همشهری آنلاین: نخستین مرکز طب تسکینی یا مرکز کاهش درد بیماران سرطانی با 20 تخت بستری امروز در تهران راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرگزاری فارس محمد رضا میر، سرپرست نخستین مرکز طب تسکینی وزارت بهداشت در حاشیه مراسم افتتاح  گفت: بیماران سرطانی بعد از طی مراحل درمان، جراحی و شیمی درمانی با عوارض و ناراحتی‌های دیگری غیر از بیماری مواجه هستند که سردسته آنها درد است.

وی ادامه داد: در کنار درد، این بیماران با عوارضی مانند استفراغ، تهوع، یبوست و سایر علایم دیگر مواجه هستند که کیفیت زندگی آ‌نها را تحت تأثیر قرار می‌دهد به همین علت این مرکز به عنوان اولین مرکز طب تسکینی کشور برای کاهش درد و سایر علایم بیماران سرطانی از امروز آغاز به فعالیت کرد.

میر گفت: کاهش درد و علایم این بیماران با استفاده از روش‌های مختلف و با کمک متخصصان رشته‌های مختلف مانند بیهوشی، مغز و اعصاب و سایر تخصص‌ها انجام می‌شود و یکی از روش‌های کاهش درد، مسدود کردن عصب ناحیه درد است.

وی افزود: فعلاً این مرکز تنها مرکز کاهش درد است که فقط به بیماران مبتلا به سرطان که مراحل درمانی و شیمی درمانی را سپری کرده‌اند، خدمات رسانی می‌کند، پذیرش در این مرکز به 2 صورت سرپایی و بستری انجام می‌شود و 20 تخت بستری دارد که البته بسیار کم است.

میر اضافه کرد: طب تسکینی فقط مختص بیماران مبتلا به سرطان نیست و همه افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن نیازمند این خدمات برای بهبود کیفیت زندگی هستند که امیدواریم با حمایت خیرین و دولت مراکز مشابه برای سایر بیماری‌ها در اقصی نقاط کشور دایر شود.

وی گفت: خدمات رسانی در این مرکز دولتی با تعرفه ناچیز و در حد رایگان ارائه می‌شود.

برچسب‌ها