شنبه ۲۴ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۸ - Jan 14, 2006
تلسكوپ هابل كشف كرده است:
ستاره قطبي يك منظومه سه تايي
000351.jpg
نجوم: جدي يا ستاره قطبي (polaris) يكي از مشهورترين ستاره هاي آسمان است.
اما آيا مي دانستيد هنگامي كه براي جهت يابي در شب از آن استفاده مي كنيد درواقع از ۳ ستاره كمك مي گيريد نه از يك ستاره! اگر مشتاق رصد منظومه هاي چندتايي آسمان هستيد ستاره شمال انتخاب خوبي است.در يك تلسكوپ كوچك شما مي توانيد ستاره اصلي و يكي از همدم ها را مشاهده كنيد.اما براي مشاهده ستاره سوم بايد ابزار رصدي بسيار قدرتمندي را به دور از آشفتگيهايي جوي زمين داشته باشيد. طبق معمول كسي تا به حال آن را نديده جز تلسكوپ فضايي هابل.
حالا هر ۳ ستاره ديده شده اند و اين موضوع براي اخترشناسان اهميت بسياري دارد زيرا ستاره قطبي در رده متغيرهاي قيفاووسي قرار دارد كه از آنجا كه درخشندگي واقعي اين ستارگان را مي توان از دوره تغييرات نورشان تخمين زد، اخترشناسان به فاصله دقيقشان از ما پي مي برند. به همين دليل آنها براي اختر شناسان خط كش هاي فاصله سنجي در كيهان اند. با استفاده از دو ستاره ديگر مي توان جرم دقيق ستاره قطبي را سنجيد.
سنجش جرم ستاره ها يكي از دشوارترين مسائل اخترفيزيك ستاره اي است و يكي از بهتري و دقيق ترين راه هاي آن بررسي ستاره هاي دوتايي و چند تايي است. زيرا با بررسي مشخصه هاي مداري آنها مي توان به مجموع گرانش منظومه پي برد و باروشهاي تكميلي جرم هر كدام از همدم ها را تعيين كرد. از آنجا كه ستاره قطبي در فاصله۴۳۰ سال نوري از زمين نزديك ترين متغير قيفاووسي به ماست مي تواند داده هاي بسياري را درباره ساختار و ماهيت قيفاووسي ها به دست دهد كه آن نيز در شناخت دقيقتر فواصل كيهاني به ما كمك مي كند.
جدايي زاويه اي همدم تازه پيدا شده از ستاره قطبي فقط ۲ ثانيه قوس است (معادل قطر ظاهري يك سكه كوچك در فاصله۱۰ كيلومتري است). فاصله واقعي آنها از هم ۳/۲ ميليارد كيلومتر تخمين زده شد(در منظومه شمسي معادل جايي در ميان مدار اورانوس و نپتون تا خورشيد). علاوه بر نزديكي همدم جديدي علت ديگري كه تفكيك آن را از ستاره قطبي دشوار مي كند اختلاف شديد نورانيت آن دو است، به طوري كه ستاره قطبي ابر غولي با درخشش ۲۰۰۰ برابر خورشيد و همدم كوچك ستاره اي عادي در رشته اصلي ستارگان و تقريبا هم نور با خورشيد است. تصوير تلسكوپ هابل همدم كم نور را به دشواري تفكيك كرده است.
هدف بعدي گروه اخترشناساني از مركز اخترفيزيك هاروارد، اسميت سوني، كه روي اين موضوع كار مي كنند، دنبال كردن حركت مداري همدم كم نور براي سنجش دقيق تر جرم مجموعه است.
در اين شب ها وقتي براي رصد به پشت بام مي رويد همدم دوم ستاره قطبي را در فهرست رصدهاي تلسكوپي خود قراردهيد و همدم سوم آن را نيز در روياهاي خود تجسم كنيد.يك فنجان چاي داغ هم يادتان نرود!

تصوير ژرف هابل از ۳۶ كهكشان
000345.jpg
پارس اسكاي: تجزيه و تحليل جديدترين تصاوير تلسكوپ فضايي هابل نشان دهنده ابر سياهچاله هايي است كه از ادغام دو يا چند كهكشان بسيار بزرگ در فضا به وجود آمده اند. اين سياهچاله ها با سرعت بسيار زياد در حال رشد هستند.اخترشناس معروف راجر ويندهاست كه قسمتي از پروژه بر عهده او بوده با تصديق اين موضوع مي گويد: «اين نوع سياهچاله ها از برخورد كهكشان ها با يكديگر و از به هم پيوستن سياهچاله هاي مركزي آنها با يكديگر است كه در نتيجه ابر سياهچاله اي با جرم بسيار زياد به وجود مي آورد كه ما تا به حال توانسته ايم از آنها عكسبرداري كنيم.» اما سوالي كه در اينجا مطرح مي شود اين است كه دليل رشد اين ابر سياهچاله ها با سرعت بالا چيست؟
با استفاده از تصاوير هابل مي توان به اين سوال جواب داد.
چون ابر سياهچاله از برخورد كهكشان ها به وجود آمده، پس غذاي كافي كه همان گاز و مواد ميان ستاره اي است براي خوردن و رشد خود دارد پس هر چه بيشتر اين مواد را ببلعد، بزرگتر شده و بيشتر رشد مي كند.البته اين همه مواد براي يك ابر سياهچاله در حد متوسط است و مي تواند در عرض چند صد سال مواد اين چند كهكشان را ببلعد.
نتايج به دست آمده توسط دو گروه در آريزونا جمع آوري شده و در انجمن نجوم آمريكا در واشنگتن بررسي خواهد شد.
۳۶ تصوير ياد شده توسط دوربين ميدان فراژرف هابل، از ميان هزاران كهكشان برخوردي تشخيص داده شده كه ميانگين شعاع آن ها ۸۴ هزار سال نوري بوده و تقريبا بيشتر آنها هم اندازه كهكشان راه شيري خودمان هستند.
نور آن ها ميليون ها سال در راه است تا به ما برسد.در واقع ما شاهد يك آتش بازي در كيهان هستيم كه ميليون ها سال است رخ داده و نور آنها اكنون به ما مي رسد. جالب است بدانيد كه كهكشان خودمان هم چنين سرنوشتي را دارد و پيش بيني مي شود كه در چند ميليارد سال ديگر با كهكشان هاي اطراف خود برخورد مي كند. البته تا آن زمان خورشيد با تبديل شدن به غول بزرگي زمين را داغ و سوزان خواهد كرد و ما هيچگاه از روي زمين خودمان شاهد اين منظره نخواهيم بود!

نرم افزار Hello چيست ؟
چگونه نصب مي شود ؟ چگونه كار مي كند ؟
000348.jpg
گروه دانش و فناوري - مرتضي اسلام زاده: پس از آن كه شركت معظم گوگل از بابت موتورهاي جستجوگر خود مطمئن شد نوبت به تركتازي در دنياي نرم افزار رسيد. يكي از نرم افزارهاي اين شركت Hello است كه تحت حمايت نرم افزار پيكاسا فعاليت مي كند و در همين مدت كم طرفداران بسيار زيادي را مجذوب خود نموده است. هنوز مدت حضور Hello به سال نرسيده است اما ده ها ميليون نفر در سراسر جهان از آن به خوبي استفاده مي كنند. عليرغم اين موضوع هنوز در كشور ما تعداد كساني كه از اين نرم افزار استفاده مي كنند بسيار ناچيز است ،زيرا هنوز خيلي از كاربران اينترنت در كشور ما حتي نام نرم افزار Hello را نيز نشنيده اند و روزگار خود را با ياهو مسنجر و به سختي سپري مي كنند لذا در مقاله سعي شده است نكاتي در مورد Hello براي آگاهي بيشتر هموطناني كه كاربران تارنماي جهاني هستند ارائه گردد.
حداقل امكانات براي نصب:
ويندوز : ۹۸-ام اي - ۲۰۰۰ -اكس پي
پردازشگر: ۳۰۰ مگاهرتز
حافظه: ((Ram ۶۴ مگا بايت
فضاي آزاد روي هارديسك: ۵۰ مگابايت
نرم افزار: اينترنت اكسپلورر (IE) ۵
اگر بر روي رايانه شما اين امكانات وجود داشته باشد، مي توانيد نرم افزار Hello را نصب كنيد.
مراحل نصب هللو مسنجر تحت پيكاسا
۱ - به سايت
http://www.hello.com برويد .
۲ _ سمت راست نوشته
DownLoad Now بايد اجرا شود
۳ _ در اين مرحله صفحه اي باز مي شود كه خواستار اطلاعاتي از شما خواهد بود با اين مضمون:
Create a Username
در اينجا بايد يك User name انتخاب شود البته بايد دقت شود كه اسم يوزري را كه انتخاب مي كنيد فقط و فقط از حروف و عدد و بدون فاصله و يا حتي خط فاصله باشد و از كاركترهاي  ويژه نظير - _ = +. و غيره استفاده نشود.
۴ _ خط بعدي نوشته شده:
Choose a Password
كه بايد يك پسورد انتخاب كنيد كه در انتخاب پسورد آنچنان محدوديتي وجود ندارد ولي بهترين حالت ۶ كاراكتري است كه اگر حروف و عدد باشد خيلي خوب است ولي اجباري نيست.
۵ _ خط بعدي نوشته شده:
Confirm your Password
كه بايد پسوردي را كه در خط بالا انتخاب نموده ايد دوباره انتخاب نمايد.
۶ _ خط بعدي نوشته شده:
Email address
كه بايد آدرس ميل خود را بنويسيد، دقت كنيد كه آدرس اشتباه نباشد و يا اول و آخر آدرس فاصله يا Space نداشته باشد.
۷ _ خط بعدي نوشته شده:
Send me the Picasa newsletter and other occasional product alerts
اگر مي خواهيد همواره اخبار و اطلاعاتي جديد از پيكاسا را داشته باشيد اين قسمت را علامت بزنيد البته اگر بعدها از بابت دريافت اين اخبار پشيمان شديد و دوست نداشتيد آنها را بگيريد مي توانيد اين قسمت را حذف كنيد.
۸ _ خط بعدي نوشته شده :
To help ...
و در زير آن كادري است كه در داخل آن حروفي به صورت كوچك و بزرگ نوشته شده است. لازم به توضيح است كه Hello همانند ديگر شركت ها براي جلوگيري از عضويت ماشيني كه توسط نرم افزارهايي انجام مي شود و شخصيت واقعي ندارند دست به اين ابتكار زده است تا فقط افرادي كه اين حروف نوشته شده در داخل كادر را مي بينند بتوانند به عضويت در Hello در آيند. براي نصب بايد اين حروف را در جاي مربوطه وارد كنيد البته با مراعات حروف كوچك و بزرگ. سپس قسمت Submit را بزنيد تا به صفحه بعد برويد.
۹ - در صفحه بعد شما بايد نرم افزار Hello را دانلود نماييد تا نصب شود كه هم مي توانيد از Run استفاده كنيد و هم مي توانيد از Save استفاده كنيد اگر از Run استفاده كنيد بلافاصله براي نصب آماده مي شود و اگر از Save استفاده نماييد بايد فايل را از هر جا كه ذخيره كرده ايد، اجرا كنيد. اگر براي شما صفحه نصب باز نشد زير عكس نصب نوشته شده است:
Click here if the download ...
كه شما بايد بر روي آن كليك نماييد.
۱۰ _ بعد از اتمام بايد برويد و ايميل خود را چك كنيد. يك ايميل از طرف پيكاسا به آدرس ميل شما آمده است با اين عنوان :
Hello from Picasa
اين ميل را بازنماييد و در داخل آن چنين نوشته شده است :
) Hello اسم يوزري كه انتخاب كرده ايد)
Click below to ...confirm
و در ادامه يك آدرس آمده است كه بايد آن آدرس اجرا گردد پس از اجرا يك پنجره باز مي شود و به شما پيغام مي دهد:
Verify Email
۱۱ _ نرم افزار Hello بر روي دسك تاپ شما شورت كاتي از Hello نصب نموده است اما اگر نبود مي توانيد به محلي كه Hello در رايانه شما نصب شده است برويد و از داخل آن نرم افزار Hello را اجرا كنيد و يا يك شورت كات بر روي دسك تاپ نصب نماييد. البته يك شورت كات هم در قسمت كوئيك لانچ توسط Hello نصب شده است در صورتي كه كوئيك لانچ شما فعال نيست به طريقه زير عمل كنيد:
در منتهي اليه سمت راست پايين مانيتور راست كليك نماييد، سپس :
Toolbars Quick Launch
حال در سمت چپ مانيتور پايين كنار استارت شما داراي كوئيك لانچ نيز شده ايد كه در آن شورت كات Hello نيز وجود دارد كه از طريق آن مي توانيد وارد Hello شويد در مقاله بعدي طرز استفاده از Hello آموزش داده مي شود.

گوگل روي موبايل
گروه دانش و فناوري- محمدتقي رسولي: موتورولا اعلام كرده قصد دارد به كاربران تلفن هاي همراه خود اجازه دهد با فشردن يك دكمه موبايل به جستجوگر اينترنتي گوگل دسترسي پيدا كنند. اين شركت آمريكايي سازنده موبايل مي گويد فناوري نرم افزار گوگل را در بسياري از گوشي هاي جديدش عرضه خواهد كرد. از سوي ديگر گوگل اعلام كرده است كه با تراشه ساز اينتل يك سرويس ويدئويي اينترنتي به راه مي اندازد. گوگل مي گويد به كاربران پلت فورم سرگرمي ديجيتالي «وايو» (Viiv) امكان مي دهد از فناوري جستجوي اين شركت براي يافتن و تماشاي ويدئوها در اينترنت استفاده كنند.
پلت فورم وايو تازه ترين فناوري پردازنده هاي دو هسته اي براي يارانه هاي شخصي است كه اينتل مي گويد رايانه هاي مجهز به آن ضمن داشتن وضوح بالاي صوتي و تصويري، مي توانند به آساني به اينترنت متصل شوند و فايل هاي سرگرمي مانند فيلم، موسيقي و عكس را در اختيار كاربر متقاضي بگذارنند. به نظر مي رسد همكاري گوگل با اينتل بيشتر براي دستگاه هاي غير رايانه شخصي مانند موبايل است تا كاربران حتي بدون داشتن نرم افزارهاي مرورگر مانند اينترنت اكسپلورر بتوانند به فايل هاي تصويري دسترسي داشته باشند. در يكي دو سال اخير شركت هاي ارايه دهنده خدمات موبايل نتوانسته اند درآمد خود را از محل ارايه خدماتي افزايش دهند كه به كاربران امكان مي دهد به اينترنت دسترسي داشته باشند. اما اريك اشميت، رييس گوگل، اعلام كرد كه عقيده دارد بيشتر مردم در آينده از طريق گوشي هاي تلفن همراه به اينترنت متصل خواهند شد. وي گفت: «مردم در نهايت تمام وقت خود را روي آن صرف خواهند كرد.»
موتورولا قصد دارد در نهايت گوگل را در تمام گوشي هاي آينده خود تعبيه كند. اسكات درشلاگ، معاون موتورولا، مي گويد: «ما معتقديم تجربه اي خوب با گوشي ها نه تنها به ما كمك مي كند گوشي بيشتري بفروشيم بلكه ما را قادر مي سازد براي گوشي ميانگين قيمت بيشتري مطالبه كنيم.»
منبع: BBC News.com

پيشرفت ايران در نانوتكنولوژي
ستاد ويژه توسعه فناوري نانو:ايران از نظر دستاوردهاي تحقيقاتي فناوري نانو در طول يك سال، از مقام چهل و دوم جهان به مقام سي و پنجم صعود كرده و چندين كشور اروپايي را پشت سر گذاشت. به گزارش مركز اطلاعات علمي بين المللي، رشد تعداد كل مقالات ايران در سال ۲۰۰۵ ميلادي ۴۱ درصد بوده است، در حالي كه رشد تعداد مقالات فناوري نانو در كشور، بيش از ۳ برابر و معادل ۱۳۵ درصد بوده است.
دكتر سركار، مدير كميته منابع انساني ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، ضمن اعلام اين خبر، سياست هاي تشويقي اعمال شده در دو سال اخير را علت اصلي اين رشد دانست و اعلام كرد توان محققان كشور بسيار فراتر است و اگر همين رشد ادامه يابد، سال آينده اولين كشور در سطح منطقه و در بين كشورهاي اسلامي خواهيم بود. وي همچنين اعلام كرد كل بودجه متمركز تخصيص يافته در كشور براي توسعه فناوري نانو در سال ۸۳ ، ۵۰ ميليارد ريال بوده است كه معادل يك هزارم بودجه هاي متمركز دولت هاي دنياست.
در سال ،۲۰۰۵ در بين كشورهاي جهان آمريكا همچنان با بيش از ۱۱۰۰۰ مقاله در رتبه نخست و كشورهاي ژاپن، فرانسه، انگليس، روسيه و كره جنوبي به ترتيب با ۸۸۰۰ ، ۵۴۳۰ ، ۳۰۰۰ ، ۲۳۵۰ و ۱۷۷۰ مقاله در رتبه هاي بعدي قرار دارند.
ايران نيز در سال ۲۰۰۴ با داشتن ۵۳ مقاله در رتبه ۴۲ جهان و دوم كشورهاي اسلامي قرار داشت، كه در سال ۲۰۰۵ با ۱۲۵ مقاله به جايگاه ۳۵ جهان وبالاتر از كشورهايي مانند بلغارستان، اسلواكي، اسلواني و نروژ قرار گرفت. در بين كشورهاي اسلامي نيز ايران همچنان در رتبه دوم و بعد از تركيه وبالاتر از كشورهايي مانند مالزي، مصر و تونس قرار دارد، اين در حالي است كه تعداد مقالات تركيه در سال گذشته بيش از ۱۷۰ مقاله و سه برابر ايران بود كه در سال ۲۰۰۵ تعداد مقالات تركيه به ۲۱۰ مقاله رسيده است و با توجه به رشد بيشتر تعداد مقالات ايران نسبت به تركيه، فاصله اين دو كشور كمتر شده است.

لاغري مفرط با ريشه رواني
گروه دانش و فناوري _ مرتضي اسلام زاده: بيماري Anorexia Nervosa از امراض حاد و بسياري جدي است كه در صورت عدم درمان، افسردگي شديد، انزواي فراوان در پي دارد. همان قدر كه اضافه وزن زيان بار و گاه خطرناك است، كاهش شديد وزن و نامتعادل شدن بدن از اين نظر هم مي تواند به خطرات جدي بيانجامد. Anorexia Nervosa اغلب يك بيماري زنانه است. بيماري Anorexia Nervosa كه لاغري مفرط با ريشه رواني است، به شكل هاي گوناگون بروز مي كند. وقتي بيمار به شدت وزن كم مي كند و هنگامي كه براي افزايش بي رويه دفعات به دارو پناه مي برد و زمان كه بي دليل از داروهاي كاهش وزن استفاده مي كند و هنگامي كه به اندازه كافي غذا نمي خورد و يا با غذا بازي مي كند، هنگامي كه دچار بي اشتهايي بدون علت است و اوقاتي كه در سه دوره متوالي، خونريزي قاعدگي اش قطع مي شود و يا به شكلي كاملا افراطي به وزن كردن آنچه مي خواهد بخورد مي پردازد، دچار اين بيماري شده و يا در آستانه مبتلا شدن به آن است.
دختران يا زناني كه تجربه هاي بدي همچون تحقير، سركوب يا تجاوز را در دوران كودكي و نوجواني از سر گذرانده اند، يا زناني كه ژن ابتلا به اين بيماري را دارند، بيشتر در معرض خطر هستند. شيوه آموزش دوران خردسالي نيز در شكل گرفتن انديشه هايي كه به اين بيماري مي انجامد، تأثير فراوان دارد. بسياري از خانواده ها و به ويژه مادران از كودكي بدي هاي افزايش وزن و اهميت برخورداري از اندام متناسب را به گونه اي افراطي به فرزندان دختر خود يادآوري مي كنند. زياده روي و افراط در اين گونه يادآوري ها باعث مي شود كه تعداد بسيار زيادي از اين گونه دختران اعتماد به نفس خود را از دست بدهند و همواره حس كنند كه چاق هستند، حتي به رغم برخورداري از وزن و اندامي متناسب.
زناني كه به اين بيماري مبتلا هستند احساس زشتي مي كنند، عزت نفس ندارند و از غذاخوردن بيزار و در هراس هستند. معمولا اين گونه بيماران تمايلي به غذا خوردن در حضور ديگران ندارند.
بعضي از آنان در طول روز چندين بار خود را وزن مي كنند و با وسواسي بس افراطي حس مي كنند كه بايد لاغرتر باشند و به همين دليل ساعات طولاني گرسنگي را تحمل مي كنند. اين گونه افراد، تمايل زيادي به جلب توجه و محبت ديگران احساس مي كنند و همين احساس هم باعث پرداختن بيش از حد به مقوله كاهش وزن در آنان منجر مي گردد.
برخي از افراد گرفتار اين بيماري، با خوردن غذا احساس گناه مي كنند و گاه دچار عذاب وجدان مي شوند و برخي ديگر با تمام وجود به ورزش هاي افراطي مي پردازند. بايد اين نكته را در نظر داشت كه تمايل و يا اقدام به خودكشي از نشانه هاي پيشرفت شديد اين بيماري است. ديده شده كه زنان حامله گرفتار اين بيماري، با اين روند به خود و جنين آسيب هاي جبران ناپذيري را وارد مي كنند. اين گونه افراد تمايلي به ماندن در اندام مادرگونه ندارند و همين امر آنان را از خوردن غذاهاي مغذي و مورد نياز بازمي دارد. معمولا درمان اضطراب و افسردگي مي تواند دروازه اي براي عبور به سمت سلامتي اين گونه بيماران باشد. اين بيماري هر چند به سختي ولي قابل درمان است، اما به حمايت نزديكان و آشنايان و البته كساني كه مورد توجه و علاقه او هستند، نياز فراوان دارد.
به عبارت ديگر، پشتيباني عاطفي از زنان و دختران دچار اين بيماري، مهمترين عامل در كمك به بهبودي حال آنان است. كساني كه گرفتار بيماري هاي رواني يا بيماري هاي جسمي هستند كه ريشه روحي دارد، غالبا منكر وضع غيرعادي و ناسالم خود مي شوند و يا درك درستي از علت اصلي آن ندارند. همين امر خود بر وخامت بيماري مي افزايد و از اين رو واقعا به كمك نياز دارند. در برخي موارد، افراد مبتلا به اين بيماري حتي به بستري شدن نياز پيدا مي كنند، اما خوشبختانه با تمهيدات درماني معمولا مي توان اين بيماري را از بين برد.
منبع: Jama.com

از مصرف ۱۰ مورد غذايي زير پرهيز كنيد
گروه دانش و فن آوري - صدف كوهكن: در كنار مصرف غذاهاي سالم و مغذي، توجه به حذف مواد غذايي اي كه ارزش تغذيه اي پاييني دارند و يا اصولا مصرف آن ها، فاكتورهاي سلامتي را به مخاطره مي اندازد، ضروري است.
بنابراين حذف و يا به حداقل رساندن ۱۰ مورد زير به حفظ سلامتي شما كمك شاياني خواهد نمود:
۱ چربي هاي جامد:
هر نوع چربي حيواني يا عموماً چربي هايي كه در دماي محيط جامد هستند، به اين گونه  چربي ها، چربي هاي اشباع هم مي گويند و شامل: روغن نارگيل، روغن هاي حيواني، گياهي هيدروژنه، پوست مرغ و ماكيان، چربي موجود در لابه لاي بافت هاي حيواني (گوشت قرمز، ران مرغ و...)، كره، خامه، پنير و... مي شوند.
اين چربي ها طعم دهنده هاي خوبي هستند. اما بايد به خاطر داشته باشيد كه كالري زيادي دارند، موجب بالا رفتن كلسترول بد (LDL) مي شوند و زمينه ساز بيماري هاي قلبي،  عروقي، تنفسي و سرطان ها هستند.
بنابراين، سعي در كاهش هرچه بيشتر آن ها داشته باشيد و آن ها را با روغن هاي مايع يا غيراشباع كه سلول هاي بدن براي اعمال حياتي به آن ها احتياج دارند و براي رشد و نمو ضروري محسوب مي شوند، جايگزين كنيد. انواعي از اين روغن ها عبارتند از: كانولا كلزا سويا و مهمترين آن ها روغن زيتون.
و باز توصيه مضاعف بر اين است كه سعي كنيد غذاها را آب پز يا پخته شده در فر، بدون سرخ كردن تهيه كنيد؛ زيرا سرخ كردن منجر به توليد تركيبات سمي مي شود.
۲ آرد سفيد و تصفيه شده:
آردهاي سفيد و تصفيه شده و نان هاي تهيه شده از آن ها، در پروسه توليد با جدا كردن سبوس از دانه هاي آرد شده به وجود مي آيند و در حين عمل آوري بعضا موادي استفاده مي شود تا رنگ آرد را سفيدتر كند.
در اين مواد، سبوس از آن ها جدا مي شود كه منبع بسيار غني اي براي ويتامين ها و مواد معدني هستند، كه با برداشتن آن ها فقدان مواد مغذي و ضروري به وجود مي آيد؛ حتي اگر غني سازي مجدد شوند. بنابراين تأكيد، بيشتر بر مصرف دانه هاي كامل است.
۳ برنج سفيد:
اين بدان معني نيست كه مصرف برنج سفيد را به طور كامل قطع كنيد، بلكه برنج قهوه اي حاوي مواد مغذي است كه در برنج سفيد يافت نمي شود. يك راه حل مناسب اين است كه به تناسب از برنج قهوه اي و سفيد را با هم مخلوط كنيد، به خصوص در هنگام تهيه آرد. همچنين پخت  برنج به شكل كته به حفظ ويتامين هاي موجود در آن كمك شاياني خواهد كرد؛ به علاوه اگر همراه آن پياز مصرف گردد ويتامين ب۱ ، (B1) موجود در آن بيشتر جذب خواهد شد.
۴ شكر (سفيد و قهوه اي)، قند و ملاس:
شكر و مواد قندي، منبع كربوهيدراتي خالص هستند كه به آن ها كربوهيدرات هاي ساده مي گويند، در واقع هر گرم از آنها تنها ۴ كيلوكالري انرژي توليد مي كند و ارزش تغذيه اي ندارند.
اين مواد با بالا بردن كالري زمينه ابتلا به چاقي، گرفتگي عروق و بيماري هاي قلبي را فراهم مي كنند و زمينه سازي براي بالا بردن كلسترول محسوب مي شوند. بنابراين درصدد حذف كامل آن ها از رژيم غذايي باشيد.
۵ نمك:
ثابت شده است كه در مناطقي از جهان كه مصرف نمك بالاست، شيوع فشار خون بالا نيز بيشتر است. در افرادي كه روزانه كمتر از ۵۰۰ ميلي گرم نمك مصرف مي كنند، با بالا رفتن سن، فشار خون پايين تر مي آيد. عكس اين مطلب نيز صادق است.
مصرف نمك زياد در دوران شيرخوارگي، پايه اي براي بالا رفتن فشار خون در سنين بالاتر خواهد شد. همچنين اسراف در مصرف نمك طعام با غذاها به خصوص در سنين بالا، چون موجب از دست رفتن كلسيم مي شود، ممكن است به استحكام استخوان ها لطمه وارد سازد.
۶ نوشابه ها:
تقريباً عادت مصرف نوشابه ها به يك عادت هرروزه در جوامع امروزي براي افراد بدل شده است. تركيبات قندي موجود در آن ها از انواع قندهاي تصفيه شده به حساب مي آيد و زمينه سازي براي بالا بردن كلسترول محسوب مي شود. همچنين رنگ هاي موجود در آن ها نيز به عنوان فاكتورهاي تهديد كننده سلامتي به حساب مي آيند. در دسته بندي مرسوم سياه، زرد و بي رنگ، اولويت مصرف با انواع بي رنگ است، پس از آن سياه و درنهايت زرد. زيرا توانايي كبد براي متابوليزه كردن رنگ زرد از همه كمتر است.
۷ غذاهاي فرآوري شده:
يك سوم از انواع سرطان ها دلايل تغذيه اي را مثل بالا بودن چربي، كم بودن فيبر و نبودن مقادير كافي ميوه و سبزي در برنامه غذايي افراد ذكر مي كنند. رواج مصرف غذاهاي فراوري شده مثل سوسيس، كالباس و انواع غذاهاي كنسروي به دليل زياد بودن ادويه جات مورد مصرف در آن ها، چربي هاي اشباع و مضر و استفاده از مواد نگهدارنده به عنوان خطري جدي براي سلامتي محسوب مي شوند.
۸ طعم دهنده ها و رنگ دهنده هاي مصنوعي:
طعم دهنده ها و رنگ دهنده هاي مصنوعي باعث ارتقاي كيفيت طعمي و رنگي در مواد غذايي مي شوند، اما از آنجايي كه در تهيه آن ها از انواعي از مواد شيميايي خطرزا استفاده مي شود، توصيه اكيد  مبني بر حذف آن ها از رژيم غذايي وجود دارد. همچنين سس هاي پرچرب كه در كارخانه ها تهيه مي شوند و همين طور مونوسديم گلوتامات (كه نوعي طعم دهنده با طعمي شبيه گوشت است) و براي افراد مبتلا به ميگرن بسيار خطرناك است.
۹ لبنيات پرچرب:
لبنيات مثل شير، ماست، دوغ و كشك و... از مواد غذايي بسيار مفيد و مناسب و سرشار از انواع ويتامين ها، مواد معدني و فيبرهاي محلول مي باشند. اين مواد براي رشد و ترميم بافت ها ضروري به حساب مي آيند. بجز كودكان كه مصرف لبنيات آن ها بايد از انواع پرچرب باشد، بقيه گروه هاي سني به خصوص سالمندان بايد سعي كنند از لبنيات كم چرب زير ۵/۲ درصد چربي استفاده كنند.
۱۰ گوشت هاي قرمز:
محدوديت مصرف اين نوع گوشت ها به دليل دارا بودن ويتامين B12، آهن و روي، تنها در افراد با اسيد اوريك و چربي هاي خون بالا توصيه مي شود؛ زيرا چربي در لابه لاي بافت وجود دارد و زمينه ساز ابتلا به چربي خون بالا خواهد بود.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |