تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۱

رئیس پیشین شرکت امنیتی بلک واتر و 4 نفر دیگر از کارکنان این پیمانکار پنتاگون متهم به نقض قوانین حمل اسلحه در آمریکا شده‌اند.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، گری جکسون رئیس پیشین شرکت بلک‌واتر که سال گذشته استعفا داد متهم به نقض قوانین فدرال اسلحه، اظهارات کذب و مالکیت یک قبضه اسلحه بدون شناسنامه شده است. مشاور حقوقی و معاون این شرکت نیز متهم شده‌اند.
بخشی از این اتهام‌ها نتیجه یورش سال ۲۰۰۸ ماموران فدرال است که طی آن ۲۲ قبضه اسلحه از جمله ۱۷ اسلحه ‌‌ای کی ۴۷ از این شرکت مصادره شد.

بلک واتر یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خصوصی نظامی- امنیتی آمریکاست که در جنگ‌های عراق و افغانستان ماموریت‌های زیادی انجام داده‌است. این شرکت هنوز هم در این دو جنگ فعال است.

این شرکت در فوریه سال ۲۰۰۹ میلادی نام خود را به Xe تغییر داد. بخشی از این تغییر نام به‌دلیل رسوایی‌هایی صورت گرفت که در سال‌های ابتدای جنگ در عراق و افغانستان توسط ماموران این شرکت روی داده‌بود.

نیویورک تایمز در ماه دسامبر گذشته فاش کرد که ماموران این شرکت در شماری از عملیات سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در افغانستان و عراق شرکت داشته‌اند.
با این همه، وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید به استفاده از ماموران این شرکت برای محافظت از پرسنل خود در عراق خاتمه داده است.

5 مامور این شرکت در سال ۲۰۰۷میلادی در شهر بغداد به روی مردم آتش گشودند و ۱۷نفر را کشتند.یک قاضی آمریکایی اخیرا اتهام‌های وارده به این 5 نفر را رد کرد، با این استدلال که دادستان‌های فدرال در جریان تحقیقات رویه قضایی را زیر پا گذاشته‌اند.

این حکم واکنش شدید دولت عراق را در پی داشته است. وزارت دادگستری آمریکا در تلاش است که این حکم را در مرحله تجدید نظر تغییر دهد. گزارش‌هایی در آمریکا وجود دارد حاکی از اینکه دیک چنی معاون رئیس‌جمهور پیشین آمریکا با این شرکت در ارتباط بوده‌است و بخشی از قراردادهایی که از سوی پنتاگون در دولت جورج بوش به این شرکت سپرده می‌شد، بهره‌ای مالی برای چنی داشته‌است.