همشهری آنلاین: ادامه ناآرامی و درگیری نظامیان هندی با مردم نواحی مختلف کشمیر در 24 ساعت گذشته 11 کشته و ده‌ها زخمی بر جای گذشت

ناآرامی در کشمیر هند

به گزارش خبرنگار ایرنا از سرینگر مرکز ایالت جامو و کشمیر تحت اداره دولت هند، بدین ترتیب شمار افرادی که در 53 روز گذشته در اثر تیراندازی نیروی نظامی هند جان باخته اند به 33 نفر افزایش یافت.

 تشنج و ناآرامی صبح روز یکشنبه به منطقه نسبتا آرام "پامپور" در جنوب هند که به دلیل کشت زعفران در دشت های آن به منطقه زعفرانی معروف است کشیده شد و صدها تن از مردم در این منطقه دست به تظاهرات زدند.

 تظاهرات مردم منطقه زعفرانی، چهار زخمی و دو کشته از جمله یک دختر جوان بر جای گذاشت . انتشار خبر کشته شدن این دختر جوان باعث شد تا شمار بیشتری از مردم به خیابان ها آمده و با وجود برقراری حکومت نظامی و منع عبور و مرور ، دست به تظاهرات بزنند.

جوانان خشمگین کشمیری به چند ساختمان دولتی از جمله یه ساختمان یک دادگاه و یک ایستگاه پلیس یورش بردند و یک پایگاه ضد چریکی را نیز به تصرف خود درآوردند که با مقابله شدید شبه نظامیان و تیراندازی آنان مواجه شدند.

 تیراندازی شبه نظامیان به سمت پایگاه تصرف شده باعث انفجار مواد منفجره داخل پادگان و کشته شدن هفت نفر دیگر از جوانان منطقه پامپور(زعفرانی ) در جنوب کشمیر و زخمی شدن 35 تن دیگر از آنان شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا مستقر در سرینگر ، هم اکنون در شهر سرینگر مردم با نادیده گرفتن مقررات حکومت نظامی در محله های مختلف به خیابان ها آمده اند و این در حالی است که از شب گذشته مساجد مختلف با پخش سرودهای انقلابی از مردم می خواهند که به تظاهرات خود در خیابان ها ادامه دهند.

 دولت محلی در این میان اعلام کرده است که قصد دارد رهبران کشمیری را که یا در زندان هستند و یا در حبس خانگی، ازجمله سید "علیشاه گیلانی" از رهبران جناح تندرو کنفرانس حریت را آزاد کند، با این شرط که از مردم بخواهند از ادامه اعتصاب و تظاهرات دست بکشند.

 گیلانی اما نه تنها این شرط را نپذیرفت بلکه آنگاه که دولت بدون شرط نیز حاضر به آزادی وی شد، ترجیح داد تا زمان آزادی تمامی زندانیان در حبس خانگی بماند.

 در حالی که دولت ایالتی جامو و کشمیر به رهبری "عمر عبدالله" و نیز برقراری حکومت نظامی نزدیک به دو ماه در مناطق مختلف کشمیر دستاوردی را به همراه نداشته ، خبری مبنی بر تشکیل جلسه هیات دولت با فرماندهان نیروهای مسلح سه گانه ارتش هند شب گذشته در منزل نخست وزیر هند و بررسی آخرین تحولات کشمیر، منتشر شده است.

 همچنین گفته می شود که قرار است پارلمان هند در خصوص اوضاع کشمیر بیانیه ای صادر کند.

 عمر عبدالله سر وزیر جوان ایالت جامو و کشمیر شب گذشته در تلویزیون محلی ظاهر شد و با این توضیح که دولت مرکزی هند مسوول تصمیم گیری در باره کشمیر است از مردم خواست تا به تظاهرات و اعتصابات خود پایان دهند.

 عبدالله همچنین یادآور شد که دولت وی تمامی تلاش خود را برای ایجاد آسایش و رفاه مردم به کار خواهد گرفت.

 شهرهای کشمیر بیش از دو ماه است که شاهد اعتصابات مردمی و تعطیلی مدارس، دانشگاه ها ، ادارات دولتی، مراکز تجاری، فروشگاه ها و کسب و کار است و دولت های مرکزی و محلی نیز برای جلوگیری از تظاهرات مردمی در این مدت مقررات حکومت نظامی برقرار کرده اند.

اکثریت مردم دره سرسبز و خوش آب و هوای کشمیر واقع در شمال غربی هند ، از حدود 62 سال پیش که هند از سلطه استعمار انگیس رهایی یافت ، خواهان خروج تمامی نظامیان هند از این سرزمین و استقلال آن هستند.

کد خبر 112939
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز