چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۰
۰ نفر

شهردار تهران، در همایش مسئولان اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه مدیریت تغییرات اجتماعی مهم‌ترین رسالت مجموعه فرهنگی شهرداری تهران است، گفت:

باید به سمتی حرکت کنیم که شکاف‌های اجتماعی  را بپوشانیم و این کار با هدفمندکردن فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی و هنری ایجاد می‌شود

محمد باقر قالیباف افزود: خوشحالیم که شعار تبدیل شهرداری از سازمانی خدماتی به نهادی اجتماعی در بدنه شهرداری باور شده و اتفاق افتاده است. البته مهم آن است که راهکارهای عینی‌کردن آن‌را مورد توجه قرار دهیم.

شهردار تهران با بیان اینکه هرکس به هر دلیلی اگر بخواهد آگاهی مردم را پایین نگاه دارد، یعنی کاسه‌ای زیر نیم کاسه دارد، گفت: اگر باور دینی داشته باشیم باید مردم را آگاه کنیم و وقتی مردم به حقوق خود آشنا شدند مطالبه‌گر می‌شوند که باید بشوند و آنگاه برای مطالبه حق خود، مسئولیت پذیر می‌شوند و وقتی چیزی می‌خواهند، می‌دانند که خودشان هم وظیفه‌ای دارند و از این‌رو پاسخگو نیزمی شوند و در این صورت مشارکت معنی دار در همه عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی ایجاد می‌شود.

شهردار تهران  افزود: قصد نداریم  در شهرداری موضوعات مادی و زیستی را فدای موضوعات روحی و معنوی کنیم.  مدیر خوب در نظام جمهوری اسلامی هم باید نیازهای مادی را درک کند و هم نیازهای معنوی را؛ مردم به‌عنوان شهردار از من توقع دارند که به نظافت شهر رسیدگی کنم، شهرشان را خوب بسازم،  به زیبایی آن توجه کنم و هم کارهای عمرانی را انجام دهم که اینها اصل کار ماست و در کنار آن نیز نباید از مسائل روحی و معنوی غافل شویم.

وی  عنوان کرد: اگر من به‌عنوان شهردار در جمعی حاضر شوم و شهرداری سرتا پا نقص باشد و من بخواهم از معنویت حرف بزنم، مردم باور نمی‌کنند و می‌گویند اگر راست می‌گفت وظیفه خودش را خوب انجام می‌داد. مردم باید اول اعتماد کنند و ببینند که در عرصه خدماتی خوب عمل می‌کنیم آن وقت فعالیت‌های حوزه فرهنگی به دلشان می‌نشیند.

قالیباف خاطرنشان کرد: وقتی در حوزه شهر، توسعه پایدار شهری را می‌خواهیم باید به‌طور جدی به عامل فرهنگ توجه کنیم،  چون هر فکر و اندیشه‌ای و هر تصمیم‌گیری در گرو آن چیزی است که در ذهن افراد می‌گذرد.

شهردار تهران افزود: بعضی‌ها اصلا تغییرات را قبول ندارند، بعضی‌ها  قبول دارند ولی می‌گویند باید در مقابلش محکم مقابله کنیم . برخی هم آن را قبول دارند و می‌گویند باید   آن را تدبیر و مدیریت کرد و  به نفع فرهنگ و منافع خود پیش برد.

قالیباف با تاکید بر اینکه مقاومت در برابر تغییرات، ناکامی است و تسلیم شدن در برابر آن هم بدون درنظر گرفتن ارزش‌های جامعه اشتباه است،  گفت: تسلیم شدن در برابر تغییرات اگر مبتنی بر ارزش‌های ما نباشد،  ذهن مردم و در نتیجه تصمیم‌گیری‌های آنان را تغییر می‌دهد؛  همانگونه که مقام معظم رهبری به درستی از آن به‌عنوان تهاجم فرهنگی نام برده‌اند.

شهردار تهران تصریح کرد: باید تغییرات را به درستی درک کنیم و بشناسیم و آن را به نفع باورها و ارزش‌ها و فرهنگ خود مهار کنیم و پیش ببریم.قالیباف خاطرنشان کرد: وقتی در زمینه فرهنگی به سطوح مختلف نگاه می‌کنیم می‌بینیم که یا درک درستی از موضوع فرهنگ نداشته‌ایم یا اگر درک درستی بوده مدیر خوبی نداشته‌ایم و داشتن هر دوی اینها در کنار هم در جامعه کم اتفاق افتاده است و به همین دلیل است که در عرصه فرهنگی کشور، گله زیاد است و در راس آن انتظارات مقام معظم رهبری است که به‌طور عام از حوزه مسائل فرهنگی که زیربنای همه چیز است محقق نشده است.

وی تصریح کرد: برای حل مشکلات،  اول باید آنها را بشناسیم و بعد تدبیر کنیم و آنگاه با همت و کار مضاعف برای حل آنها تلاش کنیم که در این صورت اگر فرد انقلابی بود فرصتی برای حاشیه‌سازی‌ و دروغ گفتن و غیبت کردن و هزینه بارکردن در عرصه سیاسی به کشور و مردم پیدا نمی‌کند،  پس باید تغییرات را خوب بشناسیم و درک کنیم و براساس چارچوب‌های جامعه خود برای آن تلاش کنیم.

قالیباف افزود: من به‌عنوان عنصری که در انقلاب بزرگ شده‌ام بر خود لازم می‌دانم که گاهی به 5 سال اول انقلاب برگردم و ببینم که مردم و امام (ره) آن زمان چه می‌خواستند و امروز نباید از آنها غافل شویم.

وی، سرمایه اجتماعی، همبستگی اجتماعی و کیفیت زندگی را از مولفه‌های مهم تغییرات اجتماعی دانست و اظهار کرد: اعتماد مردم مهم‌ترین سرمایه اجتماعی است و این سرمایه اجتماعی از سطح کلان نظام اسلامی گرفته تا مغازه‌ای کوچک در محله،  اعتماد مردم است و در شهرداری هم اگر این عنصر را ایجاد کنیم و مردم به ما اعتماد کنند،  رابطه خوبی بین ما و شهروندان ایجاد می‌شود.

قالیباف با اشاره به تصویب طرح مدیر محله در شورای شهر و تهیه اساسنامه آن،  گفت: شورای محله همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و به همه امور محله نظارت خواهد داشت و همه فعالیت‌های فرهنگی،  اجتماعی در مقیاس محله در اختیار مردم قرار می‌گیرد که برای این کار هیات امنا در محله درست می‌شود و شورایاران و از افرادی که خود آنها را قبول دارند به همراه شهردار ناحیه،  2 نفر از اهالی محله که کار دولتی نداشته باشد و یا کارمند شهرداری نباشد،

انتخاب می‌کنند به هیات امنا معرفی و آنها یک نفر را انتخاب می‌کنند که مدیر محله می‌شود و فعلا فقط در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مشغول می‌شود و شورایاری‌ها همچنان به همه امور کلی شهرداری نظارت می‌کنند.

کد خبر 106204

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز