به‌دنبال تبرئه 5 مامور شرکت بلک واتر در دادگاه فدرال آمریکا، دولت عراق اعلام کرد که برای تحت پیگرد قرار دادن این افراد اقدام خواهد کرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق با اعتراض شدید به تبرئه این افراد که متهم به قتل عام 17 غیرنظامی عراق در سپتامبر 2007 هستند اعلام کرد که دولت این کشور از این شرکت شکایت خواهد کرد.

وی گفت: دولت بغداد از حکم قاضی این دادگاه متأسف است، اما با جدیت و قدرت هرچه تمام‌تر تدابیر لازم را برای تحت پیگرد قرار دادن جنایتکاران این شرکت اتخاذ خواهد کرد. وی همچنین از دستگاه قضایی آمریکا خواست تا حکم «ناعادلانه و غیرقابل‌قبول» دادگاه فدرال این کشور را مورد تجدید نظر قرار دهد.

صدور حکم تبرئه 5 مامور بلک‌واتر باعث خشم شدید دولت عراق و مردم این کشور شده است. تحقیقات قضایی دولت عراق پیش از این نشان داده بود که ماموران این شرکت بدون هیچ دلیل موجهی به مردم در میدان نیسور بغداد تیراندازی کرده‌اند. در این تیراندازی 17 غیرنظامی عراقی کشته و ده‌ها نفر به‌شدت زخمی شدند.

موفق الربیعی مشاور سابق امنیت ملی عراق و رئیس کمیته امور خارجی پارلمان این کشور هم روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی تاکید کرد که عراق در مقابل حکم دادگاه فدرال آمریکا می‌ایستد و برای مقابله با این روند مسیرهای دیگری را انتخاب می‌کند.

وی گفت: 17 عراقی بیگناه در سال 2007 در بغداد به دست ماموران بلک واتر کشته شدند و عدالت باید در این مورد اجرا شود. با این اقدام دادگاه آمریکایی، دولت عراق مسیرهای دیگری را طی خواهد کرد که یکی از آنها درخواست تجدید نظر در دستگاه قضایی آمریکا و دیگری بازگرداندن متهمان به عراق و محاکمه آنها در دادگاه این کشور خواهد بود.

تبرئه ماموران بلک واتر 12 دی تیتر اصلی بسیاری از روزنامه‌های عراق بود و رسانه‌های این کشور خواستار اقدام قاطع دولت برای مقابله با این موضوع شدند. روزنامه الصباح نوشت: دولت عراق به ملت تعهد داده است از تحت تعقیب قرار دادن اعضای این شرکت دست نکشد و از حقوق شهروندان خود که با خونسردی کامل کشته شدند، دفاع کند.

روزنامه العداله هم نوشت: نمایندگان مجلس عراق هم از دولت خواسته‌اند در مقابل این حکم سکوت نکنند. روزنامه الدستور هم اعلام کرد که دولت عراق باید از خود واکنش نشان دهد و حقوق از دست رفته قربانیان را باز پس گیرد.

کد خبر 98587

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز