چهارشنبه ۷ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۸۶ - Dec 28, 2005
رئيس جمهوري:
مراكز پژوهشي كشور در خدمت پژوهشگران ايراني
خارج از كشور است
011388.jpg
ايسنا: رئيس جمهور با بيان اين كه به فضل الهي شرايط كشور براي جهش علمي فراهم است، تصريح كرد كه دولت خود را موظف مي داند در خدمت علما و انديشمندان باشد و به قدر وسعت و توانايي اش به اين عزيزان در جهت پيشرفت، كمك كند. محمود احمدي نژاد، ديروز در يازدهمين جشنواره تحقيقاتي علوم پزشكي رازي در جمع تعدادي از محققان و پژوهشگران علوم پزشكي، با اظهار خرسندي از حضور در جمع علما، خطاب به شركت كنندگان در اين جشنواره، گفت: شما خود بهتر از من با وضعيت علم و پژوهش در كشور آگاه هستيد. من در محضر شما حضور پيدا كرده ام و درس پس مي دهم.
احمدي نژاد همچنين با بيان اين كه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي در عرصه پژوهش به ويژه حوزه پزشكي، شاهد يك جهش علمي هستيم گفت: كشوري كه در زماني حتي براي يك بيماري ابتدايي نيازمند بود تا پزشكاني را از خارج وارد كند، امروز در بالاترين سطوح علمي قرار گرفته و حرفهاي گفتني زيادي دارد.
رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي در عين حال اظهار داشت: علي رغم افتخاراتي كه در اين عرصه ها به دست آورده ايم، هنوز فاصله زيادي با نقطه مطلوب داريم. ما بايد بيش از گذشته تلاش و افق نگاهمان را بلندتر كنيم. در حال حاضر چشم انداز بيست ساله در برابر ما قرار گرفته و در اين چشم انداز پيش بيني شده كه بايد به يك جامعه مقتدر پيشرفته اسلامي كه الگويي براي تمامي ملت ها باشد، تبديل شويم و اين نمي شود مگر با توسعه علم، دانش و فرهنگ. علم و فرهنگ نيز توسعه پيدا نمي كند مگر با تحقيقات و پژوهش و كارهايي مانند برگزاري جشنواره و اين امور.
رئيس جمهور خطاب به مديراني كه در عرصه پژوهش فعاليت مي كنند، گفت: من از اين مديران مي خواهم زمينه را باز بگذارند، يعني باز عمل كنند، راهها را باز بگذارند و اجازه دهند جوانان ما خلاقيت خود را بروز دهند. مطمئناً جوانان ما حرف هاي گفتني جديدي دارند.
وي بار ديگر به مديران عرصه پژوهش يادآور شد كه اجازه دهند پژوهشگران جوان وارد عرصه هاي جديد شوند و از آنها خواست كه اين عرصه را بر پژوهشگران نبندند.
احمدي نژاد در حاشيه افتتاح يازدهمين جشنواره تحقيقاتي علوم پزشكي، در جمع خبرنگاران درباره اقدامات دولت براي شكوفايي خلاقيت پژوهشگران و نوآوران با اشاره به تجليل از برگزيدگان عرصه پژوهش و پزشكي، خاطرنشان كرد كه پزشكي در كشور ما سابقه پر افتخاري دارد و ادامه داد: پزشكي ايراني و اسلامي يك مكتب جامع پزشكي و قابل عرضه به جهان است كه كارآمدي و پتانسيل بالايي دارد. منتها مانند ديگر مكاتب، اصول و مباني دارد كه بايد تفسير شود و مورد ترجمه قرار گيرد.
رئيس جمهور با بيان اين كه ما نبايد به دنبال محافظه كاري باشيم در اين باره اظهار داشت: نگوييم وضع موجود و لاغير. اجازه دهيم نوآوري ها رشد كند. اميدواريم كه در دانشگاه هاي ما نيز اين نگاه حكمفرما شود. تك تك جوانان، اساتيد و پژوهشگران بالقوه ابن سينا و فارابي هستند. ما بايد راه را باز كنيم. ما اگر زمينه را فراهم كنيم كه جوانان وارد عرصه هاي جديد شوند ، شاهد بروز شخصيت هاي علمي مختلف خواهيم بود.
خبرنگاري از رئيس جمهور درمورد بودجه پرسيد و اينكه آيا به نظر شما تنظيم بودجه كار سختي است؟ احمدي نژاد گفت: ما تلاش داريم كه در وقت زماني مناسب بودجه را تحويل مجلس بدهيم تا مجلس فرصت كافي داشته باشد تا آنرا مورد بررسي قرار دهد. مجلس يك مجموعه بزرگي است و بايد با حوصله و دقت لايحه بودجه را مورد بررسي قرار دهد تا ببيند قانون اساسي، قانون برنامه چهارم توسعه و جهت گيري هاي عمومي و كلان كشور همخواني دارد يا نه؟ و اين كار بزرگي است و ما سعي داريم كه هر چه زودتر آن را به مجلس بدهيم.
وي كار مجلس را مكمل كار دولت دانست و ادامه داد: سعي داريم بهترين تصميم را بگيريم و تحولي ايجاد شود. درصدديم كه بودجه را عملياتي و حتي يك ريال را نيز با هدف مشخص در بودجه معين كنيم. درصدديم كه در بودجه شفاف سازي و در جهت توزيع عادلانه امكانات و پرورش نوآوري و خلاقيت جوانان مان كه سرمايه اصلي كشور هستند حركت كرده و نيازهاي آنان را برطرف كنيم.
احمدي نژاد خاطرنشان كرد كه دولت پس از پايان كار بودجه آن را منتشر مي كند و قبل از اين كه به مجلس فرستاده شود، نظر صاحب نظران را در اين ارتباط جويا خواهد شد.
خبرنگار ديگري با اشاره به تقدير از تعدادي از پژوهشگران خارج از كشور برنامه هاي رئيس جمهور را در اين زمينه جويا شد كه احمدي نژاد گفت: ايران متعلق به همه ايرانيان است و ما وظيفه خود مي دانيم كه به تمام ايرانيان در هر كجا خدمت و از آنها حمايت كنيم. ما محدوديتي براي سكونت هيچ ايراني ايجاد نمي كنيم؛ منتها من به عنوان يك هموطن از ايرانيان خارج از كشور درخواست مي كنم كه فرهنگ اصيل ايراني و اسلامي را در هر كجا كه هستند ترويج دهند. آنها سفيران ملت ايران هستند. ايرانيان خارج از كشور به خصوص عزيزان پژوهشگر براي ما عزيز هستند و هر موقع كه به كشور برگردند و بخواهند كار پژوهشي انجام دهند ما از آنها استقبال مي كنيم و سازمان ها و مراكز پژوهشي كشور در خدمت آنها هستند.

بروجردي:
سياست ايران در پرونده  هسته اي
ارتباط انحصاري با يك كشور نيست
011397.jpg
ايسنا: رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: نتيجه مذاكرات هيات ايراني با سران اتحاديه اروپا مثبت بوده است.
علاءالدين بروجردي درباره نتايج مذاكرات هيات ايراني با سران اتحاديه اروپا گفت: از آنجا كه جمهوري اسلامي ايران، مذاكرات را به عنوان يك مبناي منطقي براي رفع هرگونه ابهام در فعاليت هاي هسته اي مي داند، پيشنهاد سران اتحاديه اروپا را براي از سرگيري مذاكرات پذيرفت.
وي از فضاي منفي اي كه توسط آمريكا عليه ايران در جهان بوجود آمده است، ياد كرد و ادامه داد: بحث هاي منطقي اي مبتني برعهدنامه NPT و آژانس بين المللي هسته اي - به عنوان پايه استدلال جمهوري اسلامي- در مذاكرات اخير مطرح شد و به طوركلي مي توان گفت كه نتايج آن مثبت بود؛ چرا كه طرفين براي انجام دور بعدي مذاكرات اعلام آمادگي كردند و اين نشان دهنده ارزيابي مثبت هر دو طرف از نتايج اين مذاكرات است.
بروجردي در واكنش به ديدگاهي مبني بر بررسي خروج از NPT به عنوان يك گزينه مورد بررسي، در صورت لزوم، گفت: از آنجا كه مبناي عهدنامه NPT، عدم ساخت سلاح هاي هسته اي است و جمهوري اسلامي ايران نيز علاوه بر پايبندي به اين عهدنامه بر شكل گيري جهاني عاري از سلاح هسته اي نيز تأكيد دارد، طبيعتاً خروج از NPT مغاير با اين اصل مهم سياست خارجي جمهوري اسلامي است واين فرض وارد نيست.
وي با تأكيد بر اينكه مجلس اعتقادي به طرح هايي همچون خروج از NPT ندارد، متذكر شد: البته غربي ها هم بايد به عهدنامه NPT و مقررات آژانس بين المللي هسته اي درصحنه عمل پايبند باشند و با احترام و تعهد رفتار كنند، چرا كه نقض مقررات آژانس بين المللي انرژي هسته اي وعهدنامه NPT در واقع مخالفت با يك هنجار پذيرفته شده بين المللي است.
بروجردي طولاني شدن مذاكرات با اروپا را خواست ايران ندانست و گفت: با توجه به شفافيت سازي و گامهاي بلندي كه جمهوري اسلامي ايران در زمينه اعتمادسازي برداشته است و البرداعي نيز در نوامبر ۲۰۰۴ رسماً عدم انحراف ايران را از مقررات آژانس و پادمان اعلام كرد؛ بنابراين فرض براين است كه اين مذاكرات در كوتاه مدت به نتيجه برسد.نماينده مردم بروجرد همچنين در خصوص همكاري با كشورهاي ديگري علاوه بر روسيه در فعاليت هسته اي گفت: بايد گزينه هاي ديگري مطرح شود، سپس به بررسي و ارزيابي آن پرداخت.
سياست جمهوري اسلامي ايران، ارتباط انحصاري با يك كشور نيست و عليرغم همكاري كشورهاي اروپايي در حال حاضر با چين و روسيه نيز در زمينه فعاليت هسته اي همكاري دارد، علاوه بر اين از آمادگي لازم براي همكاري با هر كشوري كه در اين خصوص اظهار تمايل كند و توان لازم را نيز داشته باشد داريم.

متكي: راهبرد ايران در سياست خارجي
گسترش همكاري با همسايگان است
011394.jpg
ايرنا: وزير امور خارجه ايران گفت: راهبرد جمهوري اسلامي ايران در سياست خارجي مبتني بر همكاريهاي همه جانبه با همسايگان به ويژه افغانستان است.
«منوچهر متكي» در ديدار با نمايندگان و كارگزاران ايران در افغانستان با بيان اين مطلب افزود: تحولات جديد افغانستان پس از حضور نيروهاي آمريكايي در اين كشور، ظرفيتهاي اقتصادي و تنوع و رشد رسانه هاي بين المللي در افغانستان از جمله مولفه هاي تعميق مناسبات در چارچوب احترام به منافع متقابل را فراهم كرده است.وي با اشاره به رفتار دوگانه غرب و آمريكا در تعامل با مسلمانان و مسايل حقوق بشر گفت: راهبرد جديد ديپلماسي ايران برخورد فعال و ابتكاري با مسايل حقوق بشر در حوزه هاي اروپا و آمريكا به منظور احقاق حقوق كشورهاي اسلامي و جنوب و رويكردي نرم افزارانه و عدالتخواهانه و بر اساس نگرشي برابر و مساوي با موضوعات حقوق بشر جهاني است.
وزير امور خارجه ايران گفت: جمهوري اسلامي ايران اميدوار است با رويكردي فعال و فراگير بتواند عزت و احترام و تحقق مصالح كشورهاي اسلامي و كشورهاي جنوب را در صدر اولويتهاي ديپلماسي خود در مجامع بين المللي، محقق سازد.
همچنين «منوچهر متكي» در گفتگوي مشترك خبر با وزير خارجه افغانستان گفت: روابط ايران و افغانستان وارد يك مرحله تازه اي شده است و در مناسبات بين دو كشور فصل جديدي گشوده خواهد شد.
وي با اشاره به اينكه حجم مبادلات تجاري بين جمهوري اسلامي ايران و افغانستان اكنون به ۵۰۰ميليون دلار درسال رسيده است تصريح كرد: دو كشور به منزله يك روح در دو جسم مي باشند.متكي افزود: مشتركات ايران و افغانستان غيرقابل شمارش است و برهمين اساس ما همواره در كنارمردم مسلمان و زجركشيده افغان هستيم و در آينده نيز خواهيم بود.متكي در پاسخ به اين سوال كه روابط نزديك ميان افغانستان و آمريكا بر روابط ميان ايران و افغانستان تاثير نخواهد گذاشت، گفت: روابط ميان ايران و افغانستان توسط رهبران دو كشور تدوين مي شود و كشور ثالثي نيز بر روابط دو كشور تاثيري نخواهد داشت.
متكي همچنين در پاسخ به اين سوال كه رئيس جمهوري ايران خواستار محو كشور اسرائيل از نقشه جهان شده است، افزود: ايران تا چند سال قبل نظام آپارتايد آفريقاي جنوبي را هم به رسميت نمي شناخت و با اعتبار نامه آن رژيم هر سال در سازمان ملل مخالفت مي كرد.
وي افزود: بعد از اينكه نلسون ماندلا در آفريقا به قدرت رسيد، اكنون ايران بهترين مناسبت ديپلماتيك را با اين كشور دارد.
متكي گفت: مااكنون نيز هرسال با اعتبارنامه رژيم صهيونيستي در سازمان ملل مخالفت مي كنيم و اين رژيم را تاكنون به رسميت نشناخته ايم و معتقديم كه حل اصلي بحران خاورميانه در بازگشت يك مجموعه از مسلمانان، مسيحيان و يهوديان كه ساكنان اصلي اين سرزمين هستند و نيز برگزاري رفراندوم و ايجاد دولت جديد تا درباره سرنوشت سرزمين فلسطين تصميم بگيرد، مي باشد.وي افزود: مجموع كشتارهايي كه در جنگ جهاني دوم انجام شده و نسل كشي هاي كه صورت گرفته، اگر اروپا مي خواهد جبران اين خسارت ها را بكند بايد از جيب خود هزينه كند.وزير امور خارجه ايران درباره روند غني سازي اورانيوم در روسيه گفت: اكنون تازه مذاكرات هسته اي ايران و اروپا شروع شده است درحالي كه آمريكا اعلام كرده بود كه اين مذاكرات به بن بست مي رسد كه بدينوسيله اين كشور مي خواست نتيجه سياست هاي خود را بر مذاكرات تحميل كند.
وي با اشاره به اينكه برنامه هاي هسته اي ايران كاملا شفاف و صادقانه است، افزود: ما از تمام طرحهايي كه به حق و حقوق ايران از غني سازي اورانيوم كمك كند، استقبال مي كنيم و ما تمامي طرحها و پيشنهادها را مورد بررسي قرار مي دهيم تا حق كشورمان تامين شود.در ادامه ديدارهاي متكي با مقامات افغانستان وزير امور خارجه ايران در ديدار با احمد ضيا مسعود معاون رياست جمهوري افغانستان در كابل، سفر آتي حامد كرزاي رئيس جمهوري ا فغانستان را به ايران در ارتقاي روابط تهران _ كابل بسيار مهم خواند.

هاشمي رفسنجاني در ديدار سفير فلسطين :
جهت حركت تاريخ به نفع مردم فلسطين در حال چرخش است
مهر: هاشمي رفسنجاني در ديدار سفير فلسطين گفت: جهت حركت تاريخ به نفع مردم فلسطين در حال چرخش است .رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام حركت مقاومت طلبانه مردم فلسطين از موضع اسلام را مهمترين عامل موفقيت آنان عنوان كرد و افزود : يك و نيم ميليارد مسلمان جهان، حامي مردم فلسطين هستند و به عنوان پشتيبان آنها در مبارزات عمل مي كنند. هاشمي رفسنجاني مشكلات داخلي رژيم صهيونيستي را ناشي از ضعف آنها در مقابل مقاومت مردم فلسطين عنوان كرد و گفت: مسيري كه اكنون مردم فلسطين و نيروهاي مقاومت طي مي كنند مسيري صحيح است و شكست هاي پي درپي رژيم صهيونيستي را در پي خواهد داشت.رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به مواضع برخي دولتهاي غربي درمورد انتخابات فلسطين و شركت برخي گروه ها در اين انتخابات، تصريح كرد: رأي مردم فلسطين ملاك پيروزي در انتخابات خواهد بود و فشار و تهديد جهت تغيير اين رأي براي مدعيان دموكراسي، مطلوب نيست. هاشمي رفسنجاني حمايت از فلسطين، سوريه و لبنان را وظيفه اي ديني براي كليه كشورهاي اسلامي عنوان كرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران بر همين مبنا، حمايت از مردم فلسطين و اعتراض به ستمي كه بر آنان مي شود  را وظيفه اسلامي خود تلقي مي كند.

رئيسي: ستادهاي امنيت اجتماعي
در دادگستري ها تشكيل مي شود
فارس: معاون اول قوه قضاييه گفت: طي دستورالعملي، ستادهاي امنيت اجتماعي با حضور مسئولان دستگاه هاي امنيتي و انتظامي و با هدف برخورد سريع و قاطع با هرگونه ناامني و شرارت در دادگستري هاي سراسر كشور تشكيل مي شود.
سيدابراهيم رئيسي، ديروز در خلال ديدار مردمي اين هفته خود، اظهار داشت: با سرعت دادن در رسيدگي به پرونده ها و صدور احكام مناسب بايد با اخلال گران نظم اجتماعي و اشرار مبارزه كرد تا شاهد امنيت در سراسر كشور باشيم. وي همچنين گفت: با هرگونه شرارت و اخلال در نظم اجتماعي برخورد جدي خواهد شد و هر اقدامي در جهت تأمين امنيت و عدالت اجتماعي بايد به صورت محوري صورت گيرد. رئيسي، افزود: يكي از نكات قابل رسيدگي، بحث مبارزه با سرقت هاي مسلحانه است كه خوشبختانه طبق آمار به دست آمده، ميزان آن در بخشهاي مختلف كشور كاهش يافته، اما همين آمار كم نيز غيرقابل تحمل است و بايد خارج از نوبت به آن رسيدگي شود.
معاون اول رئيس قوه قضائيه گفت: سرقت مسلحانه و شرارت به شكل سازمان يافته با جرائمي كه فرد انجام مي دهد بسيار متفاوت است و بايد اين جرائم را به صورت ريشه اي و با سرعت رسيدگي كرد. رئيسي تأكيد كرد: دادستانها در سراسر كشور بايد با اين مسائل با حساسيت برخورد كنند و مراجع انتظامي، اطلاعاتي، قضايي به لحاظ خاص بودن اين موضوعات بايد به سرعت و دقت عمل كنند تا آثارش در جامعه زودتر ظاهر شود.
وي ادامه داد: زمان رسيدگي به پرونده ها در هر يك از واحدهاي قضايي متناسب با تعداد ورودي پرونده ها در آن واحد است و براي جلوگيري از اطاله دادرسي در دادگستري هاي سراسر كشور كميته رفع اطاله دادرسي تشكيل شده است.

نهاد رياست جمهوري، موتور حركت
دستگاههاي اجرايي است
مهر - غلامحسين الهام رئيس دفتر رئيس جمهور، نهاد رياست جمهوري را موتور حركت دستگاههاي اجرايي دانست و اظهار اميدواري كرد: اين نهاد بتواند با تلاش و همكاري همه كاركنان خود بيش از پيش به مردم خدمت كند. الهام كه ديروز در جمع كاركنان و مسئولان نهاد رياست جمهوري در مسجد سلمان فارسي سخن مي گفت، ستاد رياست جمهوري را مسئول پيگيري همه امور دانست و گفت: اين مجموعه بايد بازتاب همه امور را دقيق و كارشناسانه در عين رعايت امانت داري و صداقت در اختيار رئيس جمهور قرار دهد. وي با بيان اينكه احمدي نژاد مستحكم كردن پيوند بين مردم و دولت را اساس كار خود قرار داده، اين امر را برخاسته از آرمان ها و اهداف اساسي انقلاب دانست و افزود: امروز بايد بار ديگر گفتمان انقلاب اسلامي، راه و انديشه امام (ره) را در جهان احيا كرد و ما بايد در اين مسير همه مساعي خويش را بكار گيريم. سخنگوي دولت با اشاره به شعارهاي رئيس جمهوري، بر كار و تلاش براي خدمت رساني به مردم و رشد و تعالي كشور تاكيد و آن را مايه سربلندي و افتخار كاركنان نهاد رياست جمهوري ارزيابي كرد. الهام در بخش ديگري از سخنان خود با تبيين شرايط جامعه گفت: آنهايي كه قدرت را اسباب سلطه خود و تامين منافع شخصي كرده اند در مجموعه نظام جايي ندارند.

هشدار روسيه نسبت به سياسي شدن برنامه هسته اي ايران
ايسنا: وزير امور خارجه روسيه تلاش براي اعمال برداشت هاي سياسي در رابطه با برنامه هسته اي ايران را «بي اساس و بي مسئوليتي» دانست.
سرگئي لاوروف در كنفرانسي مطبوعاتي، خاطرنشان كرد كه چنين تلاش هايي، به وظيفه اصلي كه اجازه ندادن به تخلف از قرارداد منع گسترش سلاح هاي كشتار جمعي مي باشد، ربطي ندارند.وزير امور خارجه روسيه درباره قراردادهاي روسيه با ايران، بار ديگر تأكيد كرد كه آنها مغايرتي با توافقات بين المللي و قوانين روسيه ندارند.
لاوروف تأكيد كرد كه روسيه درخصوص برنامه هسته اي ايران معتقد است معيار اصلي، وجود تهديدات واقعي و ريسك مي باشد.وي گفت: «ما با كمال دقت و با بهره گيري از تمامي  كانال هاي موجود، اوضاع را دنبال مي كنيم. ما تا به حال، هيچ گونه تأييدي بر اين كه ايران قرارداد منع گسترش سلاح كشتار جمعي را نقض مي كند، پيدا نكرده ايم.»
اين در حالي است كه به گزارش آسوشيتدپرس برنامه هسته اي ايران در سال جديد ميلادي از مسايل مهمي خواهد بود كه در دستور كار سياست خارجي رئيس جمهور آمريكا قرار دارد.
بنابر اين گزارش جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا كه از مشكلات ماه هاي اخير ضربه خورده است با اميد پيروزي در مبارزه  باكنگره بر سر كاهش ماليات و مسأله مهاجرت، به دست آوردن حمايت جمهوري خواهان متعهد و پروراندن يك دموكراسي جديد در عراق وارد سال نو مي شود.آسوشيتدپرس ادامه داد: جنگ در عراق و تلاش هاي ديپلماتيك براي ممانعت از خواسته هاي هسته اي ايران و كره شمالي، همچنان بر سياست خارجي رئيس جمهور كه قصد دارد اوايل سال آينده به هند سفر كند، تسلط خواهد داشت.
در همين حال خبرگزاري آلمان گزارش داد: روابط اتحاديه اروپا با ايران از چالش هاي مهم سياست خارجي اين اتحاديه در سال ۲۰۰۶ ميلادي خواهد بود.به گزارش اين خبرگزاري آلماني ديپلماسي هسته اي طي ماه هاي آتي زماني كه سه كشور اروپايي آلمان، فرانسه و انگليس به تلاش ها براي متقاعد كردن تهران به رها كردن خواسته هاي هسته اي اش در ازاي دريافت مزاياي تجاري و كمك اروپا ادامه مي دهند، مسأله اي مطرح خواهد بود.
يك مقام انگليسي: ايران بايد فرصت دريافت سوخت هسته اي از خارج را داشته باشد
معاون پارلماني وزير امور خارجي و كشورهاي مشترك المنافع انگليس تأكيد كرد، همكاري روسيه - ايران در بخش هسته اي در تضاد با تلاش هاي سه كشور اروپايي  درخصوص برنامه هسته اي تهران نيست.بيل رامل، معاون پارلماني وزير امور خارجي و كشورهاي مشترك المنافع انگليس درخصوص همكاري هسته اي تهران - مسكو به خبرگزاري اينترفكس گفت: ترديد دارم كه آنها (روسيه) عليه آنچه اتحاديه اروپا تلاش مي كند در ايران انجام دهد، اقدام كنند.رامل تأكيد كرد: ايران بايد فرصت دريافت سوخت هسته اي از خارج را داشته باشد.وي همچنين ابراز اميدواري كرد، تلاش هاي سه كشور اروپايي آلمان، فرانسه و انگليس در اين رابطه نتايج مثبتي به همراه داشته باشد و ادعا كرد: برنامه هسته اي ايران نگراني هايي را مطرح كرده  است و در جامعه بين المللي درخصوص اين موضوع هيچ اختلافي وجود ندارد.معاون پارلماني وزير امور خارجي و كشورهاي مشترك المنافع انگليس ادامه داد: جامعه جهاني بايد اطمينان يابد كه ايران الزامات بين المللي اش را به طور كامل برآورده مي سازد و تنها راه براي رسيدن به چنين اطميناني اين است كه ايران فعاليتي را كه شامل چرخه سوخت است، پايان دهد.

اصرار روسيه بر وجود طرح هسته اي اش
011391.jpg
با وجود اعلام ايران مبني بر آن كه طرحي مدون را در زمينه برنامه هسته اي اش از روسيه دريافت نكرده است، سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه مدعي شد كه مسكو در اين باره به ايران پيشنهادي رسمي داده است.ميخائيل ترويانسكي به رسانه ها گفت كه هدف روسيه حل مشكلي است كه بر سر برنامه هسته اي ايران به وجود آمده است.
سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه افزود كه سفارت دولت متبوعش در ايران طرح رسمي روسيه را به دست طرف ايراني رسانده است و اين كار ثابت مي كند پيشنهاد مذكور همچنان به قوت خود باقي است.ايران اعلام كرده است كه انجام غني سازي اورانيوم در خاك خود را يك حق مي داند و بر اساس معيارهايي كه مد نظر دارد، آماده همكاري با كشورهاي علاقه مند به مشاركت در برنامه هسته اي اش است.

روسيه به دنبال ايثار كردن در قبال ايران نيست
رئيس كميته  بين الملل دوماي روسيه با تأكيد بر اين كه مسكو فعالانه با ايران همكاري مي كند، گفت: تحريم احتمالي ايران مي تواند به شكلي جدي به منافع مسكو آسيب وارد سازد.به گزارش خبرگزاري اينترفكس، كنستانتين كوساچيف، رئيس كميته روابط بين الملل دوماي روسيه اظهار كرد: تعداد زيادي پروژه وجود دارد كه ممكن است اگر ايران راهي براي خروج از شرايط كنوني پيدا نكند و تحريم ها (عليه) اين كشور اعمال شود، دچار آسيب شوند.كوساچيوف كه با راديو اكو مسكو صحبت مي كرد، گفت: در اين رابطه هدف از پيشنهاد روسيه براي آغاز غني سازي اورانيوم ايران در قلمروي ما فرونشاندن تنش بر سر مشكل هسته اي ايران و دفاع از منافع اقتصادي روسيه است.رئيس كميته روابط بين الملل دوماي روسيه اظهار كرد: به همين علت است كه اين امر به خودي خود براي ما يك هدف نيست و انگيزه ما ايثارگري نيست، ما فقط سعي مي كنيم حضورمان را در ايران حفظ كنيم.كوساچيوف ادامه داد كه ساختن يك تأسيسات غني سازي اورانيوم در روسيه بدون شك يك مصالحه است كه از يك سو به ايران اجازه مي دهد به وجهه اش صدمه نخورد و از طرف ديگر به ما اجازه مي دهد تحت كنترل دقيق بين المللي اورانيوم را غني سازي كنيم.
وي اظهار كرد: اين يك مصالحه واقعي است و من از مشاهده واكنش محافظه كارانه ايران نسبت به آن متعجب هستم و نمي توانم هيچ توضيح منطقي را براي چنين واكنشي بيابم.

آيت الله جوادي آملي:
فقر اقتصادي و اخلاقي جوانان
را به اعتياد و بزهكاري مي كشاند
رسا ـ آيت الله جوادي آملي در جلسه درس تفسير قرآن در مسجد اعظم قم گفت: بوش و صهيونيست ها غارتگرانه همانند گرگ گرسنه به جان ملت هاي مظلوم جهان افتاده اند.
آيت الله عبدالله جوادي آملي افزود: درندگي اينها حد و اندازه اي ندارد و به مقدار غضبشان به كشورها حمله مي كنند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اين نكته كه بسياري از جواناني كه دست به خلاف مي زنند براثر فقر اقتصادي و نبود تربيت فرهنگي است افزود: وقتي حيثيت و عزت انسان لگدكوب شود، دست به هر كاري مي زند.آيت الله جوادي آملي با بيان اين كه هيچ فردي فطرتاً خلافكار به دنيا نيامده است تصريح كرد: فقر اقتصادي و اخلاقي جوانان را به اعتياد، سرقت و بزهكاري مي كشاند. اما جامعه اي كه افراد آن از لحاظ اقتصادي زندگي متوسط و قابل قبولي داشته باشند قابليت رشد فرهنگي دارد.

حج فرصتي براي رفع مشكلات جهان اسلام است
ايلنا: نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني در ديدار رئيس بعثه عمان، كنگره جهاني حج را فرصتي ويژه براي هم انديشي و گفت وگوي نمايندگان كشورهاي اسلامي و حل مشكلات جهان اسلام دانست.محمد محمدي ري شهري در اين ديدار با بيان اين مطلب، افزود: در شرايط كنوني كشورهاي اسلامي بيش از هر هنگام ديگر به همدلي و همكاري نياز دارند.وي با اشاره به آمادگي ايران براي تأسيس كميته مشتركي براي مبادله تجربيات حج و تقويت مناسبات فرهنگي ايران و عمان افزود: مسلمانان بايد از ظرفيت هاي اين كنگره عظيم انساني براي رفع مشكلات جهان اسلام استفاده بيشتري ببرند.

جلسه مشترك مجلس و دولت
سه شنبه آينده برگزار مي شود
فارس: عضو هيات رئيسه مجلس گفت: پيش از ارائه لايحه بودجه سال ۸۵ به مجلس، جلسه مشترك نمايندگان و رئيس جمهور و اعضاي دولت عصر روز سه شنبه هفته آينده برگزار مي شود.
حميد رضا حاجي بابايي با بيان اين كه در جلسه مشترك قبلي مجلس و دولت، نمايندگان مجلس مهمان دولت بودند، گفت: هيات دولت هفته آينده مهمان مجلس است و عصر روز سه شنبه هفته آينده رئيس جمهوري و هيات دولت در جلسه مشترك با نمايندگان در مجلس حضور مي يابند.
وي دستور اين جلسه مشترك را بررسي لايحه بودجه سال ۸۵ و تطبيق ديدگاه هاي مجلس و دولت در اين زمينه ذكر كرد و اظهار داشت: با توجه به اين كه طي روزهاي آينده لايحه بودجه سال ۸۵ به مجلس ارسال مي شود، در اين جلسه مشترك، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و اعضاي هيات دولت نظرات خود را درخصوص لايحه بودجه سال ۸۵ اعلام خواهند كرد.

دبيركل مؤتلفه اسلامي:
دولت نبايد كسري بودجه خود را از
جيب حقوق بگيران ثابت بپردازد
ايسنا - دبير كل حزب موتلفه اسلامي گفت: شفاف سازي اعداد و ارقام بودجه، وظيفه فوري و مهم دولت و مجلس است.
محمد نبي حبيبي در پايان نشست دبيران اين حزب با اشاره به بررسي بودجه سال ۸۵ در هيات دولت اظهار داشت: اعداد و ارقام بودجه به ويژه در بخشي از شركت هاي دولتي مبهم است. برخي از درآمدها مطابق با واقع پيش بيني نشده و برخي از هزينه ها هم به درستي برآورد نشده است. از اين رو اگر مازاد درآمد باشد كسي اعلام نمي كند، اما اگر كسري بودجه بيايد، به سراغ دولت مي آيند و مطالبه كسري مي نمايند.
حبيبي در ادامه از افزايش حقوق ها و دستمزدها مطابق با نرخ تورم به عنوان يك رويكرد درست در طراحي بودجه ياد كرد و گفت: اگر بخواهيم عدالت را رعايت كنيم دولت نبايد كسري بودجه خود را از جيب حقوق بگيران ثابت بپردازد.
دبيركل حزب موتلفه اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود به دو سند توسعه اشتغال كشاورزي و تعاون اشاره و تأكيد كرد: نفس توجه به موضوع اشتغال بسيار پسنديده است و براساس سند توسعه كشاورزي كه بين وزراي كار و امور اجتماعي و جهاد كشاورزي مبادله شده قرار است يك ميليون و ۷۴۰ هزار شغل در مدت ۵ سال در بخش كشاورزي ايجاد شود كه در سال اول ۲۷۷ هزار شغل و در سالهاي بعد به طور متوسط ۳۶۵ هزار و در مجموع ۵ سال، ساليانه ۳۴۸ هزار شغل جديد خواهد بود. ولي از آنجا كه در برنامه چهارم توسعه براي بخش كشاورزي به طور متوسطه ساليانه ۷۳ هزار و ۶۸۹ شغل در نظر گرفته شده توضيحات بيشتري را از طرف دو وزير محترم مي طلبد.
حبيبي افزود: سند مبادله شده بين كار و تعاون نيز با همين مشكل مواجه است، زيرا ايجاد ۲ ميليون فرصت شغلي جديد در طول برنامه چهارم كه متوسط ساليانه آن ۴۰۰ هزار فرصت جديد شغلي مي شود، نيازمند فراهم كردن زمينه هاي وسيع و مهمي است كه توضيح بيشتر در اين مورد نيز به رفع ابهام كمك مي كند.
وي خاطرنشان كرد: اساساً اسناد اشتغال مي بايست از برنامه چهارم تبعيت كند و اگر بخواهد تغييراتي در آن ايجاد شود، قطعا مي بايست با هماهنگي سازمان مديريت و برنامه ريزي باشد. عدم توجه به اين مهم، اختلاف فاحش بين فرصت هاي شغلي پيش بيني شده در برنامه و اسناد ارائه شده را باعث مي شود كه در صورت عدم هماهنگي با سازمان مديريت و برنامه ريزي، براي كشور در سطح كلان بسيار زيانبار است و اگر هماهنگي لازم شده، ضرورت دارد سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور علت و چگونگي اين تغيير و تحول وسيع در قانون برنامه را اعلام كند.
حبيبي ادامه داد: اگر تغييرات در سطح كنوني بخواهد در برنامه  چهارم توسعه ادامه يابد، عملا قانون برنامه چهارم فاقد اعتبار كارشناسي مي شود. البته قبول داريم كه برنامه چهارم توسعه وحي منزل نيست و مي توان با رعايت قانون در اين برنامه تجديد نظر كرد؛ اما اگر با بخشي نگري توسعه يابد، تبعات نامطلوبي به دنبال خواهد داشت.
حبيبي با اشاره به اظهارنظر رئيس ديوان محاسبات مبني بر اين كه تفريغ بودجه سال ۸۳ را زودتر از طرح بودجه سال ۸۵ به مجلس خواهد داد، در اين باره كه اين موضوع مي تواند به واقعي بررسي كردن بودجه كمك كند، تصريح كرد: اگر اين گفته درست باشد، تحول خوبي در بودجه نويسي در مجلس رخ خواهد داد. هر سال نمايندگان هنگامي كه بودجه را رسيدگي مي كنند نمي دانند بر سر بودجه سال قبل چه آمده است و چقدر دولت در اجرا به آن چه تصويب شده، نزديك است.
وي افزود: اگر تفريغ تبصره ۱۱ كه مربوط به انرژي است، به ويژه درمورد فروش نفت و فرآورده هاي نفتي به مجلس با روش هاي علمي و استاندارد داده شود، جلو بسياري از بحث هاي غيركارشناسي را در مجلس خواهد گرفت.
دبير كل حزب موتلفه اسلامي در بخش ديگر سخنانش ضمن اظهار تاسف از تاخير در استيفاي حقوق ملت ايران در ارتباط با اجراي بيانيه الجزاير گفت: آيا گزارش دقيقي از ۲۵ سال گذشته درباره پيگيري دو پرونده «۱-B» و «۶۱-B» كه حاوي مطالبات (اصل و بهره) ۱۹ ميليارد دلاري ايران از آمريكاست به ملت داده مي شود؟ آيا نمايندگان مجلس در رسيدگي به بيانيه الجزاير و مشكلات اين بيانيه اقدام لازم را خواهند كرد؟

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |