گروه سیاسی: یک هفته پس از آنکه اعضای جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین‌- 2 تشکل روحانی و تاثیر‌گذار در جریانات سیاسی کشور - در قم گردهم آمدند و از بروز شکاف سیاسی در جامعه ابراز نگرانی کردند،

دیگر تشکل‌های روحانی نیز به زبان آمده و جسته‌گریخته نسبت به بروز انحرافاتی در اصولگرایی هشدار دادند و راهکارهای جدیدی برای تحکیم وحدت در این جریان پیشنهاد کردند.

هفته گذشته آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی دبیر کل جامعه روحانیت مبارز به همراه اعضای تشکل متبوعش، در قم با رئیس و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار و بر تشکیل کمیته مشترک برای تبادل‌نظر درباره مهم‌ترین مسائل سیاسی کشور توافق کردند؛ کمیته‌ای که تشکیل آن از سوی چهره‌های جریان اصولگرایی تعبیر به «یک گام به جلو» برای همگرایی و وحدت اصولگرایان شد.

 خطر زمزمه‌های تفرقه‌افکنانه

در کنار این اتفاقات، روز گذشته جامعه وعاظ تهران که چندی پیش با تشکیل انشعابی به 2 بخش جامعه وعاظ تهران و جامعه وعاظ ولایی کشور تقسیم شده بود، با جامعه مبلغین تهران دیدار کرد و با صدور بیانیه‌ای که در اختیار رسانه‌ها قرار دادند نسبت به «زمزمه‌های تفرقه افکنانه» در جامعه ابراز نگرانی کردند.

جامعتین وعاظ و مبلغین تهران در بیانیه شان برگزاری کنگره بزرگ اصولگرایی با حضور همه گروه‌ها و تشکل‌های اصولگرا را یکی از راهکارهای ایجاد اتحاد و همبستگی در جریان اصولگرایی دانستند و نوشتند: جامعتین وعاظ و مبلغین تهران که خود را در دایره اصولگرایی می‌دانند از همه همفکران و علاقه‌مندان به نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌خواهند که با همدلی و هم فکری و در اجرای راهبردهای عملی، اتحاد و همبستگی خود را حول محور اصولگرایی با محوریت رهبری داهیانه مقام معظم رهبری ابراز کرده و برپایی کنگره بزرگ اصولگرایی را با حضور همه گروه‌ها و تشکل‌های اصولگرا پیشنهاد می‌کند.

خطر ظهور خوارج جدید

این ابراز نگرانی‌ها و پیشنهادها در کنار بیانیه گروهی از طلاب قم قرار گرفت که در واقع پاسخی بود به اطلاعیه‌ای که 2 هفته پیش در حاشیه نماز جمعه قم منتشر شد  و متضمن توهین‌هایی به رئیس مجلس شورای اسلامی بود.  این بیانیه در حاشیه نماز جمعه 2 هفته پیش قم از آن جهت منتشر شد که مجلس، طرح پرسروصدای حمایت از تاسیس و تقویت مؤسسات و مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی را که در افکار عمومی به مصوبه دانشگاه آزاد شهره یافته بود، تصویب کرد.

در بیانیه‌ای که دیروز علاوه بر امضای گروهی از طلاب و فضلای قم به امضای برخی اضلاع جریان اصولگرایی از جمله جبهه پیروان خط امام و رهبری و مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری رسیده بود خطر ظهور خوارجی جدید گوشزد شده و آمده است: امروز تمیز دادن بین کسانی که دنبال پیروی از مقام عظمای ولایت در رابطه با حفظ وحدت و همدلی در جامعه هستند با افرادی که بر طبل اختلاف می‌کوبند، کار مشکلی نیست. مردم فهیم و انقلابی ما بی‌تردید اجازه نخواهند داد در شرایط حساس کنونی خللی در وحدت و انسجام ملت ایجاد شود.

خطر تشکیل جریان اصولگرایی منهای روحانیت

این چنین خطری را البته مرتضی نبوی از چهره‌های جریان اصولگرایی و از اعضای اصلی جامعه مهندسین در گفت‌وگو با یک هفته‌نامه گوشزد کرده و مهم‌ترین دغدغه خود را پدید‌آمدن جریان انحرافی در اصولگرایان دانسته که خود، آنها را «جریان اصولگرایی منهای روحانیت» می‌نامد. او در تشریح ویژگی‌های این جریان گفته است: «این جریانی است که خود را اصولگرا می‌داند،

به ولایت آقا امام زمان(عج) اعتقاد دارد لکن به‌نظر می‌آید که به نقش روحانیت در تاریخ تشیع و در جریان انقلاب خیلی اعتنایی ندارد.  نبوی گفته است: در نظر این طیف نقشی که روحانیت همیشه داشته و فقاهت و ولایت فقیه در طول تاریخ داشته، کم‎اهمیت بوده و این جریان احساس استغنا می‌کند از اینکه با تکیه بر روحانیت اصیل و انقلابی شیعه کار خود را به پیش ببرد.

طرد سایر شاخه‌های اصولگرایی از ویژگی‌های دیگر این جریان ذکر و گفته شده است: این جریان به‌خودش اجازه می‌دهد به‌خاطر آن مشروعیتی که برای خودش دست و پا کرده بقیه اصولگرایان را کاملا طرد و انگ‌های خیلی خطرناک به آنها بزند و آنها را حتی ضد‌انقلاب تلقی کند. باید مراقب باشیم، همین روزها هم شاهد نشانه‌هایی از آنها هستیم. این جریان حرکات تفریطی هم دارد و ارزش‌های مسلم اسلامی مثل امر حجاب را که در قرآن صراحتا به آن تأکید شده مورد تسامح قرار می‌دهد.

کد خبر 111404

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز