همشهری آنلاین: پایگاه اطلاع رسانی دولت 30 نکته مهم را جهت بازکردن حساب توسط سرپرستان خانوار برای دریافت یارانه اعلام کرد.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت در گزارشی آورده است: دولت اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها را آغاز کرده است و اکنون برای آماده سازی شرایط پرداخت نقدی یارانه ها به مردم در نیمه دوم سال، مدتی است که طرح دریافت و ثبت شماره حساب بانکی سرپرستان خانوار در استانهای مختلف آغاز شده است.


از آنجا که تعداد زیادی از هموطنان درخصوص نحوه دریافت یارانه‌ها و ثبت شماره حساب، سوالاتی را در پایگاه اطلاع رسانی دولت ثبت کرده‌اند، در این گزارش 30 نکته‌ای که بیشتر مورد سوال و ابهام مردم بوده است، مطرح می‌شود.


به هموطنان عزیزی که در مراحل اعلام و ثبت شماره حساب بانکی خود سوال یا ابهامی دارند توصیه می‌شود گزارش زیر را با دقت بخوانند.

1-در صورت تعویض شناسنامه به هر علتی از شماره سریال شناسنامه جدید استفاده کنید.

2-سرپرست خانوار می‌تواند با مراجعه به هر یک از بانک‌های دولتی یا خصوصی حساب باز کند. بین بانک‌های دولتی و خصوصی تفاوتی وجود ندارد.

3-شرایط عمومی کلیه کارت‌های بانکی عضو شتاب شامل بانک‌های دولتی و خصوصی مورد تایید است.

4-اگر فردی در استان (الف) اقدام به تکمیل فرم اطلاعات اقتصادی کرده باشد و در حال حاضر در استان (ب) ساکن باشد، جهت افتتاح حساب بایستی هنگامی‌که استان الف- (استانی که در سال 1387 اقدام به تکمیل فرم اقتصاد خانوار خود کرده‌اند) جهت ثبت‌نام در سامانه معرفی شد، اقدام به ثبت حساب خود کند.

5-در صورتی که در بانک‌های اعلام شده توسط سیستم حسابی ندارید و یا حساب‌های شما قدیمی است و نمی‌خواهید از آنها استفاده کنید، بانک دیگری را انتخاب کرده و شماره حساب خود را جهت بررسی اعلام کنید. پس از بررسی و تائید شماره حساب اعلام شده ثبت نهایی می‌شود.

6-حساب‌هایی که در سال‌های قبل افتتاح شده است، اکثراً فاقد کد ملی است و قابل قبول نیست، لذا باید مجدداً حسابی با کد ملی فرد سرپرست خانوار تشکیل شود.

7-حساب بانکی باید به نام سرپرست خانوار باشد و حساب سایر افراد یا حساب‌های مشترک قابل قبول نیست(‌اگرکسی از اعضای خانوار شماره حساب داشته ولی خود سرپرست خانوار شماره حسابی نداشته باشد، نمی‌تواند شماره حساب فردی را که شماره حساب دارد، وارد کند. حتما باید شماره حساب سرپرست خانوار وارد شود.)

8-افرادی که حساب آنها در سامانه شناسایی نشده است، می توانند ترجیحا شماره کارت و در غیر اینصورت شماره حساب متمرکز خود را اعلام کنند.

9-تنها حساب‌های قرض الحسنه، جاری و کوتاه مدت مورد تایید است.

10-حساب‌های بانکی متمرکز در اولویت قرار دارند. منظور از حساب‌های بانکی متمرکز، حسابی است که مشتری نیازی به مراجعه به شعبه‌ای که حساب را در آن افتتاح کرده، ندارد و در هر شعبه ای از بانک می‌تواند کلیه امور بانکی را انجام دهد، مانند سیبا در بانک ملی و سپهر در بانک صادرات.

11-کسانی که به هر دلیل در زمان فراخوان وزارت رفاه و تامین اجتماعی موفق به اعلام شماره حساب خود نشده‌اند، می‌توانند در مراحل بعد که اطلاع رسانی خواهد شد، حساب خود را اعلام کنند.

12-کسانی که کارت بانکی ندارند، دقت کنند در ورود شماره کارت یا شماره حساب، فقط اعداد را وارد کرده و حروف و علائم را حذف کنند. مثال شماره حساب 123456 / 125 به صورت 125123456 وارد می‌شود.

13-دارندگان کارت بانک سپه شماره کارت خود را از چپ به راست وارد کنند، به طوریکه سه رقم آخر خالی بماند. مثال: شماره کارت 9876543219876 به صورت 6-1987-5432-9876 وارد می‌شود.

14-با توجه به اینکه شماره کارت‌های بانک سپه 13 رقمی است؛ شما می‌توانید با مراجعه به بانک سپه شماره 16 رقمی جدید کارت خود را دریافت کنید و یا فقط شماره حساب خود را در سایت ثبت کنید.

15-در صورتی که با وارد کردن شماره ملی و سریال شناسنامه با اخطار "کد ملی وارد شده اشتباه است‌ " روبرو شدید، با شماره 0017-900-900 بدون نیاز به پیش شماره از طریق تلفن ثابت یا شماره 48031222- 021 از طریق تلفن ثابت و همراه تماس بگیرید و کد ملی خود را اعلام کنید.

16- شماره حساب اشتباه وارد شده است و از طرف بانک هم شماره حساب تایید شده است و با وارد کردن شماره ملی و سریال شناسنامه سایت پیغام می‌دهد که "‌شما قبلا حساب خود را اعلام و تایید کرده‌اید ". برای این مورد شما بایستی با شماره 0017-900-900 بدون نیاز به پیش شماره از طریق تلفن ثابت یا شماره 48031222-021 از طریق تلفن ثابت و همراه تماس بگیرید و کد ملی و نام بانک و شماره حساب اشتباه خود را اعلام کنید تا اصلاح شود.

17-افرادی که کد ملی آنها توسط سامانه شناسایی نشده‌ باشد و یا با پیغام "‌کد ملی شما هنوز از مرکز آمار اعلام نشده است‌ " به این دلیل است که خود آنها هنگام پرکردن فرم اطلاعات اقتصادی خانوار کد ملی خود را اشتباه وارد کرده‌اند. بعد از پایان جمع آوری اطلاعات مربوط در مرحله اول از سوی وزارت رفاه، از طرق مختلف با این افراد ارتباط برقرار می‌شود و مشکل آنها برطرف خواهد شد لذا از این بابت نیز هیچ نگرانی وجود ندارد.

18-در صورتی‌که در سامانه اعلام حساب خانوار به اشتباه گزینه "قبول ندارم " کلیک شود، شما می‌توانید مجدداً با ورود به سامانه اعلام حساب خانوار، در سامانه ثبت‌نام کنید.

19-در صورتیکه در صفحه اول به طور صحیح و کامل تمام فیلدها را پر می‌کنید اما پس از تایید باز به همان صفحه باز می‌گردد، احتمالاً تاریخ یا ساعت کامپیوتر شما اشتباه است. درصورتی که نتوانستید وارد سایت شوید از مرورگر دیگری استفاده کنید.

20-در صورتی که با ورود کد ملی و شماره سریال شناسنامه مرتبا به خطای The requested URL could not be retrieved برخورد می‌کنید، اتصال اینترنت خود را بررسی کرده و پس از اطمینان‌، کمی صبر کرده و مجددا امتحان کنید.

21-در صورت مواجه با اطلاعاتی مغایر با اطلاعات هویتی خود و یا اطلاعات حساب خود پس از اطمینان از صحت آن با شماره 9009000017 تماس حاصل فرمائید.

22-در صورتی‌ که سرپرست خانوار به دلایلی از جمله زندانی بودن نتواند شخصاً به بانک مراجعه کرده و برای ثبت در سامانه حساب افتتاح کند؛ در صورتی‌که سرپرست خانوار دارای شماره حساب قدیمی (منتهی به سال 1388 و ماقبل آن) باشد،‌ می‌توانید در سامانه اعلام حساب خانوار ثبت‌نام کنید،‌ در غیر این‌صورت سرپرست خانوار می‌تواند با دادن وکالت به شخص دیگری‌، توسط ایشان اقدام به افتتاح حساب کرده و سپس در سامانه ثبت‌نام کند.

23- کسانی که صاحب فرزند شده‌اند یا به هر دلیلی بعد خانوار آن‌ها تغییر یافته است و یا در صورت بروز هرگونه تغییری در فرم اقتصاد خانوار، بایستی پس از فراخوان استان مورد نظر از سوی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی برای ثبت حساب‌های بانکی خود در سامانه اعلام حساب خانوار ثبت‌نام کرده و پس از اعلام مرکز آمار ایران برای اصلاح فرم اقتصاد خانوار خود اقدام کنند.

24- در پاسخ به این سوال که اگر کسی در مرحله قبل شماره حساب اشتباه وارد کرده آیا زمانی برای اصلاح شماره خواهد بود؟ و تاریخ آن چه موقع است؟ باید گفت که اگر حساب اشتباه باشد، پس از بررسی حساب توسط بانک، مشخص شده و شما می‌توانید بامراجعه به سایت اعلام حساب خانوار، حساب خود را اعلام کنید.

25-برای تغییر سرپرست خانوار به‌ دلیل ازدواج،‌ طلاق یا فوت سرپرست خانوار بایستی پس از اعلام مرکز آمار ایران از طریق آن مرکز اقدام کرده و فرم خود را اصلاح کنید.

26-کنترل و تایید شماره حساب و مطابقت آن با هویت سرپرست خانوار به عهده بانک است.

27-پس از 10روز برای اطلاع از تایید حساب اعلام شده، در صورتی که شماره تلفن همراه در فرم اعلام حساب اعلام شده باشد به دارنده حساب پیامک داده خواهد شد و یا با مراجعه به سایت اعلام حساب خانوار و وارد کردن کد ملی و کد پنج رقمی، نتیجه بررسی حساب اعلام می‌شود‌.

28-در حال حاضر امکان تغییر حساب وجود ندارد.

29-اگر افرادی که دارای تمکن مالی برای امرار معاش خود و خانواده هستند، می‌توانند از دریافت یارانه صرفنظر کنند اما از هر زمان که تمایل به دریافت یارانه داشته باشند، این امکان برای آنها فراهم است که با مراجعه به همین سایت refahi.ir و درج مشخصات و اعلام شماره حساب خود از یارانه نقدی برخوردار شوند.

30-نشانی سایت اعلام حساب خانوار و اصلاح حساب تایید نشده www.refahi.ir است.

 

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها