تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۳

رقابت‌های المپیک نوجوانان با حضور3531 ورزشکار14تا18ساله از 205 کشور جهان و در 26 رشته ورزشی در حال برگزاری است.

سنگاپوری ها پس از برگزاری اولین دوره مسابقات نوجوانان در قاره آسیا، این بار در آزمونی بزرگ‌تر میزبان نوجوانان ورزشکار جهان هستند.مراسم افتتاحیه المپیک نوجوانان به خوبی برگزار شد؛ مراسمی که به گفته برگزارکنندگان، از هشت ماه گذشته مرتب تمرین شده بود. مقامات کمیته ملی المپیک و کشور سنگاپور ضمن تأکید بر باشکوه برگزار شدن این مراسم بر کم هزینه بودن آن نیز تأکید کردند. در نگاه اول شاید باشکوه بودن و کم هزینه برگزار شدن مراسم افتتاحیه همدیگر را نقض می‌کنند، ولی سنگاپوری ها به خوبی توانستند رضایت مسئولان کمیته المپیک را جلب کنند.

برای مسئولان کمیته ملی المپیک برگزاری مناسب این رقابت ها به عنوان اولین گام در این راه بسیارمهم است.برگزاری این رویداد برای ورزشکاران 14 تا18ساله،پروژه ای است که ژاک روگ، رئیس کمیته بین المللی المپیک از سال2001 در پی آن بوده است.این رویداد اولین گام برای ورزشکاران در این سطح است.

از سویی دیگر علاوه بر رقابت های ورزشی، آموزش مفاهیم المپیک وامور فرهنگی نیزدر اولویت قرار دارد. از میان ورزشکاران نوجوان ستاره های فردای رشته های مختلف ورزشی ظهور خواهند کرد؛ ستارگانی که در نوجوانی طعم المپیک را می چشند.به گفته مسئولان برگزاری رقابت ها، هدف اصلی و مهم برگزاری مسابقات المپیک نوجوانان، آشنا شدن ملل مختلف با فرهنگ یکدیگر است.به همین خاطر اعلام کرده‌اند کاروان تمام کشورهای شرکت کننده باید از ابتدا تا پایان مسابقات، در سنگاپور حضور داشته باشند. این کار بیشتر جنبه فرهنگی دارد. طبق اعلام برخی مسئولان، آنچه مهم‌تر است بعد فرهنگی است و پس از آن، مدال‌آوری و قهرمانی.

البته برنامه های جانبی زیادی نیز توسط کشورهای شرکت کننده به اجرا درآمده است.کاروان ورزش ایران نیز با 52 ورزشکار در سنگاپور حاضر شده است.ایران در 13 رشته حضور دارد و تاکنون نیز توانسته در رشته هایی چون تکواندو، کشتی و وزنه برداری به مدال دست یابد. امکان کسب مدال برای کاروان ورزشی ایران در سایر رشته ها نیز وجود دارد.

منبع: همشهری آنلاین