همشهری آنلاین: کاروان ایران در اولین المپیک نوجوانان جهان با 2 طلا، 2 نقره و 1 برنز به کار خود خاتمه داد.

اولین دوره المپیک نوجوانان جهان از 22 مرداد با حضور نمایندگان 204 کشور و حدود 3600 ورزشکار آغاز شد.

هدف اصلی کمیته بین‌المللی المپیک از برگزاری این مسابقات، ترویج روح برادری، صلح، دوستی و رقابت به دور از مسائل ناجوانمردانه همانند استفاده از مواد نیروزا بود.

در کنار این موضوع توجه به مسائل فرهنگی و معرفی فرهنگ ملل مختلف از جمله اهداف اصلی بود، به طوری که ایجاد غرفه‌های فرهنگی در دهکده المپیک از روز اول در دستور کار قرار گرفت. ایران نیز در  این زمینه فعال بود و مسئولین فرهنگی کشورمان برنامه‌های زیادی را در نظر گرفته بودند.

به گزارش فارس، کاروان ایران در این مسابقات با 53 ورزشکار در 13 رشته تیراندازی، والیبال، فوتبال، وزنه‌برداری، تکواندو، بسکتبال، جودو، قایقرانی، بوکس، شنا، دو و میدانی، تیراندازی با کمان و کشتی آزاد و فرنگی شرکت کرد که حاصل عملکرد کشورمان در این مسابقات 2 طلا، 2 نقره و 1 برنز بود.

علیرضا کاظمی‌نژاد در وزنه‌برداری و کاوه رضایی در تکواندو طلایی‌های ایران بودند. مهران شیخی در کشتی آزاد و محمد سلیمانی در تکواندو نقره گرفتند و یوسف قادریان در کشتی فرنگی تنها برنز ایران را به ارمغان آورد.

نتایج رشته‌های مختلف کاروان ورزش ایران:

بسکتبال (رتبه یازدهم):
- بازی اول: ایران تیم مصر را با نتیجه 27 بر 21 شکست داد.
- بازی دوم: ایران مقابل لیتوانی با نتیجه 29 بر 18 باخت.
- بازی سوم: ایران مقابل تیم آرژانتین با نتیجه 24 بر 21 باخت.
- بازی چهارم: ایران تیم پاناما را با نتیجه 29 بر 21 شکست داد.
- بازی پنجم: ایران نیوزیلند را با نتیجه 29 بر 17 شکست داد.
- بازی ششم: ایران مقابل فیلیپین با نتیجه 28 بر 19 شکست خورد.
- بازی پایانی: ایران تیم ترکیه را با نتیجه 31 بر 25 شکست داد و به عنوان یازدهم رسید.

شنا:
احمد رضا جلالی:
- در 50 متر آزاد با رکورد 24.43 ثانیه به عنوان بیست و سوم دست یافت.
- در 100 متر پروانه با رکورد 57.84 ثانیه به عنوان بیست و ششم رسید.
- در 200 متر مختلط انفرادی با رکورد 2.12.43 ثانیه به عنوان بیست و سوم رسید.

همایون حقیقی:
- در 100 متر پروانه با رکورد 58.34 ثانیه به عنوان بیست و هفتم دست یافت.
- در 200 متر پروانه با 2.09.45 ثانیه به عنوان نوزدهم دست یافت.

تیراندازی با کمان
یاسمن شیریان:
- در ریکرو بانوان با 565 امتیاز به حریف آلمانی باخت و به عنوان هفدهم دست یافت.
- در ریکرو دو نفره با همگروهی صبری از مصر به تیم دانمارک و مولداوی باختند و در مجموع هفدهم شدند.

دو و میدانی:
- محمد وظیفه‌دوست در پرش ارتفاع در مقدماتی با 2 متر پرش دوازدهم شد و در مجموع با 2 متر و 7 سانتیمتر به عنوان یازدهم رسید.

بوکس:
- بیژن خجسته در اولین دیدار به بگالیف از ازبکستان 4 بر 2 باخت و به گروه بازنده‌ها رفت. مقابل الپیف از روسیه هم باخت و به عنوان ششمی رسید.

قایقرانی
علی آقامیرزایی:
- در کانوی سرعت در مقدماتی با 1.32.78 ثانیه سوم شد.
- در مرحله اول با رکورد 1.33.26 ثانیه اوربان از اسلواکی را که رکورد 1.56.99 به‎دست آورده بود شکست داد و به جمع 16 نفر برتر راه یافت.
- وی در دور بعد با رکورد 1.31.94 به حریفی از بلاروس با رکورد 1.31.20 باخت و به عنوان نهمی بسنده کرد.
- آقامیرزایی در کانوی اسلالوم با شکست حریفی از کوبا به جمع 16 نفر راه یافت اما در دور بعد با 8 ثانیه اختلاف به حریفی از سنگاپور باخت و به جمع هشت نفر برتر راه نیافت. وی در این رقابت با زمان یک دقیقه و چهل و سه ثانیه و بیست و یک صدم ثانیه مقابل چنگ براندون از سنگاپور که با یک دقیقه و سی و پنج ثانیه و هشتاد صدم ثانیه به خط پایان رسیده بود شکست خورد.

فوتبال بانوان
- ایران در دیدار اول با نتیجه 4 بر 2 مغلوب ترکیه شد.
- ایران در دیدار دوم تیم گینه پاپوآ را با نتیجه یک بر صفر شکست داد.
- ایران در دیدار نیمه نهایی 4 بر 1 مغلوب گینه استوایی شد و از راهیابی به دیدار فینال باز ماند.
- ایران در دیدار رده‌بندی برای کسب مدال برنز و عنوان سومی مجددا به مصاف ترکیه رفت که با شکست 3 بر 0 مقابل این تیم به عنوان چهارمی المپیک رسید.

جودو
- فرشید قاسمی در 66 کیلوگرم در دور اول با نتیجه ایپون مغلوب اشنایدر از آمریکا شد. در گروه بازنده‌ها حریفانی از سن مارینو، آندورا و لیتوانی را شکست داد اما در دیدار پایانی گروه شانس مجدد به دانمارک باخت و به عنوان هفتمی بسنده کرد.
- شایان نصیرپور در 100- کیلوگرم در دور اول با قرعه استراحت روبرو شد. در دور دوم به حریفی از بلاروس باخت و در گروه بازنده‌ها هم مغلوب حریفی از قرقیزستان شد و به عنوان هفتمی رسید.

تیراندازی

یاسمن حیدری:
- در 10 متر تپانچه ایستاده بادی با امتیاز 367 و در گروه 20 نفره به عنوان شانزدهمی دست یافت.
سپهر صفاری:
- در همین ماده با امتیاز 561 به عنوان دوازدهمی بسنده کرد.

تکواندو (1 طلا و 1 نقره):
محمد سلیمانی در 48 کیلوگرم
- در دور اول با قرعه استراحت روبرو شد، در دور بعد حریفی از ازبکستان را برد، در نیمه نهایی حریفی از آمریکا را مغلوب کرد و در دیدار نهایی (فینال) به دلیل مصدومیت مقابل حریفی از رژیم اشغالگر قدس حاضر نشد و به عنوان نایب قهرمانی و مدال نقره قناعت کرد.

کاوه رضایی در 55 کیلوگرم
- بعد از استراحت در دور اول، در دور دوم حریفی از هائیتی را ضربه فنی کرد، در نیمه نهایی حریفی از کشور میزبان را ضربه کرد و در دیدار فینال نیز حریف قزاقستانی خود را شکست داد و به مدال طلا رسید.
مریم شیرجهانی در وزن 44 کیلوگرم دختران
- در دور اول مغلوب حریفی از ترکیه شد و به عنوان نهمی رسید.

والیبال (پنجم):
- ایران در دیدار اول مقابل تیم آرژانتین که در رنکینگ جهانی تیم اول است بسیار ضعیف و پرانتقاد ظاهر شد و در سه ست پیاپی و با نتایج 25 بر 12 ؛ 25 بر 9 و 29 بر 27 این دیدار را واگذار کرد.
- ایران در دیدار دوم مقابل کوبا رقابتی متفاوت با دیدار اول را نشان داد. با این که ست اول را با نتیجه 25 بر 21 برنده شده بود در سه ست بعدی با نتایج 25 بر 22 ، 25 بر 19 و 25 بر 22 شکست خورد.
- والیبالیست‌های ایران برای کسب عنوان پنجمی به مصاف کنگو رفتند که این تیم را در سه ست متوالی و با نتایج 25 بر 9 ، 25 بر 15 و 25 بر 17 شکست دادند و به عنوان پنجمی المپیک دست یافتند.

وزنه برداری (1 طلا)
محسن غزالیان در 69 کیلوگرم با مهار وزنه‌های 118 و 135 کیلوگرم و مجموع 253 کیلوگرم به عنوان هفتمی دست پیدا کرد.
علیرضا کاظمی‌نژاد در سنگین‌وزن نوجوانان (85+ کیلوگرم) با مهار وزنه‌های 155 و 196 کیلوگرم و مجموع 351 کیلوگرم به عنوان قهرمانی دست یافت و مدال طلا را برای کاروان ایران به دست آورد.

کشتی (1 نقره و 1 برنز)
کشتی آزاد:
مهران شیخی در 46 کیلوگرم
- در دور اول حریفی از ونزوئلا را شکست داد، حریفی از پرو را نیز برد و به دیدار فینال راه یافت. وی در دیدار فینال مغلوب حریف روس خود شد و به مدال نقره رسید.
کشتی فرنگی:
مهرداد خمسه در 42 کیلوگرم
- در دور اول به قزاقستان باخت، در دور دوم مصر را برد و با شکست مقابل حریفی از کوبا به دیدار رده‌بندی راه نیافت. وی در پایان به مصاف حریفی از اکوادور رفت که با شکست این حریف پنجم شد.
یوسف قادریان در 69 کیلوگرم
- در دور اول حریفی از الجزایر را مغلوب کرد، در دور دوم به ترکیه باخت و با شکست حریفانی از سوریه و بلاروس به مدال برنز این وزن رسید.

این رقابت ها پنجشنبه، 4 شهریور به پایان می‌رسد.

منبع: همشهری آنلاین