گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به صعود‌های مداوم شاخص بورس تهران اعلام کرد: هیچ حبابی در بازار وجود ندارد و رشد قیمت سهام شرکت‌ها واقعی و ناشی از افزایش سود شرکت‌هاست.

علی صالح‌آبادی  در نشست مطبوعاتی خود با رسانه‌ها که در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، افزود:‌ هیچ حبابی در کلیت بازار سرمایه وجود ندارد به‌طوری‌که عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی‌ و افزایش سودآوری شرکت‌ها از مهم‌ترین عوامل رشد بازار است.

وی با بیان اینکه نسبت قیمت به درآمد بازار سرمایه 5/6 است، افزود:‌ میانگین این نسبت در اکثر کشورها بیش از 15‌مرتبه است به‌طوری‌که ضریب قیمت به درآمد بورس استانبول 14 مرتبه است. وی کاهش نرخ تورم، کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی و سیاست‌های دولت برای ورود سرمایه‌های سرگردان به سمت بازار را از دیگر دلایل رشد بازار سرمایه در سال‌های اخیر اعلام کرد.

مبادله شمش طلای 10 اونسی

سخنگوی سازمان بورس در ادامه گفت:‌ قرارداد آتی شمش طلای 10 اونسی طراحی شده است که به‌زودی معاملات آن در بورس کالا آغاز می‌شود. وی با بیان اینکه هم‌اکنون معاملات غیررسمی این محصول در کشور وجود دارد به‌طوری‌که افراد زیادی در این حوزه فعال هستند، ‌ افزود:‌ معاملات شمش طلای10 اونسی به سمت بورس هدایت خواهد شد که به‌طور حتم حجم و ارزش معاملات قراردادهای آتی افزایش قابل‌توجهی می‌یابد.

معامله‌گران آنلاین به 1000 نفر رسیدند

صالح‌آبادی با بیان اینکه پروژه معاملات آنلاین از 2 ماه قبل به‌طور آزمایشی در بازار سرمایه راه‌اندازی شده است، گفت:‌ در حال حاضر حدود یک هزار نفر مبادلات خود را از طریق معاملات آنلاین در بازار انجام می‌دهند. وی خاطرنشان کرد:‌ 2 شرکت نرم‌افزاری جدید برای تسریع در تجهیز کارگزاران برای راه‌اندازی معاملات آنلاین به 2 شرکت قبلی اضافه خواهند شد تا کارگزاران هرچه سریع‌تر بتوانند مبادلات خود را از این طریق انجام دهند.

واگذاری سهام به روش مذاکره

سخنگوی سازمان بورس گفت: سازمان خصوصی‌سازی‌ پیشنهادی به سازمان بورس ارائه کرده است تا امکان انجام معاملات مذاکره‌ای این سازمان برای فروش سهام در بازار فرابورس فراهم شود. بر همین اساس سازمان بورس در حال تدوین دستورالعمل و ایجاد بسترهای لازم برای انجام اینگونه معاملات در بازار فرابورس است تا از این پس، معاملات مزایده‌ای و مذاکره‌ای سازمان خصوصی‌سازی‌ در این بازار انجام شود.

راه‌اندازی بورس نفت

صالح‌آبادی با اشاره به راه‌اندازی فاز سوم بورس نفت گفت:‌ برای اجرای فاز سوم بورس نفت در انتظار درخواست وزارت نفت برای پذیرش نفت کوره و خام هستیم. راه‌اندازی بورس نفت در 3 فاز مجزا عملیاتی می‌شود که فاز اول آن، اواخر سال 1386 با تاسیس معاملات فراورده‌های نفت و پتروشیمی در داخل کشور آغاز شد.

وی ادامه داد: فاز دوم این طرح، رینگ صادراتی فراورده‌های نفتی و پتروشیمی بود که از اواخر سال گذشته فعالیت خود را در جزیره کیش آغاز کرد. سخنگوی سازمان بورس فاز سوم این طرح را معاملات نفت کوره و نفت خام اعلام کرد و گفت: زیر ساخت‌های الکترونیک و مقرراتی این معاملات در تالار کیش فراهم شده است؛ به‌طوری‌که می‌توان معاملات نقدی و آتی این محصولات را در این تالار انجام داد.

وی اضافه کرد:‌ هر زمان وزارت نفت درخواست پذیرش این محصولات را به هیات پذیرش بورس کالا ارائه دهد یک ماه پس از تصویب امکان معاملات نفت کوره و خام در منطقه آزاد کیش فراهم می‌شود.

مجوز سومین شرکت تأمین سرمایه به‌زودی صادر می‌شود

صالح آبادی از موافقت شورای بورس با راه‌اندازی سومین شرکت تامین سرمایه خبر داد و گفت: بانک ملت پس از ارائه مدارک لازم به سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز سومین شرکت تامین سرمایه را در بازار سرمایه دریافت خواهد کرد. وی با بیان اینکه شورای بورس، قصد دارد نقش بازار سرمایه را در تامین مالی فعالیت‌های اقتصادی کشور افزایش دهد، تصریح کرد: مجوز سومین شرکت تامین سرمایه صادر خواهد شد.

رتبه‌بندی کارگزاران

سخنگوی سازمان بورس با بیان اینکه دستورالعمل رتبه‌بندی کارگزاران بورس اوراق بهادار نسبت به سال گذشته ارتقا یافته است، افزود: این دستورالعمل هم‌اکنون به کارگزاران و بورس اوراق بهادار جهت دریافت پیشنهادهای آنان ارائه شده است که به‌زودی به تصویب هیأت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار می‌رسد. صالح‌آبادی خاطرنشان کرد: رتبه بندی سال گذشته کارگزاران باعث شد تا آنان سطح دانش و خدمات خود را ارتقا دهند که این امر در توسعه بازار سرمایه نقش به‌سزایی ایفا می‌کند.