شنبه ۲۴ دي ۱۳۸۴
جشنواره بيست و چهارم فيلم فجر اين هفته كليد مي خورد
شور و شوق جشنواره
000135.jpg
اگرچه فيلمسازان نسل اول سينماي ايران در جشنواره امسال حضور ندارند و بسياري از كارگردانان شاخص پس از انقلاب هم جزو غايبان جشنواره بيست وچهارم به شمار مي روند اما حضور گسترده سينماگران جوان و نسل ميانه سينما در جشنواره امسال با تب و تاب ويژه اي همراه است. فيلمسازاني كه با جسارت موضوع مورد علاقه خويش را ساخته و روانه جشنواره كرده اند و در رقابتي تنگاتنگ چشم به نتيجه بررسي هيأت داوران و ميزان استقبال مردمي دارند.
نگاهي به فيلم هايي كه در بخش مسابقه و ميهمان جشنواره به نمايش درمي آيند به دليل تنوع مضمون و تعدد فيلمسازان نسل دوم و سوم سينماي ايران به شدت شوق برانگيز است.
«چند مي گيري گريه كني» ساخته شاهد احمدلو كه نخستين فيلم بلند سينمايي او به شمار مي آيد يكي از آثار مطرح جشنواره امسال است كه براي مخاطب عام ساخته شده و به گفته حسن توكل نيا تهيه كننده فيلم مي تواند در بخش هاي كارگرداني، موسيقي، بازيگري و فيلمنامه توجه داوران را به خود جلب كند.
داستان فيلم درباره پيرمرد تنهايي است كه براي فراهم آوردن مقدمات مراسم ترحيم و درگذشتش از افرادي براي به سامان رساندن اين مسئله استفاده مي كند.
منوچهر نوذري، ابوالفضل پورعرب، شهرام حقيقت دوست و الناز شاكردوست بازيگران، محسن طنابنده نويسنده فيلمنامه و ناصر چشم آذر سازنده موسيقي متن فيلم اند.
تهيه كننده چند مي گيري گريه كني درباره حضور زنده ياد منوچهر نوذري در اين فيلم مي گويد: خيلي دوست داشتم او زنده بود و فيلم را در جشنواره مي ديد. اين فيلم يادگار بسيار شايسته و خوبي از يك هنرمند پيشكسوت است.
فريدون جيراني امسال با دو فيلم در جشنواره حضور دارد. ستاره مي شود و ستاره بود عنوان دو جلد از ستاره هاي سه گانه جيراني است كه اولي در بخش مسابقه و دومي در بخش ميهمان به نمايش درمي آيد. سه گانه فريدون جيراني درباره سينماست و در هريك از زاويه اي به سينما مي پردازد. جلد اول ستاره ها، ستاره مي شود، جلد دوم ستاره است و جلد سوم ستاره بود عنوان دارد.
ستاره مي شود داستان دختر جواني است به نام «پونه گلكار» كه به بازيگري علاقه دارد و مي خواهد ستاره سينما شود. او كه با نقش هاي كوتاه به عنوان بازيگري در حاشيه فعاليت دارد روزي پدرش را كه يك بازيگر قديمي تئاتر است و سال ها روي صندلي چرخ دار زندگي مي كند براي اجراي نقشي با خود مي برد. پدر كه تغيير لباس داده جلو دوربين قرار مي گيرد اما...
عزت الله انتظامي، امين حيايي، رضا رويگري، آهوخردمند و انديشه فولادوند در قسمت نخست ستاره اي جيراني نقش آفريني كرده اند.
ستاره بود كه در بخش ميهمان جشنواره حضور دارد ماجراي دختر خبرنگاري است كه شخصي با او تماس مي گيرد و مي گويد روح انگيز يكي از ستاره هاي قديمي سينما مرده است. خبرنگار با سرعت به تئاتر پارس در لاله زار مي رود با اين تصور كه زن درگذشته روح انگيز سامي نژاد بازيگر فيلم «دختر لر» است، او در آنجا با سرايداري روبه رو مي شود كه درخواست يك قبر در قطعه هنرمندان براي روح انگيز دارد.
خسرو شكيبايي، انديشه فولادوند، امين حيايي، مرتضي احمدي، داريوش اسدزاده، مهين بزرگي، فهيمه راستكار در ستاره ها بود به عنوان بازيگر حضور دارند.
ستاره هاي فريدون جيراني باتوجه به كارگرداني حرفه اي او و حضور جمعي از ستارگان سينماي ايران از آثار بحث انگيز جشنواره امسال خواهد بود.
خسرو معصومي كه با فيلم «دوران سربي» به سينما آمد پس از موفقيت «رسم عاشق كشي» در دو جشنواره فيلم كودك و جشنواره فيلم فجر امسال نيز در همان حال و هوا با فيلم جايي در دوردست در جشنواره و در بخش مسابقه حضور دارد. او مي گويد «جايي در دوردست» دومين فيلم از سه گانه اي  است كه درباره عشق ساخته ام. قسمت نخست آن «رسم عاشق كشي» بود و قسمت سوم «بيرون از بهشت» عنوان دارد كه به زودي كليد خواهم زد. هر سه فيلم حول محور يك موضوع عاشقانه است منتهي در داستان اول عشق نافرجام است و در قسمت دوم يك مقدار اميدواركننده تر است و براي خودش فرجامي دارد اما داستان قسمت سوم تلفيقي از اين دو داستان است.
ماجراي فيلم جديد معصومي در منطقه كجور مازندران مي گذرد. جسد يك جنگلبان در زير برف پيدا شده است. جنازه او را در كنار يك درخت قطع شده يافته اند. علت مرگ ضربات متعدد تبر بوده است. جواني به نام جمال به اين قتل اعتراف كرده اما شواهد مي گويد كه او قاتل نيست. پاي يك عشق در ميان است. عشق جمال به دختري لال به نام نيالا. او دختر يكي از قاچاقچيان چوب منطقه است.
بازيگران حرفه اي اين فيلم مهران رجبي و عباس اميري هستند و ديگر نقش ها را بازيگران غيرحرفه اي بازي مي كنند.
«رفيع پيتز» پس از ۶ سال غيبت امسال با فيلم« زمستان »در بخش مسابقه جشنواره حضور دارد. او كه فيلم هاي فصل پنجم و صنم را در كارنامه دارد اين بار فيلمش را براساس داستاني از محمود دولت آبادي با عنواني كه از شعر مهدي اخوان ثالث وام گرفته به تصوير كشيده است.
از ويژگي ديگر اين فيلم نواي دلنشين استاد محمدرضا شجريان است كه در چند قسمت فيلم شنيده مي شود. استاد شجريان سال ها قبل در فيلم دلشدگان زنده ياد علي حاتمي قطعاتي را اجرا كرد و امسال نيز قطعه زمستان او را كه سال ها قبل اجرا كرده است در اين فيلم خواهيم شنيد.
در زمستان است ميترا حجار، عليرضا نيك صولت، سعيد اوركني و اوستا عزيزشاتير به ايفاي نقش مي پردازند.
محمد دادگو تهيه كننده فيلم مي گويد اين فيلم برداشتي آزاد از داستان سفر نوشته دولت آبادي است كه خط قصه دنبال اما ديالوگ آن كمتر شده است.
با فيلمبرداري بخش باقي مانده از فيلم پرونده  هاوانا علي  رضا رئيسيان نيز امسال با اين فيلم در جشنواره حضور دارد.
فيلمبرداري فيلم كه از ابتداي سال جاري در ايران به اتمام رسيده بود، پس از اين كه تلاش هاي تهيه كننده و كارگردان براي سفر به  هاوانا پايتخت كوبا به سرانجام نرسيد، با تغيير نگارش فيلمنامه توسط فرهاد توحيدي، فيلم نامه نويس اثر، فيلمبرداري بخش باقي مانده در ايران انجام شد.
داستان پرونده  هاوانا كه چهارمين فيلم عليرضا رئيسيان محسوب مي شود، درباره دكتري به نام پژمان است كه پا را از خط بيرون گذاشته است.خود او نيز اين مساله را مي داند و بر او معلوم است كه شركت هاي چند مليتي بازارهايشان را آسان به دست نياورده اند تا آسان از دست بدهند.سوء تفاهم عاطفي از يك سو و درگيري همسرش با وي از ديگر سو، آغاز اين ماجرا است.
تدوين بخش هاي فيلمبرداري شده جديد توسط مصطفي خرقه پوش آغاز شده است و بلافاصله پس از اتمام تدوين نهايي، پرويز آبنار صداگذاري و ميكس فيلم را به پايان رساند.در اين فيلم، بازيگراني چون نيكي كريمي ، امين تارخ، ماه چهره خليلي، حميد رضا پگاه، اصغر همت، ناصر لقايي، حميد مهر آرا ، همايون ارشادي و نيكو خردمند به ايفاي نقش پرداخته اند.
ديگر عوامل فيلم عبارتند از:تهيه كننده: سيد ضياء هاشمي، مديران فيلمبرداري: محمود كلاري و تورج منصوري، طراح صحنه و لباس: ايرج رامين فر، طراح چهره پردازي: امير اسكندري.مشاور چهره پردازي: عبدالله اسكندري، صداگذاري و ميكس: پرويز آبنار، صدابردار همزمان: مهران ملكوتي، موسيقي متن: كريستف رضاعي، مدير توليد: محمد حسن نجم، تدوين: مصطفي خرقه پوش انسيه  شاه حسيني  كارگردان  سينما كه  با فيلم  جنگي  شب  بخير فرمانده  در جشنواره  فجر حضور دارد، گفت : هر چه  دارم  از هشت  سال  دفاع  مقدس  است .
شب  بخير فرمانده  با مضمون  دفاع  مقدس  داستان  زندگي  يك  خبرنگار جنگي  است كه  در شب  عمليات  و در زير باران  شديد راهش  را گم  مي كند.
شاه حسيني  افزود: ساختار هنري  كشور در ايام  دفاع  مقدس  و با حضور مردم  شكل  گرفت  و هر فيلمي كه  از مردم  حرف  مي زند و به  نوعي  آنها را درگير مي كند، اثر ملي  است .سينماي  ملي  با نگاه  به  خواست مردم  و مشاركت  آنها در پرداخت  موضوع  شكل  مي گيرد و سينماي  دفاع  مقدس  از چنين  ظرفيتي  برخوردار است .وي ، درگيركردن  مردم  در موضوع هاي  سينمايي  را عامل  جذابيت  اثر و مخاطب  يابي  براي  نمايش  فيلم هاي  سينمايي  عنوان  كرد.
شاه حسيني  كه  پس  از موضوع  جنگ ، ورزش  فوتبال  را براي  فيلم  بعدي  خود با عنوان  پنالتي  انتخاب  كرده  است ، افزود: اين  طرح  سينمايي  پس  از نهايي شدن ، سال  آينده  ساخته  مي شود.
فيلم  غروب  شد بيا نخستين  ساخته  بلند شاه حسيني  نيز سال  گذشته  در جشنواره فجر در بخش  مسابقه  سينماي  ايران  حضور داشت .
فيلم  سينمايي «تقاطع» به  كارگرداني  ابوالحسن  داودي  از آثار بخش  مسابقه  سينماي  ايران  اين  دوره  جشنواره  بين المللي  فيلم  فجراست .داودي  اين  فيلم  را پس  از فترتي  چندساله  پس  از «نان ، عشق  و موتور هزار» و فراغت  از مسئوليت هاي  اجرايي  در خانه  سينما ساخته  است .
فيلم  تقاطع  با مضموني  اجتماعي  به  روايت  چهارراه  حوادث  آدم هايي  كه  در تقاطع  مسير زندگي  را تغيير مي دهند، مي پردازد.«فاطمه  معتمدآريا» ، «بهرام  رادان» و «بيژن  امكانيان» در اين  فيلم  نقش آفريني  كردند.
«كارگران  مشغول  كارند» ساخته  ماني  حقيقي  عنوان  فيلم  ديگر بخش  مسابقه امسال  جشنواره  فجر است  كه  تلاش  جمعي  و اميد را به  تصوير مي كشد.
اين  فيلم  داستان  چهار دوست  قديمي است  كه  در حاشيه  يك  جاده  كوهستاني  متوجه  تخته  سنگ  عظيمي  مي شوند و وسوسه  مي شوند كه  آن را جابجا كنند.
«آتيلا پسياني» ، «محمود كلاري» و «اميد روحاني» در فيلم  جديد حقيقي  به ايفاي  نقش  پرداختند.
فيلم  سينمايي «سينه  سرخ» از پرويز شيخ  طادي  ديگر فيلم  اين  بخش  است  كه در برگيرنده  موضوعي  انتزاعي  و كودكانه  است .
اين  فيلم  داستان «علي يار» كودك  دوازده  ساله  مسلمان  است  كه  در پي  مرگ بهترين  دوست  خود براي  احياي  او به  دنبال  كسي است  كه  دم  مسيحايي  داشته باشد.
«مهدي  احمدي» ، «سپيده  گلچين» و «عليرضا داودنژاد» از بازيگران  فيلم سينه  سرخ  هستند.
ابراهيم حاتمي كيا يكي از شاخص ترين چهره هاي جشنواره امسال است كه با فيلم «به نام پدر» در جشنواره حضور دارد. او در يادداشتي «به نام پدر» را نقض ادعاهايش درخصوص نساختن فيلم هاي جنگي دانسته و از دلايل خود براي بازگشت دوباره به سينماي جنگ گفته است. ابراهيم حاتمي كيا در اين يادداشت عنوان كرده است: به نام پدر قصد دارد در رديف چهاردهم دوران فيلمسازيم بايستد. مي گويم قصد دارد چرا كه هنوز قد و قامت كامل آن برايم تجلي عيني پيدا نكرده است.
بعد از نامرادي هاي فيلم موج مرده گفته بودم ديگر از دنياي نسل جنگ فيلمي نخواهم ساخت؛ ولي «به نام پدر» نقض اين ادعاست. قطعاً شما نيز همچون خودم دليل مي خواهيد. صادقانه مي گويم كه هيچ جوابي جز انتظار پاسخ آن از درون فيلم به نام پدر ندارم، صبر كنيم تا به نام پدر آماده شود. خدا كند جواب خردمندانه اي داشته باشد.
حاتمي كيا سپس از به نام پدر به عنوان ناجي خود پس از اتفاقات فيلم به رنگ ارغوان ياد كرده و آورده است: اما اجازه دهيد يادي كنم از ناجي خودم در بدترين شرايط عمر كاريم. درست در اوج فشار، عصبيت، نااميدي، خشم، بغض و بي راهي كه خدا براي هيچ اهل ذوقي نصيب نكند به نام پدر مثل فانوس دريايي مرا از درياي پر تلاطم به رنگ ارغوان خارج كرد.
اگر نبود به نام پدر من با آن حال شكسته ام به كدامين چاه پناه مي بردم و چه تناقضي است در اين عالم هنر كه تو از وضعيت پيش آمده براي يكي به ديگري پناه مي بري و هيچ نوش دارويي به اين اندازه توان شفا بخشي نداشت.
اين كارگردان يادداشت خود را با دعايي براي فيلم آخرش به پايان برده است. وي آرزوهاي خود را چنين عنوان كرده است: اجازه دهيد آرزوهايم را براي به نام پدر در قالب دعا بگويم و شما آمين بگوييد.
خدايا به نام پدر را تماشايي كن، خدايا ما را شرمنده تماشاگران به نام پدر مكن. خدايا به نام پدر را در تماشاخانه هاي كهنه و زوار دررفته وطني، باز هم قابل رؤيت كن. خدايا به نام پدر را درسبد اقتصادي خانواده ايراني جاي بده.
خدايا به نام پدر را امانتدار خوبي براي جلوه هنرنمايي هنرمندان همراهش بفرما. خدايا به نام پدر را براي جوانان نوجويمان قابل بفرما.
فرشيد

با نمايش ۴۳ فيلم برگزيده
جشنواره زنان فيلمساز امروز آغاز مي شود
000129.jpg
گروه ادب و هنر: نخستين جشنواره زنان فيلمساز از روز شنبه ۲۴ دي ماه در خانه هنرمندان ايران آغاز به كار خواهد كرد.
در نشست مطبوعاتي نخستين جشنواره زنان فيلمساز كه در خانه هنرمندان ايران برگزار شد مازيار رضا خاني مدير اين جشنواره گفت: دبيرخانه زنان هنرمند پس از تأسيس در سال ۸۳ طرح برگزاري نخستين جشنواره زنان فيلمساز را مطرح كرد كه پس از ۸ ماه پيگيري از طريق كميته هاي مختلف كار خود را آغاز كرد كه طي آن ۵۱۶ فيلم به دبير خانه فرستاده شد كه در مجموع ۴۳ فيلم به مسابقه راه پيدا مي كنند.
وي افزود: از اين ميان ۱۰ فيلم در بخش نيلوفر زرين، ۳۳ فيلم در بخش نيلوفر سيمين و ۳ فيلم از سوي منتقدان سينمايي در بخش تنديس نيلوفر انتخاب شده اند.
رضا خاني در ادامه گفت: داريوش مهرجويي، مجيد مجيدي و مهوش شيخ الاسلامي  به عنوان اعضاي هيأت داوران اين جشنواره معرفي شده اند؛ اين افراد از هفته گذشته كار خود را درخصوص بررسي آثار آغاز كرده اند، اين در حالي است كه هيأت انتخاب آثار نيز مرضيه برومند، پوران درخشنده و عفر صانعي مقدم بوده اند.
مدير جشنواره افزود: برگزاري اين جشنواره نقطه عطفي است؛ در اين راه و اين جشنواره هيچ گونه نگرش فمنيستي و نگاه خاص ندارد بلكه يك مجموعه براي فعاليت هاي زنان است.
وي ادامه داد: همچنين در كنار اين جشنواره، كارگاههاي آموزشي نيز از ۲۴ دي ماه در اتاق نيلوفر خانه هنرمندان برگزار خواهد شد و علاقه مندان مي توانند جهت شركت در اين كارگاههاي آموزشي از ۹ صبح روز شنبه به اتاق نيلوفر خانه هنرمندان جهت ثبت نام مراجعه نمايند؛ فيلم هاي منتخب جشنواره نيز از ۲۴ دي ماه هر شب در خانه هنرمندان به نمايش در مي آيد؛ مراسم اختتاميه جشنواره زنان فيلمساز هم روز پنجشنبه ۲۹ دي ماه خواهد بود كه از ساعت ۵ تا ۷ بعدازظهر در تالار بتهوون خانه هنرمندان برگزار خواهد شد و از برگزيدگان تقدير به عمل خواهد آمد، علاوه بر اين بعد از اختتاميه، يك يك گروه ۵۵ نفر از هنرمندان شركت كننده در اين جشنواره به مدت ۳ روز عازم كيش خواهند شد.
در ادامه اين نشست مطبوعاتي احمد سالاري كه از مديران برنامه عمران سازمان ملل است به هدف اصلي اين سازمان اشاره كرد و آن را مشاركت و كمك به كشورها در راستاي دستيابي به اهداف توسعه پايدار عنوان كرد.
سالاري ۴ زمينه اصلي فعاليت اين سازمان را توسعه حكومت مداري خوب ،فقر زدايي، حمايت از محيط زيست و دستيابي به توسعه هزاره تا سال ۲۰۱۵ ميلادي عنوان كرد و افزود: حكومت مداري زمينه هاي مختلفي دارد كه از جمله آن كمك به جامعه مدني براي توانمندسازي و كمك به نهادهاي ملي در زمينه مسائل زنان است.
بحث توانمندي زنان جنبه هاي مختلفي دارد و به عقيده ما اين حركت خوبي در بخش هنري است كه مي تواند بازتاب هاي اجتماعي خوبي را با خود داشته باشد.
فيلم هاي كه قرار است در دو بخش رقابتي نيلوفرزرين وسيمين به نمايش درآيند عبارتند از :
الميرا (پريسا پروين نيا)، فصل هفتم (مرجان اشرفي زاده)، به پرده نارنجي دست نزن (يلدا جبلي) عكس بدون قاب (مونا زندي حقيقي)، ميتيا ميخاييلويچ (مهسا خليلي)، پايان زمستان (لاله برزگر) من، تو ، مهتاب (ليلا كرامتي)، جنس دوم (لاله مستوفي)، شاليزه (اعظم نجفيان) زن، مرد، كودك (آزيتا دمندان).
در بخش پويا نمايي: اتاق جيغ (شيدا زرين فام)، رستوران متروك (رامك امين كاظمي و مريم عباسپور)، تولد (هدي مكرمي )، عقربه ها (معصومه تركي هرچگاني)، من و خودم (ماندانا كريمي ) در بخش مستند ۱۴ فيلم: اينانا (سودابه مجاوري)، دايه شكر (مينو كياني)، ميلكان (مينو كياني) كشتي نوح (سودابه بابا گپ)، كمي هم براي من معلق بزن (آرزو برادران ابراهيمي ) رويان (پريسا شاهنده) روسيه شايد فردا (پوران صارمي )، جزيره (صفورا احمدي)، رنگ و رنج (الهه گل محمدي) تهيه كننده بودن در سكوت (مژگان رود باراني)، ناولي به روايت تناولي (ليلا نقدي پري)، شايد آنجا (لعيا مير نصيري)، تماشاخانه (پگاه آهنگراني) آن بدون سايه (مهناز محمدي) اسامي ده فيلم انتخاب شده جهت شركت در بخش رقابتي سيمين نيز عبارتند از: در بخش داستاني ۴ فيلم: خانه ام تاريك است (سهيلا ملكي)، همه چيز مي تواند آبي باشد (مرضيه شعباني)، يك (پگاه كريم زاده)، روبان سياه (سكينه عرب اسدي) در بخش تجربي، ۳ فيلم: صداي خواب آلود (ناهيد عصمتي)، گريز (منصوره قديري)، پارادايس (طاهره براتي نيا)، در بخش پويانمايي ۳ فيلم: پرنده روح (شهلا قاسميان)، پروانه ها براي چه پرواز مي كنند (مولود نعمتي)، كمكم كن (راضيه شهرآئيني).

هنر
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |