گروه شهری: شهردار تهران گفت: اگر می‌گوییم با استکبار جهانی و فساد و فقر مبارزه می‌کنیم، راه شهدا و امام(ره) را ادامه می‌دهیم

و خدمتگزار مردمیم، باید بدانیم که آرمان‌های مقام معظم رهبری و خواسته‌های ایشان چیزی جز خواسته‌های مردم و امام نیست و اگر این موضوع را باور داریم باید برای تحقق آن کار کنیم و هیچ بهانه‌ای نباید ما را از کارکردن منصرف کند.

دکتر محمدباقر قالیباف، 16 فروردین در مراسم افتتاح پروژه زیرگذر الغدیر در منطقه 18 با بیان این مطلب، ضمن تبریک سال نو و فرارسیدن روز جمهوری اسلامی و آرزوی موفقیت برای همه شهروندان گفت: امسال را مقام معظم رهبری سال همت و کار مضاعف نامگذاری کردند و شهرداری تهران آغاز خوبی در این راه داشت.

و از 20 اسفند ماه که همه به‌دنبال رفتن به مرخصی بودند، همه همکاران من تصمیم گرفتند و اگرچه برنامه‌ریزی‌های خود را داشتند اما چون احساس کردیم که کارهای بر زمین مانده وجود دارد با همت مضاعف کار و تلاش بیشتری را آغاز کردیم و از این‌رو از همه دست‌اندرکاران شهرداری که به‌صورت 3 شیفت در این مدت کار کردند،  تشکر می‌کنم. وی افزود: فعالیت‌های شهرداری در این ایام بیش از هر زمان دیگری مشهود است و هیچ‌جایی از شهر نبود که تلاشی صورت نگیرد.

قالیباف با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری و اینکه در سال  همت و کار مضاعف  چه ضرورت‌ها و وظایفی ایجاد می‌شود،  اظهار کرد: اگر به نامگذاری سالیان گذشته نگاه کنیم می‌بینیم که نام‌هایی مانند سال وجدان کاری و انضباط اجتماعی، سال نوآوری و شکوفایی، سال اصلاح الگوی مصرف، همه اینها در کنار هم معنا پیدا می‌کنند و اینکه در دهه چهارم انقلاب که دهه پیشرفت و عدالت است، 

برای من و افرادی مثل من که مسئول هستند،  نشان از آن دارد که مسئولان در جمهوری اسلامی در هر سطحی هستند، بدانند که توقع مردم و مقام معظم رهبری از یک طرف و ضرورت انقلاب و آرمان‌های امام و شهدا در این است که فقط کار کنیم.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: هیچ بهانه‌ای نباید ما را از کارکردن منصرف کند و یا اینکه به‌دنبال بهانه‌جویی برویم و ضعف خود را با بهانه جویی بپوشانیم که کار نکنیم. وی افزود: در شهرداری تهران با همه همکارانمان این کار را به‌طور مشخص انجام می‌دهیم و تا 15 اردیبهشت فعالیت‌های شهرداری و اینکه با چه شیوه و روشی کارهای امسال را انجام می‌دهیم به اطلاع همه مردم می‌رسانیم تا هم ما وظایف‌مان را به‌درستی انجام دهیم و هم آنها وظایف‌شان را بدانند و از این‌رو شرمنده مردم و مقام معظم رهبری نباشیم.

شهردار تهران، زمان را سرمایه عظیمی دانست که از دست دادن آن قابل جبران نیست و افزود: در شهرداری مصمم هستیم آهنگ کار خوبی که از ابتدای سال آغاز شده را ادامه دهیم.

قالیباف ادامه داد: کارها باید با درایت، عقلانیت، بدون سعی و خطا و خردمندانه باشد و از عقل جمعی و مشورت استفاده کنیم که از ضرورت‌های همت‌وکار مضاعف است که با کمک شما در شهرداری در این راستا گام برمی‌داریم. وی با بیان اینکه باید از گنجینه‌های بزرگ دفاع مقدس و دوران جهاد استفاده کنیم،  گفت: باید از این فرهنگ استفاده کنیم تا خیر و برکت آن‌روزها امروز هم به سراغ ما آید.

قالیباف تصریح کرد: باید برادری‌ها را بیشتر کنیم و از نق و نوق‌های سیاسی دست برداریم.  مردم دیگر حوصله شنیدن اختلاف‌ها را ندارند و از این حرف‌ها خسته هستند  و می‌گویند کسی که به‌دنبال اختلاف برود آدم عاقلی نیست و اگر فرهنگ دفاع مقدس را پیشه کنیم خداوند هم به ما برکت می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: اگر وقت ما بیشتر نمی‌شود، نیت‌ها را درست کنیم،  بردباری و محبت داشته باشیم و اهل گذشت باشیم،  کار بد را با کار بد پاسخ ندهیم تا خدا برکت دهد و همت ما مضاعف‌تر شود و اینها ضروریاتی است که باید به آنها توجه کنیم.

شهردار تهران با اشاره به نقش شهروندان در کمک به مدیریت شهری گفت: در شهرداری هم کارهای خود را آغاز کرده و خیز خود را برداشته‌ایم اما ادامه بعضی کارها مانند کیفی‌سازی و بهره‌برداری درست درصورتی‌که مشارکت مردم نباشد اثر بخشی لازم  را نخواهد داشت.

قالیباف افزود: نظافت شهری تا حدی در دست ماست مانند جمع‌آوری و تفکیک زباله اما اگر هر شهروند فقط 20 گرم زباله کمتر تولید کند،  برای ما صدها تن زباله کاهش یافته است.  زمانی آب گرفتگی جوی‌ها 800 نقطه بود که امروز به 100‌نقطه رسیده است،  اگر مغازه‌دار توجه کند و زباله‌های خود را داخل جوی نریزد کمک بزرگی به ماست.

در سال‌جاری که سال همت و کار مضاعف است،  باید دست به دست هم دهیم و کارها را پیش ببریم. وی با بیان اینکه باید نخبگان، شهروندان، شورایارها و علما دست به دست هم بدهند تا اتفاق بزرگی بیفتد،  گفت: در حال حاضر بستر این کار فراهم شده و هرجا در شهر برویم،  می‌بینیم که تبدیل به کارگاه شده است و در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی هم کارهای زیادی انجام شده و از رسانه ملی و خبرنگاران نیز می‌خواهم در این زمینه ما را همراهی کنند.

دغدغه مدیریت شهری و شهروندان، حمل‌ونقل عمومی است

شهردار تهران با اشاره به جمع‌آوری پایه‌های مونوریل صادقیه گفت: برخی رسانه‌ها این طور اعلام کردند که از زمانی که من به شهرداری آمدم جلوی عملیات پروژه را گرفتم و مانع از ساخت و ادامه آن شدم اما دوستان بدانند که از ابتدا قرار بود این پروژه 18 ماهه تمام شود و زمانی که در سال 84 من وارد شهرداری شدم یک سال بود که پروژه کاملا متوقف شده بود.

محمدباقر قالیباف در حاشیه افتتاح پروژه پل و زیرگذر الغدیر در منطقه 18 در جمع خبرنگاران افزود: علت توقف این پروژه به 2 دلیل بود؛ اول آنکه مصوبه نداشت و شورای شهر وقت آن را تصویب کرد ولی فرمانداری تایید نکرد از این‌رو این پروژه مصوبه قانونی نداشت و دوم اینکه کار کارشناسی برای آن صورت نگرفته بود و پس از بررسی‌هایی که در شهرداری کردیم، دیدیم ضرورتی ندارد این پایه‌ها در آنجا باشد و بنابراین در ایام عید به‌دلیل رعایت ایمنی و خلوتی شهر این کار انجام شد.

قالیباف در ادامه موضوع مهم شهرداری در سال‌جاری را حمل‌ونقل عمومی دانست و گفت: دغدغه مدیریت شهری و شهروندان حمل‌ونقل عمومی است و اینکه بتوانیم حمل‌ونقل عمومی را گسترش دهیم؛ چراکه آلودگی صوتی، آلودگی هوا، ترافیک و مسائلی از این دست، ریشه در گسترش ناکافی حمل‌ونقل عمومی دارد.