ نظامي تمام نمي شود، جبهه جنگ مصداقي از برخورد بين حق و باطل است و امروز نزاع بين ظلمت و نور در جبهه ديگري است. وي گفت: نظام اسلامي در شرايط فعلي با دشمناني روبه روست كه فرهنگ، امنيت، اقتصاد و سياست اين مملكت را نشانه رفته اند و جنگ در اين جبهه به مراتب مشكل تر از جهاد در ميدان جنگ است.

ايران در جهان
تغيير لحن
شبكه «دويچه وله» آلمان اين هفته با پوشش مواضع ايران نسبت به حكومت آينده عراق به موضع اصلي ايران در جنگ پرداخت. اين شبكه از قول يك سخنگوي سفارت بريتانيا در تهران اعلام كرد كه نيروهاي نظامي مؤتلفين مواضع سازمان مجاهدين (منافقين) را در عراق بمباران كردند. دويچه وله به نقل از اين سخنگو افزود كه سفارت انگلستان درباره مواضع بمباران نشده توضيحات دقيق تري ارائه نكرده است.
شبكه جهاني بي بي سي نيز با اشاره به مصاحبه سخنگوي وزارت امور خارجه ايران با خبرنگاران داخلي اعلام كرد كه ايران در صورت ورود غيرقانوني مقام هاي ارشد حكومت صدام به ايران آنها را به خاطر جنايت عليه ايران محاكمه خواهد كرد.
بي بي سي اعلام كرد: ايران به خاطر نداشتن روابط ديپلماتيك با آمريكا (طرف اصلي در بحران عراق)، در طول جنگ عراق، ارتباط با ائتلافيون را از طريق بريتانيا، متحد اصلي آمريكا برقرار كرده است و در تازه ترين موارد آن نيز سفر مايك اوبرايان، معاون وزير خارجه بريتانيا كه روز يكشنبه ۱۳ آوريل، به تهران آمده و با مقام هاي جمهوري اسلامي به مذاكره پرداخته است.
آقاي آصفي درباره اين سفر گفت: «انگليسي ها مواضع خود را اعلام كردند و همچنين فرصتي ايجاد شد تا ما نگراني هاي خود را از ادامه اشغال عراق و سياست هاي نظام درباره طرح هاي هسته اي اعلام كنيم. » وي گفت مواضع ايران به عنوان همسايه عراق و يك كشور مهم در منطقه براي كشورهاي اروپايي مهم است. ايران با اعلام اينكه نه تنها پذيراي مقام هاي عراقي نخواهد بود بلكه در صورت ورود غيرقانوني به ايران، آنها را محاكمه خواهد كرد، سعي كرده است به آمريكا و بريتانيا تضمين دهد كه تحت هيچ شرايطي طرف حاكمان سابق عراق را نخواهد گرفت.
تهران قبلا نيز اعلام كرده بود به هيچ وجه در مسائل داخلي عراق دخالت نخواهد كرد و تعيين سرنوشت اين كشور را حق مردم آن مي داند اين همان چيزي است كه مقام هاي كاخ سفيد همواره خواهان آن بوده اند.
ناظران مي گويند با توجه به تغيير نسبي لحن واشنگتن نسبت به ايران كه از ميزان تهديد آن كاسته شده بسياري ناظران را متقاعد كرده كه احتمالا ايران هدف بعدي حملات نظامي آمريكا نخواهد بود.
البته در جنگ افغانستان نيز وضع مشابهي پيش آمد، اما براي مدت طولاني ادامه نيافت. راديو فرانسه نيز در يكي از بخش هاي فارسي خود به بررسي آمار سرمايه گذاري خارجي در ايران پرداخت و از قول مديركل دفتر تحقيقات و سياست هاي پولي و بازرگاني وزارت امور اقتصاد و دارايي گفت درجه خطرپذيري يا ريسك سرمايه گذاري كاهش يافته و شرايط جذب سرمايه گذاري خارجي مناسب تر شده است. در سال ۲۰۰۱ ميلادي، كل سرمايه گذاري خارجي تحقق يافته در ايران ۱۲۶ ميليون دلار بوده است. اين رقم، در كنار ۱۶۲ ميليارد دلار سرمايه گذاري خارجي كه همان سال به سوي كشورهاي در حال توسعه سرازير شد، بسيار ناچيز به نظر مي رسد. در سال ۲۰۰۲ نيز، به گفته همان مقام، وعده سرمايه گذاري از سوي خارجيان ۴۱۶ ميليون دلار بوده است. تاكيد مي كنيم كه سخن بر سر وعده است، و نه سرمايه گذاري الزاما تحقق يافته. ساختار سخت دولتي اقتصاد ايران و فضاي حقوقي و سياسي آن براي جذب سرمايه مناسب نيست.
سايت اينترنتي بي بي سي يك روز پس از گفت وگوي رئيس جمهور با خبرنگاران در حاشيه جلسه هيأت دولت در تحليلي نوشت: به دنبال سقوط رژيم صدام حسين در عراق و تحولات جاري در منطقه، بحث درباره چگونگي مواجهه ايران با آمريكا و سياست هاي آتي اين كشور در منطقه، بار ديگر به اصلي ترين موضوع در عرصه سياست ايران بدل شده و مقامات بلندپايه جمهوري اسلامي، ديدگاه هاي متفاوتي را در اين زمينه بيان مي كنند.
در تازه ترين دور چالش ها بر سر اين مسئله، سياست تنش زدايي محمد خاتمي، رئيس جمهور كه از زمان انتخاب وي به رياست جمهوري در دوم خرداد سال ،۱۳۶۶ به عنوان سياست رسمي جمهوري اسلامي در پيش گرفته شد، مورد توجه قرار گرفته است.
خاتمي روز چهارشنبه، ۲۶ فروردين (۱۶ آوريل)، اگرچه به انتقاد خود از سياست هاي آمريكا در حمله به عراق و نيز تهديد ايران و سوريه از سوي اين كشور ادامه داد، اما در عين حال تاكيد كرد كه سياست تنش زدايي را در عرصه سياست خارجي شكست خورده نمي داند.
وي گفت: «تنش زدايي ما صرفا متوجه آمريكا نبوده است؛ ما با آمريكا مشكلات بزرگي داريم، اگرچه هيچ وقت از تنش و ايجاد تنش بين خودمان و اين كشور استقبال نكرده ايم و اگر تنشي هم بوده، آمريكايي ها آن را ايجاد كرده اند. »
آقاي خاتمي افزود: سياست تنش زدايي يك سياست خاص و علمي است كه آثارش را به جا گذاشته است و نبايد اين سياست را فقط در رابطه با آمريكا ارزيابي كرد، بلكه در رابطه با اروپا و كشورهاي همسايه نيز بايد ديد قبل از اين، روابط چگونه بوده و امروز چگونه است. اين سخنان در حقيقت ناظر به بهبود قابل توجه مناسبات تيره ايران با كشورهاي عرب منطقه و نيز اتحاديه اروپاست، كه اصلاح طلبان همواره از آن به عنوان يكي از موفقيت ها و دستاوردهاي عمده خود ياد و نتايج مثبت آن براي كل نظام را گوشزد مي كنند.
از سوي ديگر، اظهارات اخير رئيس جمهوري، پاسخي به انتقادات محسن رضايي، دبيرمجمع تشخيص مصلحت نظام است كه روز سه شنبه، ۲۶ فروردين، در جمع خبرنگاران از شكست سياست تنش زدايي سخن گفته بود.

حمله آمريكا به پادگان اشرف
نيويورك تايمز از حمله جنگنده هاي آمريكايي به پايگاه اصلي گروهك منافقين خبر داد
002890.jpg
فروپاشي گروه رجوي

بولتن اطلاعاتي خاورميانه اعلام كرد
كه گروهك منافقين از ترغيب اعضاي خود به انجام عمليات انتحاري و نفوذ به ايران اهداف سياسي خاصي را دنبال مي كند

پايگاه هاي سازمان منافقين در عراق طي هفته هاي اخير به كرات هدف حملات نيروهاي آمريكايي قرار گرفت و تقريباً تمامي امكاناتي كه در اختيار اين گروه قرار داشت، نابود شد.
روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز روز چهارشنبه به نقل از يك مقام دولت ايالات متحده از يورش ارتش آمريكا به پايگاه هاي منافقين خبر داد و اين اقدام را به دليل حمايت منافقين از حاكميت صدام مشروع و قانوني دانست. به نوشته اين روزنامه جنگنده هاي آمريكايي پايگاه اصلي منافقين موسوم به پايگاه اشرف واقع در نود كيلومتري شمال بغداد به علاوه دو پايگاه ديگر اين گروه در عراق را به شدت بمباران كردند.
نيويورك تايمز تصريح مي كند مشخص نيست آيا اين اقدام صرفاً براي سركوب منافقين به عنوان حاميان صدام صورت گرفته يا حركتي براي تشكر از ايران به دليل سياست هاي بي طرفانه اين كشور در جنگ عراق بوده است. در ادامه به نقل از محمد محدثين از «مقامات ارشد ائتلاف اپوزيسيون حاكميت ايران» كه منافقين را هم شامل مي شود، نوشت: «علاوه بر بمباران هاي سنگين آمريكايي ها، نيروهاي نفوذي هم در داخل خاك عراق به پايگاه ها و اعضاي وابسته به منافقين يورش برده اند.» محدثين حمله آمريكايي ها به پايگاه هاي منافقين را سر تعظيم فرود آوردن آنان در برابر خواسته هاي تهران توصيف كرده است.
در نوامبر سال گذشته ميلادي و قبل از شروع عمليات نظامي آمريكا در عراق، حدود ۱۵۰ عضو كنگره آمريكا كه متشكل از اعضاي هر دو حزب پيشرو ايالات متحده بود با صدور بيانيه اي از دولت بوش خواسته بودند نام سازمان منافقين را از فهرست گروه هاي تروريستي وزارت امور خارجه اين كشور حذف كند. آنان منافقين را دشمن موثر و كارآمدي براي دولت ايران توصيف كرده بودند.
پيش از اين و قبل از آغاز جنگ هم آينده سازمان منافقين و فعاليت هاي اين گروه در خاك عراق در هاله اي از ابهام قرار گرفته بود. كمتر از يك ماه قبل از شروع جنگ نشريه بولتن اطلاعاتي خاورميانه كه از سوي يكي از كميته هاي فرعي سناي آمريكا منتشر مي شود تصريح كرده بود با تهاجم نظامي آمريكا به عراق تنها صدام و محفل نزديكان او نيستند كه آينده اي مبهم خواهند داشت كه سازمان مجاهدين خلق هم پناهگاه خود را از دست داده و با شرايطي سراسر ابهام روبه رو مي شود. در نوشته مذكور آمده است كه هر چند با آغاز عمليات جنگ، كادر رهبري اين سازمان بلافاصله عراق را ترك گفته و به نقطه اي در خارج عراق فرار مي كنند اما وضعيت شاخه نظامي اين سازمان كه به تانك، توپخانه و ادوات سبك مسلح شده اند احتمالاً متلاشي شده يا حداقل از رويارويي با ارتش آمريكا اجتناب خواهد ورزيد. پيش بيني هاي اين نشريه تا حدود زيادي درست از كار درآمد چرا كه حتي قبل از شروع جنگ رهبران ارشد اين گروهك با ترك خاك عراق راهي اردن شدند و اطلاعات تاييدنشده اي در مورد عزيمت آنها به فرانسه منتشر شده است هر چند در گزارشات محدود منتشر شده در مورد وضعيت منافقين در عراق، اشاره اي به اعضاي شبه نظامي اين گروهك نشده است. اخبار تاييدنشده اي در مورد دستيابي به توافق بين فرماندهان واحدهاي شبه نظامي منافقين و نظاميان آمريكايي براي تحويل سلاح ها نيز وجود دارد.
بازي پاياني
در ژوئن ۲۰۰۲ مسعود رجوي رهبر اين گروه، همايش محرمانه اي را در سالن كنفرانس سازمان اطلاعات عراق موسوم به استخبارات در منطقه الكرخ بغداد ترتيب داد. او كه خطاب به شش هزار عضو گروهك منافقين سخن مي گفت با اشاره به احتمال يورش آمريكا به عراق و اجتناب ناپذير بودن چنين حمله اي سه گزينه را مطرح كرد: خروج داوطلبانه از عراق، تلاش براي نفوذ به داخل ايران و حمله به مواضع نيروهاي مرزي جمهوري اسلامي براي ملتهب و بحراني كردن شرايط و قرار گرفتن در كنار نظاميان عراقي در رويارويي با ارتش آمريكا.
به ادعاي نشريه ميدل ايست افيرز استراتژي انتخابي منافقين تلفيقي از اين سه راهكار بوده است. به دليل ناممكن بودن انتقال همه اعضاي اين گروهك به كشوري ثالث گفته مي شود دويست تا سيصد تن از عوامل عملياتي اين گروه از طريق خاك اردن و به همراهي رهبران ارشد منافقين عراق را ترك گفتند. جالب تر آنكه گفته مي شود برخي رهبران ارشد منافقين مدت ها قبل از جنگ ناپديد شده و خاك عراق را حتي بدون هماهنگي با ديگر رهبران ترك گفتند. يكي از اين فراري ها مهناز بزازي، رئيس اداره اطلاعات واحد نظامي منافقين بود كه اوايل اكتبر ۲۰۰۲ وارد برلين شد.
در ماه دسامبر نمايندگاني از منافقين براي يافتن پايگاهي براي مسعود رجوي، همسرش مريم و ساير رهبران ارشد منافقين راهي كشورهاي اروپايي شدند. شايعات تاييدنشده اي در مورد ديدار اعضاي پارلمان كشورهاي فرانسه، بلژيك، هلند و دانمارك با نمايندگان منافقين در دست است اما در گزارش ميدل ايست افيرز تصريح شده احتمال اينكه يكي از كشورهاي اروپايي به اعضاي منافقين آشكارا پناهندگي سياسي اعطا كند بسيار ضعيف است. منابع مطلع در غرب معتقدند با سقوط حاكميت صدام امكان دارد اعضاي شاخه شبه نظامي گروهك منافقين كه تعدادشان چهار هزار نفر تخمين زده مي شود دچار انشعاب شده گروهي خود را تسليم ايران كرده و به دامن موطن خود پناهنده شوند و بخشي درصدد نفوذ به ايران با هدف انجام حملات انتحاري برآيند. بولتن اطلاعاتي خاورميانه كه اين احتمالات را مطرح كرده اعلام كرده كه گروهك منافقين از ترغيب اعضاي خود به انجام عمليات انتحاري و نفوذ به ايران اهداف سياسي خاصي را دنبال مي كند.
در كوتاه مدت اين قسم اقدامات نگاه ها را از توجه به فرار رهبران اين گروه بازمي دارد و در درازمدت ماشين تبليغاتي اين گروهك را با خوراكي مناسب تغذيه مي كند. تا اينكه آنان براي خروج از ايران و پناه بردن به رژيم عراق، كه دشمن مردم ايران بود دليل موجهي بيابند.
روزنامه تايمز مالي اندكي قبل از يورش آمريكا به عراق از صدور مجوز عزيمت پنج هزار تن از اعضاي سپاه بدر مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق به اين كشور و با هدف خنثي سازي نقشه هاي گروهك منافقين خبر داده بود. اين در حالي بود كه براساس گزارشات منابع كرد عراقي بخش اعظم نيروهاي شبه نظامي منافقين با شروع جنگ در اطراف كركوك مستقر شده بودند. علاوه بر اين واحدهايي از اين شبه نظاميان در تاسيسات مربوط به حزب بعث استقرار يافته بودند كه از عمق اعتماد صدام به آنان حكايت داشت.
ارتباط با سلاح هاي كشتارجمعي صدام
يكي از شواهد متقن در وفاداري گروه رجوي به صدام وجود ادله محكمي دال بر استفاده از پايگاه هاي اين گروهك براي مخفي سازي اسناد محرمانه و مواد شيميايي بود. دو تن از اعضاي اين گروهك كه مدت ها قبل از جنگ از عراق گريختند بعدها در گفت وگو با اصحاب رسانه ها از جابه جايي محمولات ويژه توسط افراد ملبس به پوشش ويژه محافظت در برابر عوامل شيميايي، بيولوژيك در پايگاه هاي اين گروه خبر دادند. اين دو از ساخت يك انبار ويژه در عمق ۱۰۰ تا ۲۰۰ متري زمين در يكي از پايگاه هاي منافقين خبر دادند كه فرماندهان اين گروهك ادعا داشتند براي تصفيه آب ساخته مي شود. عمليات ساخت و ساز اين انبار فقط شب ها انجام شده و روزها اين عمليات متوقف مي شد. يكي از اين نادمين كه نوروز علي رضواني معرفي شده از اختفاي تسليحات كشتارجمعي عراق در حداقل پنج پايگاه منافقين در عراق خبر داده بود. اكنون در محافل سياسي چنين مطرح است كه با برچيده شدن حاكميت صدام در عراق بايد پرونده منافقين را براي هميشه بسته شده دانست. گزارش ديگري هم حاكي است كه ژنرال ريچارد مايرز رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا تاييد كرده است كه نيروي هوايي آمريكا اردوگاه هاي اين گروه را در داخل خاك عراق بمباران كرده اند و در عين حال گفته سربازان آمريكايي همچنان در حال تعقيب عناصر آنان در داخل عراق هستند. در عين حال انتظار مي رود اعضاي اين گروه در خاك عراق تسليم آمريكا شده و پس از خلع سلاح آزاد شوند. خبرهاي ديگر هم حاكي است كه ۶۰ تن از سران اين گروه كه در ميان آنان، مرضيه - خواننده پيش از انقلاب - نيز مشاهده شده در مرز اردن و عراق سرگردان شده اند. اردن آنان را نپذيرفته و راه بازگشت هم ندارند. برخي از اين افراد از پناهندگي كشورهاي اروپايي برخوردارند اما مشخص نيست اكنون اين پناهندگي به كارشان بيايد و اروپا حاضر به پذيرش آنان شود.
تقاضاي عفو
همچنين راديو بي بي سي در خبري اعلام كرد كه دبير كميسيون حقوق بشر اسلامي ايران، در نامه اي به رهبر جمهوري اسلامي خواستار عفو گروه مسلح مخالف جمهوري اسلامي كه در عراق مستقر است شد. اين راديو افزود: البته در نامه آقاي ضيايي فر، صريحاً نامي از سازمان مجاهدين خلق برده نشده و از آنها به عنوان «ايرانيان فريب خورده» ياد شده است. در عين حال در تحولي ديگر، عبدالله رمضان زاده، سخنگوي دولت جمهوري اسلامي اعلام كرد كه با توجه به بمباران مقرهاي سازمان مجاهدين توسط هواپيماهاي آمريكايي در عراق، ايران آماده است، اعضاي عادي اين سازمان را بپذيرد. وي در مورد رهبران اين سازمان نيز گفت كه هيچ كشوري نبايد به آنها پناه دهد. اين گزارش ها در شرايطي منتشر شده كه درباره وضعيت و موقعيت رهبران و اعضاي عادي اين سازمان اطلاع دقيقي در دست نيست. روز چهاردهم آوريل نيز گروهي از فعالان سياسي مقيم خارج با امضاي نامه اي خطاب به كوفي عنان، دبير كل سازمان ملل متحد، نگراني خود را نسبت به سرنوشت اعضاي اين گروه اعلام كرده و خواستار كمك وي براي حل مشكل اين افراد شدند.

شنبه تا پنج شنبه
رفراندوم معنا ندارد
002885.jpg
شنبه ۲۳ فروردين
• مقام معظم رهبري در خطبه هاي نماز جمعه تهران تاكيد كردند كه «ملت ايران همچون ملت عراق از سقوط صدام خوشحال است اما فجايع صورت گرفته در عراق و اشغالگري و تجاوز را به شدت محكوم مي كند و با رد گماشته شدن يك حاكم نظامي آمريكايي در عراق معتقد است سرنوشت ملت عراق بايد تنها به دست اين ملت تعيين شود. »
• رئيس قوه قضاييه برخوردهاي انجام شده با برخي از مطبوعات را بر طبق موازين نظام اسلامي خواند و واكنش هاي مجامع بين المللي در اين باره را حركتي مزدورانه دانست. اين اظهارات با واكنش انتقادآميز محافل مطبوعاتي و انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران همراه بود.
• معارضين عراقي با حضور مقابل سفارت عراق در تهران تلاش كردند كه اين سفارتخانه را اشغال كنند. اين افراد عكس هاي صدام حسين را آتش زدند و عكس محمد باقر حكيم را بر سر در سفارت عراق در تهران نصب كردند. به دنبال اين ماجرا، نيروي انتظامي و افراد يگان ويژه، معارضين عراقي را كه اقدام به اشغال اين سفارتخانه كرده بودند، بازرسي و از داخل سفارت خارج و به مكان ديگري منتقل كردند.
يكشنبه ۲۴ فروردين
• رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهارنظر درباره برخي مسائل اساسي مانند «آمريكا و مصر» را از اختيارات اين نهاد برشمرد و گفت كه اگر موضوعي تبديل به معضل شود به مجمع فرستاده و درباره آن تصميم گيري مي شود.
وي دو راه حل براي «معضل سياست ايران با آمريكا» برشمرد و گفت كه «يك راه حل اين است كه رفراندوم كنند و ببينند جامعه چه مي گويد. البته شرطش اين است كه مجلس تصويب كند و بعد به تاييد رهبري برسد. راه ديگر اين است كه معضل را به ما (مجمع تشخيص مصلحت) بدهند و ما اينجا روي آن بحث كنيم و آنچه را كه مصلحت مي بينيم ابلاغ كنيم. اين را هم رهبري بايد تاييد كنند.
• ۲۰۲ فعال سياسي با صدور بيانيه اي درباره نحوه مقابله با تهديدهاي خارجي با تاكيد بر پذيرش ضرورت ها و الزامات همبستگي و وحدت ملي از تصميم گيرندگان اصلي كشور خواسته اند كه براي كاهش تشنجات سياسي، فراهم آوردن زمينه وحدت همه نيروها و امكانات در درون كشور و براي تحقق همبستگي و وحدت ملي، موانع موجود بر سر راه اعمال خواسته ها و مطالبات ملت را از طريق مجلس و دولت منتخب مردم برطرف كنند. لغو احكام صادره در مورد روزنامه ها و نشرياتي كه بدون تشكيل دادگاه توقيف شده اند، تغيير و اصلاح قانون انتخابات، ايجاد زمينه مناسب براي آزادي فعاليت احزاب و گروه ها از جمله خواسته هاي اين فعالان بوده است.
• سيد حسن ميردامادي مدير كل اطلاع رساني شوراي نگهبان خبر داد كه يكي از چالش هاي ميان اين نهاد با مجلس شوراي اسلامي مربوط به مفاد لايحه افزايش اختيارات رئيس جمهوري است و اين نهاد با اين لايحه مخالفت خواهد كرد.
دوشنبه ۲۵ فروردين
• براساس راي شعبه ۹ دادگاه تجديد نظر استان تهران، حسين علي قاضيان و عباس عبدي متهمان پرونده نظرسنجي هر كدام به ۴ سال و ۶ ماه حبس محكوم شدند.
• انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران با صدور اطلاعيه اي، توقيف مطبوعات را براساس نظرات حقوقدانان و شخصيت هاي معتبر حقوقي فاقد وجاهت قانوني دانست و تاكيد كرد كه «اين انتظار همچنين براي روزنامه نگاران كشور باقي است كه با اجراي درست مقررات مطبوعاتي، امنيت شغلي آنان احيا شود و بتوانند به انجام وظايف خطيرشان در جامعه بپردازند.»
• به دنبال بازتاب گسترده داخلي و خارجي مصاحبه هاشمي رفسنجاني با مجله راهبرد، روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام در توضيحي اعلام كرد كه «ايشان صرفاً به تشريح وظايف مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به تقاضاي خبرنگار از مجمع براي ايجاد اجماع ملي در سياست خارجي پرداخته ولي متاسفانه نحوه انعكاس اين مصاحبه و تحريف آن در برخي نشريات به گونه اي است كه گويي رئيس مجمع خود پيشنهاد تصميم گيري در مورد رابطه با آمريكا را داده و يا از آن حمايت كرده است.»
سه شنبه ۲۶ فروردين
• وزير خارجه انگليس از نحوه تعامل جمهوري اسلامي ايران با جنگ عراق قدرداني كرد. جك استراو در گفت وگويي با شبكه چهارم راديو بي بي سي تاكيد كرد كه انگليس روابط همسايگي خوبي را در ارتباط با عراق از ايران انتظار دارد.
• سخنگوي وزارت امور خارجه ايران اعلام كرد: اگر سردمداران عراق بخواهند به طور غيرقانوني وارد ايران شوند آنان را به خاطر مظالم و جناياتي كه در حق ملت ما روا داشته اند محاكمه خواهيم كرد.
چهارشنبه ۲۶ فروردين
• در اقدامي بي سابقه، گزارش كميسيون اصل ۹۰ مجلس مربوط به شكايت ابراهيم يزدي و جمعي از اعضاي گروه نهضت آزادي ايران در جلسه علني مجلس توسط چند تن از اعضاي فراكسيون اقليت مجلس پاره شد و اين اتفاق براي ساعتي صحن علني مجلس را به تشنج كشاند.
پنج شنبه ۲۸ فروردين
• رئيس جمهوري در جمع خبرنگاران درخصوص سرنوشت لوايح اخير دولت گفت: من خوشبينم و اميدوارم كه بدون اين كه مشكل عمده اي پيش آيد بتوانيم به توافق هايي برسيم كه هم لوايح تصويب شود و هم از ايجاد تشنج و مشكل جلوگيري كنيم. وي همچنين درباره برگزاري رفراندوم در مسايل خارجي اظهار داشت: رفراندوم در روابط خارجي اصلاً معنا ندارد. مسئله سياست خارجي يك كار تخصصي است و مراجع تصميم گيري براي آن نيز مشخص است. وي افزود: اگر احساس كنيم سياست آمريكا تغيير كرده است مي توانيم در مسير مناسب گام برداريم.

رئيس كميسيون سياست خارجي
عراق آينده تهديدي براي ايران نيست
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت وگو با همشهري اعلام كرد در تحولات بين المللي معمولاً فرصت و تهديد در كنار يكديگر است كه ممكن است در صورت عدم استفاده از فرصت ها، تهديدات گريبانگير كشور شود.
002880.jpg

وي افزود: در بحث عراق مسلماً حذف صدام براي ما خيلي خوب است و پس از صدام ايران وضعيت بهتري خواهد داشت چون در بيش از نيم قرن گذشته مهم ترين تهديد خارجي براي رژيم عراق بوده است.
محسن ميردامادي تأكيد كرد: دولت آينده عراق اگر صددرصد هم دموكراتيك نباشد و تنها بخش هايي از يك حكومت دموكرات را داشته باشد، آن حكومت به دليل منافع مشترك زياد و اشتراكات دو كشور تهديدي براي ايران نخواهد بود.
وي گفت: در عراق به دليل عدم حاكميت نظم و دولت، شورشگران موقعيت اظهار وجود يافته اند تا هر كاري كه بخواهند انجام دهند. به عنوان مثال ترور آقاي مجيد خويي يا افرادي كه دوروبر خانه آقاي سيستاني جمع شده اند همگي اتفاقاتي است كه دريك دوره هرج ومرج به وقوع مي پيوندد و به محض حاكميت نظم اين دوره تمام خواهد شد.
ميردامادي در بخشي از اين گفت وگو در خصوص پيشنهاد رفراندوم از سوي رئيس مجمع تشخيص مصلحت تأكيد كرد: انتقادي كه بنده به بحث رفراندوم دارم در شيوه كار است وگرنه نظر مردم را مي توان از طريق نظرسنجي هم پيدا كرد ولي مگر نديديد با آن نظرسنجي كه انجام شد، چه كار كردند. در حالي كه به نظر من آن نظرسنجي از كارهاي بسيار مفيدي بود كه در صحنه سياست خارجي كشور صورت گرفت.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در بخشي ديگر اعلام كرده است: با اقدام به برگزاري رفراندوم تنها يك اهرم فشار جديد در سياست خارجي براي خودمان ايجاد مي كنيم و رفراندوم يعني خلع سلاح خودمان دريك مذاكره و چانه زني.در سياست خارجي كه هيچ سياستمدار اين كار را انجام نمي دهد. ميردامادي همچنين گفته است: بايد به رأي مردم تمكين كنند و راي آنها را بپذيرند حتي در مواردي كه مخالف ميل آنها است. اگر مردم در مواقعي مخالف ما رأي دهند و آن را پذيرفتيم و به مقابله برنيامديم آن موقع است كه واقعاً به مردم احترام گذاشته ايم. وي افزود: هيچ كشوري در مباحث مهم مربوط به سياست خارجي خود رفراندوم برگزار نمي كند مگر براي پيوستن به يك بلوك جديد جهاني.
002875.jpg

وي معتقد است كه رفراندوم در سياست خارجي كشور و به هيچ وجه به مصلحت نظام نيست.وي افزود: پافشاري بخش هاي افراطي جز اينكه تهديدات را بيشتر كند هيچ فايده اي در بر ندارد.
وي در بخش ديگري از اين مصاحبه نسبت به خطرات موجود در منطقه در صورت عملكرد بخش هاي افراطي حاكميت هشدار داد.وي با اشاره به شرايط حساس منطقه اميدوار ساختن مردم به آينده كشور را ضروري خواند.
ميردامادي با تأكيد بر وجود شرايط خطير فعلي با توجه به تحولات صورت گرفته در عراق گفت: حتي در صورت عملكرد خوب مسئولان نيز تركش تحولات عراق، ايران را نيز در برخواهد گرفت.
وي همچنين تأكيد كرده است كه در تحولات ايجاد شده از سوي نيروهاي ائتلاف درعراق، كشورهاي منطقه بدون شك به سمت تغييرات دروني خواهند رفت.
متن كامل اين گفت وگو در شماره هاي آتي همشهري منتشر خواهد شد.

۶۴درصد مردم آمريكا مخالف حمله به ايران هستند
002870.jpg
وزارت خارجه آمريكا روز چهارشنبه براي نشان دادن فاصله از اظهارات تعدادي از سناتورها و نمايندگان عضو كنگره اين كشور گفت دولت بوش «در حال حاضر» هيچ برنامه اي براي اقدام نظامي عليه سوريه ندارد.
به گزارش ايرنا «فيليپ ريكر»، معاون سخنگوي وزارت خارجه آمريكا در نشست رسانه اي روزانه در پاسخ سوالي در مورد پيشنهاد تعدادي از اعضاي كنگره براي حمله نظامي به سوريه خاطرنشان كرد، «وزير خارجه (پاول) در اظهارات (روز سه شنبه) خود در مورد نگراني هاي آمريكا درباره سوريه بيان كرد كه هيچ برنامه اي براي اقدام نظامي عليه سوريه، ايران و يا هر كشور ديگري در حال حاضر وجود ندارد. »
«باب گراهام» سناتور حزب دموكرات از ايالت فلوريدا كه براي تصدي نامزدي رياست جمهوري از اين حزب فعاليت مي كند روز سه شنبه گفت: آمريكا برخي مراكز در سوريه و مناطق تحت كنترل آن را در جنوب لبنان كه به گفته او اردوگاه هاي آموزشي براي گروه هاي تروريستي است، بايد با موشك مورد هدف قرار دهد.
گراهام طي سخناني در نشست حزبي گفت دولت آمريكا بايد قبل از حمله، اسناد و مدارك خود را به دولت دمشق ارائه دهد و از سوريه بخواهد فعاليت مراكز «گروه هاي تروريستي» در آن كشور و مناطق تحت كنترل خود را تعطيل كند.
وي افزود: «در صورتي كه دولت سوريه با اين گروه ها برخورد نكرد آمريكا بايد اقدامات لازم را براي از ميان برداشتن اردوگاه هاي آموزشي به عمل آورد كه موشك هاي كروز در موارد مشابه مفيد بوده اند.»
گراهام يكي از مخالفان مصوبه كنگره آمريكا در واگذاري اختيار به رئيس جمهور براي توسل به اقدام نظامي عليه عراق بود و به آن راي منفي داده بود. اظهارات او با موافقت و مخالفت ديگر اعضا و مقامات حزب دموكرات روبه رو شده است. «گوردون فيشر» رئيس كميته ايالتي حزب دموكرات از ايالت آيوا در پاسخ به نظر گراهام گفت: «اگر او بتواند وجود اردوگاه هاي فعال را در سوريه ثابت كند در آن صورت ايالت آيوا از پيشنهاد او حمايت خواهد كرد. سوال اصلي اين است كه آيا او مي تواند چنين موضوعي را ثابت كند؟»
در همين حال نتايج يك نظرسنجي مشترك جديد از سوي تلويزيون آمريكايي ان. بي. سي و روزنامه وال استريت ژورنال نشان مي دهد كه ۲۱ درصد از مردم آمريكا با حمله نظامي اين كشور به سوريه موافق، ۵۹ درصد مخالف و ۱۴ درصد بي نظر هستند.
همچنين ۲۱ درصد با حمله نظامي به ايران موافق، ۶۴ درصد مخالف و ۱۵ درصد بي نظر هستند. اين نسبت براي حمله به كره شمالي به ترتيب ۳۲ درصد، ۵۴ درصد و ۱۴ درصد است.

دستگاه ها بدون نظارت به انحراف كشيده مي شوند
آيت الله هاشمي شاهرودي روز پنج شنبه در گردهمايي مسئولان و مديران سازمان بازرسي كل كشور گفت: نظارت و بازرسي از وظايف مهم و اساسي در همه دستگاه هاي كشور است و بدون نظارت و مراقبت و بازرسي، قطعاً دستگاه ها به سمت انحراف كشيده خواهند شد. به گزارش روابط عمومي قوه قضاييه، هاشمي شاهرودي افزود: در نظام اسلامي دغدغه زيادي در خصوص احقاق حقوق مردم، خدمت رساني به مردم و گسترش عدل در جامعه وجود دارد كه تحقق آن نيازمند ابزار نظارتي دقيق و گسترده است.
رئيس قوه قضاييه، با اشاره به رويه ها و روش هاي صحيح در امر نظارت و بازرسي، گفت: رويه ها و روش هاي نظارتي بايد به گونه اي باشد كه موجب از بين رفتن انگيزه ها و فعاليت هاي دستگاه اجرايي نشود و بهانه و دستاويزي در اختيار كساني كه دنبال فساد و تخلف هستند، قرار نگيرد.
رئيس قوه قضاييه، ضمن جهاد خواندن امر بازرسي و در عين حال ايمان و اعتقاد راسخ به ضرورت بازرسي، بر حمايت از تصميمات صحيح مديران در دستگاه هاي اجرايي تأكيد كرد.

آيت الله سيستاني به دنبال قدرت نيست
آيت الله سيستاني بزرگ ترين مرجع شيعيان در عراق گفت: عراق بايد به دست مردم عراق اداره شود.به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدرضا علي سيستاني، فرزند آيت الله علي سيستاني كه از صحبت مستقيم با خبرنگاران اجتناب مي كند، گفت: كشور ما بايد توسط مردم عراق، بهترين فرزندان كشور اداره شود. خود عراقي ها بايد انتخاب كنند كه چه كسي بر آنها حكومت كند. ما مي خواهيم اين فرزندان كنترل كشور را در دست داشته باشند.
به نوشته روزنامه عرب نيوز، وي در گفت وگو با خبرگزاري فرانسه گفت: تا زماني كه كساني كه در حوزه نجف هستند نفوذ داشته باشند، انتظار هرگونه تهديدي داريم. اين حوادث مايه تاسف است، ما در دوران بدي در شهرمان زندگي مي كنيم، شهري كه مذهبي ترين و مقدس ترين شهر جهان است.سيستاني گفت كه پدرش به دنبال هيچ پست و مقامي در دولت جديد عراق نيست.وي افزود: كساني كه در حوزه نجف فعاليت مي كنند در اين گونه امور مداخله نمي كنند.
آيت الله سيستاني ۶۳ ساله، حتي ديدارهاي دو ساعته روزانه خود با خارجي ها يا همكاران و طلاب را متوقف كرده است.محمدرضا سيستاني تاكيد كرد كه پدرش هيچ گونه تماسي با نيروهاي آمريكايي نداشته است.
وي اذعان داشت: ما از آمريكايي ها استقبال مي كنيم، اما فكر نمي كنم حضور طولاني مدت آنها خوب باشد. هيچ قانوني وجود ندارد. سلاح ها توسط اشرار ربوده شده، بايد از همه عراقي ها حفاظت شود، نه فقط آيت الله سيستاني.

تقسيم خراسان اجتناب ناپذير است
نماينده مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي گفت: طرح تقسيم استان خراسان به دليل ساختاري كه در كشور حاكم است امري اجتناب ناپذير است.
«علي تاجرنيا» گفت: در شرايط فعلي بر اساس ساختار موجود كشور سطح بندي و توزيع خدمات و قدرت به شكل مناسبي صورت نمي گيرد و اين امر اجراي طرح تقسيم استان خراسان را اجتناب ناپذير كرده است.وي اضافه كرد: تجربه سال گذشته نشان داد كه آنچه در مورد افزايش بودجه استان خراسان مطرح مي شود، عملاً تغيير محسوسي در شرايط ايجاد نمي كند. وي معتقد است: استان خراسان با اين پيچيدگي اي كه دارد نمي تواند به صورت مديريت واحد اداره شود و خود اين موضوع تاكيدي بر اجراي طرح تقسيم است.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي گفت: اگر شرايط موجود كشور و مجموعه دولت براي عملي كردن تقسيم استان خراسان به چند استان امكان پذير نباشد صرفاً در گام نخست يك استان در جنوب خراسان تشكيل شود.
در لايحه پيشنهادي دولت به مجلس شوراي اسلامي مبني بر سه استاني شدن خراسان، شهرهاي فوق به استان خراسان مركزي (رضوي) الحاق مي شدند. تاجرنيا تصريح كرد: طرح پيشنهادي فوق به نظر مي رسد با تنش كمتري همراه باشد و اين گزينه پيشنهادي مناسب به نظر مي رسد.

افزايش تعداد موافقان تقسيم خراسان
يكي از نمايندگان بجنورد در مجلس شوراي اسلامي خبر داد كه شمار نمايندگان موافق طرح تقسيم خراسان به ۱۸۰ نفر رسيد. به گفته رمضان وحيدي در نامه اي كه اخيرا براي رئيس جمهوري در اين زمينه نوشته شده، بيش از ۱۸۰ نفر آن را امضا كرده اند. نمايندگان در اين نامه از رئيس جمهور خواستار سير طبيعي طرح تقسيم خراسان در مجلس شوراي اسلامي شده اند. وي به خبرنگار ايرنا گفت كه در نشست اخير كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي حتي يك نفر در زمينه مخالفت با طرح تقسيم خراسان صحبت نكرد. وي افزود: سال گذشته اين طرح با راي خيلي كمتر مسكوت ماند و هم اكنون زمينه براي طرح آن در مجلس شوراي اسلامي بسيار مساعد است. وحيدي گفت: مساحت استان خراسان كه بيش از ۲۶ برابر كوچكترين استان كشور وسعت دارد، اين است كه تقسيم شود و مردم به حق خودشان برسند.
لايحه پيشنهادي دولت درخصوص تقسيم خراسان كه كليات آن سال ۸۰ به تصويب مجلس رسيد، درخصوص تقسيم استان پهناور خراسان به سه استان خراسان شمالي به مركزيت بجنورد، خراسان رضوي به مركزيت مشهد و خراسان جنوبي به مركزيت بيرجند مطرح است.
نمايندگان خراسان، تقسيم اين استان را به منظور دريافت سهمي متناسب با جمعيت و مساحت خراسان از بودجه ملي و در نتيجه بهبود روند مديريت و توسعه آن، ضروري مي دانند اما اكثريت آنان در مورد چگونگي اين تقسيم با يكديگر اختلاف نظر دارند. اين استان با بيش از ۶ ميليون نفر جمعيت، پس از تهران، دومين استان پر جمعيت ايران است.

دروازه بان خبر
يك ايراني در سياهچال بغداد
شبكه هاي خبري گزارش دادند پس از گذشت ۵ روز از سقوط بغداد، يك سياهچال مخفي در اين شهر كشف شده است. در اين سياهچال اسراي مربوط به سال ۱۹۸۹ نگهداري مي شدند. در ميان اين اسرا كه بيشتر مليت كويتي داشتند، يك ايراني نيز به چشم مي خورد.اين فرد ايراني كه در سال ۱۹۸۹ در سن ۱۲ سالگي به وسيله نظاميان عراقي ربوده شده بود، پس از ۱۴ سال از اين سياهچال مخوف خارج شد.

تلويزيون ۲۴ ساعته
منابع خبري گزارش دادند، كاخ سفيد با تقاضاي يكي از اعضاي هيأت امناي راديو فردا مبني بر راه اندازي يك ايستگاه تلويزيوني ۲۴ ساعته به زبان هاي فارسي و عربي براي خاورميانه موافقت كرده است.هنوز اخباري از تاريخ آغاز به كار اين شبكه منتشر نشده است اما، فرد مذكور علت راه اندازي شبكه را تلاش براي «گسترش آزادي در خاورميانه» دانسته و منابع خبري اين شبكه را شبكه هاي خبري آمريكايي چون CBS و Foxnews نام برده است. از سوي ديگر شبكه CBS در اين هفته، يكي از برنامه هاي پربيننده «۶۰ دقيقه»اي خود را به ايران اختصاص داد. جفري كن، مجري اين برنامه كه از مهم ترين برنامه هاي شبكه CBS به شمار مي رود، در اين گزارش گفت: «ايران به مراتب پيچيده تر از عراق است و به رغم آنكه اكنون به صورت كامل از سوي آمريكا محاصره شده است اما نمي توان با آن، مشابه كشورهايي چون افغانستان يا پاكستان و يا حتي نه عراق برخورد كرد. مردم ايران به خاطر حمايت آمريكا از عراق در جنگ با ايران، به خصوص درباره سلاح هاي شيميايي، هيچ گاه ما را نخواهند بخشيد.»

خاتمي به بشار تبريك گفت
«سيدمحمد خاتمي» رئيس جمهوري روز پنج شنبه در پيامي به «بشار اسد» رئيس جمهوري سوريه، روز ملي و سالروز استقلال اين كشور را به وي و ملت سوريه تبريك گفت.

روزه براي نابودي استكبار
گروهي با عنوان «محبان اهل بيت» براي نابودي استكبار جهاني ديروز در قم روزه گرفتند.در اطلاعيه اي كه در اين رابطه در قم منتشر شده، از اقشار مختلف مردم خواسته شده بود كه «جهت همدردي با مردم عراق و براي نابودي ابرقدرت ها، ظالمان و مستبدان به ويژه آمريكا، اسرائيل و انگليس روز پنج شنبه روزه بگيرند. »اين اطلاعيه افزوده است كه «ثواب اين روزه را به ۱۴ معصوم و ۱۲۴ هزار پيامبر هديه مي نماييم تا با عنايت به حق تعالي ملت مسلمان عراق را از شر بيگانگان نجات دهند. »

برنامه بسيج در سال ۸۲
به گفته فرمانده نيروي مقاومت بسيج كشور، «آگاه سازي روشنگري و تبيين مسائل روز» از مهم ترين برنامه هاي بسيج در سال ۸۲ است.وي گفته كه «توسعه، ساماندهي، تعميق و گسترش بصيرت و معرفت» شعار امسال مقاومت بسيج كشور است.

كمك آستان قدس به مردم عراق
نماينده ولي فقيه در خراسان و توليت آستان قدس رضوي ۱۰۰ ميليون ريال روز پنج شنبه براي كمك به ملت مظلوم و ستمديده عراق اختصاص داد.آيت الله واعظ طبسي به هنگام اهداي اين كمك، هدف از اختصاص اين مبلغ را پاسخ به دعوت مقام معظم رهبري مبني بر ياري رساندن به خواهران و برادران مظلوم عراقي بيان كرد.نماينده ولي فقيه در خراسان افزود: ملت شريف و عزيز ايران نيز مانند گذشته با آگاهي به مسئوليت انساني و اسلامي خود به نداي مقام معظم رهبري پاسخ مثبت داده و به ياري مردم عراق كه در پنجه چپاولگران و ستم پيشگان جهان قرار گرفته اند، بشتابند.

«آستانه» ميزبان گروه كاري كشورهاي خزر
سفير قزاقستان در باكو گفت: نهمين اجلاس گروه كاري كشورهاي ساحلي خزر روزهاي ۱۰ تا ۱۲ ماه مه (۲۰ تا ۲۲ ارديبهشت ماه) سال جاري ميلادي در آستانه برگزار مي شود.«آندار شوكپوت اف» روز پنج شنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: مذاكرات براي تعيين وضع حقوقي درياي خزر ادامه دارد و در اجلاس آستانه نيز كنوانسيون مربوط به آن بررسي خواهد شد.هشتمين اجلاس گروه كاري كشورهاي ساحلي خزر در روزهاي ۲۶ تا ۲۶ فوريه سال گذشته ميلادي (۶ تا ۸ اسفند ماه ۸۱) در باكو برگزار شد.گروه كاري كشورهاي ساحلي خزر پنج سال قبل در سطح معاونان وزيران خارجه اين كشورها با هدف تدوين كنوانسيون ناظر بر وضعيت حقوقي درياي خزر تشكيل شد.

رياست يك معارض عراقي مقيم ايران
محمدمحسن الزبيدي يكي از معارضان عراقي كه در ايران اقامت داشت پس از بازگشت به عراق به عنوان رئيس يك دولت موقت محلي انتخاب شد.خبرنگار الجزيره در بغداد به نقل از «جودت العبيدي» يكي از نمايندگان افسران آزادعراق گفت كه تعيين الزبيدي به اين سمت پس از مشورت با تعدادي از چهره هاي برجسته شهر بغداد صورت گرفت و اين پست تا برگزاري انتخابات در آينده در اختيار او خواهد بود.به گفته جودت العبيدي، دولت موقت به برقراري امنيت و ثبات در بغداد و همچنين به بازگرداندن آب و برق به اين شهر، توجه خواهد كرد.الجزيره به نقل از محمدمحسن الزبيدي گفت كه وي از سوي برخي معارضين عراقي در داخل و خارج كشور و نيز برخي از شخصيت ها و چهره هاي سرشناس بغداد، حمايت مي شود.

وضعيت مشكوك در عراق
فرمانده نيروي مقاومت بسيج كشور گفت: آمريكاي جنايتكار مجري سياست هاي صهيونيستي است. سردار «سيدمحمد حجازي» روز پنج شنبه در همايش بزرگ فرماندهان رده هاي مقاومت بسيج قم افزود: بر همين اساس قبل از وقايع عراق «بوش» گفته بود بعد از حل مسئله عراق به دنبال رفع مناقشه اسرائيل و فلسطين خواهيم رفت.وي اضافه كرد: در اين صورت آمريكا براي سرپوش گذاشتن بر مسائل جاري عراق و برگرداندن ديدگاه هاي افكار عمومي و رسانه هاي جهان، كشور سوريه را مورد تهديد قرار داده است. وي با بيان اينكه آمريكا براي پيشبرد اهداف خود در منطقه درصدد از ميان برداشتن سوريه است، گفت: در اين شرايط حساس حمله نظامي به سوريه امري بعيد و دور از ذهن است.سردار حجازي افزود: آمريكا با اين فشارها مي خواهد سوريه را مجبور كند از مواضع خود نسبت به فلسطين دست بردارد.وي با اشاره به بحران عراق و تهاجم آمريكا و انگليس گفت: وضعيت پيش آمده كنوني در عراق مشكوك به نظر مي رسد زيرا با گذشت يك هفته از سقوط رژيم بعث نيروهاي آمريكايي، مردم اين كشور را در بلاتكليفي نگه داشته اند. همچنين فرمانده نيروي مقاومت بسيج ديروز در جمع بسيجيان قم با «مشكوك خواندن اوضاع كنوني عراق» اين وضع را «ناشي از بلاتكليفي مهاجمان در چگونگي اداره عراق و وادار كردن مردم اين كشور به پذيرش رژيم دست نشانده آمريكا» دانست. سردار حجازي ابهام هاي موجود در جنگ عراق را ناشي از تباني هاي پشت صحنه خواند و گفت: «رژيم عراق به علت نداشتن پايگاه مردمي و انگيزه ديني فروپاشيد. » فرمانده نيروي مقاومت بسيج كشور تاكيد كرد: «اگر توطئه اي عليه نظام جمهوري اسلامي شود، بسيجيان با مرام شهادت طلبي به مصاف آن خواهند رفت چرا كه روحيه، انگيزه و ايمان تنها چيزهايي است كه در اين عرصه كارساز است. همانطور كه در ۸ سال دفاع مقدس موثر و كارساز بود. » سردار حجازي همچنين از عملكرد صدا و سيما در اطلاع رساني مناسب و بي طرفانه در جنگ عراق قدرداني كرد.

بازداشت مستندسازان در عراق
خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در پي اطلاع از وجود اخباري مبني بر دستگيري چند تن از مستندسازان ايراني حاضر در عراق كه گفته مي شد در چند روز گذشته، توسط نيروهاي آمريكايي و انگليسي در بغداد، دستگير شده اند، طي تماسي با مركز فرهنگي ميثاق كه اين مستندسازان را اعزام كرده بود، چگونگي وضعيت اين مستندسازان و صحت و سقم اين اخبار را جويا شد. اين مركز در پاسخ به ايسنا، تاييد كرد كه رضا برجي، عكاس و مستندساز جنگي به همراه مهندس سيدسليم غفوري تصويربردار و كارشناس اطلاع رساني و مجيد كلهر هنرمند عكاس، روز دوشنبه ۲۵ فروردين ماه توسط نيروهاي آمريكايي و انگليسي در بغداد دستگير شده اند. در پي تماس تلفني خبرنگار سرويس سينما ايسنا، با رضا برجي كه هم اكنون در سليمانيه عراق به سر مي برد وي نيز ضمن تاييد اين مطلب اظهار داشت كه پس از آزادي، از بغداد به موصل رفته است و در آنجا نيز هنگام تصويربرداري از تظاهرات مردم بر عليه اشغالگران آمريكايي و انگليسي و رفتار خشونت آميز آنان در برابر مردم، بار ديگر بازداشت شده است و سپس او را از شهر اخراج و به سليمانيه برده اند. وي درباره وضعيت فعلي خود و سيدسليم غفوري و مجيد كلهر گفت: من به ايران باز خواهم گشت اما ارتباطمان با غفوري و كلهر كه از روز گذشته به شهر تكريت رفته بودند، قطع شده است.

هيچ قدرتي حق دخالت ندارد
مهدي كروبي رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: حاكميت اسلام و استقلال در كشور از بركات انقلاب اسلامي است. به گزارش ايرنا، وي در جمع علما و روحانيون اهواز افزود: پس از پيروزي انقلاب اسلامي حوزه هاي علميه گسترش يافته و اسلام بر كشور حاكم شده است و به بركت اين انقلاب مردم در سرنوشت خود حاكم شدند و هيچ قدرتي هم حق دخالت در امور داخلي كشور را ندارد. رئيس مجلس شوراي اسلامي به فضاي معنوي و شرايط مناسبي كه پس از پيروزي انقلاب در كشور به وجود آمده اشاره كرده و گفت: فضاي موجود فضاي بسيار ارزشمندي است و به بركت خون شهدا به وجود آمده است و جوانان به ويژه طلاب بايد از اين فضاي ارزشمند براي نيل به اهداف عاليه استفاده كنند. وي به جايگاه روحانيت در نظام جمهوري اسلامي اشاره كرد و از علما و روحانيون خواست براي انس هر چه بيشتر نسل جوان با ارزش هاي اسلامي تلاش كنند. رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين در جمع مردم شهرستان اميديه طي سخناني ياد و خاطره نيروهاي پرتلاش صنعت نفت در اميديه را به ويژه در طول هشت سال دفاع مقدس گرامي داشت و گفت: زحمات و نقش نيروهاي صنعت نفت در پيروزي انقلاب اسلامي و هشت سال دفاع مقدس هرگز فراموش نمي شود. وي افزود: دست اندركاران صنعت نفت نقش موثري در پيروزي انقلاب داشتند به طوري كه با اعتصاب عمومي شان كمر شاه را شكستند. كروبي همچنين بر وحدت مردم تاكيد كرد و گفت: يكي از ويژگي هاي امام اين بود كه جامعه را منسجم و متعهد مي كرد و همه مردم را زير پوشش مي گرفت. رئيس مجلس شوراي اسلامي با يادآوري نام اولين شهيد صنعت نفت از مقام شامخ شهيد «ايرج دستياري» تجليل كرد.

درگيري نيروهاي كرد و منافقين
راديو كردي صداي آمريكا، از درگيري نيروهاي اتحاديه ميهني كردستان عراق و منافقين در شهر «بعقوبه» در جنوب سليمانيه خبر داد. اين راديو كه صداي آن در سنندج شنيده مي شود، افزود: نيروهاي اتحاديه ميهني قبل از درگيري روز چهارشنبه به منافقين براي خروج از شهر بعقوبه هشدار داده بودند. راديو كردي آمريكا اضافه كرد: در جريان اين درگيري كه با همكاري حزب شيوعي كردستان عراق همراه بود، سه تن از منافقين و هشت تن از نيروهاي كرد كشته و ده ها تن زخمي شدند. اين راديو اظهار داشت: طي چند روز گذشته درگيري هاي شديدي بين نيروهاي كرد و منافقين روي داده كه در جريان آن تعداد زيادي از منافقين كشته و زخمي شدند. براساس اين گزارش، مقرهاي منافقين در منطقه «شهربان» در شمال عراق در درگيري هاي چند روز گذشته مورد بمباران هواپيماهاي آمريكا قرار گرفت. به گفته راديو كردي صداي آمريكا، وجود منافقين در مناطق عراق تهديد جديدي براي كردها و نيروهاي آمريكا به شمار مي رود.

بهترين تضمين كننده امنيت
حجت الاسلام مهدي كروبي گفت: اعتمادسازي بهترين تضمين كننده امنيت در كشور است. وي در ديدار با اساتيد دانشگاه شهيد چمران اهواز افزود: اعتمادسازي و مشاركت مردم در تمامي صحنه ها بايد به وسيله همه صورت گيرد و كاري كنيد كه مردم احساس مسئوليت كنند و در تمامي صحنه ها حضور يابند. رئيس مجلس شوراي اسلامي، حضرت امام(ره) را نمونه بارز اعتماد مردم دانست و گفت: مردم آنقدر به امام اعتماد و اعتقاد داشتند كه پس از رحلت ايشان بيش از ۹ ميليون نفر براي تشييع آن بزرگوار حاضر شدند.

موضع گيري در برابر زمينه سازي
اظهارات اخير رئيس جمهوري اسلامي ايران در واكنش به تهديدهاي آمريكا عليه سوريه، در مطبوعات روز پنج شنبه لبنان بازتاب داشت. روزنامه «المستقبل» با انتخاب اين عنوان كه «ايران از سوريه حمايت مي كند»، نوشت: خاتمي بر پشتيباني جمهوري اسلامي ايران از سوريه در برابر تهديدهاي آمريكا تأكيد كرد. روزنامه «الكفاح العربي» طرفدار ليبي با انتخاب اين تيتر كه ايران دولت غيرمنتخب مردم عراق را به رسميت نخواهد شناخت، نوشت: خاتمي ابراز اميدواري كرد كه نظاميان آمريكايي از عراق خارج شوند. روزنامه فرامنطقه اي «الحيات» طرفدار عربستان نيز با انتخاب اين تيتر كه «ايران از سوريه دفاع خواهد كرد»، نوشت: رئيس جمهوري اسلامي ايران ضمن تأكيد بر خروج فوري نيروهاي بيگانه از خاك عراق تهديدهاي آمريكا عليه سوريه را رد كرد. «الحيات» ابراز عقيده كرد، موضع گيري مقام هاي بلندپايه ايران در حمايت از سوريه از آن جا ناشي مي شود كه برخي محافل سياسي در تهران به اين نتيجه رسيده اند كه حمله به سوريه زمينه ساز تهاجم نظامي به ايران خواهد بود.

انتخابات اسلامشهر در ابهام
صحت انتخابات اسلامشهر، با گذشت دو ماه از برگزاري دومين دوره انتخابات شوراها، هنوز در هاله اي از ابهام است. رئيس كميسيون فرهنگي، اجتماعي شوراي شهر اسلامشهر در گفت وگو با خبرنگار «بازتاب» از عدم پاسخ گويي مسئولان درباره تخلفات گسترده انتخاباتي در اين شهرستان اظهار تأسف كرد و گفت: «متأسفانه پيگيري هاي متعدد معترضان، هنوز به جايي نرسيده و مسئولان برگزاري انتخابات، از جمله فرمانداري در اين زمينه هيچ كاري نكرده و به نوعي مي خواهند بر روي تخلفات سرپوش گذارند. فرمانداري اسلامشهر، در بازشماري آرا به بيش از ۹ هزار تخلف انجام شده، اعتراف كرده است. از سوي ديگر نماينده بيجار در مجلس نيز، از خريد بيش از ۳۰ هزار رأي به مبلغ ۱۵ ميليون تومان به وسيله متخلفان و منتخبان كنوني خبر داده است كه همه اينها براساس اسناد و مدارك معتبر بوده و به مراجع ذي صلاح هم ارائه شده است. اما ديگر زماني تا آغاز دوره دوم شوراها نمانده و اين در حالي است كه مسئولان، به راحتي از كنار اين تخلفات گذشته و رسيدگي به اين مسئله مهم را به تعويق مي اندازند. »

حمله نظامي تا چند سال منتفي است
«محمد قمي»، عضو هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي درباره تهديدهاي آمريكا عليه ايران گفت:«ايران همواره از سوي آمريكا، محور شرارت در خاورميانه خوانده شده و هم اكنون كه داراي يك پايگاه عظيم در منطقه شده، قطعاً برنامه هاي ويژه اي براي ايران دارد و در كمين كوچك ترين فرصت براي عملي ساختن افكار شوم خود عليه ايران است. اقدام نظامي آمريكا عليه ايران را مي توان تا چند سال آينده منتفي دانست، اما قطعاً آمريكا با ترفندهاي سياسي و تبليغاتي شديدتري وارد عرصه نبرد با نظام جمهوري اسلامي خواهد شد.» نماينده مردم پاكدشت به گروه ها و جناح هاي سياسي توصيه كرد، با توجه به شرايط بحراني منطقه، آمريكا به دنبال سوءاستفاده از بحران هاي داخلي ايران است و كوچك ترين بهانه، مي تواند سوژه خوبي براي آمريكا باشد، پس بايد گروه ها و جناح ها، وحدت و يكپارچگي خود را حفظ كرده و در فضايي كاملاً آرام، به بحث و گفت وگو با يكديگر بپردازند و مصالح فردي يا گروهي خويش را به منافع ملي ترجيح ندهند.

ايران
ادبيات
اقتصاد
جامعه
زمين
شهر
عكس
علم
كتاب
ورزش
هنر
يادداشت
صفحه آخر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  جامعه  |  زمين  |  شهر  |  عكس  |  علم  |
|  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  يادداشت  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |