سه شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۹۹ - Sep 13, 2005
حضرت امام جعفر صادق(ع) به شخصي فرمودند: آيا با يكديگر مزاح مي كنيد؟ آن مرد گفت: كم مزاح مي كنيم. آن حضرت فرمودند: اين طور نباشيد، زيرا شوخي نشانه خوش خلقي است و به وسيله شوخي برادر ديني خود را خوشحال مي كنيد.
وسائل الشيعه ج ۸ ص ۴۷۸
امروز با حافظ
شادي به دلم ازو بسي مي آيد
اين گل ز بر هم نفسي مي آيد
كز رنگ ويم بوي كسي مي آيد
پيوسته از آنروي كنم همدميش
رضا داد دبير جشنواره فيلم كودك برنامه هاي جشنواره را اعلام كرد:
حضور ۴۱ كشور جهان در جشنواره كودك اصفهان
گروه ادب و هنر:دبير جشنواره  بين المللي  فيلم هاي  كودكان  و نوجوانان  گفت : ۲۰۶ اثر از سينماگران  ۴۱ كشور جهان  در قالب  آثار بلند، نيمه  بلند، كوتاه  و ويديويي  در اين  رويداد به  نمايش  در مي آيد.
بيستمين  جشنواره  بين المللي  فيلم هاي  كودكان  و نوجوانان از ۷ تا ۱۲ مهرماه در قالب  بخش هاي  مسابقه  سينماي  ايران ، سينماي  بين الملل  و بخش  ويژه شامل  آثار سينماي  آسيا و خارج  از مسابقه  در اصفهان  برگزار مي شود.
عليرضا رضاداد در گفت  وگو با خبرنگاران  افزود: سينماي  ايران  با ۶۵ اثر كوتاه  و بلند در جشنواره  امسال  كودك  حضور دارد.
وي  توضيح  داد: ۵۹ فيلم  بلند به همراه  ۷ اثر كوتاه  و نيمه بلند و پويانمايي  در ساير بخش هاي  بيستمين  جشنواره  فيلم  كودك  به  نمايش  گذاشته  مي شود.
دبير جشنواره  فيلم هاي  كودكان  و نوجوانان  ادامه  داد: ۱۱ فيلم  بلند در بخش رقابتي  سينماي  آسيا و سه  اثر در بخش  خارج  از مسابقه  حضور دارند و داوراني  از كشورهاي  فلسطين ، لبنان ، قزاقستان ، چين  و ايران  آثار يادشده  را ارزيابي مي كنند.
رضاداد به  بخش  بين الملل  جشنواره  فيلم  كودك  اشاره  كرد و افزود: ۱۶ فيلم در بخش  مسابقه  و ۸ اثر در بخش  غير رقابتي  حضور دارند و داوراني  از دانمارك ، تونس ، كانادا، لهستان ، بلغارستان  و ايران  ارزيابي  فيلم هاي  بخش  فوق  را به  عهده  دارند.مدير عامل  بنياد سينمايي  ادامه  داد: در بخش  مسابقه  فيلم  كوتاه  بين الملل ۲۲ اثر و در بخش  خارج  از مسابقه  ۵ فيلم  نمايش  داده  مي شود.
وي  تصريح  كرد كه  امسال  در بخش  داوران  كودك  و نوجوان  ۲۵ داور از كودكان اصفهاني  و ۲۵ كودك  از ديگر مناطق  ايران  به  ارزيابي  آثار مي پردازند.
رضاداد همچنين  به  برنامه هاي  بخش هاي  خارج  از مسابقه  و ويژه  جشنواره بين المللي  فيلم  كودك  اشاره  كرد و گفت : برنامه  بزرگداشت   هانس  كريستين  اندرسن  به  همراه  بزرگداشت  هوشنگ  مرادي  كرماني  و مجيد  مجيدي  به همراه  نمايش  آثار ويديويي  و مستند بين الملل  از كشورهايي  نظير ايران  و مجارستان  در بخش  ويژه  گنجانده  شده  است .
دبير جشنواره  فيلم  كودك  افزود: پنج  سالن  براي  نمايش  آثار، ويژه  كودكان  و بزرگسالان  و يك  سينما ويژه  كودكان  در ايام  جشنواره  اختصاص  مي يابد.
سينماهاي ساحل ، قدس ، ايران ، سپاهان ، خانواده  و فرهنگ  ميزبان  آثار جشنواره  فيلم  كودك  و نوجوان  هستند.

با آهنگسازي درخشاني و آواز قرباني انجام مي شود
اجراي گروه ۳۳ نفره خورشيد در تالار وحدت
گروه ادب و هنر: كنسرت موسيقي گروه خورشيد، به آهنگسازي و سرپرستي مجيد درخشاني و آواز عليرضا قرباني در ساعت ۲۱ روزهاي ۲۸ و ۲۹ و ۳۰ شهريور در تالار وحدت برگزار مي شود.
روز گذشته مجيد درخشاني به اتفاق عليرضا قرباني در نشستي با خبرنگاران در محل تالار وحدت حضور يافت و ضمن اعلام اين خبر هدف از شكل گيري گروه ۳۳ نفره خورشيد را تجربه شنيدن صداي اركسترهاي بزرگ موسيقي سنتي دانست و گفت كه قصد دارد آثار خود و آثار برخي از بزرگان موسيقي ايران را از اين طريق اجرا كند.
درخشاني به تمرينات فشرده و چندين ماهه گروه اشاره كرد و گفت: من معتقدم كه در موسيقي ايراني بايد نوازندگان به قدري تمرين كنند كه بتوانند از حفظ آثار را بنوازند و به همين دليل گروه خورشيد با تمرينات بسيار توانست براي نخستين بار اجراي زنده و همزمان اركستر و خواننده را در استوديو انجام دهد كه ضبط اين آثار به صوت دو آلبوم از سوي انتشارات سروش به زودي عرضه خواهد شد.
درخشاني كه پيش از اين اثر «در خيال» را با صداي شجريان انتشار داده بود، از كار ديگر ضبط شده  اش با استاد شجريان خبر داد كه به رغم گذشت ۶ سال از زمان ضبط آن هنوز فرصت انتشار عمومي نيافته است. وي به نحوه اجراي گروه در تالار وحدت اشاره كرد و گفت: اين برنامه در دو بخش همايون و بيات ترك اجرا مي شود ودر اشعار تصانيف از آثار شفيعي كدكني، فريدون مشيري و مولوي استفاده شده است و سعي شده از سازهاي بم كه به كارگيري آن در اركسترهاي ايراني كمتر معمول است، استفاده شود. به همين جهت سازهايي چون عود، قيچك آلتو و قيچك باس در اين اركستر نقش هاي جدي تري دارند. درخشاني معتقد است بايد تجربه كارهاي گروههاي چاووش، شيدا و عارف را تداوم و حركتهاي تازه اي را در موسيقي سنتي ايران شكل داد.
در ادامه اين نشست عليرضا قرباني، خواننده اركستر ملي به چگونگي همكاري خود با گروه خورشيد و مجيد درخشاني اشاره كرد و گفت: من همه گاه كار با اركسترهاي سنتي ايراني را ترجيح مي دادم، اما شرايط و يا گروهي كه بتواند توقعات را برآورده كند، نبود.
وي همچنين از بداهه خواني آوازها در استوديو و به همراه گروه خورشيد به عنوان يكي از تجربه هاي خوب در موسيقي سنتي ايران ياد كرد و ابراز اميدواري نمود كه اين كار تداوم يابد.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
حكايت دشت بلاغي
رفتن يا نرفتن مقبره كوروش به زير آب حسابي ذهن سدسازان و باستان شناسان را مشغول كرده است. البته آن دسته از مسئولان يا كارشناساني كه كمتر در مورد اين موضوع يا موضوعات مشابه صحبت مي كردند، حالا دور گرفته اند كه ساختن سد سيوند به آثار تاريخي محوطه پاسارگاد لطمه مي زند. ناگفته نماند كه وزارت نيرو هم با بسيج كارشناسان خود هر چقدر حريم سد را كوچكتر و كوچكتر مي كند باز هم باستان شناسان ايراني دست از اين گپ و گفتگو بر نمي دارند. گويا وزير نيرو در سايت بازتاب اعلام كرده كه آماده همكاري براي كاوش، ثبت آثار تاريخي، فيلمبرداري و انتقال آثار با اهميت و ساخت موزه اي متناسب با سد سيوند است. اين روزها هر جا كه كلنگ كارشناسان آب و نيرو در زمينه سد سازي به سنگ مي خورد سريع موزه و كاوش هاي باستان شناسي برپا مي كنند. چندي قبل هم دست اندركاران سد كارون سه موزه اي از آثار تاريخي به زير آب رفته بپا كردند. فكر كنم حالا حالا ها كاوش هاي باستاني در محل سد سيوند طول خواهد كشيد، خوبي اين كارها در اين است كه هم سازمان ميراث فرهنگي حمايت كننده مالي براي كارهاي كاوشگري باستان شناسي پيدا كرده است و هم سد سيوند صاحب يك موزه تاريخي و باستان شناسي خواهد شد!
عكاسي حركات موزون
خبرنگار شبكه خبر دانشجو با اعتراض به متوليان جشن ازدواج دانشجويي دانشگاه پيام نور شهركرد مدعي شده است كه به جاي اينكه مانع از كار حركات موزون شوند عكاس جشن ازدواج را توقيف كرده اند!البته مدير اين پروژه خيرخواهانه نيز در همان شبكه خبري اعزام كننده عكاس گفته است كه جشن ازدواج دانشجويي، جنگ شبانه نيست و نمايش گروه اجراكننده نيز رقص نبوده و صرفا حركات موزون بوده است. در هر حال همانطور كه برخي از مسئولان كشوري مانع از اجراي برنامه هاي جشن عروسي نيستند، انتظار مي رفت كه مسئولان دانشگاهي نيز مانع از تهيه خبر و عكس اين مراسم شادي بخش نمي شدند.با اين حال ماجرا آن چنان هم سير طبيعي خود را طي نكرده است چرا كه مسئولان كميته انضباطي دانشگاه پدر اين دانشجو را احضار كرده و اظهار كرده اند كه پرونده دانشجوي يادشده بخاطر تهيه عكس از مراسم حركات موزون به كميته انضباطي ارجاع خواهد شد. ناگفته نماند كه اين حركات موزون را دست اندركاران جشن ازدواج دانشجويي تدارك ديده بودند و نه عكاس مجلس!
جايزه سونامي
به نوشته ميراث خبر«تيلي اسميت» تنها دانش آموز انگليسي است كه آموخته هاي جغرافيايي اش را در سونامي جزيره فوكت تايلند به كار گرفت و موجب نجات دهها نفر از گردشگران و اهالي جزيره شد. او كه توسط معلم جغرافيايي اش در مدرسه دنزهيل، فيلمي از سونامي هاوايي را ديده بود، هنگام پياده روي در ساحل جزيره فوكت متوجه كف آلودگي آب دريا مي شود. حالا «انجمن دريا» قرار است به مناسبت اين فداكاري جايزه اي را به اين دختر دانش آموز ۱۱ ساله اهدا نمايد. علاوه بر آن نيز موسسه آموزشي دنزهيل نيز از معلم و دانش آموز مدرسه تقدير به عمل آوردند. البته تجربه هايي از اين دست در جامعه ايراني نيز وجود داشته است، خاطره قهرمانانه «ازبرعلي خواجوي» روستازاده اهل ميانه كه در كتاب هاي دوره ابتدايي چاپ شده است، جزو اين نوع فداكاري هاي انسان دوستانه است با اين تفاوت كه تيلي اسميت بعد از وقوع حادثه توسط نهادهاي مدني انگليسي مورد تشويق قرار مي گيرد، اما ازبرعلي خواجوي، بعد از انقلاب اسلامي در سن ۷۰ سالگي مورد تشويق دانش آموزان و قشر فرهنگي ايراني قرار مي گيرد چون هداياي او را در سالهاي آغازين حادثه مسئولان محلي به يغما مي برند!

۴ جايزه جشنواره سينماي اسلامي به سينما گران ايراني اهدا شد
گروه ادب و هنر:دو فيلم  ايراني «فرزندان  آدم» و «مريم  مقدس» برنده  تنديس «منبر طلايي» نخستين  جشنواره  بين المللي  سينماي  اسلامي در «قازان» پايتخت  تاتارستان  روسيه  شدند.
فيلم «فرزندان  آدم» اثر «محمد رضا فتحي  نجفي» به  عنوان  بهترين  فيلم  مستند و فيلم «مريم  مقدس» ساخته «شهريار بحراني» به  عنوان  فيلم  هنري  با بهترين  سناريو شناخته  شدند.«مريم  رضوي» كه  نقش  حضرت  مريم  را در فيلم  مريم  مقدس  ايفا كرده  بود نيز از طرف  داوران  بعنوان  بهترين  هنرپيشه  زن  جشنواره  برنده  تنديس  طلايي  منبر طلايي  معرفي  شد.«رسول  احدي» فيلمبردار فيلم  ايراني «انفجارهاي  زمان  صلح» نيز برنده  تنديس  منبر طلايي  بهترين  فيلمبرداري  جشنواره  شد.جشنواره  بين المللي  سينماي  اسلامي «منبر طلايي» از هفته  گذشته  در شهر قازان  پايتخت  جمهوري  تاتارستان  روسيه  آغاز شده  بود و يكشنبه  شب  با معرفي آثار برتر پايان  يافت .در اين  جشنواره  سينمايي  كه  در چارچوب  جشنهاي  هزارمين  سالروز تاسيس «قازان» برگزار شد ۲۱ كشور جهان  از جمله  جمهوري  اسلامي  ايران ، روسيه ، آذربايجان ، سوريه ، مصر، انگليس  و كانادا شركت  داشتند.

راه يافتگان به نمايشگاه جايزه عكاسي گلستان
دبيرخانه دومين جايزه عكاسي مطبوعاتي كاوه گلستان اعلام كرد با پايان داوري دومين دوره اين جايزه با قضاوت يونس شكرخواه - كامران جبرئيلي _ رخشان بني اعتماد و حسن سربخشيان در تهران و جيهان عمار در قبرس آثار برگزيدگان راه يابي به نمايشگاه مشخص شد.
بنا بر اعلام دبيرخانه جايزه از ميان ۲۹۴ شركت كننده اين دوره آثار ۸۷ نفر به بخش نمايشگاه راه يافت كه چهار نفر از اين افراد در روز ۱۴ آبان ماه به عنوان نفرات برتر سه بخش تك عكس _ گزارش تصويري و استعداد جوان معرفي و جايزه يك ميليون توماني و تنديس جايزه را به خود اختصاص خواهند داد. در اين دوره بنا به نظر قاطع هيأت داوران و موافقت دبير جايزه، بخش گزارش تصويري دو برگزيده دارد كه برخلاف روال معمول كه جايزه بين نفرات برگزيده نصف مي شود، هر دو برگزيده، جايزه يك ميليون توماني و تنديس جايزه را به خود اختصاص خواهند داد و ۱۰ نفر ديگر مورد تقدير قرار خواهند گرفت. راه يافتگان به مرحله نهايي را ۷۴ مرد و ۱۳ زن تشكيل مي دهند كه از اين تعداد ۷۳ نفر از تهران و ۱۴ نفر از شهرستان هستند.

برگي از تاريخ
درگذشت مهدي قلي خان هدايت مخبرالسلطنه
مهدي قلي هدايت معروف به مخبرالسلطنه در سال ۱۲۴۳ش در تهران به دنيا آمد. وي پس از اتمام دروس خود در دارالفنون، به رياست گمرك و پست آذربايجان رسيد و پس از مدتي به عنوان مترجم آلماني در دربار مظفرالدين شاه مشغول به كار گرديد. مهدي قلي پس از صدور فرمان مشروطه و به توپ بستن مجلس، به اروپا گريخت. وي وقتي پس از عزل محمدعلي شاه به ايران آمد به حكومت آذربايجان فرستاده شد ولي بر اثر مخالفت با ستارخان و باقرخان، بار ديگر به اروپا فراري شد. مهدي قلي هنگامي كه به ايران بازگشت پست هاي متعددي را برعهده گرفت كه ولايت آذربايجان يكي از آن ها بود و شهادت شيخ محمد خياباني و چند قيام محلي ديگر در آن زمان اتفاق افتاد. وي پس از كودتاي سيد ضياءالدين طباطبايي، بارها به وزارت هاي مختلف دست يافت و سپس به رياست ديوان عالي كشور رسيد. در خرداد ۱۳۰۶ كه مستوفي الممالك از رياست دولت كناره گيري كرد، قرعه فال به نام مخبرالسلطنه هدايت افتاد و او به صدراعظمي دست يازيد. در دوران نزديك به شش سال و نيم نخست وزيري مخبرالسلطنه، پايه هاي ديكتاتوري رضاخان پهلوي استوار شد و پس از مدتي، وي همچون غلام حلقه به گوشي بود كه فقط دستورات شاه را بدون چون و چرا اجرا مي كرد.سرانجام دوران او سپري شد و در شهريور ۱۳۱۲ از كار بركنار گرديد. به اين ترتيب پرونده سياسي و اداري حاج مهدي قلي هدايت كه در دوران پنج پادشاه، مصدر مشاغلي بود بسته شد و از آن پس كاري به وي ارجاع نگرديد. سرانجام وي در ۲۲ شهريور ۱۳۳۴ ش در ۹۱ سالگي درگذشت. مهدي قلي هدايت نزديك به پنجاه سال در صحنه سياسي ايران بازيگري كرد و علاوه بر كسب صدارت عظمي، به چهارده بار وزارت، چهاربار استانداري، يك بار رياست ديوان عالي كشور و نيز نمايندگي مردم تهران در مجلس نيز دست يافت.
بزرگداشت مقدس اردبيلي
احمد بن محمد اردبيلي مشهور به مقدس اردبيلي در اوايل قرن دهم هجري متولد شد. پس از گذراندن تحصيلات ابتدايي راهي نجف اشرف گرديد و از محضر عالمان آن ديار كسب فيض كرد. وي علم و عمل را وجهه همت خويش ساخته بود و در زهد و تقوا به درجه اي رسيد كه به «مقدس» شهرت يافت و در تحقيق و ژرف نگري علمي به اندازه اي تبحر داشت كه به «محقق» معروف شد. ايشان مورد احترام خاص پادشاهان صفوي بود و با استفاده از اين ارتباط، سعي در اصلاح مشكلات شيعيان مي نمود. تلاش مداوم در كسب علم و عمل و زهد و تقوا، ايشان را به زعامت حوزه ديني نجف اشرف سوق داد و حوزه نجف را گرمايي دوباره بخشيد. در كنار اين حضور روحاني به تربيت شاگردان و تاليف كتب همت گماشت. بحرالمناقب، حديقه الشيعه و زبده البيان في آيات القرآن ازجمله كتب ايشان مي باشد. همچنين كتاب مجمع الفايده و البرهان في شرح ارشاد الاذهان از مقدس اردبيلي يكي از مشهورترين و عميق ترين دايره المعارف هاي فقه استدلالي و يكي از مصادر و منابع گرانسنگ فقه جعفري است. مقدس اردبيلي بسيار متواضع بود و به شاگردان خود بسيار احترام مي گذاشت. سرانجام اين استوانه علم و عمل و آفتاب فقاهت در ماه رجب سال ۹۹۳ ق، پس از عمري تلاش و كوشش خستگي ناپذير در راه دين و شريعت اسلام، در نجف اشرف، رخ در نقاب خاك كشيد و در حرم مطهر امام علي(ع) به خاك سپرده شد.

كوتاه از هفت هنر
تحليل سينماي دفاع مقدس
پنجمين نشست تخصصي فرهنگ ايثار و شهادت با موضوع تحليلي بر سينماي دفاع مقدس ۲۳ شهريور برگزار مي شود.اين نشست به همت دبيرخانه شوراي هماهنگي و نظارت بر امر ترويج فرهنگ ايثار و شهادت از ساعت ۱۰ تا ۱۲ چهارشنبه در بهارستان، خيابان جمهوري، خيابان ظهيرالاسلام، بن بست خاورميانه، ساختمان آموزش نيروي انساني، سالن اجتماعات برگزار مي شود.
نشان افتخار براي عكاس ايراني
رومين  محتشم  عكاس  ايراني  نشان  افتخار مسابقه  جهاني  عكاسي  ديجيتال سنگاپور را دريافت  كرد.علاوه  براثر محتشم ، سه  قطعه  عكس  از مريم  احساني  مطلق ، حسن  قائدي  وعلي آقا ربيع  در اين  رويداد حضور داشتند.پنجاه  و دومين  نمايشگاه  بين المللي  عكس هاي  ديجيتال  از اول  تا هشتم  مهرماه آتي  در سنگاپور برگزار مي شود.
نمايشگاه خوشنويسي و تذهيب
نمايشگاهي از آثار حسينعلي اسفنديار و محمد اسفنديار به همراه آثار تعدادي از هنرجويان اين رشته از ۲۰ تا ۲۷ شهريور ماه در معرض ديد علاقمندان قرار خواهد داشت.جوانان و دوستداران هنر نقاشي به منظور بازديد از نمايشگاه مي توانند همه روزه از ساعت ۹ تا ۲۰ به نگارخانه فرهنگسراي جوان واقع در ميدان خراسان _ خيابان خاوران مراجعه كنند.
سخنراني در انجمن كتابداري و اطلاع رساني
سخنراني ماهانه انجمن كتابداري و اطلاع رساني فردا در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.در اين برنامه مهدي صفري با عنوان ابرداده ها و چالش عنصر موضوع درباره نگرش هستي شناختي در هوش مصنوعي سخن خواهد گفت. علاقه مندان مي توانند ساعت ۳۰/۱۶ چهارشنبه ۲۳ شهريور ماه به تالار اجتماعات دانشكده علوم مراجعه كنند.
سايت همايش زيبايي شناسي دين راه اندازي شد
سايت همايش زيبايي شناسي دين شامل اخبار همايش ، بولتن ، پوستر با عنوان آخرين مقالات و مطالب گوناگون راه اندازي شد.به گزارش گروه هنر ايلنا به نقل از ستاد خبري همايش اين سايت ، با آدرسWWW.IRAN-ART-RESEARCH.COM
به نشاني WWW.AESTHETIC-OF-RELIGION.ORG براي همه علاقمندان قابل دسترسي است.همايش زيبايي شناسي دين به همت مركز مطالعات و تحقيقات هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ، پنجم و ششم دي ماه در تهران برگزار خواهد شد.دانشجويان ، پژوهشگران و همه علاقمندان براي دعوت در اين همايش مي توانند با دبيرخانه همايش با تلفن ۶۶۷۰۶۸۵۹ تمايل خود را براي حضور در برنامه  ها اعلام كنند.
۱۰۰ عكس در خانه عكاسان
يازدهمين سالگرد افتتاح خانه عكاسان ايران عصر جمعه ۲۵شهريورماه جاري ساعت ۱۹با اجراي مراسم ويژه اي در محل تالار انديشه حوزه هنري برگزار مي شود.در اين جشن بزرگ كه با حضورعكاسان، هنرمندان ومسئولان فرهنگي كشوربرپا مي شود، نمايشگاهي ازبرترين آثارقريب به ۱۰۰عكاس برجسته كشوردرقالب موضوعات اجتماعي، خبري، طبيعت، خلاق ومستعد درمحل نمايشگاه هاي خانه عكاسان ايران به نمايش درخواهد آمد.
دروغ بزرگ در فيلمخانه
فيلم  دروغ  بزرگ  به كارگرداني  ادموند گلدينگ ، ۲۲ شهريورماه  در سينماصحرا براي  اعضاي  فيلمخانه  ملي  ايران  به  نمايش  درمي آيد. ادموند گلدينگ  اين  فيلم  را بر اساس  داستان  بلندي هاي  ژانويه  اثر پولان بلنك  ساخته  است .
مده آ در تئاتر شهر
نمايش  مده آ به  كارگرداني  گلچهره  سجاديه  درتالار كوچك  مجموعه  تئاترشهر همه  روزه  به  جز شنبه ها از ساعت  ۱۹ به  مدت  ۶۰ دقيقه  روي  صحنه  مي رود. در اين  نمايش  گلچهره  سجاديه  در نقش  مده آ، منوچهر شجاع  در نقش  جاسوس  ومسعود سخايي  در نقش  اورفه  بازي  مي كنند.
مرگ و دوشيزه در تالار نور
نمايش  مرگ  و دوشيزه  به  كارگرداني  بهنام  حقيقي  براي  دومين  بار درسال  جاري  در تالار مجموعه  تئاتر شهر روي  صحنه  مي رود. اين  نمايش  تا پايان  شهريورماه  همه  روزه  از ساعت  ۳۰/ ۱۸ به  مدت  ۵۵ دقيقه با بازي  مينا يثربي  راد، پيام  بخت  و فرزين  محدث  روي  صحنه  خواهد بود. پيش  از اين  نيز نمايش  مرگ  و دوشيزه  به  كارگرداني  محمد حيدري  در تالارنوي  مجموعه  تئاتر شهر روي  صحنه  رفته  بود.
نقد و بررسي ويتسك
نشست  پرسش  و پاسخ  نمايش  ويتسك  به  همت  كانون  ملي  منتقدان  تئاتر ومجموعه  تئاتر شهر برگزار مي شود. در اين  نشست  كه  ۲۴ شهريور ماه  پس  از اجراي  نمايش  در تالار قشقايي مجموعه  تئاتر شهر برگزار خواهد شد، شماري  از صاحب  نظران  و كارشناسان  حضور دارند.
بيد مجنون و اسپاگتي در ۸ دقيقه در نياوران
دو فيلم سينمايي بيد مجنون و اسپاگتي در ۸ دقيقه در فرهنگسراي نياوران روي پرده رفت. فيلم هاي سينمايي اسپاگتي در۸دقيقه ساخته رامبد جوان، هرشب درسانس ،۱۹ و بيد مجنون ساخته مجيد مجيدي، هرشب درسانس ،۲۱ در سالن خليج فارس فرهنگسراي نياوران اكران مي شود.
شوراي سياستگذاري همايش بين المللي طبيعت در هنر شرق
شوراي سياستگذاري همايش بين المللي طبيعت در هنر شرق تعيين شدند. به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر نوشين دخت نفيسي، محسن زارع، مصطفي گودرزي، بهمن نامورمطلق، مهرداد احمديان، محبوبه پلنگي، عليرضا اسماعيلي، اكرم پوراكي و پيمان خاصه اعضاي شوراي سياستگذاري همايش بين المللي طبيعت در هنر شرق را تشكيل مي دهند. همچنين منيژه كنگراني به عنوان دبير شوراي سياستگذاري همايش برگزيده شد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
طبيعت بي جان
برگه بازنشستگي اش را از دبيرخانه اداره بي هيچ تقدير و تشكر رسمي گرفت و خارج شد. مقابل در ورودي ايستاد و به تابلوي بزرگ شركت نگاه كرد، به سي سال پيش كه با چه اميد و آرزويي وارد محل كارش شده بود. لحظاتي بعد داخل اتوبوس در راه بازگشت به خانه به داشته هايش انديشيد كه از نگاه او هيچ بود. وارد خانه اش شد، براي او جشن گرفته بودند. همسر و فرزندانش با صداي بلند فرياد زدند: پدر متشكريم!
آرمين قبادي پاشا

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۹و ۳۳ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۲۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۴۶ دقيقه

گل و گياه
گل آويز
001860.jpg
نام علمي: Fuchsia Garden News
خانواده: ONAGRACEAE
درختچه اي به بلندي و گستردگي ۶۰-۴۵ سانتي متر است، گلهاي آن از تابستان تا پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي، خاك غني و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد حداقل دماي قابل تحمل آن ۵-درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار در دماي ۲۴-۱۵ درجه سانتي گراد و تهيه قلمه ريشه  در بهار يا قلمه نيمه رسيده در اواخر تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |