همشهری آنلاین: درگیری، اعتصاب و حکومت نظامی که از بیش از دو ماه پیش در شهر سرینگر مرکز تابستانی ایالت جامو و کشمیر تحت اداره هند، آغاز شده، روز جمعه نیز ادامه یافت.

خبرنگار ایرنا در گزارش تلفنی خود از شهر سرینگر گفت، مردم شهر سرینگر و روستاهای اطراف آن قصد داشتند پس از نماز جمعه در منطقه مرکزی شهر "لال چوک" تجمع کنند، اما با آغاز درگیری های پراکنده با نیروهای هندی و تیراندازی به سوی تظاهر کنندگان، آنان از صبح به خیابان ها آمده اند.

بر اساس این گزارش برخی خبرهای تایید نشده حاکی از آن است که در تیراندازی نیروهای هندی به سوی تظاهرکنندگان یک نفر کشته و هفت تن دیگر زخمی شده اند.

بیش از دو ماه است که در شهر سرینگر و توابع آن حکومت نظامی به صورت مستمر حاکم است و در این مدت حدود 30 نفر بیشتر از قشر جوان بر اثر تیراندازی نیروهای هندی مستقر در کشمیر جان خود را از دست داده اند.

گفته می شود که رهبران گروه های جدایی طلب تصمیم داشته اند که از امشب به اعتصابات سراسری که برای بیش از دو ماه است تمامی مراکز آموزشی، مدارس، دانشگاه ها، مراکز تجاری ، ادارات دولتی و فروشگاه ها و مغازه ها را به تعطیلی کشانده و آرامش و آسایش را از مردم گرفته، پایان دهند.

رهبر یک گروه جدایی طلب مسلح چند روز پیشتر در سخنانی ادامه اعتصابات در بخش کشمیر تحت کنترل هند را غیر ممکن دانست و خواستار پایان دادن به اعتصاب عمومی در این منطقه شد.

به گزارش ایرنا، "سید صلاح الدین" رییس حزب مجاهدین کشمیر تحت کنترل هند گفت:

"اعتصابات مداوم در منازعه طولانی مدت بر ضد اشغالگری هند، نشدنی است و رهبران جدایی طلب باید راهبردی را در پیش بگیرند که بر اقتصاد و آموزش کودکان تاثیر منفی نگذارد".

مناطق مسلمان نشین بخش کشمیر تحت کنترل هند که بیشتر ساکنان آن را مسلمانان تشکیل می دهند، ماه ها است در پاسخ به درخواست گروه های تندرو جدایی طلب در این منطقه دست به اعتصاب زده اند.

این درخواست در اعتراض به کشته شدن شماری از تطاهرکنندگان در سرینگر که بیشتر آنان نیز نوجوان بودند و در حملات سرکوبگرانه و شدید نیروهای پلیس و شبه نظامی جان خود را از دست دادند، هر بار تکرار شده است.

این ناآرامی ها، دولت محلی را که تلاش می کند اوضاع را در کشمیر تحت کنترل هند به دست بگیرد تحت فشار قرار داده است. پلیس هند همچنین ده ها تن از رهبران جدایی طلبان از جمله "سید علی گیلانی" را بازداشت کرده است.

دبیر کل سازمان ملل روز گذشته با انتشار بیانیه ای از اوضاع نابسامان و نا امنی در کشمیر تحت اداره هند، ابراز نگرانی کرد.

مردم کشمیر که معتقد هستند از حدود 62 سال پیش (پس از رهایی هند از استعمار انگلیس) سرزمین کشمیر به اشغال نیروهای هند در آمده است، خواهان استقلال این منطقه هستند و در این میان تا کنون بیش از یکصد هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

منبع: همشهری آنلاین