اول اردیبهشت 116 نماینده مجلس شورای اسلامی برای چندمین بار در تذکر کتبی به رئیس جمهوری در زمینه واردات بی رویه کالاها، ضمن انتقاد از واردات بی‌رویه دام زنده مبتلا به تب برفکی، خواستار رسیدگی به واردات بی رویه شکر، برنج، میوه‌‌های مختلف، گوشت مرغ، پنبه، شیر خشک و ... شدند.

با عیسی کلانتری، دبیر کل خانه کشاورز گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • علت افزایش واردات کالاهای مصرفی با وجود مخالفت مجلس و تولید‌کنندگان چیست؟

تداوم روند واردات کالاهای مصرفی ریشه در مسائل مختلفی دارد؛ از یک سو دولت تلاش دارد تا با استفاده از دلارهای نفتی واردات را برای عرضه بیشتر کالا افزایش دهد و قیمت‌ها را مهار کند.

این موضوعی است که اخیرا با واردات دام زنده از کشورهای پاکستان، افغانستان و هندوستان برای تنظیم بازار شب عید مواد پروتئینی نیز شاهد بودیم و موجب شیوع بیماری تب برفکی در بین جمعیت دامی کشور شده است. عامل دیگری که در افزایش واردات بی رویه محصولات کشاورزی و کالاهای مصرفی دخیل بوده ، اختلاف قیمت تمام شده کالاهای تولید داخل با کالاهای وارداتی و بالا تر بودن قیمت تولید داخلی است که موجب شده تا برخی تجار و بازرگانان به دلیل این اختلاف قیمت نسبت به واردات این کالاها اقدام کنند و ضمن تامین نیاز بازار داخلی به سود سرشاری دست یابند.

همچنین کمبود تولید داخل و اعلام آمارهای نادرست از میزان تولید و مصرف کالاهای مختلف در کشور موجب شده است تا روند واردات کالاهای مصرفی با وجود همه وعده‌های مسئولان در زمینه خودکفایی در تولید داخل محصولات کشاورزی، ادامه داشته باشد.

  • با توجه به میزان تولید داخل محصولات کشاورزی، آیا ضرورتی برای واردات این محصولات وجود دارد؟

مخالف واردات کالاهای مورد نیاز کشور نیستیم اما واردات هم حد و حصری دارد. اکنون شرایط به گونه‌ای شده که کمتر کالای کشاورزی است که وارد نشود. اکنون از خشکبار گرفته تا گل بریده به کشورمان وارد می‌شود و تنها برخی محصولات مانند سبزیجات که امکان واردات آن وجود ندارد،

از این امر مصون مانده است. هنگامی که اختلاف قیمت در کالاهای تولید داخل و وارداتی وجود داشته باشد واردات به شکل رسمی یا قاچاق افزایش خواهد یافت و در صورتی که از واردات قانونی جلوگیری شود گسترش قاچاق را شاهد خواهیم بود.

  • با این روند چرا کالاهای مورد نیاز به میزان نیاز بازار داخلی وارد نمی‌شود؟

علت آن است که مسئولان آمار درستی از میزان تولید داخلی محصولات کشاورزی و نیاز بازار داخل به این کالاها اعلام نمی‌کنند. این امر موجب شده تا واردات به هر طریقی صورت گیرد.

دولت مدعی تولید 100 میلیون تن کالای کشاورزی است که اگر این میزان تولید صحت داشته باشد باید در زمینه این محصولات، صادرکننده و نه وارد کننده باشیم. اعلام آمار و ارقام غیر واقعی تولید موجب شده تا وزارت بازرگانی ، نمایندگان مجلس و حتی واردکنندگان به اشتباه بیفتند.

برخی از واردات برنج انتقاد می‌کنند اما واقعیت آن است که میزان تولید برنج در کشور هیچ‌گاه از رقم 6/1 میلیون تن فراتر نرفته و رقم تولید اعلام شده 2/2‌میلیون تنی برنج صحت ندارد و  با این روند واردات برنج ارزان قیمت خارجی برای تامین نیاز بازار داخلی اجتناب‌ناپذیر است.