شنبه ۲۴ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۸ - Jan 14, 2006
تدابير تازه ايران براي مقابله با آنفلوانزاي پرندگان
گروه اجتماعي:رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با اعلام قرارگيري ۱۰ تالاب كشور در وضعيت «قرمز» ، در تشريح آخرين اقدامات پيشگيرانه و مقابله با آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان، از تشديد ممنوعيت شكار و حفاظت در مرز «تركيه» و استانهاي «آذربايجان غربي» و «اردبيل» خبر داد و گفت: بر اين اساس ضمن آموزش محيط بانان، شكار هرگونه پرنده در اين مناطق ممنوع شده است.
دكتر فاطمه واعظ جوادي،در گفتگو با ايسنا ،با اشاره به اين كه ۲۵۰ تالاب كشور بر اساس دو فاكتور «ميزان تمركز و تجمع گونه هاي حساس به آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان» و «سطح تماس آنها به طيور اهلي و افراد بومي» به لحاظ آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان (H5N1) به سه بخش «قرمز» ، «زرد» و «نارنجي» تقسيم بندي شده اند، افزود: ۱۰ تالاب كشور از اين نظر در وضعيت «قرمز» هستند. وي از تالاب هاي «درياچه اروميه و تالاب قره قشلاق» در استان آذربايجان غربي، «تالاب بند عليخان» در استان تهران، «تالاب ميانكاله و خليج گرگان»،«دامگاه فريدون كنار، دامگاه ازباران و دامگاه سرخرود» در استان مازندران، «تالاب شادگان» ، «هوربامدژ» و «مجموعه تالاب هاي دشت آزادگان» در خوزستان و «مجموعه تالاب انزلي» ، «پارك ملي بوجاق» و «آب بندان پايين پشت رود» در گيلان به عنوان تالاب هايي كه در ليست قرمز آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان قرار دارد، نام برد و به ايسنا گفت: اكثر اين تالابها در مناطق شمالي كشور و تعدادي هم در استانهاي مرزي مانند خوزستان واقع هستند.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اين كه حساس ترين گونه به ويروس آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان گونه هاي مربوط به خانواده مرغابي سانان شامل «اردك» ، «غاز» و «قو» است، تصريح كرد: بر اساس آخرين سرشماري انجام شده در كشور «مرغابي سانان» با ۶۶۲ هزار و ۱۹ قطعه بيشترين گروه پرندگان مهاجر را به خود اختصاص داده اند.وي با اشاره به اين كه آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان (H5N1) اخيرا در شهر «وان» تركيه در ۱۵ كيلومتري مرز ايران مشاهده شده است، افزود: متاسفانه اين ويروس به مرز هاي كشور رسيده و احتمال ورود آن به ايران وجود دارد.به گفته واعظ جوادي، هرچند تاكنون خوشبختانه هيچ موردي از شيوع آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در ايران گزارش نشده، اما اين امر به معناي آن نيست كه اين ويروس به كشور وارد نشده و امكان ورود آن وجود ندارد.وي تأكيد كرد: امكان دارد تعدادي از پرندگان مهاجر كه در ايران هستند، ناقل اين بيماري بوده اما تا كنون در آنها بروز نكرده باشد.رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با تأكيد بر اين كه بر اساس آخرين آمار، سالانه بيش از يك ميليون و ۵۳۵ هزار و ۸۳۳ پرنده مهاجر از ۱۴۹ گونه در حدود ۲۵۰ نقطه كشور سكونت مي كنند، بر تشديد اقدامات پيشگيرانه تأكيد كرد و با اشاره به اين كه در كل كشور تنها ۲ هزار و ۲۰۰ محيط بان رسمي و پيماني داريم، به خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: سرانه حفاظت در ايران يك محيط بان به ازاي هر ۵ هزار هكتار است؛ در حاليكه مقياس جهاني ،يك محيط بان به ازاي هر هزار هكتار است.
وي با اشاره به اين كه نمونه گيري از اين موارد احتمالي آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان توسط اكيپ هاي دامپزشكي و با هماهنگي و نظارت سازمان حفاظت محيط زيست در كشور انجام مي شود، افزود: تاكنون بيش از ۱۰ هزار مورد نمونه برداري در اين خصوص انجام شده است.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به تهيه لباس خاص براي محيط بانان تالاب هاي ياد شده، تصريح كرد: به اين محيط بانان همچنين آموزش لازم ارائه شده تا موارد مشكوك بيماري را در صورت مشاهده گزارش كنند.

۳۶۲ حاجي در حادثه «منا» كشته شدند
گروه اجتماعي: منابع  بيمارستاني  عربستان گفتند: شمار حجاج كشته شد ه حادثه  روز پنج شنبه  در پل  رمي جمرات  به  ۳۶۲ نفر رسيده  است .
گزارش  روز جمعه  منابع  خبري  سعودي  به  نقل  از منابع  بيمارستاني  حاكيست : تعداد زخمي هاي  اين  حادثه  نيز به  بيش  از ۳۰۰ نفر رسيده  است .
گزارشها همچنين  حاكيست  كه  در ميان  كشته شدگان  اين  حادثه  زايراني  از كشورهاي  مصر، چين ، اندونزي ، هند و پاكستان  وجود دارند.
وزير بهداشت  عربستان  روز پنجشنبه  گفت  بر اثر ازدحام  جمعيت  در ورودي شرقي  پل  رمي جمرات  ۳۴۵ نفر كشته  و ۲۸۹ نفر زخمي شدند.
وي  علت  اصلي  اين  حادثه  را اصرار زايران  براي  حمل  اسباب  و اثاثيه  خود به هنگام  رمي اعلام  كرد.به گزارش خبرنگار بخش فارسي بي بي سي از منا ، علت اصلي حادثه آن بوده است كه وسائل زائران كه همراه آنهاست مي افتد و آنها وقتي براي برداشتن آن تلاش مي كنند جمعيت روي آنها مي ريزد.وي همچنين مي گويد كه شماري از زائران با استقرار وسائل و چادر خود در ورودي پل جمرات معبر زائران را تنگ تر از معمول كرده بودند كه بر ازدحام افزوده است.يك سخنگوي وزارت كشور عربستان گفته است كه حادثه زماني آغاز شد كه تعدادي چمدان از روي اتوبوسهاي در حال حركت در مقابل يكي از وروديهاي پل افتاد و باعث شد زائران به زمين بيفتند.
در آيين رمي جمرات، هزاران زائر براي پرتاب سنگ به سه جايگاه كه نماد شيطان دانسته مي شود هجوم مي آورند و معمولا فشار جمعيت از همه طرفها باعث به خطر افتادن جان زائران مي شود.تمام زائران براي صحت اعمال مذهبي خود بايد تا قبل از غروب آفتاب كار پرتاب سنگ به اين جايگاه ها را تمام كرده باشند.
در اين مراسم زائران به سه جايگاهي سنگريزه پرتاب مي كنند كه يادآور آشكار شدن شيطان بر ابراهيم است.دراين مراسم زائران مي كوشند براي هدف قراردادن ستونهاي جمرات كه نشانه شيطان است راه خود را باز كنند.برخي از زائران قوي تر با استفاده از دست و بازو راه خود را باز مي كنند كه اين باعث فشار مضاعف به زائران ضعيف تر و به زمين افتادن آنها مي شود.دو سال پيش هم ۲۵۰ نفر در مراسم رمي جمرات جان باختند. مراسم رمي جمرات در آخرين روز مناسك سالانه حج برگزار مي شود.
امسال مقامات سعودي موانعي خاص ساخته و دهها مامور را بسيج كرده بودند تا امنيت جان زائران را بهبود بخشند.
بازگشت حجاج ايراني از جده از ۲۵ دي
بازگشت حجاج ايراني با پروازهاي جده به تهران از ۲۵ دي ماه آغاز مي شود و در اولين روز ۲۷۵۰ نفر به ايران بازمي گردند. پرواز حجاج ايراني از جده به تهران هفتم بهمن ماه به پايان مي رسد.همچنين ۵۰ درصد ديگر حجاج ايراني كه از مدينه به ايران بازمي گردند مشغول بازگشت به مدينه هستند و انتقال زائران به مدينه از امروز آغاز شده است به طوري كه امروز ۴۹۱۶ نفر از حجاج ايراني در مدينه خواهند بود و اين انتقال تا روز ششم بهمن ماه ادامه خواهد داشت كه به مرور به ايران بازمي گردند.

امروز برگزار مي شود
گردهمايي ۳۰۰ تشكّل غيردولتي زنان در كيش
گروه اجتماعي: چهارمين انتخابات مجمع عمومي شبكه ارتباطي تشكل هاي غيردولتي با حضور نمايندگان ۳۰۰ NGO امروز در كيش برگزار مي شود. به گزارش همشهري تشكل هاي غيردولتي زنان كه بر روي موضوعاتي چون زنان، امور خيريه، مسائل علمي، اجتماعي، محيط زيستي و جوانان فعاليت مي كنند، دور هم جمع مي شوند تا در مورد اعضاي جديد مجمع عمومي و اصلاح پاره اي از مواد اساسنامه تصميم بگيرند.
محترم جمالي دبير اجرايي چهارمين مجمع عمومي در جمع خبرنگاران در مورد علت تأخير در انتخاب اعضاي جديد مجمع عمومي گفت: براي به نتيجه رساندن برخي اهداف اعضاي قبلي با هماهنگي وزارت كشور و نظر شوراي مركزي انتخابات به تأخير افتاد.
همچنين برگزاري انتخابات منوط به آمادگي شوراي مركزي است كه تاكنون اين آمادگي وجود نداشت. وي با اشاره به اينكه براي اولين بار است اعضاي شبكه ارتباطي زنان براي انتخاب از سراسر ايران دور هم جمع مي شوند گفت: اميدواريم در اين نشست به يك وحدت بين زنان براي حل مشكلات آنان در سطح دولت و جامعه برسيم. جمالي گفت: در انتخابات امسال حدود ۴۰ نفر كانديدا شده اند كه از بين آنها ۹ نفر به عنوان اعضاي شوراي مركزي انتخاب خواهند شد.
وي در مورد ميهمانان خارجي گفت: از همه نمايندگان آژانسهاي سازمان ملل متحد در ايران وهمچنين از رايزن هاي فرهنگي سفارتخانه هاي ساير كشورها نيز دعوت شده است.

بارش برف و باران رفت و آمد
در برخي شهرهاي كشور را مختل كرد
000435.jpg
گروه اجتماعي: بارش برف و باران اگر چه نارسايي و برخي مشكلات را براي شهروندان در پي داشت اما از آنجا كه شهر خسته از مه دود تهران را براي چند روز به ضيافت هواي پاك برد موجب خرسندي و خشنودي شد.
به گزارش همشهري بارش ديرهنگام برف زمستاني در پهنه وسيعي از ايران همچنين موجب بسته شدن برخي از راهها و تعطيلي مدارس در بعضي از نقاط كشور شد. بارش سنگين باران نيز در نيمه جنوبي كشور چند شهر را آماج سيل و طغيان رودخانه ها كرد و دشواري هايي را براي ساكنان حاشيه رودها و كانال ها پديد آورد. آخرين گزارش ها از نقاط مختلف كشور حاكي است بارش برف و باران همچنان به صورت پراكنده در بسياري از نقاط كشور جريان دارد و براساس پيش بيني سازمان هواشناسي طي سه روز آينده اين وضعيت كم  و بيش ادامه خواهد يافت.
دشواري هاي برف
اگر چه با بارش ديرهنگام برف غريو شادي و شعف در چهره بسياري از هموطنان كه براي آن انتظار كشيده بودندهويداشد اما در طي چند روز گذشته مشكلاتي را براي بسياري از ساكنان شهرها و روستاها پديد آورد.
حوادث جاده اي در نقاط كوهستاني و برف گير كشور افزايش يافت و قربانياني را در پي داشت، مسافران زيادي در جاده ها متوقف شدند، ارتباط جاده اي بسياري از روستاها با شهرها قطع شد، برق و تلفن بسياري از روستاهاي استان هاي چهارمحال و بختياري، فارس، كهكيلويه و بويراحمد و همچنين اصفهان به دليل بارش سنگين برف براي ساعاتي قطع شد و بارش سنگين باران در استان تهران به ويژه غرب اين استان در منطقه شهر قدس در محله ولي عصر موجب بالا آمدن فاضلاب شهري شد تا جايي كه برخي از كارشناسان پيش بيني كرده اند در صورت پايداري اين روند و عدم توجه مسئولان، بستر وقوع يك فاجعه انساني فراهم خواهد شد.
همچنين از مسير تهران شمال خبر رسيده كه جاده هاي منتهي به شهر تهران از طريق هراز، فيروز كوه و جاده چالوس با دشواري هايي همراه است و شمار زيادي از شهروندان در مسير جاده هراز گرفتار شده اند.پيش بيني شده است اگر براي اين معضل تدبيري انديشيده نشود، ممكن است حوادث غيرمترقبه اي بوجود آيد.
با اين حال پليس راه از شهروندان متقاضي سفر خواسته است وسايل نقليه خود را به زنجير چرخ مجهز كرده و پوشاك زمستاني به همراه داشته باشند، سازمان هواشناسي هم نسبت به طغيان رودخانه ها، آب گرفتگي معابر هشدار داده و پيش بيني كرده است روند كاهش برودت هوا همچنان در بسياري از مناطق كشور ادامه يافته و بارش برف و باران نيز استمرار خواهد داشت.

گفته مي شود...
*فردا: شش نفر از متهمان اصلي سقوط هواپيماي ۱۳۰-c ارتش با حكم قضايي بازداشت شدند.
سه نفر از كاركنان برج مراقبت فرودگاه مهرآباد و سه نفر از مقامات نظامي فرودگاه كه «معاون فرمانده عمليات» نيز در ميان آنها است متهم به سهل انگاري و صدور دستورات اشتباه شده و با حكم قضايي بازداشت شده اند.
*بازتاب: سعيد حداديان، از مداحان مشهور، در بزرگ ترين مراسم دعاي عرفه تهران كه با حضور بيش از سي هزار نفر در هيأت رزمندگان غرب تهران برگزار شد، به انتقاد شديد از مديريت فرهنگي حاكم بر صداوسيما پرداخت.
اين مداح مشهور، با اشاره به روند حاكم بر برنامه هاي تلويزيوني در تمركز بر مسائل تحريك آميز، از به انحراف كشيده شدن دختران جوان تحت پوشش حضور در تلويزيون انتقاد كرد .
*عارف  نيوز: دو بازيكن فوتبال در جزيره كيش توسط پليس جزيره دستگير شدند.
در حاشيه سفر دو تيم «استقلال» و «پاس» به كيش، دو تن از بازيكنان ليگ برتر به اتهام فساد اخلاقي توسط پليس اين جزيره دستگير شده اند.
*بازتاب: «كريستين امانپور» ، خبرنگار مشهور شبكه خبري «CNN» كه به ايران سفر كرده بود، پس از بي توجهي مردم بندرعباس و مسئولان، شب گذشته به تهران بازگشت.
امانپور هفته گذشته براي تهيه گزارش از عملكرد دكتر احمدي نژاد و پرونده هسته اي، به ايران سفر كرده بود اما با استقبال سرد مردم و مسئولان در بندرعباس، عصر روز گذشته به تهران بازگشت.
*عارف نيوز: اخيراً مقامات كشور تركمنستان نام خياباني را كه در آن كشور «هاشمي رفسنجاني» نامگذاري شده بود به «تركمن باشي» تغيير داده اند.
* خدمت: در بازارهاي شهر مكه در ايام حج، كاپشن  هاي بهاره چيني، با نام كاپشن احمدي نژاد به طور گسترده به فروش رسيده است. اين كاپشن ها از پرفروش ترين و محبوب ترين اجناس بازار مكه بوده است كه عمدتا آن را زائران ايراني، عرب تبار و پاكستاني و با اسم كاپشن احمدي نژاد خريداري كرده اند.
*آفتاب: در اثر انفجار يك بمب دست ساز كه در يك سطل زباله در خيابان هلالي نبش خيابان شصت متري جاسازي شده بود، به هيچ كس آسيبي نرسيد ولي شيشه هاي ساختمان هاي اطراف شكسته شد.
پليس و نيروهاي امنيتي و انتظامي اوضاع را تحت كنترل دارند و تحقيقات براي بررسي عوامل اين حادثه ادامه دارد.

وزير بهداشت محورهاي بودجه سلامت سال ۸۵ را اعلام كرد
فارس: وزير بهداشت محورهاي اصلي بودجه سلامت كشور را در سال ۸۵ تقويت اورژانس، توجه به بيماران خاص، بهبود وضعيت بيمارستانهاي مناطق محروم و منطقي كردن تجويز دارو در كشور اعلام كرد.
كامران باقري لنكراني در مورد محورهاي بودجه وزارت بهداشت در سال ،۸۵ گفت: بودجه وزارت بهداشت در سال آينده بر مبناي برنامه چهارم توسعه تدوين شده، اما متاسفانه به علت محدوديتهاي مالي، با ايده آل هايي كه در اين برنامه وجود دارد فاصله داريم.وي ادامه داد: مهمترين محورهاي بودجه وزارت بهداشت در سال آينده، گسترش اورژانسهاي پيش بيمارستاني، توجه به حوادث جاده اي، بهبود وضعيت اورژانسهاي بيمارستاني و كمك به بيمارستانهاي مناطق محروم است.
وي اضافه كرد: پيگيري طرح ادغام برنامه پيشگيري از بيماريهاي دهان و دندان در شبكه بهداشت كشور، ادامه اجراي طرح بيمه سلامت روستائيان، منطقي كردن تجويز دارو در حين حفظ يارانه دارو، كمك به بيماران خاص با اولويت بيماران پيوندي، هموفيلي و تالاسمي و بعضي از انواع سرطانها نيز از جمله محورهاي مهم برنامه هاي وزارت بهداشت درسال آينده است.وزير بهداشت همچنين اضافه كرد: سال آينده همه استانهاي كشور صاحب بيمارستانهايي با بخش سوختگي مي شوند و در استانهايي كه به هر دليل ميزان سوختگي ها بيشتر است بيمارستانهاي خاص سوختگي تاسيس مي شود.
وي همچنين گفت: در لايحه بودجه سال آينده رديف بودجه خاصي نيز براي خطرزدايي از زباله هاي بيمارستاني اختصاص يافته كه در صورت تصويب اقدامات بعدي انجام مي شود.

پيگيري تخلفات آموزشگاه هاي كنكور از سوي پليس
فارس: مدير كل نظارت بر اماكن نيروي انتظامي گفت: هم اكنون متولي مشخصي براي نظارت بر آموزشگاههاي كنكور در كشور وجود ندارد و تداخل كاري دستگاههاي ذي ربط باعث بروز و افزايش تخلف در اين آموزشگاهها شده است.محمدعلي نجفي با اشاره به وجود آموزشگاه هاي كنكور بدون مجوز در سطح كشور گفت: با هماهنگي با مقامات قضايي اقدام به شناسايي اين واحدها نموده ايم و در يك اقدام ضربتي تعدادي از آموزشگاههاي متخلف شناسايي و پلمب شدند و پرونده متصديان آنها به مراجع قضايي ارجاع شد.نجفي خاطرنشان كرد: متاسفانه در تعدادي از آموزشگاههاي كنكور مسائل اخلاقي و روابط غيركاري بين كارآموزان و استادان وجود داشته است كه بر اساس شكايتهاي صورت گرفته، اداره نظارت بر اماكن نيروي انتظامي نيز به اين موضوع واكنش نشان داده و برخوردهاي لازم انجام شده است.مديركل نظارت بر اماكن نيروي انتظامي در ادامه از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف در آموزشگاههاي كنكور مراتب را به صورت كتبي يا حضوري به اداره نظارت بر اماكن نيروي انتظامي اطلاع دهند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |