گروه سیاسی: یک هفته پس از آنکه اعضای جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین‌- 2 تشکل روحانی و تاثیر‌گذار در جریانات سیاسی کشور - در قم گردهم آمدند و از بروز شکاف سیاسی در جامعه ابراز نگرانی کردند،

دیگر تشکل‌های روحانی نیز به زبان آمده و جسته‌گریخته نسبت به بروز انحرافاتی در اصولگرایی هشدار دادند و راهکارهای جدیدی برای تحکیم وحدت در این جریان پیشنهاد کردند.

هفته گذشته آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی دبیر کل جامعه روحانیت مبارز به همراه اعضای تشکل متبوعش، در قم با رئیس و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار و بر تشکیل کمیته مشترک برای تبادل‌نظر درباره مهم‌ترین مسائل سیاسی کشور توافق کردند؛ کمیته‌ای که تشکیل آن از سوی چهره‌های جریان اصولگرایی تعبیر به «یک گام به جلو» برای همگرایی و وحدت اصولگرایان شد.

 خطر زمزمه‌های تفرقه‌افکنانه

در کنار این اتفاقات، روز گذشته جامعه وعاظ تهران که چندی پیش با تشکیل انشعابی به 2 بخش جامعه وعاظ تهران و جامعه وعاظ ولایی کشور تقسیم شده بود، با جامعه مبلغین تهران دیدار کرد و با صدور بیانیه‌ای که در اختیار رسانه‌ها قرار دادند نسبت به «زمزمه‌های تفرقه افکنانه» در جامعه ابراز نگرانی کردند.

جامعتین وعاظ و مبلغین تهران در بیانیه شان برگزاری کنگره بزرگ اصولگرایی با حضور همه گروه‌ها و تشکل‌های اصولگرا را یکی از راهکارهای ایجاد اتحاد و همبستگی در جریان اصولگرایی دانستند و نوشتند: جامعتین وعاظ و مبلغین تهران که خود را در دایره اصولگرایی می‌دانند از همه همفکران و علاقه‌مندان به نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌خواهند که با همدلی و هم فکری و در اجرای راهبردهای عملی، اتحاد و همبستگی خود را حول محور اصولگرایی با محوریت رهبری داهیانه مقام معظم رهبری ابراز کرده و برپایی کنگره بزرگ اصولگرایی را با حضور همه گروه‌ها و تشکل‌های اصولگرا پیشنهاد می‌کند.

خطر ظهور خوارج جدید

این ابراز نگرانی‌ها و پیشنهادها در کنار بیانیه گروهی از طلاب قم قرار گرفت که در واقع پاسخی بود به اطلاعیه‌ای که 2 هفته پیش در حاشیه نماز جمعه قم منتشر شد  و متضمن توهین‌هایی به رئیس مجلس شورای اسلامی بود.  این بیانیه در حاشیه نماز جمعه 2 هفته پیش قم از آن جهت منتشر شد که مجلس، طرح پرسروصدای حمایت از تاسیس و تقویت مؤسسات و مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی را که در افکار عمومی به مصوبه دانشگاه آزاد شهره یافته بود، تصویب کرد.

در بیانیه‌ای که دیروز علاوه بر امضای گروهی از طلاب و فضلای قم به امضای برخی اضلاع جریان اصولگرایی از جمله جبهه پیروان خط امام و رهبری و مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری رسیده بود خطر ظهور خوارجی جدید گوشزد شده و آمده است: امروز تمیز دادن بین کسانی که دنبال پیروی از مقام عظمای ولایت در رابطه با حفظ وحدت و همدلی در جامعه هستند با افرادی که بر طبل اختلاف می‌کوبند، کار مشکلی نیست. مردم فهیم و انقلابی ما بی‌تردید اجازه نخواهند داد در شرایط حساس کنونی خللی در وحدت و انسجام ملت ایجاد شود.

خطر تشکیل جریان اصولگرایی منهای روحانیت

این چنین خطری را البته مرتضی نبوی از چهره‌های جریان اصولگرایی و از اعضای اصلی جامعه مهندسین در گفت‌وگو با یک هفته‌نامه گوشزد کرده و مهم‌ترین دغدغه خود را پدید‌آمدن جریان انحرافی در اصولگرایان دانسته که خود، آنها را «جریان اصولگرایی منهای روحانیت» می‌نامد. او در تشریح ویژگی‌های این جریان گفته است: «این جریانی است که خود را اصولگرا می‌داند،

به ولایت آقا امام زمان(عج) اعتقاد دارد لکن به‌نظر می‌آید که به نقش روحانیت در تاریخ تشیع و در جریان انقلاب خیلی اعتنایی ندارد.  نبوی گفته است: در نظر این طیف نقشی که روحانیت همیشه داشته و فقاهت و ولایت فقیه در طول تاریخ داشته، کم‎اهمیت بوده و این جریان احساس استغنا می‌کند از اینکه با تکیه بر روحانیت اصیل و انقلابی شیعه کار خود را به پیش ببرد.

طرد سایر شاخه‌های اصولگرایی از ویژگی‌های دیگر این جریان ذکر و گفته شده است: این جریان به‌خودش اجازه می‌دهد به‌خاطر آن مشروعیتی که برای خودش دست و پا کرده بقیه اصولگرایان را کاملا طرد و انگ‌های خیلی خطرناک به آنها بزند و آنها را حتی ضد‌انقلاب تلقی کند. باید مراقب باشیم، همین روزها هم شاهد نشانه‌هایی از آنها هستیم. این جریان حرکات تفریطی هم دارد و ارزش‌های مسلم اسلامی مثل امر حجاب را که در قرآن صراحتا به آن تأکید شده مورد تسامح قرار می‌دهد.