چهارشنبه ۷ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۸۶ - Dec 28, 2005
ثبت نام دوره هاي فراگير دانشگاه پيام نور بهمن ماه آغاز مي شود
۵۰ هزار نفر در دوره هاي بدون كنكور كارشناسي دانشگاه پيام نور پذيرفته مي شوند
ايسنا:  رئيس دانشگاه پيام  نور گفت: شهريه دانشجويان در صورت عدم تامين هزينه ها از طريق كمكهاي دولت و مجلس، با حفظ كيفيت فعلي ۱۵ درصد افزايش مي يابد.
دكتر علي احمدي در يك نشست خبري همچنين، اظهار كرد: در راستاي گسترش پذيرش دانشجو، دانشگاه براي اولين بار در بهمن ماه سال جاري از ميان داوطلبان پذيرفته نشده كنكور سال جاري، ۵۰هزار دانشجوي جديد را در مقطع كارشناسي مي پذيرد.وي همچنين درباره زمان ثبت نام دوره هاي فراگير مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد اظهار داشت: دفترچه ثبت نام دوره هاي فراگير دانشگاه در مقطع كارشناسي در اسفند ماه و در مقطع كارشناسي ارشد نيز تا يك ماه ديگر به داوطلبان ارائه مي شود.وي اعلام كرد كه با توجه به درصد پايين قبولي در دوره هاي فراگير، آيين نامه اين دوره بازنگري مي شود.
وي با بيان اينكه جمعيت دانشجويي دانشگاه تا پايان برنامه چهارم به يك ميليون نفر مي رسد، از پذيرش دانشجو از طريق جذب نخبگان علمي و دارندگان رتبه هاي ممتاز در المپيادهاي علمي، هنري و ورزشي خبر داد و در عين حال خواستار پذيرش بدون آزمون دانشجو در مناطق محروم شد.
دكتر علي احمدي با تأكيد بر توسعه ظرفيت دانشگاهها، گفت: هماهنگي هاي بسيار زيادي در اين باره صورت گرفته است و بر طبق آن مراكز دولتي، خصوصي و عمومي مي توانند با كسب مجوز از دانشگاه، دوره هاي پيام نور را به صورت نيمه حضوري در مراكز خودشان تحت نظارت برگزار كنند.
تأسيس دانشجوسرا در مناطق محروم و روستايي
رئيس دانشگاه پيام نوربا اشاره به اينكه پذيرش دانشجو در دانشگاه پيام نور به صورت بومي صورت مي گيرد، افزود: پذيرش دانشجويان بومي تنها در شعاع ۱۲۰ الي ۲۵۰ كيلومتري صورت مي گيرد.
رئيس دانشگاه پيام نور همچنين گفت: دانشگاه در تلاش است تا در مناطق محروم و بخش هاي روستايي، دانشجوسرا تأسيس كند. دانشجوسرا، خوابگاه هاي اسكان موقت دانشجويان است كه هزينه تأسيس اين خوابگاه ها به صورت مشاركتي از طريق دولت و دانشجو تأمين مي شود.
وي افزود: دانشگاه پيام نور در حال حاضر در ۱۰ منطقه و ۲۶۰ واحد بيش از ۵۰۰ هزار دانشجو دارد كه بيشترين تعداد اين دانشجويان در مقطع كارشناسي تحصيل مي كنند.بيش از ۳۰ رشته تحصيلي در علوم انساني، علوم پايه، فني و مهندسي و كشاورزي و هنر در اين دانشگاه آموزش داده مي شوند.وي درباره مركز برون مرزي دانشگاه نيز اظهار كرد: دانشگاه اكنون در بيش از ۴۰ كشور از طريق مركز برون مرزي دانشجو دارد.
استخدام ۳ هزار عضو هيأت علمي
دكتر علي احمدي در ادامه گفت: دانشگاه براي ارتقاي كيفيت خود استخدام ۳ هزار عضو هيأت علمي  و دستيار آموزشي را در دستور كار خود قرار داده است.
به گفته  وي، دانشگاه پيام نور براي افزايش تعداد اعضاي هيات علمي دانشگاه، طرح استخدام كارمند علمي را در دست اجرا دارد. افرادي كه داراي مدرك كارشناسي ارشد و دكتري هستند، مي توانند به مناطق اين دانشگاه مراجعه كرده و براي رشته هايي كه امكان جذب دكتري وجود ندارد در قالب دستيار همكاري كنند.
رئيس دانشگاه پيام نور در ادامه به چاپ يك هزار و ۲۰۰ جلد كتاب درسي دانشگاه اشاره كرد و ادامه داد: براي اصلاح برنامه درسي، شوراي برنامه ريزي درسي در دانشگاه تأسيس شده است.
دكتر علي احمدي درخصوص برنامه هاي دانشجويي و فرهنگي دانشگاه، افزود: صندوق قرض الحسنه دانشجويي براي كمك به دانشجويان درجهت پرداخت شهريه در سال جاري در دانشگاه تأسيس شده است؛ ضمن اينكه افزايش سهيمه دانشگاه پيام نور از وامهاي دانشجويي و ازدواج دنبال مي شود؛ به طوري كه وام هاي ازدواج در سال جاري ۵۰ درصد افزايش مي يابد.
رئيس دانشگاه پيام نور در خاتمه همچنين گفت: براي سيستم آموزش مجازي نيز زيرساخت هاي لازم در دانشگاه به وجود آمده و نرم افزارهايي طراحي شده و محتواي آموزشي دانشستان آن در حال آماده سازي است.

جنگ تعرفه هاي درماني و سردرگمي بيماران
011364.jpg
گروه اجتماعي: جنگ تعرفه هاي درماني بين وزارت بهداشت و درمان از يك سو و سازمان نظام پزشكي از سوي ديگر بيماران را دچار سردرگمي و بلاتكليفي كرده است.
طبق بند ك ماده ۳ از وظايف و اختيارات سازمان نظام پزشكي اظهارنظر و مشاركت فعال به هنگام تعيين يا تجديد نظر در تعرفه هاي خدمات بهداشتي - درماني بخش دولتي و تعيين تعرفه ها در بخش غير دولتي بر اساس ضوابط بند ۸ ماده ۱ قانون بيمه همگاني خدمات درماني كشور و همكاري با مراجع ذيصلاح در اجراي آن با سازمان نظام پزشكي كشور است. در روزهاي گذشته وزارت بهداشت در حالي از تعيين تعرفه هاي نظام پزشكي خبر مي دهد كه سازمان نظام پزشكي اعلام مي كند كه اين تعرفه ها هنوز به تصويب نهايي هيات دولت نرسيده است. در حالي كه ۹ ماه از سال مي گذرد هنوز تعرفه هاي سال ۸۴ بخش خصوصي مشخص نشده و در هاله اي از ابهام باقي مانده است.
به گزارش خبرنگار همشهري معاون وزارت بهداشت  ديروز در يك نشست خبري در همين زمينه گفت: اصرار براي تعيين تعرفه پزشكان بخش خصوصي در سال ۸۴ به علت امكان پذير بودن تعيين تعرفه در سال آينده است.
سيدمؤيد علويان همچنين اعلام كرد: اصرار دارم حتي اگر يك روز از سال ۸۴ باقي مانده باشد، تعرفه تعيين شده در «كميته ۵ نفره تعيين تعرفه» به اجرا درآيد چرا كه مي توان براساس مبناي مشخص شده امسال به صورت پلكاني تعرفه را افزايش داد، به طوري كه در سال آينده تعرفه شامل ۱۵ درصد تورم سالانه و ۱۵ درصد معوقه هاي سالهاي قبل خواهد بود.
وي با اشاره به نحوه تعيين تعرفه بخش خصوصي گفت: تعرفه امسال از تعرفه بخش دولتي بالاتر و از تعرفه نظام پزشكي كمتر است. در نظر داريم در طي يك دوره ۴ ساله به تعرفه واقعي دست يابيم.
وي درخواست نظام پزشكي براي تصويب تعرفه ۸۴ در هيأت دولت را غير ضروري دانست و گفت: امضاي چهار مسئول دولتي از نماينده كميسيون بهداشت مجلس، وزير رفاه، وزير بهداشت و نماينده سازمان مديريت و برنامه ريزي بر روي توافقنامه كميته ۵ نفره است. لغو تعرفه امسال توسط هيات دولت اصلا مطرح نيست.
وي در ادامه گفت: اگر نظام پزشكي تعرفه تعيين شده را اجرا نكند دولت «لايحه سلب اختيار نظام پزشكي از تعيين تعرفه بخش خصوصي» را كه در دولت قبل و فعلي به تصويب رسانده است مسكوت نخواهد گذاشت. اين در حالي است كه اگر نظام پزشكي با موضوع تعرفه امسال كه به تاييد كميته ۵ نفره رسيده است كنار نيايد تعرفه سال ۸۵ قابل كنترل نخواهد بود. وي در مورد ضمانت اجراي تعرفه تعيين شده گفت: اگر نظام پزشكي همراهي كند، وزارت بهداشت مسئول اجراي تعرفه هاي جديد خواهد بود.
معاون سلامت وزارت بهداشت از دو برابر شدن سرانه بهداشت در سال ۸۵ خبر داد و گفت: امسال سرانه بهداشت حدود ۳۵۰۰ تومان است كه با جلساتي كه با مجلس و سازمان برنامه و بودجه داشته ايم درصدد افزايش اين سرانه تا ۷ هزار تومان هستيم.
مؤيد علويان به مشكلات و هزينه هاي بخش خصوصي اشاره كرد و گفت: البته من نمي توانم بپذيرم كه بخش خصوصي براي يك عمل جراحي مشخص ۱۰ تا ۲۰ برابر بخش دولتي بگيرد.
به گزارش ايسنا: دكتر جمشيدي معاون نظارت و برنامه ريزي سازمان نظام پزشكي كشور در اين باره مي گويد: طبق قانون اعلام تعرفه هاي بخش خصوصي بر عهده سازمان نظام پزشكي است و تعرفه هاي تعيين شده صرفا به معناي تفاهم به عمل آمده بين وزارتخانه هاي بهداشت، رفاه، سازمان نظام پزشكي، سازمان مديريت و برنامه ريزي و سازمانهاي بيمه گر بوده و تا زماني كه به تصويب هيات دولت نرسد وجه قانوني و التزامي براي اجرا ندارند. وي با بيان اين كه اعلام تعرفه هاي پزشكي وظيفه وزارت بهداشت نيست، يادآور مي شود: طبق قانون مصوب مجلس در بخش دولتي، شوراي عالي بيمه با تصويب هيات وزيران و در بخش خصوصي سازمان نظام پزشكي تنها مرجع تعيين تعرفه در كشور است.
دكتر جمشيدي همچنين اظهار مي كند: آخرين تفاهم به عمل آمده در اين خصوص بين وزراي رفاه، بهداشت، نماينده سازمان مديريت و برنامه ريزي و سازمان نظام پزشكي مبني بر اين است كه سهم هر يك از بخشها در تعرفه مشخص شود و اگر لازم باشد تفاهمي صورت گيرد كه از تعرفه هاي واقعي پايين تر باشد همه بايد سهم خود را بپذيرند.
در عين حال دكتر جهانبخش اميني عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان مي كند: طبق قوانين جديد، اعلام تعرفه ها براي بخش خصوصي بر عهده نظام پزشكي است و نظام پزشكي نيز در همين راستا اوايل امسال بدون هماهنگي با وزارت بهداشت و كميسيون بهداشت و درمان مجلس، تعرفه هاي اين بخش را اعلام كرد.
نماينده كرمانشاه با اشاره به تعرفه هاي اعلام شده در سال هاي گذشته، مي گويد: امسال كه نظام پزشكي تعرفه هاي جديد را اعلام كرد، با گذشته اختلاف زيادي داشت و به همين دليل با اعتراضات و انتقاداتي مواجه شد كه با توجه به پايين بودن قدرت اقتصادي مردم تا حدودي نيز به حق بود.
اميني مي افزايد: پس از آن وزارت بازرگاني اعلام كرد كه اين تعرفه ها (تعرفه هاي اعلام شده از سوي نظام پزشكي) مورد قبول ما نيست. اين مسأله باعث شد وزارت بهداشت هم تعرفه اي را تعيين و اعلام كند و برخي از پزشكان طبق تعرفه هاي وزارت بهداشت و برخي ديگر طبق تعرفه هاي نظام پزشكي از مردم پول دريافت مي كردند.
وي عنوان مي كند: اين اختلاف باعث شد كه كميسيون بهداشت مجلس، مسؤولان ذيربط را دعوت كرد و نظرات طرفين را شنيد و در نهايت يك هيات پنج نفره مركب از كميسيون بهداشت مجلس، نظام پزشكي، وزارت بهداشت، رفاه و سازمان مديريت جهت تعيين تعرفه ها تعيين و مقرر شد تصميم اين هيات مورد قبول همه اعضا باشد.
اميني ادامه مي دهد: اين هيات پس از حدود پنج ماه بررسي به رقم هايي براي تعرفه ها رسيد كه به نظر مي رسد تمام جوانب در آن ديده شده و با توجه به اين كه رئيس سازمان نظام پزشكي نيز در اين هيات حضور داشته، لذا اين تعرفه ها درست و قانوني است و بايد مورد قبول همه اعضا باشد.

مشمولان ديپلم و زيرديپلم متولد سالهاي
۵۵ تا پايان ۶۵ به خدمت فراخوانده شدند
گروه اجتماعي: معاونت وظيفه عمومي ناجا طي اطلاعيه اي اعلام كرد: كليه مشمولان ديپلم و زيرديپلم متولد سال ۱۳۵۵ تا پايان سال ۱۳۶۵ براي اعزام به خدمت سربازي با در دست داشتن دفترچه آماده به خدمت به مراكز تعيين شده مراجعه كنند.
بر اساس اين اطلاعيه كليه مشمولان ديپلمه غايب و غيرغايب مذكور در تهران كه از اداره كل وظيفه عمومي تهران بزرگ دفترچه سه برگي آماده به خدمت و يا برگه اعزام به خدمت از مركز فن آوري اطلاعات و ارتباطات (رايانه) معاونت وظيفه عمومي ناجا دريافت داشته اند در ساعت ۷ صبح روز يكشنبه ۱۸ دي ماه سال جاري و كليه مشمولان عادي زير ديپلم غايب و غيرغايب مذكور در ساعت ۷ صبح روز دوشنبه ۱۹ دي ماه سال جاري به معاونت وظيفه عمومي ناجا واقع در ميدان سپاه مراجعه كنند.
كليه مشمولان ديپلمه و زيرديپلمه غايب و غيرغايب ساكن شهرستان ها كه متولد سالهاي ۱۳۵۵ تا پايان ۱۳۶۵ هستند و از مراكز وظيفه عمومي شهرستانها دفترچه ۳ برگي آماده به خدمت و يا برگه اعزام به خدمت از مركز فن آوري اطلاعات و ارتباطات (رايانه) معاونت وظيفه عمومي ناجا دريافت كرده اند نيز به طريق ذيل اقدام كنند:
مشمولان ديپلم در ساعت ۷ صبح روز يكشنبه ۱۸ دي ماه سال جاري و مشمولان زير ديپلم در روز دوشنبه ۱۹ دي ماه سال جاري به معاونت هاي وظيفه عمومي استان مربوطه (مركز استان) مراجعه كنند تا به خدمت دوره ضرورت اعزام شوند.
گفتني است، كليه مشمولان قبل از موعد اعزام، بايستي واكسن مننژيت تزريق كنند و اين موضوع توسط واكسيناتور در دفترچه يا برگه اعزام به خدمت آنها درج و ممهور شود.

۹۰ درصد كمك رساني به مردم بم از سوي ايرانيان بود
گروه اجتماعي- زهرا رفيعي: همايش «روز كمك هاي بشردوستانه» با همكاري دفتر امور بشر دوستانه سازمان ملل متحد و دانشگاه تهران به مناسبت سالروز زلزله بم برگزار شد.
در اين مراسم كه با حضور اساتيد و مسئولان دستگاههاي هلال احمر كميته امداد تشكل هاي غيردولتي برگزار شد؛ علي اشرف مجتهدشبستري، نماينده سازمان ملل در امور بشردوستانه پس از ارائه گزارش عملكرد دفتر هماهنگي امور بشردوستانه سازمان ملل در زلزله بم گفت: كاركردن امدادگران داخلي با همتايان خارجي باعث شد دفاع غيرنظامي ايران آخرين تكنولوژي امداد و نجات را در عمل مشاهده كرده و به فكر تجهيز خود با اين امكانات بيفتد.
وي با اشاره به جنبه هاي حقوقي اقدامات بين المللي در قبال سوانح طبيعي گفت: جامعه بين المللي تاكنون موفق نشده است كنوانسيوني به مانند «كنوانسيون ژنو» درباره امداد و نجات در مناطق شهري تنظيم كند. بنابر تحقيقات فدراسيون جمعيتهاي هلال احمر و صليب سرخ داشتن مقررات مشخص در مورد بلاياي طبيعي نه به لحاظ سياسي امكان پذير است و نه از نظر عملي مفيد فايده خواهد بود. كارشناسان معتقدند كه تهيه قوانين در مورد نحوه عمل گروهها و سازمانهاي داوطلب در سوانح طبيعي در زمان وقوع حادثه بهترين راه حل است.
وي درمورد معايب و مشكلات سيستم پذيرش كمكهاي بين المللي از سوي ايران گفت:سيستم پذيرش كمكهاي بين المللي داراي معايب و مزاياي بسياري است.  هرچند در ابتداي امر در  اين سيستم به خاطر مسائل امنيتي، ملاحظات به جايي وجود داشت؛ ولي عملاً ورود تعداد زيادي امدادگر خارجي مشكل خاصي به وجود نياورده است وبا وجود نيروي انتظامي، امنيت منطقه به خوبي تأمين است. البته در برخي موارد هم به دليل قوانين گمركي مشكلاتي پيش آمد؛ به طوري كه پس از ۲ سال مسواكهايي كه از سوي مردم سوئيس تهيه شده بود پس از ۲۴ ماه از گمرك آزاد شد و نهايتاً طي مزايده اي به فروش رسيد.
وي در مورد كاستي هاي عملكرد جامعه بين الملل گفت: سياسي شدن ارائه كمكهاي بشردوستانه در برخي موارد، عدم هماهنگي سازمانهاي غيردولتي بين المللي با سازمان ملل، عدم سهيم كردن ديگران در اطلاعات به موقع مربوط به جزئيات سوانح، ارسال كمكها بدون توجه به حساسيت هاي فرهنگي مردم بم، حضور نيروهاي غيردولتي فاقد توانايي هاي لازم و بي توجهي برخي امدادگران به ارزشهاي فرهنگي كشور از جمله كاستي هاي نيروهاي داوطلب بين المللي است.
علاوه بر اين، عدم اجراي تعهدات به عمل آمده از سوي برخي از كشورها كه متاسفانه يك دهم آنچه كه در مجموع براي دوره هاي بازسازي ميان مدت و بلند مدت متعهد شده بودند، تحقق پيدا نكرده و دولت ايران تقريبا كليه هزينه ها را خود متقبل شد.علي اشرف مجتهد شبستري در ادامه گفت: به اعتقاد معاون دبير كل سازمان ملل ۹۰ درصد عمليات كمك به مردم بم توسط دولت و مردم ايران انجام شده است.
در اين مراسم چنگ هون سرپرست هيأت نمايندگي فدراسيون صليب سرخ و هلال احمر در ايران نيز گفت: فدراسيون بلافاصله پس از زلزله ۴۲ ميليون دلار به صورت نقدي و غيرنقدي در زمينه امداد اضطراري براي ۲۱۰ هزار نفر بازمانده زلزله در نظر گرفت.اين فدراسيون تاكنون ۱۰ مدرسه، يك مركز بهداشتي و يك پايگاه امداد جاده اي احداث كرده است و براساس اصل انسان دوستي و بي غرضي كمكهاي خود را ارائه خواهد داد.
انواري نماينده كميته امداد امام خميني نيز در اين مراسم گفت: تاكنون ۱۲۳۰ واحد مسكوني از ۱۳ هزار واحد مسكوني آماده تحويل به اعضاي تحت پوشش شده است.

بازتاب
ديگر يكه نمي خوريد!
مريم غفاري
مديرعامل بهشت زهرا گفت: «سكته قلبي بيشترين علت فوت تهراني ها در ماه گذشته است.»
بيست و هفت سال پيش، هنگامي كه نمايندگان كشورهاي جهان در نشست بين المللي آلماآتا، فهرستي از ۸ جزء اساسي مراقبت سلامت اوليه را تدوين كردند، هيچ توجهي به درمان يا پيشگيري از وضعيت هايي همچون بيماري هاي قلبي يا سكته مغزي نداشتند. اولويت هاي آن زمان تغذيه كافي، آب سالم و ايمن سازي عليه بيماري هاي عفوني بود. اما امروز بيماري هاي قلبي نخستين علت مرگ و مير در افراد است و ديگر، از اين كه فردي در محدوده سني ۳۰ تا ۵۰ سال به دليل سكته قلبي فوت مي كند، يكه نمي خوريم دستپاچه نيز نمي شويم و به راحتي مي پذيريم. آمار ماه گذشته سازمان بهشت زهراي تهران حاكي از ۴۲۸۲ مورد فوت ثبت شده است كه سكته قلبي با ۱۲ درصد شايع ترين علت فوت بوده و زنان خانه دار بيشترين تعداد متوفيان هستند.
اين در حالي است كه بيماري هاي قلبي كه «بيماري هاي شيوه زندگي» ناميده مي شوند كاملاً مي توانند تحت كنترل باشند و با نظام هاي سلامتي كه بتوانند برخوردي جامع با تمام بيماري هاي شايع داشته باشند، قابل پيشگيري اند.
بيماري هاي قلبي- عروقي در كشورهاي در حال توسعه، ۲ برابر كشورهاي توسعه يافته است و رتبه سوم را بيماري ها به خود اختصاص داده اند و مهم تر اين كه سن مرگ ناشي از بيماري هاي قلبي نسبتاً پايين است.
بنابر اين، منطقي به نظر مي رسد كه جوامع،  هوشياري و حساسيت خود را به بيماري هاي غيرواگير افزايش دهند، چون دنيا نمي تواند به خود اجازه دهد كه از تهديدهاي فزاينده اجتماعي و اقتصادي تحميل شده با بيماري هاي قلبي و ساير بيماري هاي غيرواگير چشم پوشي كند.
افزايش سرعت جهاني شدن خطرهاي عمده بيماري هاي قلبي- عروقي در مقايسه با كندي اتخاذ سياست هاي پيشگيرانه از اين بيماري ضرورت ايجاد يك چارچوب سياستگذاري منسجم و آموزش همگاني براي پيشگيري و كنترل اين قبيل بيماري ها را دو چندان مي كند. زيرا در نبود تغييرات محيطي هدايتگرانه، ايجاد تغيير در رفتار فردي بسيار دشوار است.
از سويي ديگر، پياده سازي پروژه هاي ارتقادهنده سلامت جامعه شامل اقدامات مشاركتي براي مقابله با عوامل محيطي زمينه ساز خطر بيماري هاي غيرواگير (عدم فعاليت، رژيم غذايي نامناسب، مصرف سيگار و...) مي توان از طريق ترغيب پژوهش روي اين بيماري ها، ظرفيت تحقيقات سلامت در داخل كشور را افزايش داد و با اتخاذ سياست «پيشگيري بهتر از درمان» روند اين تهديد فزاينده همه گيري جهاني را كنترل نمايد.

نقش كمبود خواب در ضعف تحصيلي كودكان
فارس: كودكان به خواب بيشتر ومنظم تري نسبت به نوجوانان و بزرگسالان نياز دارند و كمبود خواب و يا بي نظمي در ساعات آن باعث افت شديد توانايي هاي يادگيري كودك مي شود.
كمبود ميزان خواب و بي نظمي در ساعات خواب كودكان باعث مي شود كه توان يادگيري كودك در درس هاي جديد به شدت كاهش يابد، ميزان فراموشي او ازدياد يابد و حواس كودك زودتر پرت شود و تمركز حواس او نيز تضعيف گردد.
كودكان سالهاي اول دبستان بايد ۱۰ الي ۱۱ ساعت خواب منظم داشته باشند و اين ميزان در دوره نوجواني بايد به بيش از ۵/۸ برسد.

كنترل زنجير چرخ خودروها در محورهاي برف  گير
ايلنا: سرهنگ محمد خارق، رييس مركز فرماندهي و كنترل ترافيك پليس راه نيروي انتظامي گفت: تيم  هاي گشتي پليس راه در سطح جاده  هاي كشور به ويژه محورهاي برف  گير حضور فعال دارند و تردد خودروها را كنترل مي  كنند.
تردد در محورهاي برف  گير حتماً بايد با زنجير چرخ صورت بگيرد و پليس راه نيز زنجير چرخ خودروها را كنترل مي  كند.

همكاري NGO ها با كانون  هاي اصلاح و تربيت
دبير شوراي برنامه  ريزي كانون  هاي اصلاح و تربيت، گفت: دستورالعمل همكاري NGOها با كانون  هاي اصلاح و تربيت تدوين شد.
مصطفي جان  قلي گفت: دستورالعمل نحوه همكاري NGO ها به منظور نهادينه و نظام  مند كردن خدمات اين نهادها تنظيم شده و بر اساس نياز سنجي  هاي صورت گرفته همكاري آنها جلب خواهد شد.
وي افزود: در اين دستورالعمل، نحوه پذيرش افراد، تعهدات آنها، خدمات  رساني به مددجويان و شرايط روحي و رواني آنها مورد توجه قرار گرفته است.

بيمارستانهاي خودگردان و ترخيص زود هنگام بيماران
ايسنا: يك عضو هيات علمي دانشگاه گفت: طرح خودگرداني بيمارستانها نه تنها در ايران بلكه در هر كشوري كه از آموزش توقع درآمدزا بودن داشته اند با شكست مواجه شده است.
درست نيست كه از طرفي از مردم به عنوان سرمايه آموزشي استفاده كنيم و از طرفي براي درمانشان از آنها پول بگيريم اين مسئله موجب شده كه هم اساتيد مادي تر شوند و هم آموزش با مشكل مواجه شود.
وقتي بيمارستانها مجبور باشند خودشان هزينه درماني را از طريق بيماران تهيه كنند به خاطر درآمدزايي بيشتر و كمبود تخت هاي موجود سعي مي كنند بيماران را زودتر مرخص كنند و اين امر باعث مي شود آموزشي كه به انترنها سپرده مي شود ناقص صورت گيرد و به مرور زمان صدمات جدي به جامعه وارد مي كند.

۹۹ درصد مرگ و مير مادران
در كشورهاي در حال توسعه است
ايسنا: وضعيت بهداشت باروري در سطح جهاني عامل اصلي در مرگ و مير زنان ۱۵ تا ۴۵ سال است و با وجود قابل پيشگيري بودن، ۹۹ درصد مرگ و مير مادران در كشورهاي در حال توسعه روي مي دهد به شكلي كه هر دقيقه يك زن بر اثر علل مرتبط با بارداري مي ميرد كه اين رقم سالانه به نيم ميليون نفر مي رسد و حكايت از اهميت پاييني است كه به زندگي زنان داده مي شود.
علاوه بر اين بيش از ۸ ميليون زن نيز از بيماري هاي مزمن و عواقب بهداشتي ناشي از پيچيدگي هاي بارداري رنج مي برند؛ اين در حاليست كه مرگ و مير مادران خطر مرگ و مير كودكان را افزايش مي دهد، به گونه اي كه ميزان مرگ و مير زودهنگام اين نوزادان تا ۸۰ برابر بيش از نوزاداني است كه مادرانشان هنگام زايمان زنده مي مانند.

پنجمين كنگره روشهاي نوين درمان پوست
ايسنا: پنجمين كنگره سراسري روشهاي نوين تشخيص و درمان بيماريهاي پوست با ارائه يافته هاي نوين در تشخيص و درمان بيماريهاي پوست برگزار مي شود.
دبير علمي پنجمين كنگره سراسري روش هاي نوين تشخيص و درمان بيماريهاي پوست ادامه داد: ارائه خدمات تشخيصي نوين، آخرين پژوهش هاي انجام شده در كشور در زمينه بيماريهاي پوستي و بررسي روش هاي درمان با ليزر و جراحي هاي مختلف از جمله مهمترين محورهاي مورد بحث در اين كنگره خواهند بود.

روش «هميو پاتي» ، اعتياد مجدد را منتفي مي كند
مهر: استفاده از روش درماني «هميو پاتي» مي تواند اعتياد را با آمار بالايي درمان كند ، به طوري كه مددجويان ديگر به اعتياد روي نياورند.
دكتر امير عباس جعفري ، با اشاره به نقش هميوپاتي در درمان معتادان گفت : در بدن انسان غددي وجود دارد كه مواد افيوني ترشح مي كنند. زماني كه به هر دليل اين هورمونها كم كار شده يا به طور كلي از كار بيفتند ، بدن نسبت به مواد مخدر احساس نياز پيدا كرده از مصرف آن استقبال و در نتيجه به سمت اعتياد سوق پيدا مي كند.وي افزود: در شيوه درمان هميوپاتي ، بدن فرد معتاد با استفاده از داروهاي گياهي تجويز شده تحت درمان قرار مي گيرد و به اين ترتيب احساس نياز نسبت به مواد مخدر بر طرف مي شود. در واقع نقش هميوپاتي برقراري مجدد تعادل در سيستم بدن است.
مديرعامل انجمن هميوپاتي تصريح كرد: البته اعتياد تنها يك بيماري نيست ، بلكه سندرومي از بيماري جسمي و روحي است. در واقع برخي عادات باعث اعتياد مجدد فردي كه تازه ترك كرده مي شود. به همين منظور به معتاداني كه براي اعتياد مراجعه مي كنند توصيه مي شود با اتخاذ تدابيري مانند عوض كردن علمي دكوراسيون خانه و محل كار و يا تغيير شغل ، همينطور حضور در جلسات گروه درماني، اين شرايط را براي خود فراهم كنند . به همين دليل معتاداني كه به اين شيوه درمان مي شوند، كمتر دوباره به اعتياد روي مي آورند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |