گروه بین‌الملل: یک روز پس از آنکه ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده جدید نظامیان آمریکا و ناتو در افغانستان هشدار داد که نیروهای ائتلاف، نبردی سخت با شبه نظامیان طالبان را پیش رو دارند

نیروهای طالبان به یک پایگاه ناتو در شرق افغانستان حمله کردند. حمله به این پایگاه نیروهای ناتو در فرودگاه شهر جلال‌آباد در نزدیکی مرز با پاکستان همزمان با ورود اریک هولدر، دادستان کل آمریکا به افغانستان صورت گرفت. گزارش‌ها نشان می‌دهد که عملیات شبه‌نظامیان طالبان با انفجار یک خودروی بمب‌گذاری‌شده توسط یک عامل انتحاری در بخش ورودی این پایگاه آغاز شده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، پس از این انفجار چندین شبه نظامی با استفاده از پرتاب راکت و تیراندازی تلاش کردند که وارد این پایگاه شوند.

شبه نظامیان طالبان روز گذشته مدعی شدند که توانسته‌اند با حملات خود از جهت‌های مختلف وارد این پایگاه شوند. این در حالی است که سخنگوی نیروهای ناتو با رد این مسئله اعلام کرد که نیروهای این سازمان با دفاع از این پایگاه حداقل 8 شبه نظامی را کشته‌اند.

نیروهای ناتو در آخرین گزارش‌های خود اعلام کرده‌اند که در جریان این درگیری، هیچ تلفاتی نداشته‌اند اما به احتمال زیاد با ادامه این درگیری‌ها مسئله به این شکل باقی نخواهد ماند. پایگاه ناتو در جلال آباد، پس از قندهار و بگرام، بزرگ‌ترین مرکز نیروهای ناتو در افغانستان است. دادستان کل آمریکا به همراه تعدادی از حقوقدان‌های این کشور به افغانستان سفر کرده است تا با مقام‌های دولت این کشور درباره مبارزه با فساد اداری دیدار و گفت‌وگو کند.

حمله روز گذشته به نیروهای ناتو تنها یکی از عملیات‌هایی بود که در روزهای اخیر علیه نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا صورت گرفته است. کشته‌شدن 100 نظامی ناتو در ماه گذشته میلادی که روز گذشته به پایان رسید این ماه را به مرگبارترین ماه برای نیروهای ائتلاف از زمان آغاز حضور در افغانستان در سال 2001 تبدیل کرد.

ژنرال دیوید پترائوس که به‌عنوان فرمانده جدید آمریکا در افغانستان جایگزین ژنرال مک کریستال شده است به همین خاطر روز سه‌شنبه در کنگره آمریکا نسبت به افزایش خشونت‌ها در افغانستان هشدار داد.

درحالی‌که بسیاری از نمایندگان کنگره آمریکا به‌شدت نگران وضعیت جنگ در افغانستان هستند پترائوس با رد ضمنی طرح اوباما برای آغاز خروج نظامیان این کشور از افغانستان در سال 2011 تاکید کرد که چندین سال طول می‌کشد که نیروهای افغان قادر به در اختیار‌گرفتن مسئولیت‌های امنیتی کشورشان شوند.

وی اعلام کرد که شبه‌نظامیان افغانستان، هنوز سرسخت و مطمئن هستند و انتظار می‌رود در ماه‌های آینده، افغانستان شاهد عملیات گسترده و بیشتر آنها باشد.

هر چند پترائوس با دقت در انتخاب کلمات خود تلاش کرد اعضای کنگره را نسبت به پیشرفت نیروهای ائتلاف امیدوار کند اما تاکید کرد که ارتش نمی‌تواند جولای سال 2011 (تاریخ اعلام شده از سوی اوباما) را به‌عنوان آغاز خروج از افغانستان تلقی کند و این تاریخ می‌تواند تنها نقطه شروع کاهش نیرو به حساب بیاید.

هرچند پترائوس موافقت کمیته نیروهای مسلح سنا را برای انتصاب به‌عنوان فرمانده ارشد آمریکا در افغانستان به‌دست آورده است اما وی می‌داند که با افزایش حملات شبه نظامیان طالبان و مخالفت‌های عمومی مردم آمریکا روزهای سختی را پیش رو خواهد داشت.

پترائوس در حالی در کنگره حاضر شده بود که ده‌ها نفر از مخالفان جنگ با در دست داشتن پلاکاردهایی مانند «جنگ قدیمی، ژنرال جدید» اعتراض خود به ادامه حضور نظامی آمریکا در افغانستان را اعلام کردند.