تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۷

محمدرضا جمالی: امروز سوم خرداد است.

این روز در تاریخ انقلاب اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد؛ چرا که رزمندگان اسلام در یک عملیات چندمرحله‌ای که از دهم اردیبهشت 1361 آغاز شده بود، توانستند در سوم خرداد خرمشهر را آزاد کنند.

این فتح بزرگ، دفاع مشروع ملت ما را وارد فاز جدیدی کرد؛ به‌طوری‌که توازن نظامی را که تا آن روز به نفع عراق سنگینی می‌کرد، به سمت ایران تغییر داد و از این مرحله عملیات بود که نوع سخن‌گفتن کشورهای غربی و قدرت‌های منطقه‌ای با ایران عوض شد و از این مرحله، جنگ وارد تقسیم‌بندی به نام  قبل و بعد از فتح خرمشهر  شد.

از جانب تحلیلگران بین‌الملل، عملیات بیت‌المقدس دستاوردهای نظامی زیادی برای ایران داشت و علاوه بر آزادسازی منطقه استراتژیک خرمشهر ، تلفات سنگینی نیز به دشمن وارد آورد؛ به‌طوری‌که 5400 کیلومتر مربع از خاک کشور آزاد شد، 19هزار اسیر و 16هزار کشته از دشمن گرفتیم. 418 دستگاه تانک و نفربر، 30قبضه توپ و 49 دستگاه خودرو و ده‌ها هواپیما از دشمن منهدم شد. همچنین یک فروند هلی‌کوپتر و 105 دستگاه تانک و نفربر و 56دستگاه خودرو از دشمن غنیمت گرفته شد.

اگر به آمار فوق نگاهی بیندازیم، پی می‌بریم عملیات بیت‌المقدس، ثمرات زیادی برای ما داشت و شکست عظیمی را بر دشمن تحمیل کرد. سؤال این است که چگونه این پیروزی به‌دست آمد و چه چیزی سبب شد تا توازن قدرت جنگی به نفع ایران تغییر کند؟
پاسخ سؤال فوق، رموز فراوانی دارد که تمامی آنها در یک نکته جمع می‌شود و آن پیروزی ایمان بود که امام فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد و در جای دیگر گفتند فتح خرمشهر یک مسئله عادی نبود،‌ بلکه مافوق طبیعت بود.

این نکته مهمی است و اگر از آن روز الهی، 28سال گذشته است، اما درس‌های آن همچنان باقی است. عقل دکارتی و پوزیتیویسم آگوست کنتی همه چیز را بر مبنای معادلات مادی و این‌جهانی می‌داند و اساس سیطره‌ تمدن غربی را بر محاسبات عقلانی مادی بنا کرده است. اما عقل خداباور که خدا را منشأ هر تحولی می‌داند و همه چیز را در ید قدرت او می‌داند، در فتح خرمشهر خود را به خوبی نشان داد؛ به‌طوری‌که همه محاسبات مادی را در هم ریخت و آرایش قدرت نظامی را برهم زد.

همچنین درس این پیروزی بزرگ توانست فتوحات دیگری نیز در جنگ برای ما رقم زند. امروز بیش از هر زمانی به درس آزادسازی خرمشهر نیاز داریم و آن، این است که باید به تقویت معنویات و جبهه ایمانی خویش بپردازیم.

امروز دنیا زنگار خود را بر بسیاری از ما مستولی کرده است و اجازه نمی‌دهد نور حقیقت بر قلب و ذهن ما بتابد. هر کدام از مسئولان در درجه اول و هرکدام از من و شما خود می‌دانیم که هر کجا به خدا اعتماد کردیم پیروزی را سهل‌الوصول دیدیم و به مقصود دست یافتیم و اما هر کجا که به خود، جناح، گروه، باند، قبیله و خویشتن خویش متکی شدیم، عقبگرد کردیم.
درس بزرگ پیروزی خرمشهر در همه عرصه‌ها و میدان‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، کاربرد دارد و ما امروز به مجاهدانی نیاز داریم که اعتماد به خدا را سرمایه اصلی و رمز موفقیت خود می‌دانند.

اگرچه هستند افرادی که در شعار و گفتار چنین وانمود می‌کنند اما ثمره اعتماد عملی به خدا و تلاش در راه حق و حقیقت به بهترین وجه تنها در سیره و رفتار، خود را نشان می‌دهد و کسانی‌که در غربت ارزش‌ها و آرمان‌های شهیدان به امام و مقام معظم رهبری تأسی می‌کنند، نزدیک‌ترین خصلت را به فاتحان خرمشهر دارند و باید ببینیم آیا توانسته‌ایم در این مسیر نورانی گام جدی برداریم؟