چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۴
گزارشي از نمايشگاه «امپراتوري فراموش شده ؛دنياي ايران باستان» در لندن
اين اسكندر، بزرگ نيست...
004518.jpg
سيدافشين اميرشاهي
«در تمام عمرم تصور نمي كردم كه ايران اين چنين تاريخ و گذشته با شكوهي داشته باشد.
همه چيز اين نمايشگاه براي من جالب بود، نمايشگاهي بود كه تنها يك بار در عمرم مي توانستم آن را ببينم. حالا مي خواهم به ايران سفر كنم. ايران حتما ديدني است.»
اين حرف ها را دو شهروند انگليسي پس از بازديد از نمايشگاه امپراتوري فراموش شده بر زبان راندند.
وكيلي بازنشسته كه در تمام مدت بازديد از نمايشگاه آثار هنري ايران باستان، در حال يادداشت كردن بود و خانمي كه همراه با همسرش از ديدن آثار هنري و كهن ايران آن چنان به وجد آمده بود كه از قصد خود براي سفر به ايران خبر داد. نمايشگاه امپراتوري فراموش شده نهم سپتامبر در شهر لندن گشايش يافت و تا هشتم ژانويه ۲۰۰۶ ادامه خواهد داشت.
اين نمايشگاه با استقبال بسيار خوب مردم انگليس و البته گردشگراني كه به اين كشور سفر كردند، مواجه شد. به طوري كه در دو ماه نخست برگزاري نمايشگاه ۸۵ هزار نفر از آن بازديد كردند.
اين نمايشگاه حدود ۴۰۰ قطعه بسيار گران بها را شامل مي شود كه ۸۰ قطعه آن، از ايران به امانت گرفته شده است. برخي از آنها نيز براي نخستين بار در خارج از ايران به نمايش گذاشته شده است. قطعات ديگر نمايشگاه امپراتوري فراموش شده از موزه هاي لوور پاريس و بريتيش ميوزيوم لندن گردآوري شده است.
براي برپايي نمايشگاه «امپراتوري فراموش شده؛ دنياي ايران باستان» بخشي از فضاي بريتيش ميوزيوم تدارك ديده شده است. سمت چپ ورودي اين نمايشگاه مولاژي بزرگ، در اندازه هاي واقعي نمونه اصلي آن در تخت جمشيد به نمايش گذاشته شده كه چهار سردار هخامنشي را در كاخ آپادانا و در تالار باريابي شاهان ايران نشان مي دهد.
بروشوري هم در محل نمايشگاه در اختيار بازديدكنندگان قرار مي گيرد كه بالاي آن نوشته شده است: «قدرت افسانه اي، ثروت افسانه اي و شاهان افسانه اي.»
ويژگي مهم نمايشگاه اين بود كه بازديدكنندگان از آن نه براساس منابع به جاي مانده از يونانيان، بلكه براساس اسناد و مداركي از ايران باستان در جريان شكوه و عظمت ايران باستان قرار مي گيرند. امپراتوري كه بيش از ۲۰ كشور تحت سلطه پادشاهان آن چون كوروش كبير، داريوش اول و خشايار شاه قرار داشتند و نيرومندترين و پهناورترين حكومت خاور زمين را بنياد گذاشتند. حكومتي كه از ۵۵۰ تا ۳۳۰ قبل از ميلاد مسيح بر قلمرو گسترده اي از شمال آفريقا تا دره سند و از آسياي مركزي تا خليج فارس حكم مي راندند. امپراتوري كه باشكوه ترين و استوارترين حاكميت دنياي باستان را تشكيل مي داد و به دو امپراتوري مصر و بابل پايان داد، اما سرانجام اين امپراتوري كه در تساهل مذهبي و مديريت منصفانه مشهور بود، توسط اسكندر مقدوني از هم گسست.
نمايشگاه امپراتوري فراموش شده نيز اقتدار و عظمت تمدن ايران و شكوه گذشته آن را با اسناد و مداركي از ايران باستان به نمايش گذاشته بود. لوح كوروش كبير كه اولين منشور حقوق بشر در جهان به شمار مي رود، اولين سيستم وزني جهان، نحوه مديريت در ايران باستان و تقسيمات كشوري، سيستم پست در عهدباستان و احكام حقوقي و اداري از جمله اسناد و مداركي است كه دستاوردهاي پيشرفته ايرانيان در دنياي باستان را نشان مي دهد. دستاوردهايي كه وقتي اسكندر مقدوني در سال ۳۳۱ قبل از ميلاد به امپراتوري بزرگ ايرانيان خاتمه داد، باز هم از تجربه هخامنشيان در دولت گرداني و شبكه ارتباطات استفاده كرد.
شاهرخ رزمجو سرپرست بخش پژوهش هاي هخامنشي موزه ملي ايران است و پيش از افتتاح نمايشگاه امپراتوري فراموش شده در محل بريتيش ميوزيوم مستقر شده است و البته تا پايان نمايشگاه به عنوان ناظر موزه ملي ايران در نمايشگاه خواهد بود.
رزمجو درباره نمايشگاه امپراتوري فراموش شده مي گويد: منابع تاريخي مربوط به ايران باستان عمدتا توسط يونانيان و دشمنان ايران نگارش يافته است. در اين منابع ايرانيان و حكومت هاي هخامنشي به عنوان قومي دور از تمدن و ستيزه جو معرفي شده اند. اين نمايشگاه در تصحيح چنين تصويري از ايرانيان موفق بوده است. اين كه در نمايشگاه، مردم ايران مردماني صلح دوست و حاكمان آنها اهل مدارا با بيگانگان و مماشات با عقايد و مذاهب ديگر بوده اند. ارائه چنين تصويري در دگرگون ساختن ذهنيت بازديدكنندگان از نمايشگاه كه اسكندر مقدوني را فردي بزرگ و متمدن مي پندارند، بسيار تأثيرگذار است. چرا كه در پايان نمايشگاه اين پرسش برايشان مطرح مي شود كه چگونه يك فرد بزرگ، با فرهنگ و متمدن دست به قتل عام مردم بدون سلاح مي زند و يكي از زيباترين و مهم ترين دست ساخته هاي بشر را ويران مي كند. همچنان كه در نقطه پاياني نمايشگاه توضيحاتي بر روي يك تابلو بزرگ درباره فرهنگ و تمدن ايرانيان عهد هخامنشيان و سازمان قدرتمند آنها و نقش مخرب اسكندر مقدوني در ويراني اين تمدن بزرگ ارائه شده است.
دكتر «وستا سرخوش كرتيس» مسئول بخش سكه هاي ايراني- اسلامي موزه بريتانيا است و در كنار نمايشگاه امپراتوري فراموش شده، نمايشگاهي از سكه هاي قديمي، مهرهاي ساساني و ظروف دوران هخامنشيان را برگزار كرده است. او برپايي نمايشگاه امپراتوري فراموش شده را در معرفي فرهنگ و تمدن ايران به جهانيان بسيار مطلوب ارزيابي مي كند اما سخنان خود را به گلايه هايي از نحوه همكاري  طرف ايراني در برگزاري اين نمايشگاه آغاز مي كند. خانم سرخوش مي گويد: نمايشگاه «امپراتوري فراموش شده؛ دنياي ايران باستان» مي توانست تأثيرگذار تر هم باشد، اگر طرف ايراني آثار مهم تر خود را به موزه بريتانيا مي فرستاد. از مسئولان موزه ملي ايران خواسته بوديم آثاري كه از نظر اندازه بزرگ هستند به محل برگزاري نمايشگاه بفرستند، ولي متأسفانه اين كار انجام نشد. در حالي كه نمايش آثار حجيم و بزرگ مي توانست تأثير بيشتري روي مخاطبان نمايشگاه بگذارد.
سرخوش از نمايش آثار حجيم و بزرگ يونانيان در موزه هاي مختلف و تأثيراتي كه بر بازديدكنندگان مي گذارد مي گويد و از خالي بودن جاي برخي از اشياء مهم ايران در نمايشگاه امپراتوري فراموش شده ابراز تأسف مي كند.
اما برگزاري نمايشگاه امپراتوري فراموش شده با كشمكش هاي فراواني همراه بود كه تا چند روز پس از افتتاح نمايشگاه نيز ادامه داشت.
004563.jpg
مثل جعبه هاي موز
اولين نگراني ها درباره برگزاري نمايشگاه امپراتوري فراموش شده به تضمين طرف انگليسي براي بازگشت آثار نفيس ارسالي به موزه بريتانيا برمي گشت. بسياري از كارشناسان ميراث فرهنگي و روزنامه نگاران اين پرسش را مطرح مي كردند كه چه تضميني براي بازگشت سالم همه آثار تاريخي ارسال شده به لندن وجود دارد. به ويژه اين كه نام سه اثر بسيار نفيس و منحصر به فرد مجسمه نيه لوچه، شير سنگي و سگ هخامنشي نيز در ميان آثار ارسالي به لندن وجود داشت و البته بازنگشتن آثار تاريخي ايران از كشورهايي كه نمايشگاه هايي مشابه در آن كشورها برگزار شده بود، مسبوق به سابقه بود. همچنان كه سنجاق مفرغي لرستان كه براي نمايش به يكي از نمايشگاه هاي هفت هزار سال هنر ايران فرستاده شده، هرگز به كشور بازنگشت.
اما انعكاس اين نگراني ها به لندن نارضايتي برگزاركنندگان اين نمايشگاه را در پي داشت. «وستا سرخوش» كپي انتقادهاي چاپ شده در رسانه هاي ايران را نشان مي دهد و مي گويد چاپ اين مقاله ها موجبات دلسردي افرادي را كه براي برپايي اين نمايشگاه بسيار زحمت كشيدند، فراهم كرد. متأسفانه جوي كه در ايران راه افتاد، مشكلات فراواني براي ما به وجود آورد. حتي برخي از آثار مهمي كه قرار بود به اين نمايشگاه فرستاده شود، علي رغم همه قول و قرارهاي قبلي به دست ما نرسيد.
او حتي به آسيب هايي كه گفته مي شد كارشناسان موزه بريتانيا به اسفنكس در موزه ايران وارد كردند اشاره مي كند و مي گويد: كارشناسان موزه بريتانيا اسفنكس را بررسي كردند و بر خلاف آن چه در ايران گفته شد، خودشان با انتقال اسفنكس به لندن مخالفت كردند. چون انتقال اين اثر تاريخي از محلي كه در حال نگهداري است با آسيب هاي فراواني به آن همراه خواهد بود.
نمايشگاه امپراتوري فراموش شده در حالي به پايان مي رسد كه اين نمايشگاه بر اساس قراردادي ميان موزه هاي ملي ايران و بريتانيا برگزار شده است. بر اساس اين قرارداد در ازاي امانت سپاري تعدادي از اشياي موزه ملي به طرف انگليسي، منشور كوروش و مجموعه جيحون به مدت ۲ سال به ايران امانت داده مي شود. موضوعي كه «جان كورتيس» مسئول برپايي نمايشگاه امپراتوري فراموش شده بر آن صحه مي گذارد.
جان كورتيس مي گويد: فيلمي چون اسكندر بزرگ خط سياهي بر تاريخ ايران مي كشد و قصد  ما از برگزاري چنين نمايشگاهي اين بود كه شكوه و عظمت حقيقي ايران را در دوران هخامنشيان نمايان سازيم. ظاهراً اين هدف برگزاركنندگان نمايشگاه محقق شده است. چرا كه اكثر بازديدكنندگان از نمايشگاه امپراتوري فراموش شده در پايان نمايشگاه اين مسئله را مورد تأييد قرار مي دادند.
اما علي رغم همه حساسيت هاي طرف انگليسي، نگراني ها همچنان در ايران پابرجا بود. بويژه پس از مصاحبه مطبوعاتي محمدرضا كارگر مدير موزه ملي ايران كه با پرسش هاي جدي خبرنگاران مواجه شد، اما در پايان اين مصاحبه پرسش هاي خبرنگاران بدون پاسخ باقي ماند و حتي اين مصاحبه بر حساسيت ها و نگراني هاي كارشناسان ميراث فرهنگي و خبرنگاران افزود. افتتاح نمايشگاه امپراتوري فراموش شده نيز همزمان با انتشار گزارشي از فايننشال تايمز و انعكاس آن در رسانه هاي ايران بود مبني بر اين كه آثار نفيس و منحصر به فرد ايران مثل جعبه هاي موز به لندن فرستاده شده است. جعبه هايي كه محتواي شان به شكل غير قابل تصوري بي همتا است اما اگر درشان باز نشود تفاوتي با جعبه هاي موز ندارند.
تأثيري پايدار بر حاضران
نمايشگاه امپراتوري فراموش شده، جهان هخامنشي به پايان كار خود نزديك شده است. اين نمايشگاه كه با استقبال فراوان مردم انگليس مواجه شد كلمات تحسين را بر زبان ها جاري ساخت. مهرهاي هخامنشي، لوح هاي نقره اي، سكه هاي طلا و نقره، نقوش سنگي، آجرهاي لعاب دار، مجسمه هاي سنگي، جام هاي طلايي، ظرف هاي طلايي، نقره اي و شيشه اي، ظرف هاي سنگي، سرنيزه هاي هخامنشيان، كتيبه هايي به خط هاي مختلف، گوشواره ها، عطردان ها، انواع زيورآلات و... از جمله آثاري است كه پايتخت انگلستان را تزيين كرده بود. در بخش هاي مختلف اين نمايشگاه، يك فيلم ويدئويي سه دقيقه اي به نمايش گذاشته مي شد كه در آن كاخ هاي مختلف تخت جمشيد به صورت كامپيوتري بازسازي شده بود. در اين فيلم رنگ هاي به كار رفته در تزيين  درها، ديوارها و ستون ها تنديس هاي بازسازي شده كاخ ها و شكل كامل تخت جمشيد به نمايش گذاشته مي شود. محتواي منشور حقوق بشر كوروش كبير نيز هر از گاهي از بلندگوهاي نمايشگاه براي حاضران پخش مي شد و البته بهت و حيرت مخاطبان نمايشگاه را به دنبال مي آورد.
نمايشگاه «امپراتوري فراموش شده، دنياي ايران باستان» تأثير خوبي بر همه بازديدكنندگان از نمايشگاه برجاي مي گذاشت و ما اين دقت و ناباوري را در چهره مخاطبان نمايشگاه مي ديديم كه چگونه همه قوانين و مقررات امروز جهان كه از حقوق انسان ها پاسداري مي كند ريشه در ايران باستان دارد.

نكته ها
از ديرباز تاكنون، همه چيز در يك جا
آشنايي با گنجينه اسناد ملي ايران
دكتر كيانوش كياني هفت لنگ
از زماني كه بشر توانست مدارك مربوط به فعاليتهاي اقتصادي و جزئياتي از زندگي شخصي خود را روي مواد و اجسام دوام پذير نظير سنگ، گل، پوست و نظاير آن ثبت نمايد، براي اين كه از اين اسناد بتواند بهره گيري كند، به فكر افتاد آنها را در يك جا جمع كند و محافظت بنمايد و بدين گونه نخستين بايگاني ها در جهان تشكيل شد. اين فرضيه تا زماني كه كاوشهاي باستان شناسي در ويرانه هاي شهرهاي باستاني صورت نگرفته بود، به اثبات نرسيده بود و تصور مي شد كه سابقه اينگونه مخازن اسناد از قرون وسطي به بعد بوده است. اما با حفاري ها و كاوش هاي باستان شناسي در ايران، مصر و تركيه و كشف مخازن اسناد و آرشيوهاي پادشاهان آشور و ايران و فراعنه مصر، معلوم شد كه بايگاني اسناد از روزگاراني بسيار قديم معمول بوده است.
امروزه مسلم شده است كه دولت هاي باستاني داراي آرشيوهاي منظم و معتبري بوده اند و اسناد و نوشته هاي مربوط به تاريخ خود را در مخازني مطمئن نگهداري مي كرده اند. چنانچه اسناد ايرانيان در دژنبشت يا گنج نبشت و اسناد مصريان در معابد ايشان و اسناد پادشاهان آشوريان در كاخ آشور بني پال در شهر نينوا، نگهداري مي شده است.
