تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۴

جدای از اینکه تاریکی خیابان‌ها و بزرگراه‌ها قدرت دید راننده‌ها را کاهش می‌دهد،

گاهی بیشتر از همه به ضرر رهگذران تمام می‌شود چراکه آنها برای تردد در عرض خیابان تاریک باید به‌قول معروف دل را به‌دریا بزنند و خداخدا کنند که رانندگان خودروها چهارچشمی حواسشان رو به‌جلو باشد. علاوه بر این گاهی موانعی در تاریکی خیابان که چه عرض کنیم در تاریکی پیاده‌رو خود را پنهان می‌کنند که می‌توانند رهگذران را وادار کنند از خیابان‌هایی عبور کنند که البته چراغ‌هایش خاموش است.

درست است که این روزها نصب انواع چراغ‌های روشنایی با طرح‌های جدید باعث می‌شود تا نور به‌شکل بهتری به‌سطح خیابان‌ها و بزرگراه‌ها بتابد اما خاموشی آنها با‌وجود اینکه این روزها بر تعداد خودروهای پارک شده در پیاده‌رو نیز افزوده می‌شود، باعث شده تا سواره که از پیاده خبر ندارد رهگذران را بیازارد.

پاتوق ممنوع

با اینکه این روز‌ها مسئولان شهرداری، پاتوق‌های جالب و خوش‌منظره‌ای را برای پر‌شدن اوقات فراغت شهروندان در نظر گرفته‌اند اما به‌نظر می‌رسد برخی همچنان به‌زیر پنجره ساکنان محل، سر کوچه و سر چهار‌راه علاقه بیشتری دارند.

البته مشکل فقط از آنجا شروع می‌شود که صدای همهمه و گاهی مزاحمت‌های افراد پاتوق‌دوست‌ برای ساکنان محل، غیرقابل تحمل می‌شود. برای‌نمونه برخی افراد عادت دارند در ساعات استراحت ساکنان محل نیز زیر پنجره‌ آنها جمع شوند علاوه بر سر و صدا کردن، از خود پوست تخمه نیز برجای بگذارند.

بمب‌تبلیغاتی کنکوری

اگر یک روز صبح گذرتان به‌جلوی در دبیرستان‌ها و مراکز پیش‌دانشگاهی در روزهای نخست سال تحصیلی بیفتد به‌طور حتم متوجه می‌شوید که باید از روی کاغذهایی رد شوید که بیشتر آنها از دست دانش‌آموزان روی زمین ریخته شده‌اند. البته اینها کاغذهای دفتر و کتاب دانش‌آموزان نیست بلکه کاغذهای تبلیغاتی کلاس‌های کنکور و تدریس خصوصی است که به‌دست آنها داده شده است.

به‌همین دلیل مدیران مدارس مجبور می‌شوند که هر روز پشت تریبون مدرسه با صدای بلند اعلام کنند که برای قبولی در کنکور نخست باید درس خواند و در صورت نیاز با آگاهی به سراغ کلاس‌‌های کنکور رفت. در چنین وضعیتی نه‌تنها کلی کاغذ به هدر می‌رود و خودش به‌نوعی فرهنگ نادرست استفاده از کاغذ را آموزش می‌دهد بلکه به‌علت بی‌تجربه بودن دانش‌آموزان ‌هرکدام از این کاغذها می‌تواند بمبی تبلیغاتی باشد که در دست دانش‌آموزان قرار بگیرد و آنها را به‌سمت نادرستی هدایت‌کند.

معایب زودپز بودن

برخی معتقدند در زندگی باید مانند زودپز باشی و هر وقت جوش‌آوردی ، در کمال آرامش فقط سوت‌بزنی. شاید همین موضوع باعث شده تا بسیاری از مسافران خودرو‌های سواری به هیچ‌قیمتی و حتی اگر بمب هم کنارشان منفجر شود خم به ابرو نیاورند.

برای‌نمونه جدای از کرایه‌های سلیقه‌ای که برخی راننده‌ها به‌طور خودجوش تعیین و از مسافران دریافت می‌کنند برخی نیز خیابان‌های سطح شهر را با پیست مسابقات اتومبیلرانی فرمول‌یک اشتباه گرفته‌اند حال‌آنکه مسافرانی که برخی از ترس، دستگیره بالای سرشان را گرفته‌اند و پایشان را به‌کف خودرو فشار می‌دهند فقط سوت می‌زنند.

به‌هرحال معایب زودپز بودن و سوت‌زدن در این موقعیت‌ها فقط زمانی خود را نشان می‌دهد که بعد از تصادف خودرو یا راهی بیمارستان هستیم یا راهی بهشت‌زهرا. به‌هرحال همانطور که صبر و حوصله به‌خرج‌ دادن جا و مکان خود را دارد اعتراض و تذکر بجا نیز در جای خود نیکوست.