گروه بورس: تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد تمایل مردم و سهامداران خرد برای خرید سهام در بورس تهران افزایش یافته است

بورس سالن

به گزارش همشهری، در شرایطی که در بسیاری از روزها، عمده معاملات بورس تهران به سهامداران حقوقی یا بزرگ بورس اختصاص پیدا می‌کند، از ابتدای سال‌جاری تا‌کنون سهم مشارکت خریداران کوچک و یا اصطلاحا خرد بازار افزایش یافته و آماری که به تازگی در این باره منتشره شده حاکی از این موضوع است.

بر این اساس درمرداد ماه امسال از مجموع کل سهام خریداری شده 55 درصد به سهامداران حقیقی اختصاص پیدا کرده و سهامداران خرد در مجموع5.6 هزار میلیارد ریال سهام در بورس تهران خریداری کرده‌اند، در عین حال سهم سهامداران حقوقی یا بزرگ بورس تهران از مجموع کل سهام خریداری شده به 4هزار و 500 میلیون تومان معادل 45درصد رسیده است.

همچنین میزان سهامی که توسط سهامداران حقیقی در مرداد ماه امسال به فروش رسیده است 5.3 هزار میلیارد ریال برآورد شده و این به معنای آن است که مازاد خرید سهام توسط اشخاص حقیقی نسبت به فروش معادل 210میلیارد ریال بوده است.

این اطلاعات بیانگر آن است که تمایل خریداران کوچک برای خرید سهام در بازار سهام افزایش پیدا کرده است. در طول ماه‌های گذشته درصد خرید اشخاص حقوقی نسبت به اشخاص حقیقی بیشتر بود، اما این نسبت در مرداد ماه امسال به نفع سرمایه‌گذاران حقیقی افزایش یافت.

همچنین در مرداد ما ه امسال ارزش معاملات با 61 درصد افزایش در مقایسه با مرداد سال گذشته به 10 هزارو733 میلیارد ریال معادل یک میلیارد دلار رسید.

بازده بورس به 35درصد رسید

اطلاعات جدید نشان می‌دهد که بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران از ابتدای سال‌جاری تا‌کنون به 35درصد رسیده است. شاخص سود نقدی و قیمت که بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام است از ابتدای سال‌جاری تاکنون با 35 درصد رشد از 51 هزار واحد به 69 هزار واحد رسیده است. همچنین این شاخص از مرداد ماه سال گذشته تاکنون 60درصد رشد کرده است. ارزش بورس تهران نیز از ابتدای امسال تا‌کنون با 25‌درصد رشد هم‌اکنون به مرز 82 میلیارد دلار رسیده است.

کد خبر 114933

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز