نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق 15 دی تاکید کرد که دولت این کشور برای حمایت از مردم عراق علیه ماموران بلک‌واتر اقامه دعوی خواهد کرد.

مالکی پس از دیدار با آیت‌الله‌العظمی سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعه در نشستی خبری اعلام کرد: رفع اتهام از ماموران شرکت بلک‌واتر که متهم به کشتار غیرنظامیان عراقی بودند، اجحافی بزرگ در حق مردم عراق است.

وی اعلام کرد: وزارت دادگستری آمریکا به حکم دادگاه فدرال این کشور درباره ماموران بلک‌واتر اعتراض کرده است و ما هم برای حمایت از جان شهروندان خود و گرفتن حق قربانیان این فاجعه هر تلاشی که لازم باشد انجام خواهیم داد.

هفته گذشته یک دادگاه فدرال آمریکا ماموران شرکت بلک‌واتر را که متهم به کشتن 17 غیرنظامی عراقی در سپتامبر سال 2007 هستند تبرئه کرده بود. مالکی روز گذشته گفت: ما کمیته‌هایی تشکیل دادیم و بر همین اساس علیه شرکت بلک‌واتر چه در آمریکا و چه در عراق اقامه دعوی می‌کنیم.

این در حالی است که به تازگی رسوایی‌های جدیدی از اعضای شرکت بلک‌واتر در عراق افشا شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که 2 نفر از ماموران شرکت امنیتی بلک‌واتر، در اظهارات خود در برابر دادگاه فدرال آمریکا اعتراف کرده‌اند که اعضای این شرکت از دختران عراقی که هنوز به سن بلوغ نرسیده بودند، سوءاستفاده جنسی کرده‌اند.

این افراد گفته‌اند که اریک پرینس، رئیس این شرکت، از این مسئله مطلع بوده است. علاوه بر این بلک‌واتر به قاچاق سلاح، پولشویی و طفره روی از پرداخت مالیات متهم شده است.

یک مقام عالی‌رتبه در وزارت دادگستری آمریکا هم روز دوشنبه اعلام کرد که وزارت دادگستری آمریکا نسبت به این رای دادگاه آمریکایی درخصوص تبرئه اعضای بلک‌واتر متأسف است.

این مسئول که خواست نامش فاش نشود، گفت: وزارت امور خارجه آمریکا از تلاش‌های وزارت دادگستری در زمینه انجام تحقیقات درخصوص تجاوزات این شرکت حمایت کرده است.

وی تاکید کرد: وزارت دادگستری هر شرکت امنیتی یا فرد بازنشسته در وزارت خارجه را که در جنایت‌های ضد‌بشری در عراق و دیگر مناطق جهان دست داشته باشد، مورد مواخذه قرار خواهد داد. این در حالی است که بسیاری از مردم و مقام‌های عراق با اعتراض به حکم دادگاه فدرال آمریکا از اجرای عدالت از سوی دولت این کشور نا‌امید هستند.

کد خبر 98845

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز