شنبه ۲۴ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۸ - Jan 14, 2006
با پايان بررسي در هيأت دولت
لايحه بودجه ۸۵ فردا به مجلس مي رود
000390.jpg
گروه اقتصادي: بودجه سال آينده براساس اعلام مقامات سازمان مديريت و برنامه ريزي فردا به مجلس شوراي اسلامي ارسال مي شود و كار بررسي لايحه بودجه در مجلس شوراي اسلامي به زودي و براساس آئين نامه داخلي مجلس آغاز مي شود و ظرف ۴۵ روز در صحن علني مجلس بررسي و تصويب خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما بودجه سال آينده نخستين بودجه دولت جديد است كه در چارچوب هاي برنامه چهارم تدوين شده و گزارش هاي منتشر شده پيش از مشخص شدن متن اصلي پيشنهادهاي دولت در اين لايحه از تغييرات اساسي در نحوه تدوين بودجه و عملياتي تر شدن آن حكايت دارد.
گزارش هايي كه از جلسه هاي كارشناسي دولت منتشر شده از افزايش صددرصدي بودجه عمراني در سال ۸۵ حكايت دارد و اين مسئله به طور طبيعي به فعال تر شدن اقتصاد كشور و تحرك طبيعي اقتصاد در بخش هاي عمومي و خصوصي منجر خواهد شد.
كاهش افزايش سنواتي بودجه شركت هاي دولتي از ديگر اقدامات دولت در بودجه سال ۸۵ است كه با هدف كاهش نقش دولت در اقتصاد صورت گرفته است. سال گذشته بودجه شركت هاي دولتي ۳۶ درصد نسبت به سال قبل افزايش يافته بود كه امسال اين افزايش به ۳۰ درصد محدود شده است.در اين لايحه ادامه اختصاص ۵۰ درصد از مازاد درآمدهاي نفتي كه به حساب ذخيره ارزي واريز مي شود به بخش خصوصي مورد توجه قرار گرفته است.
يكي از مهمترين تغييرات در بودجه سال آينده افزايش معيار قيمت نفت از ۲۸ دلار به ۴۰ دلار است كه با واكنش هاي متفاوتي از سوي مراجع كارشناسي و قانوني مواجه شده است. علاوه بر اين كاهش ارزش دلار نيز كه همه ساله در بودجه هاي سالانه افزايش مي يافت از ديگر رويكردهاي دولت است كه بايد در انتظار واكنش مجلس و نمايندگان مردم به آن بود.هنوز رقمي از كل بودجه سال آينده به طور رسمي اعلام نشده است، اما برخي گفته ها از رقم بيش از ۱۷۵ هزار ميليارد تومان كل بودجه خبر مي دهند.
اين لايحه قرار بود يكشنبه گذشته به مجلس ارائه شود كه به دليل تداوم روند بررسي در هيأت دولت به فردا موكول شد.

از فردا آغاز مي شود
ثبت نام كارت هوشمند سوخت موتورسيكلت ها در تهران
000393.jpg
گروه اقتصادي : ثبت نام كارت هوشمند بنزين براي دارندگان تهراني موتورسيكلت از فردا در مراكز اعلام شده از سوي نيروي انتظامي در تهران آغاز مي شود.
به گزارش همشهري ثبت نام كارت هوشمند سوخت موتورسيكلت ها در ديگر شهرهاي كشور از ۱۵ دي ماه آغاز شده كه طبق برنامه اعلام شده از فردا ۲۵ دي ماه در تهران و در مراكز تعيين شده از سوي نيروي انتظامي آغاز مي گردد.
دارندگان موتورسيكلت در تهران مي توانند نشاني مراكز نيروي انتظامي و نحوه مراجعه را از اطلاعيه هايي كه در مراكز فروش سوخت در تهران نصب شده كسب كرده و طبق برنامه اي كه براساس رقم سمت راست پلاك موتور تعيين شده به مراكز يادشده مراجعه كنند.
براساس اعلام نيروي انتظامي، دارندگان موتورسيكلت در تهران براساس جدول زماني زير براي ثبت نام به مراكز پستي مراجعه كنند.

قيمت هاي پس از توفان كاترينا در چشم انداز بازار نفت
گروه اقتصادي: قيمت نفت در بازارهاي جهاني روند رو به افزايش خود را پي گرفته و روز پنج شنبه براي نخستين بار در سال جاري به ۰۵/۶۵ دلار رسيد.
روز پنج شنبه قيمت نفت به دليل برخي نگراني ها در پي اوج گيري بحران اتمي ايران و ناآرامي ها در نيجريه و افزايش تقاضا در فصل زمستان از ۶۵ دلار گذشت.
اين قيمت اما پايدار نماند و روز جمعه با كاهش حدود يك دلار، ۰۴/۶۴ دلار معامله شد.اگرچه هنوز قيمت شاخص نفت خام تا قيمت بي سابقه ۸۵/۷۰ دلار كه اواخر سال گذشته ميلادي رخ داد فاصله دارد و حدود ۱۰ درصد كمتر است ولي پيش بيني ها از ادامه روند افزايش قيمت نفت خام در بازارهاي جهاني حكايت دارد.
يكي از دلايل اصلي انتظار رواني در بازار نفت براي افزايش قيمت، تشديد بحران اتمي و تهديد كشورهاي غربي به ارسال پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل است.
هفته گذشته بحران اتمي ايران وارد مرحله جديدي شد و با اجلاس وزراي خارجه كشورهاي اروپايي در برلين تهديدها عليه ايران شدت گرفت.
اين امر با توجه به جايگاه ايران در بازار نفت به عنوان چهارمين توليدكننده نفت جهان و دومين صادركننده نفت اوپك به طور طبيعي موجب تشديد انتظار رواني براي افزايش قيمت نفت شده است.يكي از عوامل ديگر، پيش بيني رسيدن قيمت نفت به سطح قيمت هاي پس از حوادث تخريب تأسيسات نفتي آمريكا در اثر توفان كاترينا، نگراني در مورد بحران خاورميانه و بي ثباتي در اين منطقه پس از بيماري آريل شارون است.اين شرايط به افزايش تقاضا براي ذخيره سازي در كشورهاي صنعتي منجر شده و زمينه افزايش قيمت ها را تشديد كرده است.

در صورت منع تجارت خارجي
خاويار ايراني در بازارهاي داخلي عرضه مي شود
گروه اقتصادي: در صورت منع تجارت خاويار ايران، ۵۰ تن سهميه ايران در تجارت جهاني خاويار در داخل كشور عرضه مي شود.
به گزارش «همشهري» منابع خبري خارجي به نقل از مسئولان شيلات ايران اعلام كردند دولت ايران با همه توان در جهت حفظ منابع طبيعي در خزر و جلوگيري از انقراض نسل ماهيان خاوياري مي كوشد و در سال هاي اخير و با توجه به مشاركت هاي بين المللي در اين زمينه گام هاي مفيد و قابل توجهي برداشته است كه مورد تأييد نهادهاي مسئول بين المللي نيز قرار گرفته است. به گفته اين منابع دليل اصلي تهديد نسل ماهيان خاوياري، صيد بي  رويه در كشورهاي حاشيه درياي خزر است كه به محدوديت تجارت اين كالاي صادراتي عمده ايران منجر شده است.

قيمت سواري ال-۹۰ هفت ميليون تومان تصريح شد
وزير صنايع  و معادن  ضمن  رد اظهار نظرهاي  مختلف ، قيمت  نهايي  خودرو از نوع  معمولي  ال - ۹۰ را ۷۰ ميليون  ريال  اعلام  كرد.وي  گفت : يكي  از مسئولان  سايپا اعلام  كرده  بود با توجه  به  نرخ  تورم ، هردستگاه  خودرو ال - ۹۰ به  مبلغ  نود ميليون  ريال  عرضه  مي شود.
دكترعليرضا طهماسبي  ديروز گفت : چنين  اظهارنظري  در حد اختيارات  نامبرده  نبوده  و به  همين  علت  وي توبيخ  شده است .وزيرصنايع  و معادن  اظهار داشت : قيمت گذاري  خودرو معمولي  ال - ۹۰ در قرارداد منعقده  بر اساس  يورو ديده  شده  كه  تورم  ايران  تاثيري  در آن ندارد.
دكتر طهماسبي  در ادامه  به  سخنان  كاتوزيان  در زمينه  پروژه  ال - ۹۰ اشاره و يادآورشد: نمي دانم  به  چه  دليل  نامبرده  مسائل  را اينطور مطرح  كرده اند.
به  گفته  وزير صنايع  و معادن ، دكتر كاتوزيان  نماينده  مجلس  شوراي  اسلامي  اخيراً اظهار داشته  به  شركت  سازنده  خودرو ال - ۹۰ اجازه  توليد و عرضه  داده نخواهد شد مگر اينكه  پيشنهادات  اصلاحي  مطرح  شده  توسط مركز پژوهش هاي  مجلس در قرارداد گنجانده  شود.
دكتر طهماسبي  ادامه  داد: آقاي  كاتوزيان  فراموش  نكرده اند كه  تهيه كننده  پيشنهادات  اصلاح  قرارداد پروژه  ال -۹۰ شخص  بنده  در مركز پژوهش ها بودم .

بازنشستگان هم سهام عدالت مي گيرند
گروه اقتصادي: رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور گفت: سهام عدالت در ميان بازنشستگان هم توزيع خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، فرهاد رهبر معاون رئيس جمهوري و رئيس اين سازمان با حضور در جمع عده كثيري از بازنشستگان كشوري در محل سازمان مذكور با اعلام اين مطلب افزود: گنجاندن نظام هماهنگ پرداخت حقوق بازنشستگان در لايحه مديريت خدمات كشوري در حال بررسي مراحل كارشناسي است و اميد است بتوانيم قدم هايي در اين زمينه برداريم.
وي با اشاره به توزيع سهام عدالت به صورت عادلانه در بين اقشار ذي حق گفت: سهام عدالت در ميان بازنشستگان نيز توزيع خواهد شد و سعي مي كنيم توزيع آن در بين اقشار مورد نظر به صورت هدف مند انجام شود.

اتحاديه صادر كنندگان مبلمان خواستار
تغيير روش توليد شد
ايرنا: رئيس  هيات  مديره  اتحاديه  صادركنندگان  مبلمان  اداري  و منزل  ايران ، بزرگترين مشكل  اين  صنعت  در كشور را روش  توليد دانست  و خواستار تغييرات در شيوه توليد و نيز رشد و گسترش آن شد.
جواد رجبي  راد در حاشيه  پانزدهمين  نمايشگاه  بين المللي  مبلمان  اداري  و منزل  افزود: معتقديم  كه  توليد بايد رشد كند تا صادراتي  قوي  داشته  باشيم .
رجبي  راد در عين حال  كالاهاي  توليد داخلي  را با كيفيت  بسيار خوب  ارزيابي  و تأكيد كرد: از آنجا كه  محصولات  ايراني  با دست  توليد مي شوند و جنبه  هنري و سنتي  دارند مسلما با دوام تر و زيباتر هستند.
وي ، قيمت  تمام شده  مبل  در ايران  را بسيار بالا خواند و اظهار داشت : كشورهاي  رقيب  با مزيت هايي  كه  دارند، مسلما قيمت  تمام  شده  محصولاتشان  از ما كمتر خواهد بود.
رئيس هيات  مديره  اتحاديه  صادركنندگان  مبلمان  اداري  و منزل  ابراز اميدواري  كرد كه  با هدفمندكردن  توليد و بهسازي  صنايع  چوب ، صنعت  مبلمان  رشد مناسبي كند و در بازار جهاني  حضور پررنگي  داشته  باشد.
رجبي  راد گفت : كشورهاي  پاكستان ، فرانسه ، آلمان ، كره ، بلژيك ، ايتاليا، اسپانيا، تايوان ، ژاپن ، چين ، انگلستان ، چك ، تركيه ، هلند، لهستان ، مالزي ، آمريكا، امارات  عربي  متحده  و اتريش  در اين  نمايشگاه  شركت  كرده اند.

ثبت سفارش ميوه آغاز شد
فارس:  با تصويب وزراي عضو كميسيون ماده ۱ ثبت سفارش انواع ميوه (سيب، پرتقال، نارنگي) با رعايت مقررات مجاز اعلام شد.
با تصويب وزراي عضو كميسيون ماده ۱ آئين نامه اجرائي قانون و مقررات صادرات و واردات متشكل از وزراي بازرگاني، صنايع و معادن و جهاد كشاورزي ثبت سفارش انواع ميوه (سيب، پرتقال و نارنگي) از تاريخ ۱۶/۱۰/۸۴ با رعايت ساير مقررات مجاز است.
براساس گزارش سازمان بازرگاني آذربايجان غربي براساس همين مصوبه حقوق ورودي پرتقال، نارنگي و سيب وارداتي تا تاريخ ۱/۱۲/۸۴ به ميزان ۳۰ درصد و بعد از آن ۴ درصد تعيين مي گردد.

خروج سيمان از سبد حمايتي قطعي و
مباحث كنوني پيرامون تعيين قيمت است
گروه اقتصادي: ميزان توليد، صادرات و چگونگي عرضه سيمان در بازار از مباحث مطرح پيرامون اين كالا است. با اعلام وزارت بازرگاني مبني بر ورود سيمان به سبد حمايتي ديدگاه هاي متفاوتي پيرامون اين اقدام مطرح و درنهايت تصميم گيري درمورد عرضه سيمان در بورس فلزات يا قرار گرفتن اين كالا در سبد حمايتي به شوراي اقتصاد واگذار شد.
با طهماسب مظاهري معاون كل وزارت امور اقتصادي و دارايي پيرامون روند تصميم گيري درمورد سيمان گفت وگو كرده ايم.
***
* تعيين وضعيت عرضه سيمان در چه مرحله اي است؟
- درمورد سيمان اكنون بحث خروج اين كالا از سبد حمايتي و نحوه قيمت گذاري آن پس از خروج از اين سبد مطرح است. اين كه كار تعيين قيمت فروش سيمان از طريق بورس فلزات يا به نحو ديگري انجام شود، در حال بررسي است. در رابطه با طرحي كه در دست بررسي و نهايي شدن است، نظر همه مسئولان، دست اندركاران، توليدكنندگان و وزارتخانه ها آن است كه مكانيزم و سازوكاري ارائه شود تا كارخانجات توليدي كسب سود نموده و از سوي ديگر انگيزه اي براي توسعه سرمايه گذاري و توليد سيمان در كشور موجود باشد همچنين واحدهاي توليدي در حال احداث در حداقل مدت و با حداكثر سرعت اجرا و به بهره برداري رسيده تا به ظرفيت توليدي كشور اضافه شود. موانع و محدوديت هاي اجراي اين طرح ها و تكميل طرح هاي در دست اجراي سيمان تا حد ممكن برداشته شده و درنهايت با قيمت عادلانه اي كه براي سيمان تعيين و كارخانجات سيمان را به آن قيمت عرضه مي كنند اين كالا به دست مصرف كنندگان خواهد رسيد.
* تصميم گيري شوراي اقتصاد درمورد سيمان تا چه زماني صورت خواهد گرفت؟
- با اين ديدگاه و محورهايي كه مطرح شد مقرر گرديده تا موضوع سيمان در شوراي اقتصاد بررسي و سازوكارهاي مناسبي اتخاذ شده و به مرحله اجرا درآيد. هر زمان اين طرح نهايي شده و به تصويب نهايي شوراي اقتصاد رسيد مجموع طرح با ابعاد و جزئيات آن به اطلاع عموم خواهد رسيد.
* آيا نتايج اين تصميم گيري تا قبل از پايان سال اعلام خواهد شد؟
- همانطور كه عنوان شد هر زمان شوراي اقتصاد و هيأت دولت به تصميم قطعي و نهايي درمورد سيمان برسند نتايج آن جهت اطلاع عموم اعلام خواهد شد، تلاش مي شود تا تكليف اين موضوع مشخص شود.
* با اين روند آيا سيمان در سبد حمايتي باقي مي ماند يا در بورس فلزات عرضه مي شود؟
- در زمينه سيمان دو بحث مختلف، خروج اين كالا از سبد حمايتي و نحوه تعيين قيمت فروش آن از طريق بورس يا راهكارهاي ديگر مطرح است اين دو بحث متفاوت است تصميم دولت در زمينه خروج سيمان از سبد حمايتي قبلا اتخاذ شده و درمورد مبحث دوم نيز در شوراي اقتصاد تصميم گيري خواهد شد.
* برخي معتقدند از آنجا كه درمورد بورس كالايي بحث تنظيم بازار مطرح است بايد سيمان و فلزات زير نظر وزارت بازرگاني و خارج از چارچوب بورس عرضه شود. نظر شما چيست؟
- اكنون اين مباحث مطرح است و پس از ارائه ديدگاه هاي مختلف مصوبه شوراي اقتصاد وتصميم دولت تكليف سيمان را مشخص خواهد كرد. دستگاه هاي دولتي مانند وزارت اقتصاد، صنايع و معادن، بازرگاني و... به صورت متمركز در اين زمينه مشغول به كار هستند كه با مصوبه شوراي اقتصاد جمع بندي نهايي اعلام خواهد شد.
* با روند موجود تصميم گيري درمورد سيمان، چه راهكاري براي رفع مشكلات كنوني عرضه سيمان مورد توجه قرار دارد؟
- در طرح نهايي همه اين مسائل ديده خواهد شد.
* تا زمان تصميم گيري شوراي اقتصاد وضعيت تنظيم بازار سيمان چگونه خواهد شد؟
- يكي از اصول مباحث مطرح در زمينه سيمان تسريع در احداث واحدهاي جديد و طرح هاي توسعه سيمان است تا بتواند مسئله عرضه را حل كند. اكنون توليد داخلي سيمان از تقاضاي موجود كمتر است و اين موضوع باعث احساس كمبود سيمان و نوسانات قيمت در بازار شده است.
* برخي صادرات اين كالا را عامل كمبود آن در بازار مي دانند.
- اين موارد ازجمله مباحث كارشناسي مطرح است كه پس از جمع بندي و اعلام نتيجه نهايي، درخصوص آن تصميم گيري خواهد شد. تصميم گيري نهايي درمورد سيمان برعهده شوراي اقتصاد خواهد بود.

اقتصادي
اجتماعي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |