گروه بین‌الملل – محمدکرباسی: هر چند از 19‌ فوریه که هواپیمای محمد البرادعی، مدیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در فرودگاه قاهره به زمین نشست بسیاری از او به‌عنوان رقیب سرسخت و جدی حکومت حسنی مبارک در انتخابات سال 2011 مصر یاد می‌کردند

اما او تا 11 اسفند نشانه‌ای مشخص در این زمینه از خود بروز نداده بود.

11 اسفند اما او سرانجام به‌طور جدی نشان داد که به‌دنبال تغییر و تحولات اساسی در کشورش است.

محمد البرادعی در نخستین بیانیه رسمی خود پس از تاسیس گروه مخالف مجمع ملی تغییرات به صراحت خواستار اصلاحات در قانون اساسی، پایان حالت فوق‌العاده و لغو محدودیت‌های موجود برای نامزدهای ریاست‌جمهوری مصر شده است.

وی در بیانیه‌ای که رنگ و بوی آن کاملا از آماده شدن مدیرکل سابق آژانس برای رقابتی سخت با حسنی مبارک رئیس‌جمهور مصر خبر می‌داد خواستار آن شد که مصری‌هایی که در خارج کشور به سر می‌برند بتوانند به‌صورت وکالتی در انتخابات شرکت کنند.

وی اعلام کرد که طیف بزرگی از جامعه مصر خواستار این اقدامات هستند تا انتخاباتی عادلانه و آزاد برگزار شود که نخستین مرحله برای رسیدن به این هدف،  اصلاحات جامع است.

احزاب مخالف مصر عقیده دارند که حسنی مبارک پس از نزدیک به 30 سال حکومت بر مصر در تلاش است تا با جانشینی پسر خود اداره دولت مصر را به‌صورت خاندانی همچنان حفظ کند. مبارک از 14 اکتبر سال‌1981 و پس از ترور انور سادات، ریاست‌جمهوری مصر را در اختیار گرفت.

از آن زمان تاکنون مبارک قوانین حالت فوق‌العاده را در مصر اعمال کرده است که براساس آن دولت مصر می‌تواند هر فردی را بدون برگزاری دادگاه و برای مدت نامشخص زندانی کند. همچنین این قوانین اجازه نظارت بر تردد افراد، مراسلات پستی، ارتباطات تلفنی و مطبوعات را می‌دهد که تمدید آن به‌طور مکرر در 30 سال حکومت مبارک باعث انتقاد شدید  احزاب مخالف این کشور شده است.

البرادعی که اکنون بسیاری او را تنها کسی می‌دانند که با استفاده از وجهه بین‌المللی خود قدرت قد علم کردن جلوی حکومت مبارک را دارد هفته گذشته هم در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تاکید کرده بود که تغییرات سیاسی تنها راه جلوگیری از آشفتگی و ناآرامی در مصر است.

وی تاکید کرد: تغییر برای مصر اجتناب‌ناپذیر است. قصد دارم این تغییر را قبل از رسیدن به نقطه برخورد بین مردم و حکومت ایجاد کنم. البرادعی 67‌ساله گفت: من قصد دارم آن دسته از مردم مصر را که خواهان تغییرات هستند متحد کنم تا نظام کنونی مصر به نظامی مردم سالار که عدالت اجتماعی برقرار می‌کند، تبدیل شود.

بسیاری از احزاب مخالف مصر اکنون البرادعی را بهترین فرد ‌می‌دانند و قصد دارند با اتحاد خود در انتخابات 2011 از وی حمایت کنند. هرچند در 19 فوریه مخالفان از البرادعی مانند یک قهرمان استقبال کردند اما رسانه‌های دولتی مصر از زمانی که گمانه‌زنی درباره نامزدی مدیرکل سابق آژانس آغاز شد حملات سختی علیه وی را شروع کرده‌اند.

این در حالی است که براساس اصلاحاتی که در سال 2005 در قانون اساسی مصر صورت گرفته است، نامزدی افراد مستقل در انتخابات تقریبا غیرممکن است و هر فردی برای پیروزی در انتخابات باید از حمایت حزب حاکم برخوردار باشد.

نخستین رؤیای البرادعی اکنون شکستن این دایره بسته است تا شاید مردم مصر بتوانند با نامزدی افراد خارج از حزب حاکم برای نخستین بار رئیس‌جمهوری خود را به‌صورت دمکراتیک انتخاب کنند. البرادعی پیش از این با اعلام اینکه «نظام مصر اگر به مطالبات مردم توجه نکند، با انتفاضه مردمی مواجه می‌شود»  خط و نشان خود را  برای مبارک درصورت پایان نیافتن روند 30 سال گذشته این کشور  کشیده است.