چهارشنبه ۷ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۸۶ - Dec 28, 2005
حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام:
برادرت را [هنگامي كه خطا مي كند] با نيكي و برخورد خوب سرزنش كن و شر او را با بخشش كردن از خود دورساز.
نهج البلاغه حكمت ۱۵۸
امروز با حافظ
بنگر كه از كجا به كجا مي فرستمت
اي هدهد صبا، به سبا مي فرستمت
زينجا به آشيان وفا مي فرستمت
حيف است طايري چو تو در خاكدان غم
ستون آخر
011472.jpg
از امروز محمدرضا زائري سردبير همشهري در آخرين ستون روزنامه خواهد نوشت.
هدف از نگارش اين ستون روزانه، برقراري ارتباط دوسويه و تعامل با مخاطبان و شفاف سازي عملكرد روزنامه همشهري براي خوانندگان آن خواهد بود.
* مي خواستم اين ستون را در سالگرد روزنامه شروع كنم كه نشد.
بعد فكر كردم شب يلدا و درازي آن را براي كوتاه كردن راه بهانه كنم كه درگير برنامه زنده  تلويزيون شدم.حالا بدون بهانه و مناسبت و براي غافلگير كردن خوانندگان! از امروز شروع كرده ام، چه ايرادي دارد؟
مهم اين است كه حالا من به عنوان يك برادر كوچك اكنون با شما كه همشهري را براي خواندن انتخاب كرده ايد صحبت مي كنم.
* اگر همشهري خود را متعلق به مردم مي داند. اگر مردم را ولي نعمت خود به حساب مي آورد. اگر جايگاه پرتيراژ ترين روزنامه فارسي زبان دنيا را شما برايش درست كرده ايد و... پس حق شماست كه در آن بيشتر دخالت كنيد و از آن بيشتر بدانيد.
* از ديروز ستون از مدينه تا غدير خم را شروع كرده ايم (صفحه ۱۸ را بخوانيد) كه تا ۲۲ روز ديگر فضاي سال دهم هجري شمسي را به زيبايي ترسيم مي كند. تقارن آغاز اين دو ستون را به فال نيك مي گيرم و اميدوارم خدا به حق شاه مردان به ما كمك كند اين راه را با توفيق به مقصد برسانيم.
* از ابتدا مي خواستم خيلي از حرفها را در وبلاگم بنويسم ولي ديدم خيلي از مطالب فقط مال همكاران و دوستان روزنامه نگار است و بسياري حرفها كه به همه مربوط مي شود توي وبلاگ جا نمي گيرد. حالا خيالم راحت تر است كه بيشتر با هم حرف مي زنيم و مي شود با همراهي شما يك تحريريه ميليوني داشته باشيم.
* راستي، يك خاصيت ديگر اين ستون هم جلوگيري از شايعه است! مثلا وقتي به خاطر موضعگيري صريح و جدي روزنامه در خصوص سقوط هواپيما شايع شد كه سردبير را وزارت اطلاعات احضار كرده ! شايد اگر اين ستون بود خيلي حرفها راحت تر معلوم مي شد.
* در ضمن تا يادم نرفته خواهش مي كنم از صفحه ۱۳ و ۱۴ سريع نگذريد.
فرم نظرسنجي سالگرد روزنامه را دوباره چاپ كرده ايم. آن را از دست ندهيد. اگر شما از كنار آن راحت عبور كنيد اتفاقاتي كه بعدا در روزنامه مي افتد بي دخالت شماست و مجبوريد آن ها را تحمل كنيد! حالا كه فرصت داريد مي توانيد بگوييد چه صفحات و مطالبي را بيشتر مي پسنديد و چه طرحها و پيشنهادهايي براي روزنامه داريد.
* فعلا تا فردا خداحافظ، يا علي...

روايتي از جمع داوران
ادبيات، صاحب كتاب سال جمهوري اسلامي مي شود
گروه ادب و هنر: حوزه ادبيات در انتخاب كتاب هاي سال جمهوري اسلامي ايران در سال جاري صاحب كتاب برگزيده مي شود.
كتاب هاي شعر، داستان، رمان و مجموعه هاي داستاني كه در سالهاي گذشته و بنا به دلايل نامعلوم و گاه اعمال سليقه هاي بي دليل، جايي در ميان آثار برگزيده سال نداشتند، امسال از بخت مساعدي براي معرفي شدن برخوردارند.
ادبيات (شعر و داستان) در تمام حوزه هاي خود اعم از بزرگسال و كودك و نوجوان در بسياري از سالها در مراحل نخستين داوري ها مدنظر قرار مي گرفتند، اما در ميانه راه به باد سليقه گرفتار آمده و از ادامه راه بازمي ماندند. چرا كه نه اهالي ادبيات انسجام صنفي داشتند و نه مسئولان برگزاري كتاب سال _حتي برخي داوران _ مقامي بيش از «بخش تزئيني» براي ادبيات قايل بودند. البته جهت گيري هاي سياسي و اقبال نسبت به پاره اي آثار از يك سو يا مخالفت با برخي سليقه ها از سوي ديگر، عامل مظلوميت مضاعف ادبيات داستاني و شعر در گزينش كتاب سال بود.
تركيب هيأت داوران در سال جاري و قوي تر شدن موضع برخي اهالي ادبيات در پاره اي از مراكز تصميم گيري، موجبات بيرون آمدن آثار ادبي (شعر و داستان) از سايه هاي سنگيني شده است كه گمان مي رود اين مقدمات به انتخاب كتاب سال رمان و شعر بيانجامد.
گمان مي رود وزارت ارشاد و مديران ارشد آن ضمن حفظ بسياري از قواعد و اصول در جريان چاپ و انتشار كتاب هاي داستاني و مجموعه اشعار، اهتمام جدي نسبت به انتخاب كتاب سال در حوزه هاي مختلف ادبيات را دارند.
به گفته برخي داوران و دست اندركاران و كارشناساني كه مشغول مطالعه كتابها در مرحله ماقبل نهايي بوده اند، نگاه كلان وزارت ارشاد، توجه به ارتقاء كيفي آثار ادبي و توجه به سلامت و نشاط ادبيات است كه با معرفي كتاب سال رمان و شعر به اين اهداف نظر دارند.
گفته هاي داوران و برگزاركنندگان (كه به دليل اهميت كار از ذكر نام آنان خودداري مي شود) حكايت از تلاش كليه دست اندركاران براي به كرسي نشاندن اين تفكر است كه معرفي كتاب سال در حوزه ادبيات به معني اهميت بنيادين هنر داستان نويسي و جايگاه تاريخي شعر در تفكر ملي و ديني اين سرزمين است.
اگرچه پيامد معرفي كتاب سال در اين حوزه در برخي سالها، موجبات برخي اعتراضها را فراهم آورده، اما مسئولان كنوني ارشاد به اين نتيجه رسيده اند كه اين اعتراضات نبايد مانع اجراي كار شود؛ بلكه بايد به دنبال رفع اشكالات و ورود داوران صالح تر و بي غرض تر و آگاه تر و غيرجناحي به جمع داوران بود.

همايش بين المللي زيبايي شناسي دين به كار خود پايان داد
گروه ادب و هنر: همايش بين المللي زيبايي شناسي دين، عصر ديروز طي مراسمي با اهداي لوح يادمان همايش به سخنرانان به كار خود پايان داد.
در اين همايش دوروزه كه به همت مركز مطالعات هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد، ۲۷ انديشمند ايراني و خارجي ديدگاه هاي خود را درباره زيبايي شناسي دين ارائه دادند.طراد حماده پژوهشگر لبناني نخستين سخنران دومين روز همايش بود .وي به نظريه ابن سينا در زمينه زيبايي شناسي اشاره كرد و گفت: به عقيده وي زيبايي به تجلي منتهي مي شود و غزالي نيز زيبايي را با زيبايي حسي مرتبط مي داند. به گفته اين انديشمند لبناني امام خميني(ره) نيز در كتاب شرح دعاي سحر خود از مفاهيم فارابي ابن سينا و افلاطون تاثير گرفته است. دكتر حسن بلخاري نيز پس از طراد حماده به ايراد سخن پرداخت و گفت: به رغم وجود بنيان هاي عميق در مباحث زيبايي شناسي و هنر مكتب زيبايي شناسي در اسلام وجود ندارد.

«پنهان» فيلم برگزيده اروپا در جشنواره فيلم فجر
011454.jpg
گروه ادب و هنر: فيلم پنهان ساخته ميشل هانكه در بيست و چهارمين جشنواره فيلم فجر در بخش بين الملل جشنواره به نمايش درمي آيد. اين فيلم كه به عنوان فيلم برگزيده اروپا انتخاب شده بود، پس از قطعي شدن حضور فيلم هاي مهم سال گذشته اروپا مثل حريم خصوصي و هتل روواندا سومين اثر مهم بخش بين الملل جشنواره امسال به شمار مي آيد.
پنهان كه محصول مشترك آلمان، اتريش، ايتاليا و فرانسه در سال ۲۰۰۵ است زندگي مجري يك برنامه نقد ادبي تلويزيون به نام ژرژ را به تصوير مي كشد. «دانيل اوتول» كه بازيگر نقش ژرژ است در مراسم برگزيده فيلم اروپا برنده جايزه بهترين بازيگر مرد شد.
در اين فيلم بازيگراني چون ژوليت بينوش و موريس بنشيو در كنار دانيل اوتول به ايفاي نقش پرداخته اند.
اسامي فيلم هاي بخش هاي مختلف جشنواره طي روزهاي آينده و بخش سينماي ايران هفته آينده اعلام خواهد شد.

تازه هاي دنياي رسانه ها
آموزش فيلمسازي
ايسنا: در مجموعه جديد برنامه  تلويزيوني «آموزش فيلمسازي» ، تئوري هاي تدوين، نورپردازي، عكاسي و تصويربرداري تدريس مي شود.به گفته مصطفي صبوحانيان تهيه كننده اين برنامه- از دهم دي ماه، تئوري هاي تدوين را عاشوري، نوپردازي را نجف زاده،  عكاسي را پيلارام و تصويربرداري را جانبخش در شبكه آموزش تدريس مي كنند.
براي آموزش هر كدام از اين رشته ها، ۱۰ قسمت در نظر گرفته شده است و هر روز ساعت ۲۱ و ۳۰ دقيقه روي آنتن شبكه  آموزش مي رود.
برنامه نود و برره
ايسنا: به گفته بهمن فروتن مربي تيم فوتبال شموشك نوشهر در برنامه تلويزيوني ورزشي نود به سازندگان طنز «شب هاي برره» پيشنهاد سوژه داد.وي با طرح اين كه فوتبال كشور داراي موضوعات جذاب و سرگرم كننده است، بحث را به سريال  طنز كشانده و گفت:  به سازندگان «شبهاي برره» پيشنهاد مي كنم به جاي پرداختن به موضوعاتي چون بخشداري كه تكراري شده اند كمي به فوتبال و جريانات رايج آن بپردازند!
شهر آشوب خوشنويسان
ايسنا: به گفته رئيس شوراي عالي انجمن خوشنويسان نوين ايران فيلمنامه، طرح و ايده «شهر آشوب» به نويسندگي فريدون دانشمند متعلق به انجمن خوشنويسان نوين ايران است. در سال ۸۰ انجمن خوشنويسان نوين ايران با مهندس ضرغامي  كه در آن زمان معاون پارلماني امور مجلس صداوسيما بود، مكاتباتي انجام داد و پس از حضور اعضاي اين انجمن در دفتر ضرغامي، تصميم گرفته شد سريالي به نام «نوشته» ساخته شود.وي افزود: طبق قرارداد، قرار شد ۴ قسمت از اين سريال تاريخي و ۹ قسمت معاصر ساخته شود.
چه كسي به سرهنگ شليك كرد
ايسنا: با پايان يافتن ۷۵ درصد از تصويربرداري سريال «چه كسي به سرهنگ شليك كرد» اين مجموعه تلويزيوني همزمان با دهه  فجر از تلويزيون پخش مي شود. به گفته محسن علي اكبري تهيه كننده اين سريال قرار بود كه تصويربرداري اين كار سه ماه به طول بينجامد كه تا كنون دو ماه از آن به پايان رسيده است. ساخت اين سريال بر اساس همان قرار اوليه به پايان خواهد رسيد.وي افزود: اين سريال به سفارش شبكه يك سيما در صدا و سيماي مركز قزوين تهيه مي شود.

سفر عكس هاي گلستان به اصفهان
ايسنا: عكس هاي محمد حسن قريب با نمايشگاه عكس مطبوعاتي كاوه گلستان از شيراز به اصفهان رفت.
اين نمايشگاه از دوم دي در حوزه  هنري اصفهان برپا شده و تا ۱۶همين ماه ادامه خواهد داشت.در اين نمايشگاه همان عكس هايي كه در تهران به نمايش در آمده بود، عرضه شده است كه ۸۷ عكس خبري - ۷۳ تك عكس و ۱۴ مجموعه عكس - در قالب موضوعات اجتماعي، سياسي، ورزشي، سيل، زلزله، اعتياد و...اين مجموعه را شامل مي شود.حسن قريب با ارايه چهار عكس، يكي از شركت كنندگان دور دوم اين جايزه بود.

دانشنامه زبان و ادب فارسي شبه قاره منتشر مي شود
مهر: نخستين جلد از «دانشنامه بزرگ زبان و ادب فارسي در شبه قاره» به زودي در كتابفروشيها عرضه مي شود.
مجلد اول از دانشنامه بزرگ «شبه قاره» كه زير نظر دكترعلي محمد موذني تاليف مي شود، در ۷۰۰صفحه و قطع رحلي توسط انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسي، در دست انتشار است. اين دانشنامه كه بيش از پنج سال از آغاز به كار تيم تحريريه آن مي گذرد، به بررسي گستره زبان فارسي در شبه قاره هند، شامل كشورهاي هند، بنگلادش و پاكستان امروزي مي پردازد.
بيشترين مقالات اين دانشنامه توسط محققان، اساتيد و پژوهشگران زبان فارسي در كشورهاي شبه قاره هند تهيه و تنظيم شده و در ايران منتشر مي شود.
در گروه تدوين دانشنامه زبان فارسي در شبه قاره، بيش از ۶۰ پژوهشگر داخلي و خارجي مشغول به فعاليت تنظيم و تدوين مقالات براي دانشنامه هستند. جلد دوم از «دانشنامه زبان و ادب فارسي در شبه قاره» ، نيز آماده انتشار است كه با فاصله اندكي از جلد اول اين دانشنامه منتشر خواهد شد. هم اكنون تاليف سه جلد نخست از اين دانشنامه به پايان رسيده و جلد چهارم هم مراحل آخر تدوين خود را طي مي كند.

تئاتر معناگرا در تالار محراب به اجرا درمي آيد
ايسنا: شوراي مركزي كانون تئاتر ديني به زودي راه اندازي مي شود. حسين مهكام، دبير كانون تئاتر ديني با اعلام اين خبر گفت: اين شورا هسته فكري اصلي كانون را تشكيل مي دهد و تمام برنامه ريزي هاي اساسي در آن صورت مي گيرد. به گفته وي، سياستگذاري هاي كلي مانند بازبيني آثار، هيات داوري، تحقيق و پژوهش، ارزش گذاري محتوايي كتابها و ... در اين شورا انجام مي شود. وي درباره تركيب اعضاي اين شورا گفت: شخص اول اين شورا كه نقش پدر معنوي كانون را ايفا مي كند سيدمهدي شجاعي است و در كنار وي حضور سيدعلي كاشفي خوانساري هم قطعي شده است اما حضور ديگر دوستان چندان قطعي نشده است.

اصل مطلب
در باب «من لم يشكر المخلوق» و جبران محبت فرمايد
ابوالفضل زرويي نصرآباد
پسرم، وحشت از خطر دارم
من مگر چند تا پسر دارم؟
تو گرفتار فكر و فن نشوي
روي هم رفته، مثل من نشوي
بايد آگه ز ماجرا باشي
با مديريت آشنا باشي
به رياست اگر شدي منصوب
مي شوي بين مردمان، محبوب
بعد از آن، مي شود به ناچاري
سيل تبريك و تهنيت، جاري
مي شود در جريده ها اعلان
- بغل «كل من عليها فان» -
«حضرت مستطاب والاي...»
يا: «برادر، جناب آقاي...»
كه تو، به به، چقدر آقايي
«چه سري، چه دمي، عجب پايي» !
تو چنان شمع مجلس افروزي
خستگي ناپذير و دلسوزي
انتخاب شما ربوبي بود
چه قدر انتخاب خوبي بود
دل مان شد به نحو بايسته
شاد از اين انتخاب شايسته
تا شود خاطر شما، ارضا
مخلصان:... شصت و هشت تا امضا
آگهي از سر تواضع نيست
عرض تبريك، بي توقع نيست
- گيرم از اين قضيه مفتخرند
از زن و بچه تو شادترند؟
پس چرا آگهي نشد تكثير
از زن و بچه رئيس و مدير؟ -
***
بگذار آگهي شود به وفور
تا كه چشم حسود گردد كور
چون دل دشمنان كباب شود
در دلت كله قند آب شود
پس كساني كه آگهي دادند
ساقدوشان شاه دامادند
رفته اي زير بار منت شان
در بيا فوري از خجالت شان!

روح سرگردان سينماي آمريكا درگذشت
مهر: وينسنت شياولي، هنرپيشه مطرح سينماي آمريكا، روز دوشنبه در منزل مسكوني خود در سيسيل ايتاليا درگذشت.
اين هنرپيشه كه شهرتش را وامدار ايفاي نقش مكمل در فيلم هاي روح و ديوانه از قفس پريد بود، در سن ۵۷ سالگي چشم از جهان فروبست.
اين هنرپيشه كه به سبب چهره متمايز همواره قابل شناسايي بود در بسياري از آثار تلويزيوني و فيلم هاي سينمايي نقش آفريني كرد، اما بازي او در نقش يك روح سرگردان در فيلم روح شهرت بسياري برايش به ارمغان آورد، به گونه اي كه مجله ونيتي فير در سال ۱۹۹۷ نام وي را به عنوان يكي از بهترين كاراكتر هاي سينماي آمريكا معرفي كرد.
شياولي روز دهم نوامبر ۱۹۴۸ در بروكلين نيويورك به دنيا آمد و ايفاي نقش در فيلم هاي سينمايي و مجموعه هاي تلويزيوني را از سال ۱۹۷۱ آغاز كرد. نتيجه حضور وي در عرصه بازيگري ثبت ۱۵۰ مجموعه تلويزيوني و فيلم سينمايي در كارنامه هنري اوست. پزشكان دليل مرگ اين هنرپيشه را سرطان ريه عنوان كردند.

سخنراني قطب الدين صادقي درباره آفرينش
گروه ادب و هنر: همايش آفرينش با سخنراني قطب الدين صادقي امروز در خانه هنرمندان برگزار مي شود.
محوريت اين همايش كه براساس جشن هاي شش گانه گاهنبار از طرف خانه ققنوسان برگزار مي شود، آفرينش در زمينه هاي تاريخي، هنري و ادبي است.
ناصر تقوايي و نجف دريابندري از ديگر سخنرانان اين مراسم هستند كه ساعت ۱۸ امروز تشكيل مي شود.

عليرضا افتخاري با دو اثر موسيقايي جديد
مهر: عليرضا افتخاري اين روزها مشغول ضبط دو اثر موسيقايي به آهنگسازي عباس خوشدل و غلام رضا چراغعلي است.
عليرضا افتخاري گفت: ضبط يك اثر موسيقايي با عنوان نيلوفرانه به آهنگسازي عباس خوشدل را از اوايل مهرماه شروع كرده ام كه تنظيم آن را آقاي فريدون شهبازيان انجام داده اند.
وي افزود: اشعار اين اثر موسيقايي را آقاي ساعد باقري سروده اند و آهنگ هاي آن در دستگاه هايي چون همايون، شور، سه گاه و چهارگاه ساخته شده است. اين اثر تا پايان دي ماه آماده انتشار مي شود.
همچنين با آهنگسازي دكتر غلامرضا چراغعلي آلبومي در فضاي دستگاه بيات ترك اصفهان، دشتي و شور ساخته شده است كه در آن، اشعاري از هوشنگ ابتهاج، پژمان بختياري و... با آهنگ همراه مي شود.

اجراي موسيقي در تالار فارابي تهران
تالار فارابي تهران در روزهاي ۸ و ۹ دي ماه شاهد برگزاري كنسرت پاپ كلاسيك اركستر ايرانمهر خواهد بود. اين برنامه ساعت ۱۹ با اجراي آثاري از موسيقيدانان و هنرمندان داخلي و خارجي برگزار مي شود.
تالار فارابي تهران در دانشگاه هنر، بالاتر از چهارراه ولي عصر واقع است.

نقد ادبي در انجمن جامعه شناسي ايران
گروه اجتماعي: گروه مطالعات فرهنگي انجمن جامعه شناسي ايران امروز جلسه سخنراني و پرسش و پاسخي با سخنراني دكتر بهزاد قادري با عنوان «مطالعات فرهنگي و فقه ادبي متوني» برگزار مي كند.
اين جلسه ساعت ۱۷ امروز در سالن كنفرانس انجمن جامعه شناسي ايران واقع در پل گيشا، دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران برگزار مي شود.

برگزاري نمايشگاه عكس براي كمك به باغ هنر بم
نمايشگاه عكس «مهرگان رسولي» كودك هنرمند، به منظور كمك به ساخت باغ هنر بم يازدهم تا بيستم دي ماه امسال در فرهنگسراي كودك برگزار مي شود.
نمايشگاه عكس مهرگان ۱۱ تا ۲۰ دي از ساعت ۹ تا ۱۲ و ۱۴ تا ۱۸ داير است.
فرهنگسراي كودك در خيابان شريعتي، رو به روي خيابان دولت، كوچه امامزاده واقع شده است.باغ هنر بم، مجموعه اي است كه به همت استاد محمدرضا شجريان و گروهي از هنرمندان كشوردر شهر بم در حال ساخت است.

بزرگان موسيقي در هم انديشي پيشكسوتان موسيقي
فارس: هم انديشي پيشكسوتان موسيقي برگزار مي شود. ششمين هم انديشي پيشكسوتان موسيقي با هدف ارائه تعريفي جامع از واژگان و اصطلاحات موسيقي دستگاهي ايران امروز چهارشنبه ۷ دي ماه در فرهنگستان هنر برگزار مي شود.
در اين هم انديشي هنرمنداني چون محمدرضا شجريان، عبدالمجيد كياني، شاهين فرهت، داريوش پيرنياكان، داود گنجه اي، حسين عليزاده، كمال پورتراب، علي اصغر بياني و... حضور خواهند داشت.

بهارستان
قاتل
عابدي را پادشاهي طلب كرد. عابد انديشيد كه دارويي بخورم تا ضعيف شوم، مگر اعتقادي كه در حق من دارد زيادت شود. آورده اند كه داروي قاتل بخورد و بمرد.
گلستان - سعدي شيرازي

برگي از تاريخ
شهادت آيت الله غفاري
آيت الله شيخ حسين غفاري در سال ۱۲۹۵ ش برابر با ۱۳۳۵ ق در آذرشهر تبريز متولد گرديد. وي در ابتدا در كنار تحصيل، كار مي كرد و زندگي فقيرانه اي داشت. وي پس از مدتي تصميم گرفت براي بهره گيري از استادان حوزه علميه قم راهي اين شهر گردد. از اين رو، وارد حوزه علميه قم شد و از محضر استاداني چون محمد فيض قمي، سيدمحمد تقي خوانساري، سيدشهاب الدين مرعشي نجفي، علامه طباطبايي، سيداحمد خوانساري، سيدحسين بروجردي و امام خميني(ره) بهره هاي وافر يافت و به درجات بالاي علمي رسيد. اين روحاني والامقام كه در كمال سادگي و قناعت زندگي مي كرد، به خاطر ظلم و ستم رژيم وابسته پهلوي، با انتشار مجله و تأليف كتب متعدد، به مبارزه با رژيم شاه پرداخت. وي در كنار عالمان مجاهدي همچون عبدالرحيم رباني شيرازي، سيدمحمود طالقاني، سيدمحمدعلي قاضي طباطبايي، سيد اسدالله مدني، علي قدوسي و مرتضي مطهري و ديگران مبارزات خود را ادامه داد و تهديدات رژيم، هراسي به دل او نيافكند. ايشان همچنين با سخنراني هاي متعدد، مظالم و مفاسد رژيم شاه را افشا كرد. آيت الله غفاري در جريان نهضت مقدس امام خميني(ره) بارها به زندان افتاد و شكنجه هاي سختي را متحمل شد. مزدوران پهلوي براي درهم شكستن اراده اين عالم مجاهد، فرزندان، برادر و همسرش را نيز دستگير كردند اما آيت الله غفاري، چونان كوه استوار و پرصلابت ايستادگي مي كرد و اين رنج و درد را در راه هدف والا و مقدسش، به جان خريد. به طور كلي حبس هاي ايشان از سال ۱۳۴۰ آغاز و تا پايان عمر به مدت سيزده سال ادامه يافت.سرانجام اين مجاهد سخت كوش و روحاني مبارز، پس از تحمل شكنجه هاي وحشتناك عوامل مزدور پهلوي، در هفتم دي ماه ۱۳۵۳ ش در ۵۸ سالگي به شهادت رسيد و در قم به خاك سپرده شد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
جاي پا
نگران كودكش بود كه از پشت سرمي آمد. مي خواست برگردد و جاي پايش را پاك كند. اما دير شده بود. تيپايي خورد و به جلو رانده شد. و كودكش پا را همانجا گذاشت كه او گذاشته بود.
پوران حجت انصاري

گشتي در دنياي خبرها
يك ميليون نامه براي بابانوئل
پاريس: اداره پست فرانسه اعلام كرد، در كريسمس امسال بيش از يك ميليون نامه براي بابانوئل اين كشور ارسال شده است. بر اساس آمار منتشر شده، بابانوئل فرانسه در ايام كريسمس در حدود ۰۳/۱ ميليون نامه كاغذي و ۱۷۰ هزار نامه الكترونيكي دريافت كرد و جالب اينكه به تمام نامه ها پاسخ داد. البته وي براي بررسي نامه ها و ارسال جواب براي آنها ۶۰ كارمند در دفتر كار خود استخدام كرد و آنها به صورت شبانه روزي امور مربوط به نامه هاي مردم را انجام دادند.
مشت به بيني كوسه
اريگون: يك ورزشكار ۳۱ ساله در آمريكا كه تبحر خاصي در ورزش اسكي روي آب داد مورد حمله يك كوسه قرار گرفت اما با تيزهوشي از خطر مرگ گريخت. هنگامي كه اين مرد مشغول اسكي روي آب بود ناگهان متوجه شد كه يك كوسه مچ پاي چپش را گرفته است. به همين دليل بلافاصله با مشت به بيني كوسه كوبيد و حيوان با پذيرش اين ضربه متواري شد. البته اسكي باز بر اثر حمله كوسه از ناحيه مچ و ران پاي چپ آسيب ديده و در بيمارستان بستري است. وي در مورد اين حادثه عجيب مي گويد: من در يك برنامه تلويزيوني متوجه شدم كه حساسترين بخش بدن كوسه، بيني اين حيوان است و براي رهايي از بند اين حيوان خطرناك بايد به بيني اش ضربه زد. به همين دليل هنگامي كه با كوسه مواجه شدم با مشت به بيني اش كوبيدم كه بلافاصله پس از دريافت ضربه متواري شد.
چهار دست و پا به دنبال همسر
لندن: يك مرد ۳۷ ساله در انگليس قصد دارد يك مسير ۸۸ كيلومتري را به صورت چهار دست و پا طي بكند. البته وي در طول اين مسير ۱۸ بسته شكلات با طناب به پاهايش خواهد بست تا افراد علاقمند بتوانند دهان خود را شيرين كنند. اما به چه دليل اين مرد قصد انجام چنين كاري را دارد؟ وي سالهاست كه به دنبال همسر است اما تا كنون زوج مناسبي براي خود نيافته است. او معتقد است شايد با انجام اين كار بتواند همسري ايده آل بيابد. از سوي ديگر با توجه به اينكه وي تا كنون ازدواج نكرده، در ايام تعطيلات سال نو ميلادي احساس تنهايي و افسردگي مي كند و با اين كار مي خواهد تا حدودي باعث شود ساير افراد جامعه احساس اين انسانهاي تنها را درك كنند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲و۶ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و۱۹ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۴۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۷ و ۱۳ دقيقه

گل و گياه
هلنيوم
011451.jpg
نام علمي: Helenium Moerheim Beauty'
خانواده: COMPOSITAE
گياهي دائمي كه به صورت عمودي رشد مي كند. ساقه آن ضخيم و منشعب و برگها سبز تيره مي باشند. گلهاي آن كه در اواخر پاييز ظاهر مي شوند به رنگ قرمز مايل به نارنجي هستند. بلندي گياه يك متر و گستردگي آن ۶۰ سانتي متر مي باشد.
نيازها: محلي با نور زياد و خاك با زهكشي خوب را مي پسندد. حداقل دماي قابل تحمل اين گياه ۱۵- درجه سانتي گراد است.
تكثير: از طريق تقسيم در فصل بهار يا پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |