شنبه ۲۴ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۸ - Jan 14, 2006
كودكان ۱۲ ساله ۲ دندان خود را از دست مي دهند
پوسيدگي دندان، كودكان را تهديد مي كند
000354.jpg
گروه علمي فرهنگي: كودكان ايراني دندانهايشان را از دست مي دهند. پوسيدگي دندان در دهان هاي كوچك كودكان امروز به يك امر عادي تبديل شده است وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: «براساس آمارهاي وزارت بهداشت، هر كودك ۹ ساله حداقل يك دندان دائمي و هر كودك ۱۲ ساله حداقل دو دندان دائمي خود را از دست داده است.»
دكتر كامران باقري لنكراني در «چهارمين همايش علمي و نمايشگاه دندانپزشكي نوين (ايردك ۲۰۰۶)» با اعلام اين خبر افزود: همچنين هر كودك تا سنين سه سالگي حداقل دو دندان شيري پوسيده دارد كه آمارهاي فوق بسيار نگران كننده است.
وي با اشاره به اينكه پژوهش ها بيانگر آن است كه بيماري هاي دهان و دندان منجر به بيماري هاي قلبي _ عروقي و برخي بيماري هاي سيستميك در افراد مي شود، تصريح كرد: اهميت بهداشت دهان و دندان در نظام سلامت كشور سبب شده كه طي سال هاي اخير نگاه به رشته دندانپزشكي تغيير يافته و ديگر به رشته دندانپزشكي به عنوان يك رشته تزئيني نگريسته نمي شود تا جايي كه اين رشته در مجموعه وزارت بهداشت، جايگاه اصلي و واقعي خود را بازيافته است.
دكتر لنكراني گفت: تلاش اين وزارتخانه بر پيشگيري از بيماري هاي دهان و دندان بوده و ضروري است طرح درماني مناسب براي درمان دندان هاي پوسيده افراد را فراهم كنيم.
وي با اشاره به اينكه از ۱۰ سال پيش تاكنون وزارت بهداشت، طرح مراقبت از دهان و دندان و نيز مراقبت هاي دندانپزشكي را وارد شبكه بهداشتي خود كرده است، تصريح كرد: اين طرح هم اكنون در قالب ۲۰ هزار خانه بهداشت در سراسر كشور در حال اجراست.
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي يادآور شد: هر چند اين طرح طي مقاطع زماني مختلف پي گيري نشد، اما از امسال پي گيري طرح مذكور مجددا در دستور كار اين وزارتخانه قرار گرفته است.
وي با تاكيد بر مراقبت هاي بهداشتي دهان و دندان از سنين خردسالي در كودكان اظهار داشت: از برنامه هاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، آموزش به مادران باردار و شيرده در مورد رعايت مسايل دهان و دندان و پس از آن آموزش مسايل بهداشتي فوق در مهدهاي كودك از طريق «كودك ياران» به طور جدي است.

زلزله تمام مدارس تهران را نابود خواهد كرد
گروه علمي فرهنگي: وزير آموزش و پرورش تأكيد كرد: قطعا بودجه آموزش و پرورش براي سال آينده افزايش خواهد يافت.
فرشيدي در حاشيه مراسم تجليل از بانوان خير مدرسه ساز استان تهران در پاسخ به اصرار فراوان خبرنگاران درخصوص تكليف بودجه وزارت آموزش و پرورش در مجلس شوراي اسلامي گفت: پيگير مساله بودجه هستيم.
مجلس و دولت به آموزش و پرورش توجه ويژه دارند و اميدواريم امسال مشكلات نسبت به سالهاي قبل كمتر باشد.
وي در پاسخ به اين كه «پيشنهاد شما براي بودجه آموزش و پرورش چه رقمي بوده است؟» اذعان داشت: اجازه بدهيد عدد نگويم.
اصلاني، رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس شهر تهران نيز در همايش تجليل از بانوان خير مدرسه ساز استان تهران خبر داد: ۱۴ هزار و ۶۹۶ كلاس درس از حدود ۴۸ هزار كلاس درس استان تهران مخروبه اند.
وي با اشاره به اين كه اين رقم غير از مدارس دو نوبته، استيجاري، و مدارس پرتراكم است، افزود: ۳ هزار كلاس درس در استان تهران استيجاري بوده و هر لحظه مالك مي تواند آنها را تخليه كند؛ بعلاوه متاسفانه در سال جاري تعداد زيادي از مدارس استان تخريب شدند.
اصلاني با بيان اين كه هنوز در بعضي از كلاسهاي درس استان تهران بيش از ۴۰ نفر حضور دارند، گفت: در اين زمينه براي رسيدن به نرم مطلوب در شهر تهران، نيازمند بيش از ۳۰ هزار كلاس درس جديد هستيم.
وي ادامه داد: ۲۵ درصد كل فضاهاي آموزشي احداث شده در استان تهران از ابتداي انقلاب تا كنون خيرساز بوده است، اما متاسفانه هنوز مدارسي هستند كه اگر هر لحظه زلزله اي روي دهد جز تاسف چيز ديگري نخواهد ماند.
به گزارش ايسنا در اين مراسم همچنين حافظي، رئيس جامعه خيرين مدرسه ساز كشور خبر داد: با توجه به رشد روزافزون كمك خيرين در امر مدرسه سازي، شايد كمك خيرين در سال آينده به ۴۰۰ ميليارد تومان افزايش يابد.
بني آدم، رئيس جامعه خيرين مدرسه ساز استان تهران نيز با اشاره به اين كه تعهد ۲۷۶ ميليارد توماني خيرين مدرسه ساز كشور در سال آينده عمل شده است، اذعان داشت: استان تهران در سه سال آينده نيازمند ۸۵ هزار كلاس درس است.
وي با اشاره به اين كه ۴۰ درصد مدارس تهران تخريبي و استيجاري است گفت: هم اكنون دانش آموزان زير سقفهاي بالاي ۴۰ سال عمر درس مي خوانند.
به گفته وي سال گذشته ۳۴ و ۴۴ ميليارد تومان كمك در استان تهران تعهد شده است كه اميد مي رود در سالهاي ۸۵ و ۸۶ به كمك دولت و سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس آموزش و پرورش، اين امر محقق شود و ايران با كمك خيرين، به فضاي آموزشي استاندارد بين المللي هركلاس ۲۵ نفر دست يابد.

۲ هزار ميليارد ريال براي معلولان
000357.jpg
ايسنا: معاون هماهنگي و نظارت وزارت رفاه اعلام كرد: پيشنهاد شده است يكهزار و ۹۸۹ ميليارد و ۳۶۴ ميليون ريال اعتبار جهت اجراي قانون جامع حمايت از معلولان در قالب بودجه سال ۸۵ اختصاص يابد.
مهندس جعفري با اشاره به ۱۰۳ هزار و ۷۲۱ ميليارد و ۸۷۸ ميليون ريال بودجه پيشنهادي بخش رفاه و تأمين اجتماعي در سال ۸۵ اعلام كرد: ۲۷ درصد اين اعتبار مربوط به بيمه هاي اجتماعي، ۱۹ درصد بيمه هاي درمان، ۱۱ درصد امور حمايتي و توانبخشي، ۴۳ درصد يارانه هاي مصرفي بجز يارانه انرژي و ۲/۰ درصد مربوط به ساير موارد است.
وي تصريح كرد: ۵ هزار و ۳۹۲ ميليارد و ۵۶ ميليون ريال اعتبار پيشنهادي هزينه اي و تملك دارايي هاي سرمايه اي سازمان بهزيستي كشور براي سال ۸۵ است كه نسبت به سال جاري ۳۲۰ درصد رشد داشته است.
جعفري افزود: ۲۰۰ ميليارد ريال اعتبار براي تقويت برنامه هاي كنترل و پيشگيري از جرايم و آسيب هاي اجتماعي با ۵۰۰ درصد رشد نسبت به سال جاري، ۶۰۰ ميليارد ريال به منظور برنامه كاهش فقر با ۵۰ درصد رشد و ۲۰۰ ميليارد ريال به برنامه توانمندسازي اجتماعي با ۱۰۰ درصد رشد نسبت به سال جاري در قالب بودجه ۸۵ پيشنهاد شده است.
به گفته معاون هماهنگي و نظارت وزارت رفاه يكهزار و ۹۳۲ ميليارد ريال اعتبار براي اجراي طرح جامع توانمندسازي زنان سرپرست خانوار، ۶۰۰ ميليارد ريال براي طرح ساماندهي سالمندان، ۲۰۰ ميليارد ريال به منظور اجراي برنامه توانمندسازي اجتماع محور و ۳۴۳ ميليارد و ۲۵۱ ميليون ريال اعتبار نيز به منظور مديريت برنامه هاي پيشگيرانه و ارتقايي پيش بيني شده است. وي در خاتمه يادآور شد: در مجموع اعتبارات حوزه حمايتي از حدود يكهزار و ۸۲۲ ميليارد و ۴۳۱ ميليون ريال در سال جاري با ۵۲۹ درصد رشد براي سال آينده ۱۱ هزار و ۴۵۶ ميليارد و ۶۷۱ ميليون ريال پيشنهاد شده است.

تحقيقات يك پايان نامه نشان داد:
تفاوت شغل و خشونت عليه زنان
ايسنا: ميزان رضايت و علاقه زوجين در انتخاب همسر، وضعيت اشتغال و درآمد زوجين، نوع شغل، تفاوت تحصيلات و سابقه وابستگي شوهر به مواد مخدر در انواع خشونت شوهران عليه زنان مؤثر است.
محمد زنگنه، دانش آموخته گروه جامعه شناسي دانشگاه شيراز در تحقيقات پايان نامه خود با عنوان «بررسي جامعه شناختي عوامل مؤثر بر خشونت شوهران عليه زنان در خانواده» كه با مطالعه موردي شهر بوشهر انجام شده، تاثير عوامل جمعيت شناختي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي را در خشونت شوهران عليه زنان در خانواده ها بررسي كرده است.
در اين راستا، متغيرها و فرضياتي از سه ديدگاه نظري عمده يعني نظريات منابع و يادگيري اجتماعي در سطح فرد، نظريه خرده فرهنگ خشونت در سطح كلان و همچنين مطالعات و تحقيقات پيشين جهت تبيين خشونت شوهران عليه زنان در خانواده استنتاج شده اند.
داده هاي مورد نياز جهت تست اين فرضيات از طريق پرسشنامه خود گزارشي و با شيوه نمونه گيري تصادفي قشربندي شده چند مرحله اي از نمونه ۵۳۰ نفري از زنان متاهل ساكن شهر بوشهر كه طول مدت ازدواج آنها بيش از يك سال بوده، جمع آوري و با استفاده از تكنيك هاي آمار استنباطي به كمك نرم افزار (SPSS) مورد تحليل آماري قرار گرفته اند.
نتايج حاصله نشان داد كه متغيرهاي سن زن و شوهر، سن ازدواج زن و شوهر، طول مدت ازدواج زوجين، تعداد فرزندان، ميزان پايبندي زوجين به اعتقادات ديني، ميزان آزادي زوجين در انتخاب همسر،  ميزان تحصيلات زن و درآمد شوهر داراي رابطه معكوس و معني دار و متغيرهاي تفاوت سني زوجين، دخالت خويشاوندان و نزديكان زوجين، تجربه و مشاهده خشونت والدين توسط زوجين در خانواده خاستگاه و ميزان تحصيلات شوهر داراي رابطه مثبت و معني داري با انواع خشونت شوهران عليه زنان (رواني، فيزيكي، اجتماعي، و اقتصادي) و به طور كل خشونت شوهران عليه زنان در خانواده مي باشند.
متغير درآمد زن داراي رابطه مثبت و معني داري با خشونت رواني، فيزيكي، اجتماعي و به طور كلي خشونت شوهران عليه زنان در خانواده و رابطه معكوس و معني داري با خشونت اقتصادي شوهران عليه زنان در خانواده مي باشد .
نتايج حاصله نشان داد كه متغيرهاي جنسيت فرزندان، ميزان رضايت و علاقه زوجين در انتخاب همسر، وضعيت اشتغال زوجين، نوع شغل زوجين، سابقه وابستگي شوهر به مواد مخدر، تفاوت منزلت شغلي زوجين، تفاوت تحصيلات زوجين و تفاوت درآمد داراي ارتباط معناداري با انواع خشونت شوهران عليه زنان (رواني، فيزيكي، اجتماعي و اقتصادي) و به طور كلي خشونت شوهران عليه زنان در خانواده مي باشد.
همچنين رابطه متغير محل تولد شوهر، با خشونت رواني، اجتماعي و به طور كلي خشونت شوهران عليه زنان در خانواده معنادار مي باشد.
اين پژوهشگر مي افزايد: اين متغير با خشونت فيزيكي و اقتصادي شوهران عليه زنان متغير محل تولد زن نيز با انواع خشونت شوهران عليه زنان و به طور كلي خشونت شوهران عليه زنان در خانواده داراي رابطه معناداري نيست، در صورتي كه همساني زوجين از نظر محل تولد احتمال اقدام شوهران به انواع خشونت عليه همسرانشان را تقليل مي دهد.

حفاظت از محوطه هاي سه هزار ساله قم
به بخش خصوصي سپرده شد
دو محوطه سه هزار ساله در استان قم براي حفاظت به شركت هاي انتظامي خصوصي سپرده شدند.
ايسنا :تپه صرم در جنوب شرقي جاده كاشان قرار دارد و گورستان تاريخي آن با قدمت بيش از سه هزار سال از مهم ترين محوطه هاي عصرآهن ايران به شمار مي رود.سازمان ميراث فرهنگي پس از دريافت گزارش هايي مبني بر تخريب بخش هايي از تپه به وسيله بلدوزرهاي راه سازي، تعيين حريم تپه صرم را در سال ۱۳۷۶ آغاز كرد.تپه قلي درويش نيز متعلق به دوره عصرآهن است و در دهه هاي گذشته، علاوه بر اين كه حفاران غيرمجاز آسيب زيادي به آن زده اند در جريان احداث اتوبان قم _ جمكران، بيش از ۴۰ هكتار از آن يعني نزديك به ۹۰ درصد كل محوطه نابود شده است.فخرالدين صابري _ مدير كل اداره ميراث فرهنگي و گردشگري استان قم _ درباره تشكيل يگان حفاظتي به ايسنا، گفت: يگان حفاظت از بناها و محوطه هاي تاريخي با ۲۰ نيرو در استان تشكيل و براي استقرار نيروهاي اين يگان، دو كانكس در تپه هاي قلي درويش و صرم در نظر گرفته شده است.وي با بيان اين كه نيروهاي يگان حفاظت از يك شركت انتظامي كه در مناقصه شركت و برنده شده بود، تامين شده است در پاسخ به اين پرسش كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري چگونه بر عملكرد اين نيروها نظارت خواهد داشت؟ اظهار داشت: شركت هايي كه در مناقصه شركت كردند توسط حراست سازمان و يگان حفاظت، گزينش شده بودند و از همين طريق نيز بر كار آنها نظارت مي شود.

مراسم چهلم شهداي سانحه سقوط
هواپيماي C- ۱۳۰ فردا برگزار مي شود
فارس: بنياد شهيد و امور ايثارگان با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد: مراسم اربعين شهداي سانحه سقوط هواپيمايC-۱۳۰ در روز يكشنبه ۲۵ دي ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ صبح در محل مصلاي بزرگ تهران برگزار خواهد شد.
به نقل از روابط عمومي بنياد شهيد، در اين اطلاعيه آمده است: چهل روز از پرواز جاودانه سربازان عرصه جهاد و قلم گذشت، اما ياد و خاطره سبز رادمرداني كه حيات پرفيض خود را فديه اعتلاي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران نمودند هرگز در گذر ايام محو نخواهد شد.
اين اطلاعيه مي افزايد: تقارن اربعين اين شهيدان با عروج نوراني سرداران رشيد سپاه اسلام بار ديگر فضاي جامعه ايران اسلامي را از شميم معطر شهادت مشحون ساخت.
در پايان اين اطلاعيه آمده است: مراسم چهلمين روز شهادت رادمردان عرصه فداكاري و ايثار از سوي بنياد شهيد و امور ايثارگران ،ارتش جمهوري اسلامي ، صدا و سيماي جمهوري اسلامي ،وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي وخبرگزاري جمهوري اسلامي در مصلي بزرگ تهران با حضور گسترده آحاد ملت قدرشناس ايران اسلامي برگزار خواهد شد.

به بهانه تأكيد رئيس جمهوري بر كاهش تلفات جاده اي
ردپاي ۲۷ هزار كشته در جاده خاكي فرهنگ
شهناز علي محمدي
بر اساس آمار، حوادث ترافيكي، سالانه جان يك ميليون و ۲۰۰ هزار نفر را در دنيا مي گيرد و طبق گزارش سازمان جهاني بهداشت، ۹۰ درصد اين مرگ و ميرها در كشورهاي در حال توسعه به وقوع مي پيوندد.
سال گذشته، حوادث ترافيكي در ايران، ۲۷۰۰۰ نفر كشته و ده ها برابر اين تعداد مجروح و معلول بر جاي گذاشت.
آنچه مسلم است امروزه با توجه به ماشيني  شدن تجهيزات، ازدياد روزافزون جمعيت و در نتيجه توسعه راهها و گسترش شهرها، استفاده از وسايل نقليه جز، جدايي ناپذير زندگي انسانها شده است كه از تبعات اين وابستگي، سنگين شدن تردد، دگرگوني و پيچيدگي جاده ها، پل هاي هوايي و در نتيجه بروز مشكلاتي مانند تصادفات، آلودگي هوا و اختلالات عصبي و روحي است كه اين گونه مسائل، معلوليت ها، بيماري هاي تنفسي و بي سرپرستي است.حال كه با دستور رئيس جمهور، چهار وزير مسئول ارائه راهكار براي كاهش تلفات جاده اي شده اند، در نظر داشته باشيم كه گرچه طرح افزايش گشت هاي جاده اي نيروي انتظامي، افزايش سيستم هاي نظارتي، تقويت اورژانس هاي جاده اي و همچنين اجباري شدن استفاده از كلاه ايمني براي موتورسواران و بستن كمربند براي رانندگان خودرو در كاهش تلفات جاده اي موثرند، اما قطعاً آنچه كه اساسي ترين نقش را در پيشگيري از وقوع تصادفات دارد، رفتار و فرهنگ ترافيك است و تغيير اساسي در فرهنگ و رفتار ترافيكي هر يك از عناصر دخيل در ترافيك، شامل، عوامل مرتبط با وسيله نقليه، عوامل مرتبط با مهندسي ترافيك و خدمات شهرداري و عوامل مرتبط با انسان، بسيار ضروري است. آنچه مسلم است اين كه، فرهنگ، مقوله اي است فردي و مبتني بر رفتار انسانها و فقط با ارتقاي اين فرهنگ در تك تك اشخاص مي توان به ارتقاي فرهنگ جامعه اميدوار بود و چه بهتر است كه تك تك افراد جامعه ضمن تقويت الزام دروني خود براي رعايت قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي، به كودكان خود نيز ايمن ترين روش ها براي عبور از خيابانها و ساير مقررات راهنمايي و رانندگي را بياموزند.
اگر به معضلات و عوارض اجتماعي فوق الذكر، هزينه هاي اقتصادي تحميل شده را نيز بيفزاييم، ضرورت و فوريت اجراي طرحي ضربتي و جامع براي پيشگيري و كاهش مرگ و مير ناشي از تصادفات در كشور مشهودتر مي شود.
«براساس تحقيقات سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي كشور، كاهش يك درصدي تصادفات و تلفات جاده اي در سال ۱۳۸۴ به معناي نجات جان حداقل ۳۰۰ انسان، جلوگيري از فروپاشي حداقل ۱۰۰ خانواده و بيش از ۵۰ ميليارد تومان صرفه جويي اقتصادي و كاهش بسياري از آسيب هاي اجتماعي براي كشور است. همچنين بررسي هاي صورت گرفته بر روي هزينه هاي ناشي از تصادفات جاده اي در سالهاي گذشته، مشخص كرده است ميزان هزينه  درماني مجروحان تصادفات جاده اي كشور، حدود ۱۸ ميليارد تومان، ميزان هزينه اوقات تلف شده مجروحاني كه زنده مانده اند ۴ ميليارد تومان، هزينه افراد كشته و معلوليت هاي دايم حدود ۳۶۰ ميليارد تومان، هزينه تجهيزات و ماشين آلات و اشياي از بين رفت ۱۷۴ ميليارد تومان و هزينه هاي اداري آن ۶۰ ميليارد تومان بوده است به طوري كه جمع هزينه هاي تصادفات جاده اي ايران در ۴ سال اخير و با توجه به نرخ تورم ۹۵۷/۳ ميليارد تومان برآورده شده است كه اين رقم بيش از ۳/۵ درصد توليد ناخالص ملي كشور در سالهاي اخير بوده است.» (۱)
به ياد داشته باشيم كه در حل معضل ترافيك و اين واقعيت كه يك چهارم تصادفات دنيا در ايران رخ مي دهد، علاوه بر اقدامات ضربتي و نظارتي مسئولان دولتي، همكاري تك تك افراد جامعه نيز مهم است و مي توان اميدوار بود كه با نهادينه شدن فرهنگ ترافيك در مردم از يك سو و اجراي برنامه هاي جامع دولت، شاهد كاهش چشمگير مرگ و مير ناشي از تصادفات در كشور باشيم.
۱)سايت قلم سبز ايران

عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس :
طرح پزشك خانواده و بيمه روستايي عادلانه اجرا نمي شود
مهر:  فعاليت كنوني مجريان طرح پزشك خانواده و بيمه روستايي با مصوبه مجلس شوراي اسلامي مغايرت دارد. چون بر اساس مصوبه مجلس ، امكانات و تسهيلات درماني شهري و روستايي بايد به صورت مساوي تقسيم شود اما آنچه را مي بينيم اين گونه نيست.
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي افزود: شهرنشين ها از طريق دفترچه هاي بيمه خود مي توانند به هر پزشك عمومي، متخصص و يا بيمارستان مورد نظر مراجعه كنند اما روستاييان براي استفاده از اين دفترچه ها با محدوديت روبرو هستند. چون بر اساس آنچه كه هم اكنون در حال اجرا است ، ساكنان روستا فقط مي توانند به پزشك خاص در محل سكونت خود مراجعه كنند.
دكتر حسينعلي شهرياري اظهار داشت: حتي اگر بيمار روستايي براي درمان خود نيازمند مراجعه به شهر باشد بايد معرفي نامه پزشك روستا به بيمار ارائه شود كه در شهر نيز مجبورند فقط به مراكز درماني و پزشكاني مراجعه كنند كه بيمه آنها را براي روستاييان تعيين كرده است .
بنابراين طرحي كه هم اكنون در حال اجرا ست موجب سرگرداني روستاييان مي شود.
وي ادامه داد: مشخص نيست كشور به واسطه طرح پزشك خانواده در روستاهاي ايران به موفقيتي كه اروپاييان از طريق اجراي اين طرح كسب كرده اند ، برسد. چون هنوز پزشك خانواده در كشور تربيت نشده و پزشكان عمومي هم نمي توانند جايگزين پزشكان خانواده شوند ، چرا كه اين فعاليت نياز به تخصص دارد.
شهرياري تصريح كرد: مسئولان اجراي طرح پزشك خانواده موظف بودند تا پايان مرداد امسال تمامي دفترچه هاي بيمه براي روستاييان را توزيع كنند اما اين زمان تا پايان دهه فجر به تاخير افتاده است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |