همشهری آنلاین: رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم معتقد است که در حوزه نشر قرآنی در سال 88 گام‌های قابل‌ قبولی برداشته‌ نشده و ظرفیت این حوزه در تولید دانش قرآنی بسیار بیش از این‌هاست و باید تلاش‌هایی بیشتری در این زمینه صورت بگیرد

حجت‌الاسلام والمسلمین «محمد‌صادق یوسفی‌مقدم»، رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با بیان این مطلب، در پاسخ به این پرسش که حوزه نشر قرآنی و دینی در سالی که گذشت با چه فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است، گفت: نشر قرآنی و دینی به عنوان یکی از حوزه‌های مهم نشر کشور همواره مطرح بوده و مخاطبان خاص خود را نیز دارد، بنابراین شایسته است، نقاط ضعف و قوت این حوزه از نشر هر روز بیش از روز گذشته شناخته شود و در جهت رفع و تقویت آن‌ها تلاش‌هایی صورت گیرد.

این قرآن‌پژوه با بیان این مطلب که نگاهی کلی به نشر قرآنی در سال 88، نشان می‌دهد که در مجموع در حوزه علوم قرآنی و معارف قرآنی باید تلاش بیشتری صورت گیرد، مراکز پژوهشی باید به نیازها و مخاطبان توجه بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: امروزه که به عصراطلاعات معروف شده است، با عصر بسیار سنگینی از حیث فرهنگ روبرو هستیم، ما تقریباً در یک تعارض و تقابل بسیار جدی در مقطع کنونی در عرصه ارائه فرهنگ و اندیشه قرار داریم، در یک طرف اندیشه‌های غربی وجود دارد، که باید در مقابل با آن‌ها اندیشه‌های اسلامی مناسبی ارائه کنیم.

یوسفی‌مقدم گفت: بنابراین بدیهی است، مراکز پژوهشی ما که به عنوان پشتوانه‌های تئوریک در حوزه‌های فرهنگی نظام عمل می‌کنند، باید بیشتر به نیازهای روز مخاطبان توجه کنند، باید جنگ نرم‌افزاری را جدی گرفت، فرمول‌ها، شیوه‌ها و روش‌های جدیدی برای ارائه پژوهش‌های قرآنی در نظر گرفت، هم‌چنین باید توجه داشت که هیچ‌گاه نباید از معیارهای پژوهش تخلف کرد، چرا که پژوهش همواره باید جنبه عمیق و بنیادین خود را داشته باشد، اما نگاه به مخاطب و نیازهای روز را نیز باید مورد توجه قرار داد.

وی در انتقاد از برخی ناشران قرآنی گفت: به نظر می‌رسد، ما در سال 88 در حد قابل‌قبولی قدم بر نداشته‌ایم و ظرفیت ما در حوزه تولید دانش قرآنی بسیار بیش از این‌هاست، اما این نکته را هم باور داریم که می‌توان حرکت کرد، دلیل آن هم این است که در مراکز فرهنگی در سطح بین‌الملل علی‌رغم حملات فوق‌ا‌‌لعاده‌ای که مخالفان جمهوری اسلامی دارند، موافقان با همین بضاعت اندک حضور می‌یابند و خوب جلوه می‌کنند و پاسخگو هستند.

اگر سامان‌دهی و برنامه‌ریزی بهتر و دقیق‌تری صورت گیرد، ما می‌توانیم تحقق بسیار خوبی در عرصه‌های سایبری، فرهنگی و پژوهشی بر مخالفان خود داشته باشیم.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم در اشاره به فعالیت‌های این مرکز در سال 88 گفت: مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم، در سالی که گذشت، 8 جلد کتاب پژوهشی را منتشر کرده است، از جمله این آثار می‌توان به «پلورالیسم دینی از منظر قرآن کریم»، «درآمدی بر اصول و تحول فرهنگی با الهام از نزول تدریجی قرآن»، «بحث ارتداد از منظر قرآن»، «جلد سوم برگزیده فرهنگ قرآن»، «جلد هفتم دایرة‌المعارف قرآن» اشاره کرد، هم‌چنین این مرکز در سال 88، تدوین 41 اثر پژوهشی دیگر را آغاز کرد که از آن میان، 26 اثر هم‌اکنون درمراکز نشر مراحل پیش از چاپ را می‌گذراند و 15 اثر هم آماده برای ارسال به مراکز نشر است.

وی ادامه داد: در این سال هم‌چنین، تدوین کلان‌پروژه‌هایی در حوزه علوم قرآنی نیز تصویب شد که اجرایی شدن و عملیاتی شدن آن‌ها مربوط به سال 89 است.

یوسفی‌مقدم تصریح کرد: بنابراین با مشاهده این فعالیت‌ها و بررسی کیفیت آثار می‌توان نتیجه‌گیری کرد که مرکز فرهنگ و معارف قرآن در زمینه فعالیت‌های پژوهشی خود بسیار موفق بوده و آثار پژوهشی ارزشمندی در سال 88 به جامعه ارائه کرده است، البته ما در این سال تلاش داشتیم، نقاط ضعف خود را شناسایی کنیم و منطبق با نیازهای معاصر و با نگاه بیشتر به مخاطب به تولید آثار بپردازیم.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد در سال جدید ناشران به ویژه ناشران قرآنی و دینی و مولفان این حوزه‌ها با توجه به نیازهای جامعه و شناخت مخاطبان همگام با حوزه‌های دانشی روز حرکت کنند و گامی مهم در عرصه توسعه و گسترش دانش به ویژه در حوزه علوم قرآنی برداشته شود.