اين اسناد كه بر روي لوح هاي گلين نوشته مي شد، شامل فرامين و احكام دولتي، احكام قضائي، قراردادها و اسناد خصوصي و اسناد مذهبي بودند كه معمولا در جعبه هايي در كنار يكديگر قرار گرفته و دسته بندي شده و در چندين تالار بزرگ بر روي زمين چيده شده و در صورت نياز به آنها مراجعه مي شده است.
براي به دست آوردن اطلاعات لازم درباره تاريخچه آرشيو در ايران بايد علاوه بر كتابهاي تاريخي، منشات و ترسلات، به كتب ادبي و دواوين و كاوشهاي باستان شناسي نيز مراجعه كرد. براي مثال حكيم توس در شاهنامه سروده است:
نبشتند «منشور» بر «پرنيان»
به رسم بزرگان و آزادگان
و يا:
به منشور بر، مهر زرين نهاد
يكي در كف رام بر زين نهاد
اين منشورها و فرمانهاي دولتي قاعدتا در جايي نگهداري مي شدند كه ما امروزه به آن «آرشيو» مي گوييم. هر چند اين مكانها در دوره هاي تاريخي به نامهاي «بايگاني سلطنتي» ، «دژنبشت» يا «گنج نبشت» ، «خزانه حجت» ، «انبار دفترخانه ديوان اعلا» و نظاير آن ناميده مي شدند و حتي در تورات نيز به وجود خزانه پادشاه ايران كه اسناد را در آن نگهداري مي كرده اند، اشاره شده است.
گردآوري اسناد در ايران باستان
ايرانيان در دوره هاي هخامنشيان، اشكانيان و ساسانيان اسناد و مدارك را گردآوري مي كردند. شيوه هاي گردآوري و نگهداري اسناد ديواني نزد ايرانيان چنان گسترش يافته بود كه ديگر حكومت ها نيز از آن پيروي مي كردند. شايد بتوان گفت ايران در زمره نخستين كشورهايي است كه براي نگهداري اسناد دولتي، مخزن و مكانهاي ويژه اي داشته است. ضمن آنكه در برخي از زمينه ها به عنوان مثال در زمينه قباله هاي ازدواج و نحوه تزئين آنها و سبك نگارش، نوع عناصر و رنگ هايي كه در آرايه هاي آن به كار مي رود، آرشيو ملي ايران بي ترديد در دنيا حرف اول را مي زند. سندآرايي در دوره هايي از تاريخ كشورمان هم به لحاظ شكل ظاهر و هم از نظر محتوا بسيار ارجمند و باشكوه بوده است. اما آنچه امروزه مطرح است، آرشيو به سبك «مدرن» است نه «سنتي» . البته در زمينه آرشيو مدرن از نظر زماني ۴۰۰ سال از اروپاييان عقب هستيم. يعني درست در زمان تأسيس سازمان اسناد ملي ايران در سال ،۱۳۴۹ آرشيو ملي دانمارك ۴۰۰ ساله بوده است. اما با انجام اقدامات هوشمندانه اين عقب ماندگي به سرعت در حال از بين رفتن است و اميدواريم با انجام برنامه هاي در دست اجرا، حتي گام هايي بلندتر از غربيان برداريم.
پرداختن به تاريخچه آرشيو مدرن در كشورمان داستان جداگانه اي است. هر چند از دوره فتحعلي شاه قاجار اسناد و مكاتبات و سواد فرمانها در دربار نگهداري مي شد و آرشيو جزو اداره بيوتات به شمار مي رفت و در زمان ناصرالدين شاه علاوه بر بخش نگهداري اسناد درباره اسناد سياسي در وزارت امور خارجه و اسناد مالي در دستگاه ميرزا يوسف خان مستوفي الممالك، گردآوري مي شد اما روش درستي براي نگهداري اسناد و نوشته ها وجود نداشت. حتي ميرزا حسين خان كه به سيلقه خود نسبت به گردآوري اسناد اقدام كرده بود، آنها را در صندوقچه اي قرار داده بود كه احدي نتواند آنها را ببيند تا چه رسد كه بتواند از آنها استفاده كند!
ساماندهي اسناد ايران توسط فرانسوي ها و بلژيكي ها
تفكر تدوين آرشيو مدرن، مقارن با نهضت مشروطه در ايران به وجود آمد. سپس در سال ۱۳۰۹ اقداماتي درباره ساماندهي بايگاني ها به وسيله فرانسويها و بلژيكي ها صورت گرفت و در همان سال مقرر شد براي حفظ اسناد دولتي، مركزي به وجود بيايد. ولي تا سال ۱۳۴۵ كه لايحه اي به دولت برده شد، كار عملي چنداني صورت نگرفت و با كش و قوسهاي فراوان، سرانجام در ۱۷ ارديبهشت ماه ۱۳۴۹ قانون تأسيس سازمان اسناد ملي ايران به تصويب رسيد و آرشيو مدرن ايران شكل گرفت.
در ماده اول قانون مزبور تأكيد شد: «...به منظور جمع آوري و حفظ اسناد ملي ايران در سازمان واحد و فراهم آوردن شرايط و امكانات مناسب براي دسترسي عموم به اين اسناد و همچنين صرفه جويي در هزينه هاي اداري و استخدامي از طريق تمركز پرونده هاي راكد وزارتخانه ها و مؤسسات دولتي و وابسته به دولت و امحا اوراق زايد، سازماني به نام سازمان اسناد ملي ايران تأسيس مي گردد.» كه دقت در آنها، ما را به اهداف و وظايف سازمان آشنا مي كند.
انواع اسناد تاريخي
براساس اسناد ديواني قديم اسناد را مي توان به انواع زير تقسيم كرد:
فرمان، حكم، متحدالمال (بخشنامه)، منشور، مثال، عهد، يرليغ، رقم، نشان، پروانچه و پروانجات، شجره، مواضعه، مشافهه، مخاطبه، ملاطفه، گشادنامه يا نامه گشاده، آل تمغا، تعليقه، فصول، برات، فرد، يادداشت، متحدالمضمون و نظاير آنها.
از سال ۱۳۰۶ق. به منظور حفظ وحدت كلام و هماهنگي در روابط بين الملل براي اسناد اصطلاحات ديگري نيز متداول شد كه به تمامي دستگاههاي دولتي نيز تسري يافت و آنها نيز سند محسوب مي شوند؛ همچنين انواع: معاهده، منشور، موافقتنامه، قرارداد، پيمان يا ميثاق، مقاوله نامه يا پروتكل، اعلاميه، قطعنامه، بيانيه، ابلاغيه، صورت مجلس يا صورتجلسه، شناسنامه، گزارش، وكالت نامه، استشهادنامه، آگهي، اخطاريه، احضاريه، قرار (موقت، منع تعقيب)، پرسشنامه، ضمانت نامه، پروانه ترخيص، گواهي نامه، قبض رسيد، قبض انبار، قولنامه، برات، چك، سفته، اطلاعيه، شب نامه، وقف نامه، قباله ازدواج و دهها مورد ديگر كه بيان تمامي آنها باعث طولاني شدن كلام مي شود؛ نيز جزو اسناد ملي محسوب مي شوند.
در قانون تأسيس سازمان اسناد ملي ايران مصاديق كلي سند شامل تمامي اوراق، مراسلات، دفاتر، پرونده ها، عكسها، نقشه ها، كليشه ها، نمودارها، فيلم ها، ميكروفيلم ها، نوارهاي ضبط صوت و ساير اسنادي كه در دستگاه دولت تهيه شده اند و يا به دستگاه دولت رسيده اند و به طور مداوم يا غير مداوم در تصرف قرار دارند و از لحاظ اداري، مالي، اقتصادي، قضايي، سياسي، فرهنگي، علمي، فني و تاريخي به تشخيص سازمان، ارزش نگهداري دائمي داشته باشند.

بازار فرهنگ
اسلام (پژوهشي تاريخي و فرهنگي)
زير نظر: كاظم موسوي بجنوردي/ ناشر: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي/ ۱۳۸۴/ ۶۳۵ صفحه، وزيري/ با جلد گالينگور/ ۶۳۰۰ تومان.
دين توحيدي اسلام كه در ابتداي سده هفتم ميلادي ظهور يافت، با چنان استقبالي مواجه شد كه در مدتي كمتر از نيم سده، در بخش گسترده اي از آسيا و آفريقا رواج يافت.
قرآن كريم كه اصيل ترين منبع شناخت اين دين است، همه پيامبران را مبلغ ديني واحد با صورت هاي گوناگون معرفي مي كند كه تعليم مشترك همه آنها، تسليم محض در برابر خداوند يكتاست و آموزه هايي كه حضرت محمد(ص) به ارمغان آورد، تكميل كننده اديان پيشين است. اين كتاب با هدف بررسي جلوه هاي گوناگون فرهنگي و مدني دين اسلام تدوين شده است و در آن پس از برشماري زمينه هاي ظهور اين دين آسماني و تعاليم نهادهاي اساسي آن، سير انديشه هاي كلامي و فقهي تاريخ اسلام را اتشريح مي كند. موضوعات ديگر عبارتند از: تحول فلسفه و علوم در تمدن اسلامي، نفوذ فرهنگ اسلامي در اروپا، تصوف و عرفان اسلامي، تأثير اسلام در ادبيات ملل مسلمان و در پايان گسترش تاريخي اسلام در سرتاسر جهان.
اين كتاب نخستين اثر از مجموعه چند جلدي از مقالات دايره المعارف اسلام است كه در پي آن آثاري چون ابن سينا، ابن عربي، اصفهان و ايران نيز عرضه خواهد شد.
درس هايي از تاريخ تحليلي اسلام
مؤلف: آيت الله سيدهاشم رسولي محلاتي/ ناشر: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي/ چاپ اول، ۸۶۲ صفحه، وزيري/ با جلد گالينگور/ دوره دو جلدي: ۶۰۰۰ تومان.
اين كتاب به بازگويي تاريخ مختصري از اجداد پيامبر اسلام حضرت محمد(ص) و دوره ولادت و حوادث پس از آن و روزگار بعثت و هجرت آن حضرت به يثرب تا پايان جنگ بدر كه در سال دوم هجرت روي داده است، مي پردازد.
محقق در اثر حاضر كوشيده است تا ميان روايات و ترجمه هاي ناصحيح و واقعيت تاريخ تمايز بگذارد.
پژوهشي در نيايش هاي قرآن كريم
نويسنده: علي باقري فر/ ناشر: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي/ ۱۳۸۴ ، ۴۰۰ صفحه، رقعي/ ۳۶۰۰ تومان.
دعا، همراهي كردن با آهنگ آفرينش در جهت حكمت الهي است و نيايش در قرآن كريم با چنان صميميتي همراه است كه هر مخاطب صاحبدلي را برمي انگيزد تا همواره با حضرت دوست در گفت وگو باشد و حاجت هايش را جز از او نخواهد.
معناي حقيقي دعا در قرآن، پرستش خاضعانه حق و مايه تقرب و تكامل جان انسان است. اين كتاب پژوهشي است در بررسي و تحليل جايگاه دعا و نيايش در قرآن كريم كه در سه بخش تدوين شده است.
در بخش نخست، از مباحث نظري درباره ساختار ادعيه سخن مي رود، در بخش دوم، نيايش هاي قرآن به تفصيل و با تقسيم بندي جامع آمده است و در بخش سوم نيز يك بررسي تحليلي از انواع دعاهاي قرآن كريم به دست مي دهد.
فهرست هاي تفصيلي پايان كتاب نيز استفاده از آن را براي پژوهشگران آسان تر كرده است.
پژوهشي توصيفي در كتب مقدس (دفتر اول: اوستا، عهد قديم، عهد جديد و قرآن)
تحقيق: داود كميجاني/ ناشر: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۳۵۶ صفحه، رقعي/ ۳۲۰۰ تومان.
كتاب مقدس اديان از اصلي ترين عرصه هاي تحقيقي درباره بنيان هاي جهان بيني و نگرش جوامع انساني به شمار مي  آيند. قداست ويژه اي كه اين كتب نزد پيروان شان دارند، سبب شده است تا نقش بسيار مهمي در جهت دهي به تمدن بشري ايفا كنند و حضور معنوي آنها در تحولات عمده تاريخي كاملاً مشهود است.
اين كتاب نيز گزارشي مبسوط از مندرجات چهار كتاب مقدس اوستا، عهد عتيق، عهد جديد و قرآن است كه در حوزه پژوهشي «دين شناسي تطبيقي» صورت مي گيرد. ويژگي كتاب اين است كه براي نخستين بار اصول و اركان اصلي كتب مقدس چهار دين بزرگ زرتشتي، يهودي، مسيحي و اسلام را بدون هيچ تفسيري در اختيار خواننده قرار مي دهد تا از اين رهگذر، امكان مقايسه و تطبيق جنبه هاي مختلف اين اديان با يكديگر فراهم شود.
رسانه هاي آمريكا و خاورميانه
مؤلف: يحيي كمالي پور/ مترجم: علي مير سعيد قاضي- غلامعباس افشار/ ناشر: انجمن روابط عمومي استان كرمان/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۱۶۰ صفحه، وزيري/ ۱۵۰۰ تومان.
دردسرهاي من در راه سولاسوليو
تأليف: دكتر زيوس/ ترجمه: رضي هيرمندي/ نشر افق/ چاپ اول: ۱۳۸۴/ شمارگان ۳۰۰۰ نسخه/ قيمت: ۱۲۰۰ تومان
دكتر زيوس به خاطر نگارش فيلمنامه و قصه هايش دوبار جايزه اسكار و ديپلم افتخار پوليتزر را به خاطر يك عمر آموزش و شادي آفريني براي بچه ها، پدرها و مادرها دريافت كرد.
راه سولاسوليو راه ساده و سرراست نيست. اين راه از كوه ها و دره ها و جاهاي خطرناك مي گذرد و ممكن است هر لحظه ماجراي تازه اي در آن پيش بيايد. يكي از اين ماجراها جنگ سردار چنگيز خان اشميتس با يوزرهات و...
اسنيچ هاي باستاره و اسنيچ هاي بي ستاره
تأليف: دكتر زيوس/ ترجمه: رضي هيرمندي/ زير نظر شوراي ادبي/ نشر افق/ چاپ اول: ۱۳۸۴/ ۴۸ صفحه، مصور، رنگي/ شمارگان: ۳۰۰۰ نسخه/ قيمت: ۱۲۰۰ تومان.
اسنيچ هاي با ستاره و بي ستاره، كتابي ويژه كودكان است كه توسط تئودور زيوس گايزل نويسنده معروف آمريكايي نوشته شده است.
در اين كتاب اسنيچ هاي با ستاره خيال مي كنند به خاطر ستاره اي كه روي شكم شان دارند، از اسنيچ هاي ديگر بالاترند. اسنيچ هاي بي ستاره هم قبول كرده اند كه ارزش هر اسنيچ به داشتن ستاره است. اين آغاز ماجرا است. اما...
ماروين كي موني خواهش مي كنم همين حالا برو!
نوشته: دكتر تئودور زيوس گايزل/ ترجمه: رضي هيرمندي/ ۲۴ صفحه، مصور، رنگي/ نشر افق/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ شمارگان: ۳۰۰۰ نسخه/ ۸۰۰ تومان.
ماريون با چه چيزي مي  خواهد برود؟ با اسكيت، چوب اسكي يا دوچرخه؟ شايد به خودش تمبر بزند و با پست برود! شايد هم با چيز ديگري مثل زامپل زي. شايد هم اصلاً نمي خواهد برود. مهم اين نيست ماروين با چه چيزي برود. مهم اين است كه بايد برود.
واي چه جاها كه خواهي رفت!
نوشته دكتر زيوس/ ترجمه: رضي هيرمندي/ نشر افق/ ۳۲ صفحه، مصور، رنگي/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۳۰۰۰ نسخه/ ۱۰۰۰ تومان.
اين كتاب دوزبانه ويژه كودكان نوشته شده است. در اين كتاب، نويسنده خواننده كم سن و سالش را با خود همراه مي كند و او را با قدرت تخيلش به دوردست ها مي برد و او را از راه هاي گوناگون، خيابان ها و بزرگراه ها، كوه و بيابان و راههاي سخت و دشوار عبور مي دهد تا سرانجام به سرمنزل مقصود برساند.

فرهنگ
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
رسانه
سياست
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  رسانه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |