یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در حالیکه قرار است اجلاس بازنگری پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای(ان‌پی‌تی) در نیویورک کار خود را آغاز کند این شهر از انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده نجات پیدا کرد

ماموران پلیس نیویورک پس از گزارش یک دستفروش، خودرویی بمب‌گذاری شده را در میدان تایمز در قلب ناحیه منهتن کشف کردند که بمبی دست‌ساز شامل سیلندرهای گاز پروپان و بنزین در آن جاسازی شده بود.

این مسئله باعث شد تا این میدان و مناطق اطراف آن‌که یکی از شلوغ‌ترین مناطق توریستی نیویورک به حساب می‌آید به‌طور کامل تخلیه و بسته شود. همچنین خطوط مترو از ترس انفجار این بمب تعطیل شد. ساخت غیرحرفه‌ای این بمب که در یک خودروی شاسی بلند نیسان جاسازی شده بود باعث شد که ماموران پلیس نیویورک بتوانند به راحتی این بمب را خنثی کنند.

مایکل بلومبرگ، شهردار نیویورک پس از خنثی‌سازی‌ این بمب که انفجار آن می‌توانست باعث کشته شدن صدها نفر شود، گفت: ما خوش‌شانس بودیم، این می‌توانست یک رویداد بسیار مرگبار باشد. شهردار نیویورک  همچنین اعلام کرد که هنوز مشخص نیست چه کسی یا کسانی پشت این بمب‌گذاری قرار دارند.

شهر نیویورک پرجمعیت‌ترین شهر آمریکا به حساب می‌آید و مقر سازمان ملل متحد در این شهر قرار دارد. بلومبرگ با تایید ساختار آماتوری این بمب تاکید کرد: این مسئله خطراتی را که با آن روبه‌رو هستیم به ما گوشزد کرد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و مایکل بلومبرگ به‌دنبال این مسئله از سرعت عمل پلیس نیویورک تقدیر کردند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که نیروهای پلیس ‌زمانی  متوجه ‌ این خودرو شدند که یک دستفروش متصاعدشدن دود از زیر آن را گزارش کرد.

پلیس اعلام کرده است پلاک خودروی حاوی مواد منفجره جعلی بوده و اکنون ماموران در حال بررسی تصاویر دوربین‌های مدار بسته این منطقه هستند. در داخل این خودرو نیروهای پلیس 3 منبع پروپان و 2 گالن 20 لیتری بنزین پیدا کردند که نشان می‌دهد عاملان بمب‌گذاری به‌دنبال ایجاد یک آتش‌سوزی بزرگ به‌عنوان یک هشدار بوده‌اند.

این بمب‌گذاری باعث چنان وحشتی میان مردم نیویورک شد که خبرنگاران آن را پس از 11 سپتامبر و حمله به برج‌های دوقلوی این شهر بی‌سابقه می‌دانند. میدان تایمز یکی از شلوغ‌ترین مناطق شهر نیویورک است که روزانه صدها نیروی پلیس در آن مستقر هستند. پلیس نیویورک در ماه دسامبر سال پیش به‌علت وجود یک خودروی مشکوک، بخش‌هایی از میدان تایمز را بست ولی بعدا معلوم شد خودروی مشکوک حامل لباس بوده است.

درحالی‌که هنوز تحقیقات لازم در این رابطه صورت نگرفته است مقام‌های شهر نیویورک تلاش دارند که این بمب‌گذاری را یک حمله تروریستی معرفی کنند. دیوید پاترسون، فرماندار نیویورک روز گذشته ساعتی پس از خنثی‌شدن این بمب این حادثه را یک اقدام تروریستی دانست.

به‌کاربردن لفظ اقدام تروریستی باعث می‌شود که مردم آمریکا بلافاصله عامل این بمب‌گذاری را گروه‌های اسلامگرای افراطی تصور کنند. چنین مسئله‌ای مقام‌های آمریکایی را خوشحال خواهد کرد و جنگ به‌اصطلاح علیه تروریسم آنها را توجیه می‌کند.

در سال 1995 و پس از حمله تروریستی به ساختمان اف‌بی‌آی در شهر اوکلاهما تا مدت‌ها با تبلیغات رسانه‌های آمریکا، مردم گروه‌های افراط‌گرا را پشت این عملیات می‌دانستند اما بعدها مشخص شد که یک گروه بنیادگرای آمریکایی مسئول این بمب‌گذاری است.مایکل بلومبرگ، شهردار نیویوک هم روز گذشته برای تقویت این گمانه‌زنی در مقابل خبرنگاران گفت: شما می‌دانید ما هر عامل تروریستی که دستگیر می‌کنیم یک نقشه نیویورک را در جیبش دارد.

کارشناسان امنیتی می‌گویند هنوز القاعده و شبه نظامیان تروریست بهترین دستاویز برای مقام‌های آمریکایی جهت ترساندن مردم این کشور هستند.

کد خبر 106473

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز