همشهری آنلاین: رئیس دانشگاه تبریز ضمن اعلام ایجاد معاونت فرهنگی مستقل برای اولین بار در این دانشگاه از طریق جداکردن دو بخش معاونت فرهنگی و دانشجویی سابق، این امر را گام بلندی برای ساماندهی و گسترش فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه دانست.

«سیدمحمدتقی علوی» رئیس دانشگاه تبریز، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) درباره بررسی فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرد: دانشگاه‌ها محل آموزش و پژوهش است و وظیفه تولید علم را به عهده دارد ولی این مقدار برای نظام جمهوری اسلامی ایران کافی نیست.

وی ادامه داد: آنچه که در نظام اسلامی کشور ما دنبال می‌شود این است که دانشگاه علاوه بر محل تولید علم و پژوهش، محل تهذیب و رشد فرهنگی و معنوی نیز باشد. امروزه هم با توجه به اهداف کلان نظام، در کنار آموزش و پژوهش، توجه به مسائل معنوی و فرهنگی، رکن مهمی محسوب می‌شود.

وی افزود: اگر صرفاً به آموزش و پژوهش پرداخته شود و از مسائل فرهنگی غافل شویم، آموزش هم راه به جایی نمی‌برد. مقرر شد دانشگاه‌های بزرگ کشور برای تمرکز فعالیت‌های دینی و فرهنگی، بر بحث تشکیل مرکز فرهنگی در سطح معاونت، پیش‌قدم شوند.

دانشگاه تبریز؛ پیش‌قدم راه‌اندازی «معاونت فرهنگی»

رئیس دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: وزیر علوم هم اهتمام ویژه‌ای به تشکیل این معاونت دارد و دانشگاه تبریز هم به عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه‌های کشور، در این امر پیش‌قدم شده است و اقدام به راه‌اندازی معاونت فرهنگی جداگانه در دانشگاه تبریز کرده است و با معرفی معاون فرهنگی، این بخش کار خود را از هفته پایانی اردیبهشت‌ماه سال جاری آغاز کرده است.

وی در خصوص نحوه فعالیت‌ معاونت فرهنگی، توضیح داد: باید توجه کرد که معاونت فرهنگی دانشگاه، معاونت مستقلی نیست و معمولاً معاونت فرهنگی و دانشجویی، با هم مشغول به فعالیت هستند. در معاونت فرهنگی و دانشجویی گاهی اوقات به مسائل صنفی دانشجویان مانند مسائل خوابگاه‌ها، مسائل مربوط به سلف سرویس‌ها، خدمات دانشجویی و ... بیشتر از مسائل فرهنگی پرداخته می‌شود.

این استاد دانشگاه گفت: معاونان فرهنگی و دانشجویی سخت‌ترین وظایف اجرایی و برنامه‌ریزی را بر عهده دارند. بنابراین اگر معاونت مستقلی به امور خدماتی و صنفی دانشجویان بپردازد و معاونت فرهنگی به امور تشکل‌های دانشجویی، دارالقرآن‌ها، بسیج دانشجویی، تشکل‌های اسلامی، تشکل‌های سیاسی، کانون‌های فرهنگی، انجمن‌های علمی و ... بپردازد، ثمرات قابل توجهی به همراه دارد.

وی ضمن بیان حمایت ویژه خود از فعالیت‌های قرآنی، تصریح کرد: یکی از رسالت‌های اصلی دانشگاه، ترویج فرهنگ قرآنی در فضای علمی دانشجویان است که در این خصوص از معاونت فرهنگی دانشگاه در جهت گسترش فرهنگ قرآن، حمایت‌های ویژه‌ای انجام می‌شود.

رئیس دانشگاه تبریز اظهار کرد: اعتقاد ما بر این است که علم بدون معنویت و فرهنگ، به ثمر نمی‌نشیند. امروزه تمام تلاش دشمنان اسلام بر این است که هویت دانشجویان را از آن‌ها سلب کنند. بدترین و خطرناک‌ترین نوع استعمار در جهان، استعمار فرهنگی است. استعمار فرهنگی یعنی این‌که ملتی بخواهد، فرهنگ، تمدن و تکنولوژی خود را به ملت دیگری تحمیل کند.

استعمار فرهنگی، خطرناک‌ترین نوع استکبار است

وی یادآور شد: تحمیل فرهنگ بر ملت دیگر، این پیامد را به دنبال دارد که آن ملت که فرهنگ بیگانه را قبول کرده است، در واقع در این عرصه خوار و ذلیل شده است. در نتیجه حس خودباوری آن ملت به حس بیگانه‌مداری تبدیل می‌شود. وقتی ملتی از نظر ارزشی و فرهنگی وابسته شد، وابستگی سیاسی، اقتصادی و ... را هم به همراه دارد.

علوی ادامه داد: دولت‌های مستکبر امروزه اراده خود را از این طریق به سایر ملل تحمیل می‌کنند. بزرگترین سرمایه ما، همین جوانان و قشر دانشگاهیان هستند و با برنامه‌ریزی مناسب سعی می‌شود که معاونت فرهنگی دانشگاه، در زمینه دینی و فرهنگی، فعالیت‌های شایسته‌ای را انجام دهد.

وی درخصوص مشارکت دانشجویان در این بخش، اضافه کرد: این برنامه‌ها برای دانشجویان طراحی می‌شود و طبیعی است که خود دانشجویان نیز می‌توانند در برنامه‌ریزی، اجرا، ارائه طرح و ... مشارکت داشته باشند. از دیگر برنامه‌های این دانشگاه این است که به تعداد رشته‌های موجود، انجمن و تشکل فعال می‌شود.

وی گفت: برنامه‌های این مرکز به گونه‌ای طراحی می‌شود که برای مشارکت بیشتر دانشجویان، خود آن‌ها در برنامه‌ریزی‌ها، معرفی منابع، دعوت از اساتید و سخنرانان مربوطه فعالیت کنند. خود این مسئله باعث افزایش حس اعتماد به نفس آن‌ها می‌شود. برگزاری این برنامه‌ها سهم مهمی در پرکردن اوقات فراغت دانشجویان هم دارد.

رئیس دانشگاه تبریز در پایان یادآور شد: در رأس فعالیت‌های همه این تشکل‌ها و کانون‌ها، این معاونت توجه ویژه‌ای به فعالیت‌های قرآنی دارد. به لطف خداوند دانشجویان این دانشگاه فعالیت‌های بسیار خوبی را دارند و در برگزاری بیست‌ و پنجمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان وزارت علوم که در این دانشگاه برگزار شد، سهم عمده‌‌ای را داشتند.