گروه شهری: عملیات اجرایی تونل خط 7 به‌عنوان طولانی‌ترین و عمیق‌ترین تونل متروی تهران با حضور محمد باقر قالیباف آغاز شد.

به گزارش همشهری، خط 7 مترو مجموعا با خط 6 به‌صورت کمربندی عمل می‌کند و به تنهایی 40 درصد کارایی متروی تهران را افزایش خواهد داد.بنا براین گزارش هزینه قرارداد احداث خط 7 مترو یک میلیارد و 218 میلیون دلار است که ظرف 8 سال و در 4 فاز به اجرا در خواهد آمد.

خط 7 متروی تهران که 27 کیلومتر طول و 25 ایستگاه دارد،  از شهرک امیرالمومنین واقع در منطقه جنوب شرق تهران شروع می‌شود و پس از عبور از تقاطع محلاتی،
  17 شهریور و میدان محمدیه در تقاطع نواب – قزوین تغییر جهت می‌دهد و در راستای بزرگراه نواب مسیر آن ادامه یافته و به موازات تونل توحید، پس از  عبور از برج میلاد در منطقه سعادت آباد در شمال غرب تهران پایان می‌یابد.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که با به‌کارگیری 2 دستگاه حفار جدید (TBM ) در خط 7 روزانه حداقل 15 متر و ماهانه 450 متر تونل این خط به اتمام برسد.براساس این گزارش،  صبح دیروز علاوه بر اینکه عملیات ریل‌گذاری خط 4 مترو از ایستگاه میدان انقلاب و میدان آزادی به طول 6 کیلومتر و با استفاده از 24 کیلومتر ریل آغاز شد، کارخانه قطعات پیش‌ساخته بتنی (سگمنت) خط 3 متروی تهران نیز با حضور شهردار تهران افتتاح شد.

خط 4 مترو نیز یکی از مهم‌ترین راه‌های ارتباطی بین شرق و غرب تهران است که از ایستگاه اکباتان در خط 5 مترو آغاز و به میدان شهید کلاهدوز در شرق تهران منتهی می‌شود. درصورت تامین اعتبار، خط 4 از میدان انقلاب تا آزادی مهر ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

محمد باقر قالیباف،  شهردار تهران در مراسم دیروز که به مناسبت شروع عملیات اجرایی خط 7،  ریل‌گذاری خط 4 و افتتاح کارخانه سگمنت‌سازی‌ برگزارشده بود طی سخنانی تاکید کرد: در مقابل مردم و دولت اعلام می‌کنیم که درصورت تامین بموقع اعتبارات نه تنها قادریم کمتر از 6 ماه ظرفیت حمل‌ونقل با مترو را در تهران به دو برابر افزایش دهیم بلکه با ورود دستگاه‌های حفاری TBM امکان آن فراهم شده که سالانه 30 کیلومتر مترو بسازیم.

بنابراین از نظر شهردار تهران با ورود این دستگاه‌های حفار دیگر طرح این موضوع که جنس زمین‌های تهران به‌گونه‌ای است که ساخت تونل زیرزمینی در آن هزینه بر و کم سرعت است، یک بحث انحرافی محسوب می‌شود.

شهردار تهران در عین حال اظهار داشت: براساس مصوبه مجلس امسال باید 2 میلیارد دلار از اعتبارات صندوق ذخیره ارزی به حمل‌ونقل ریلی تهران و سایر کلانشهرهای کشور اختصاص یابد. وی با ابراز تأسف بابت اینکه این مصوبه می‌بایست ظرف 15 روز برای اجرا ابلاغ می‌شد اما هنوز با وجود گذشت 2 ماه از سال این قانون ابلاغ هم نشده است، گفت: درهرحال، قوه مقننه سهم مترو را 30 درصد درنظر گرفته و قوه مجریه نیز قانونا باید 50 درصد از هزینه ساخت مترو را بپردازد.

قالیباف خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک میلیون و 700 هزار نفر در روز با مترو سفر می‌کنند که اگر این اعتبارات همین امروز به ما تحویل داده شود در 6 ماه آینده میزان جا به جایی مترو دو برابر می‌شود و این خدمتی بزرگ به شهر و شهروندان خواهد بود.

در هر حال از نظر قالیباف مردم مقصران را نخواهند بخشید آن هم در شرایطی که شهرداری ایستگاه و تونل ساخته، ریل‌گذاری کرده و همه چیز آماده بهره‌برداری شده اما به‌دلیل نرسیدن قطار کار افتتاح معطل مانده است.

وی قول داد که اگر واگن‌ها برسد اواخر مهرماه خط 4 از میدان انقلاب تا فرودگاه مهرآباد به بهره‌برداری می‌رسد.وی با بیان اینکه امسال سال همت و کار مضاعف است بر لزوم توجه به 2 موضوع اقدام خردمندانه و صادقانه نیز تاکید کرد. با وجود این، شهردار تهران معتقد است که کارهای بزرگ سختی‌های خاص خود را دارد اما این سختی‌ها نباید ما را از کار باز دارد.

از نظر قالیباف بیان مشکلات نباید به توجیهی برای کندی پیشرفت کارها تبدیل شود، زیرا وقتی اعلام کردیم که عملیات ساخت مترو را در کشور بومی کرده‌ایم در واقع به این معنی است که اگر فاینانس خارجی تامین نشد می‌توانیم از فاینانس داخلی استفاده کنیم که این نیاز به هماهنگی،

دقت و وقت بیشتر و خون دل خوردن دارد.  شهردار تهران با بیان اینکه توقع ما از دولت این است که اعتبارات مصوب برای توسعه حمل‌ونقل عمومی و مترو را به موقع تامین کند، گفت: شهرداری امسال 60 درصد اعتبارات خود را به توسعه حمل‌ونقل عمومی با محوریت مترو اختصاص داده است و از دولت نیز انتظار می‌رود آنچه براساس قانون به تصویب رسیده به‌خصوص اعتبارات مترو را  از صندوق ذخیره ارزی هرچه سریع‌تر پرداخت کند.

پس از توسعه مترو، اتوبوسرانی مهم‌ترین اولویت‌ کاری مدیریت شهری است

قالیباف همچنین با حضور درجمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که اولویت بعدی شهرداری پس از مترو چیست؟ گفت: اولویت بعدی ما توسعه خطوط پرسرعت اتوبوسرانی است، به همین دلیل امسال یک خط جدید بی‌آرتی در تهران احداث می‌شود.

وی ادامه داد: این خط از پارک‌وی آغاز می‌شود و پس از عبور از بزرگراه چمران و نواب تا میدان جمهوری ادامه می‌یابد. به گفته شهردار تهران، این خط با خطوط یک و 2 بی‌آرتی تقاطع دارد به همین دلیل از خطوط مهم شبکه اتوبوسرانی تندرو محسوب می‌شود. وی افزود: افزایش ناوگان اتوبوس برای خطوط تندرو نیز پیگیری می‌شود؛ 

چنان‌که قرارداد برای خرید اتوبوس‌های جدید منعقد شده است.  همچنین ما در انتظار سهم مربوط به تبصره 13 و دولت برای تامین اتوبوس‌ها نیز هستیم ولی پیشنهاد ما این است که دولت به‌جای اتوبوس وجه خرید آنها را دراختیار شهرداری بگذارد تا بتوانیم اتوبوس‌های مناسب‌تری را وارد ناوگان کنیم.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: اتوبوس‌های خارجی و با کیفیتی که 2 سال پیش به‌طور کامل وارد کشور شد امروز امکان تولید آنها در داخل کشور وجود دارد و باید سعی کنیم که اتوبوس‌های با‌کیفیت و دارای استاندارد را بومی‌سازی‌ کنیم.